کیک و شیرینی

۲ طرز تهیه حلوا اوماج خوشمزه ارومیه‌ای؛ مرحله به مرحله

حلوا اوماج ارومیه یکی از شیرینی‌های خوشمزه منطقه آذربایجان است که معمولا در مجالس و جشن‌ها سرو می‌شود. این حلوای خوشمزه در تبریز نیز طبخ می‌شود و طرفداران زیادی دارد. برای تهیه حلوا اوماج معمولا از دو روش مختلف استفاده می‌شود.

در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با روش‌های تهیه حلوا اوماج ارومیه و همه فوت و فن‌های درست کردن این حلوای سنتی آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه حلوای اوماج ارومیه:
آرد گندم۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر۱ فنجان
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه۱ قاشق چای‌خوری

مراحل تهیه حلوای اوماج ارومیه

روش درست کردن حلوا اوماج ارومیه بسیار راحت است. در ادامه می‌توانید با مراحل تهیه حلوا اوماج ارومیه آشنا شوید.

مرحله اول: شهد حلوا را آماده کنید

در اولین مرحله باید شکر و آب را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. مواد را خوب ترکیب کنید تا شکر کاملا در آب حل شود. زمانی که شهد شروع به جوشیدن کرد، شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله دوم: زعفران و گلاب را به شهد اضافه کنید

بعد از این که شعله گاز را خاموش کردید، باید زعفران دم کرده غلیظ و گلاب را به آن اضافه کنید. مواد را هم بزنید و شهد را کنار بگذارید تا خنک شود و به خوبی رنگ بگیرد.

مراحل تهیه حلوای اوماج ارومیه

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم: آرد و زردچوبه و شیر را ترکیب کنید

    در این مرحله باید آرد گندم را با زردچوبه ترکیب کنید و در یک سینی بریزید. حالا شیر را در یک ظرف اسپری دار بریزید و آن را روی آرد اسپری کنید.

    هر بار بعد از اسپری کردن شیر روی آرد باید با دست مواد را ترکیب کنید. این کار را آن قدر ادامه دهید تا شیر تمام شود و خمیر اوماج به صورت گلوله‌های ریز برای تهیه حلوا آماده شود.

    مرحله چهارم: اجازه دهید خمیر خشک شود

    خمیر گلوله‌ای ایجاد شده را کف سینی پهن کنید و اجازه دهید چند ساعت به حال خود بماند تا کاملا خشک شود. در این مدت باید گلوله‌های خمیر را چندین بار زیر و رو کنید تا سریع‌تر خشک شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا اوماج گرگانی

    مرحله پنجم: خمیر اوماج را میکس کنید

    بعد از این که مخلوط آرد کاملا خشک شد، آن را در غذاساز بریزید. دستگاه را روشن کنید و خمیر را خوب میکس کنید تا حالت شن و ماسه به خود بگیرد و یکدست شود.

    به خاطر داشته باشید که در این مرحله به هیچ عنوان نباید خمیر را برای مدت زیاد میکس کنید. اگر به غذاساز دسترسی ندارید، می‌توانید خمیر را در الک بریزید و دانه‌های ریز و درشت خمیر را جدا کنید.

    مرحله ششم: آرد را در روغن تفت دهید

    در این مرحله باید روغن را در ماهیتابه بریزید. اگر خمیر را الک کردید، ابتدا دانه‌های درشت را در روغن تفت دهید و زمانی که قهوه‌ای شدند، دانه‌های ریز آرد را اضافه کنید.

    در صورتی که خمیر را میکس کرده‌اید باید همه خمیر را یکجا در روغن تفت دهید تا رنگ آن قهوه‌ای شود. در این مرحله تفت دادن خمیر را تا جایی ادامه دهید که رنگ آن قهوه‌ای شود و روغن پس دهد. هر چقدر رنگ آرد شما تیره‌تر شود، رنگ حلوا نیز تیره‌تر خواهد شد.

    رسپی حلوای اوماج به روش سنتی ارومیه

    مرحله هفتم: شهد را اضافه کنید

    بعد از این که آرد تیره شد، باید شهد را در چند مرحله به ماهیتابه اضافه کنید و مواد را مدام هم بزنید تا شهد و آرد به خوبی با هم مخلوط شوند.

    هر زمان که مقداری شهد در ماهیتابه می‌ریزید، باید آن را به خوبی هم بزنید تا با آرد ترکیب شود و سپس بقیه شهد را اضافه کنید. این کار را آن قدر ادامه دهید تا حلوای شما یکدست شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا زرده خوشمزه؛ به روش اصیل همدانی

    مرحله هشتم: حلوا اوماج را آماده کنید

    ترکیب شهد و آرد را خوب با هم مخلوط کنید و آن را خوب هم بزنید. زمانی که حلوا یکدست شد، شعله گاز را خاموش کنید و آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید. می‌توانید این حلوای خوشمزه را با پودر پسته یا خلال بادام تزیین کنید و از طعم آن لذت ببرید.

    مواد لازم جهت تهیه حلوای اوماج با شیره انگور:
    آرد۲/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    زردچوبه۱/۵ قاشق چای‌خوری
    شیره انگور (دوشاب)۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    گلاب۳ تا ۴ قاشق غذاخوری
    روغن حیوانی یا روغن جامد۳ قاشق غذاخوری

    مراحل تهیه حلوای مجلسی اوماج آذربایجان با شیره انگور

    برای تهیه حلوا اوماج ارومیه با دوشاب انگور باید از شیره انگور سنتی، مقداری روغن حیوانی، آرد و گلاب استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل تهیه حلوای اوماج ارومیه با دوشاب آشنا شوید.

    مرحله اول: آرد و زردچوبه را در روغن تفت دهید

    در اولین مرحله باید روغن حیوانی را در ماهیتابه بریزید و صبر کنید تا روغن ذوب شود. سپس نصف قاشق زردچوبه به آن اضافه کنید و بعد آرد را داخل ماهیتابه الک کنید و مدام هم بزنید تا بوی خامی آرد از بین برود و رنگ آرد تیره شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوای گردویی خوشمزه با برنج گرگان

    مرحله دوم: سایر مواد را به ماهیتابه اضافه کنید

    ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و بعد نصف لیوان شیره انگور، گلاب و یک قاشق زردچوبه را به آن اضافه کنید. مواد را با پشت قاشق چوبی خوب هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند. صبر کنید تا حرارت اوماج کم شود، سپس آن را خوب با دست هم بزنید تا کاملا یکدست شود.

    مراحل تهیه حلوای مجلسی اوماج آذربایجان با شیره انگور

    مرحله سوم: حلوا اوماج را آماده کنید

    در این مرحله باید ماهیتابه را دوباره روی حرارت قرار دهید و مدام هم بزنید تا حلوا جا بیفتد. بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه حلوا را از روی حرارت بردارید و نصف لیوان دیگر شیره انگور به آن اضافه کنید.

    دوباره صبر کنید حرارت حلوا کم شود. در ارومیه برای تهیه حلوا اوماج به شکل سنتی آن را با دست ورز می‌دهند و به شکل استوانه درمی‌آورند و با پشت قاشق فشار می‌دهند تا منسجم شود. سپس با چاقو حلوا را برش می‌دهند.

    می‌توانید برای فرم دادن به حلوا اوماج از قالب نیز استفاده کنید. سپس برش‌های حلوا را در سینی پهن کنید تا کاملا سرد شوند. بعد از آماده شدن حلوا می‌توانید آن را با پودر پسته و بادام تزیین کنید و در ظرف مورد نظر سرو کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا ایرمیک ترکیه‌ای

    نکات و فوت و فن‌های تهیه حلوا اوماج ارومیه

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه حلوا اوماج ارومیه اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای تهیه حلوای سنتی ارومیه می‌توانید به جای گلاب از مقداری عرق بادرنجبویه استفاده کنید.
    • در طرز تهیه حلوای اوماج سنتی ارومیه بهتر است به جای روغن معمولی از روغن حیوانی یا کره محلی استفاده کنید.
    • برای تزیین حلوا اوماج ارومیه می‌توانید از پودر نارگیل، پودر پسته و همچنین بادام استفاده کنید. یکی دیگر از روش‌های تزیین حلوا اوماج این است که حلوا را در نان بستنی یا تارت‌های آماده بریزید و سرو کنید.
    • در طرز تهیه حلوا اوماج هر چقدر آرد را بیشتر تفت دهید، رنگ حلوای شما تیره‌تر می‌شود.
    • حلوا اوماج بسیار انرژی بخش است و طبع گرمی دارد و از همین رو برای دوران نقاهت و همچنین افزایش انرژی بدن بسیار مفید است.
    • هر ۱۰۰ گرم حلوا اوماج حاوی ۳۰۴ کیلوکالری انرژی است، بنابراین در مصرف حلوا زیاده‌روی نکنید.
    • طرز تهیه حلوای اوماج برای ۲۰ نفر با طرز تهیه حلوا اوماج برای ۵۰ نفر هیچ تفاوتی ندارد، برای درست کردن حلوا اوماج به مقدار زیاد تنها باید مواد اولیه حلوا را چند برابر کنید.

    شما از چه روشی برای تهیه حلوا اوماج ارومیه استفاده می کنید؟ می‌توانید تجربیات خود را بخش نظرات این مطلب از مجله آشپزی اکالا با ما در میان بگذارید.

    ۴/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.