انواع دسرها

۷ دسر خوشمزه که می توان با برنج درست کرد!

آیا تا به حال مزه انواع دسر با برنج را چشیده‌اید؟ دسرهایی که با برنج یا آرد برنج تهیه می‌شوند، معمولا بسیار سیر کننده و خوش طعم هستند و بهترین انتخاب برای میان معده محسوب می‌شوند. در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه ۷ نوع دسر لذیذ و خوشمزه با برنج آشنا شوید.

معرفی ۷ دسر خوشمزه با برنج

در ادامه این بخش می‌توانید با لیستی از خوشمزه‌ترین انواع دسر با برنج آشنا شوید، پس ما با همراه باشید.

۱- شله زرد

شله زرد خوشمزه‌ترین دسر ایرانی است که برای تهیه آن از برنج استفاده می‌شود. ترکیب عطر گلاب، کره، زعفران و هل در این دسر، موجب شده تا شله زرد همیشه به عنوان مجلسی‌ترین و جذاب‌ترین دسر ایرانی در نظر گرفته شود.

برای درست کردن این دسر، ابتدا باید برنج را برای یک شب بخیسانید و بعد در قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا برنج به آرامی بپزد و نرم شود. برای تهیه این غذا برنج باید آنقدر بپزد تا بافتی لطیف و صاف پیدا کند. در ادامه می‌توانید مقداری زعفران دم کرده غلیظ به آن اضافه کنید و مواد را هم بزنید. سپس نوبت اضافه کردن شکر به قابلمه است. به خاطر داشته باشید که اضافه کردن شکر به برنج موجب آب انداختن آن می‌شود و از همین رو باید صبر کنید تا شله زرد به آرامی بجوشد و غلیظ شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد
۲- شیر برنج

شیر برنج یکی دیگر از دسرهای سنتی است که معمولا در ماه رمضان تهیه می‌شود و مزه بسیار لذیذی دارد. این دسر سرشار از کلسیم، پروتئین، فسفر و ویتامین‌های گروه B است و از همین رو می‌توانید از آن به عنوان صبحانه یا میان وعده سالم استفاده کنید. در ترکیبات این دسر لذیذ از شیر، شکر، کره، خامه، پودر هل، پودر دارچین همراه با برنج استفاده می‌شود.

برای تهیه شیر برنج ابتدا باید برنج را برای چند ساعت در آب بخیسانید. سپس آن را همراه با آب در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بپزید تا به طور کامل نرم شود. در صورتی که حین پخت آب برنج کم شد، می‌توانید مقداری آب به آن اضافه کنید. زمانی که برنج کاملا پخت و نرم شد، می‌توانید شیر را به آن اضافه کنید. صبر کنید تا شیر شروع به جوشیدن کند، سپس حرارت را کم کنید تا برنج در شیر لعاب بیندازد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیر برنج

    طرز تهیه شیر برنج
    ۳- سوتلاچ

    سوتلاچ یک دسر خوشمزه ترکی است که برای تهیه آن از ترکیب شیر، برنج و خامه استفاده می‌شود و از همین رو شباهت زیادی به شیر برنج خودمان دارد. سوتلاچ در زبان ترکی به معنای شیر له و نر شده است که برخلاف شیر برنج ایرانی در فر تهیه می شود و از همین رو مزه و ظاهر آن با شیر برنج متفاوت است.

    برای درست کردن دسر سوتلاچ باید برنج را برای چند ساعت بخیسانید و سپس همراه با مقداری آب در قابلمه بریزید. قابلمه را روی شعله گاز بگذارید و اجازه دهید برنج با حرارت ملایم بپزد و کاملا نرم شود. زمانی که برنج کاملا نرم شد، مقداری از شیر را به آن اضافه کنید و مواد را مرتب هم بزنید تا برنج و شیر به خوبی ترکیب شوند. بعد از چند دقیقه که برنج نرم‌تر شود، می‌توانید شکر را اضافه کنید. حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت صبر کنید تا شکر به طور کامل در ترکیب شیر و برنج حل شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوتلاچ

    طرز تهیه سوتلاچ
    ۴- فرنی با آرد برنج

    فرنی یک دسر محبوب ایرانی است که معمولا از آن برای کودکان و همچنین برای باز کردن روزه در ماه رمضان استفاده می‌شود. این دسر مفید و خوش طعم به روش‌های مختلفی آماده می‌شود و یکی از محبوب‌ترین روش‌های تهیه آن استفاده از آرد برنج است. برای درست کردن فرنی با آرد برنج ابتدا باید آرد را الک کنید. در ادامه آن را با شیر، گلاب و شکر ترکیب کنید و در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. مواد را مدام هم بزنید تا مایه فرنی شما غلیظ شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه فرنی

    طرز تهبه فرنی با آرد برنج
    ۵- موچی

    موچی یک نو کیک برنجی خوشمزه ژاپنی است که برای تهیه آن از آرد برنج مخصوصی استفاده می‌شود. این شیرینی بافتی فوق العاده نرم دارد و برای داخل آن معمولا از فیلینگ میوه و انواع شکلات و کرم‌های مختلف استفاده می‌شود. درست کردن موچی حدود نیم ساعت طول می‌کشد و مزه آن شما را شگفت زده خواهد کرد.

    رای تهیه موچی ابتدا باید آرد مخصوص موچی را با آرد نشاسته ذرت ترکیب و سپس الک کنید. در ادامه پودر قند را اضافه کنید. مواد را هم بزنید و در ادامه شیر را کم کم به مواد خشک اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید مقداری رنگ خوراکی نیز به مواد اضافه کنید تا موچی شما ظاهر جذاب‌تری پیدا کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه موچی

    طرز تهیه موجی
    ۶- پودینگ شکلاتی

    پودینگ یک دسر خوشمزه است که بافت لطیف و مزه دلپذیر آن شباهت زیادی به فرنی دارد. یکی از خوشمزه‌ترین انواع پودینگ که می‌توانید برای مهمانی‌ها آماده کنید، پودینگ شکلاتی است. برای تهیه این دسر ابتدا باید نشاسته ذرت و آرد برنج را الک کنید و بعد مواد را در قابلمه بریزید و شیر را در چند مرحله به آن اضافه کنید. مواد را با همزن دستی ترکیب کنید و بعد شکر و پودر کاکائو را اضافه کنید. زمانی که مواد پودینگ با هم ترکیب شدند، می‌توانید قابلمه را با حرارت کم روی شعله گاز قرار دهید و مواد را مدام هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پودینگ شکلاتی 

    طرز تهیه پودینگ شکلاتی
    ۷- حلوا گردویی

    حلوا گردویی یک نوع حلوای متفاوت و خوشمزه گرگانی است که برای تهیه آن از برنج استفاده می‌شود. این حلوا بسیار مقوی و خوش طعم است و مزه آن با تمام حلواهایی که تا به حال خورده‌اید متفاوت است. برای تهیه این حلوا ابتدا باید برنج را بخیسانید و سپس آن را همراه با آب و مقداری روغن در قابلمه بریزید و به صورت کته بپزید. در ادامه گردوی خرد شده را به برنج پخته شده اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. سپس می‌توانید شکر، روغن مایع و زعفران دم کرده غلیظ را به مواد حلوا اضافه کنی و دوباره مواد را هم بزنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوای گردویی

    طرز تهیه حلوا گردویی

    در این مقاله لیستی از خوشمزه‌ترین انواع دسر با برنج را در اختیار شما قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم این دسرهای بی‌نظیر را در خانه درست کنید و از طعم لذیذ آن‌ها در کنار اعضای خانواده و دوستان لذت ببرید.

    ۳.۴/۵ (۱۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.