آشپزینکات آشپزی

روش پخت سبزیجات در هواپز؛ سالم و بدون روغن

هواپز دستگاهی است که با استفاده از جریان هوای گرم، انواع غذاها و سبزیجات را پخته و سرخ می‌کند. در این مقاله از اکالا بلاگ قصد داریم به راهنمای کلی در خصوص نحوه پخت سبزیجات در هواپز بپردازیم.

مراحل پخت سبزیجات با هواپز

مراحل پخت سبزیجات با هواپز به شرح زیر است:

  1. آماده‌سازی سبزیجات: سبزیجات را بشویید و برای پخت آماده کنید.
  2. خرد کردن: پس از آبکشی و خارج شدن آب سبزی، سبزیجات را به اندازه‌های مناسب خرد کنید.
  3. تنظیم دمای دستگاه: هواپز را به دمای مورد نظر (معمولاً بین ۲۰۰-۱۶۰ درجه سانتی‌گراد) پیش‌تنظیم کنید.
  4. قرار دادن سبزیجات در سبد هواپز: سبزیجات خرد شده را در سبد هواپز قرار دهید. اگر سبزیجاتی با زمان پخت متفاوت دارید، آن‌ها را در لایه‌های جداگانه در سبد بچینید.
  5. پخت سبزیجات: سبد حاوی سبزیجات را در دستگاه هواپز قرار دهید. زمان پخت بستگی به نوع سبزیجات و اندازه برش‌ها دارد و معمولاً بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز است.
  6. افزودن ادویه در صورت نیاز: پس از پخت، سبزیجات را خارج کرده و میزان پختگی آن را بررسی کنید. می‌توانید مقداری نمک یا ادویه اضافه کرده و سرو کنید.

مراحل پخت سبزیجات با هواپز

روش پخت انواع سبزیجات با هواپز

در این قسمت برخی از انواع سبزیجات و روش پخت آن‌ها با هواپز را بررسی کرده‌ایم.

۱- پخت هویج در هواپز

ابتدا هویج را پوست گرفته و به برش‌های کوچک تقسیم کنید. سپس هویج‌های خرد شده را داخل سبد هواپز قرار داده و ادویه‌های مورد نظر را نیز به آن اضافه کنید. درجه هواپز را تنظیم کنید و اجازه دهید هویج کاملا گریل شود.

۲- پخت قارچ با هواپز

پخت قارچ با هواپز نیز کار ساده‌ای است. دمای هواپز را روی کم تنظیم کنید و قارچ های خرد شده را داخل سبد دستگاه قرار دهید. می‌توانید با استفاده از نمک، فلفل و ادویه قارچ‌ها را طعم‌دار کنید. برای تیره نشدن رنگ قارچ نیز کمی آبلیمو روی قارچ‌ها بریزید و بگذارید بپزد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: ترفندهای تازه نگه داشتن سبزیجات به مدت طولانی

    ۳- پخت کلم بروکلی در هواپز

    کلم بروکلی را از قبل شسته و خشک کنید، سپس داخل سبد هواپز قرار دهید و به مقدار دلخواه نمک و روغن زیتون به آن بزنید. با تنظیم دمای دستگاه اجازه دهید تا کلم بروکلی بپزد. هر از گاهی به آن سر بزنید تا کلم بروکلی نسوزد و کاملا نرم و برشته شود.

    روش پخت کلم بروکلی در هواپز

    ۴- پخت کدو و بادمجان با هواپز

    برای پخت و گریل کردن کدو و بادمجان ابتدا آن‌ها را به صورت حلقه حلقه برش بزنید و داخل سبد هواپز قرار دهید. برای پخت کدو و بادمجان نیز دمای هواپز باید کم باشد و دائما به آن سر بزنید که نسوزد.

    ۵- تهیه ذرت پخته شده در هواپز

    ابتدا ذرت‌ها را به اندازه‌های مورد نظر برش دهید و با نمک، آبلیمو، فلفل و ادویه‌های مختلف طعم دار کنید. سپس داخل سبد هواپز قرار دهید تا بپزد، ذرت پخته شده با هواپز را می‌توان به صورت دسر یا همراه با غذاهای دیگر میل کرد.

    بیشتر بخوانید: چگونه مرغ سوخاری در هواپز درست کنیم؟

    ۶- پخت گل‌کلم در هواپز

    گل‌کلم را می‌توان به راحتی با هواپز پخت، به این صورت که ابتدا گل‌کلم را به قسمت‌های کوچک برش بزنید و با آرد، شیر و ادویه‌های مختلف ترکیب کنید و سپس در آرد سوخاری بغلتانید. در ادامه گل‌کلم‌ها را به هواپز منتقل کرده و در دمای ۱۸۰ درجه به مدت ده دقیقه بپزید تا کاملا طلایی شوند. می‌توانید در حین پخت سبد هواپز را تکان دهید تا همه قسمت‌های گل‌کلم یکدست طلایی شوند.

    روش پخت انواع سبزیجات با هواپز

    ۷- پخت مارچوبه با هواپز

    مارچوبه‌های شسته شده را خشک کنید، سپس آرد سوخاری را با پودر سیر و فلفل قرمز مخلوط کنید و کنار بگذارید. دو عدد تخم‌مرغ را در کاسه‌ای شکسته و مارچوبه را به تخم مرغ آغشته کنید، سپس مارچوبه‌ها را در آرد بغلتانید و دوباره در تخم‌مرغ قرار دهید و با آرد سوخاری بپوشانید. حالا مارچوبه‌های مزه‌دار شده را در سبد هواپز قرار دهید و در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۷ دقیقه بپزید.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش ضدعفونی کردن سبزیجات

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا روش پخت سبزیجات مختلف با استفاده از دستگاه هواپز را آموزش دادیم که می‌توانید با استفاده از نکات گفته در این مطلب به راحتی در منزل انواع سبزیجات را با کمک هواپز پخته و نوش جان کنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.