آشپزیانواع دسرهاغذاهای سنتی

طرز تهیه شله زرد؛ مخصوص افطار ماه رمضان با عکس مرحله به مرحله

شله زرد هم مانند فرنی و حلوا، یکی از دسرهای سنتی ایرانی است که بین ما ایرانی‌ها بسیار محبوب است و معمولا در مراسم‌های مختلفی مثل ماه رمضان و در سفره افطار یا در مناسبت های مذهبی به عنوان نذری پخته میشود. یکی از دلایلی که شله زرد به عنوان نذری پخته می‌شود، طرز تهیه آسان آن است. اما جدای از آسانی پختن شله زرد، فوت و فنی دارد که اگر رعایت شود نتیجه کار بدون عیب و نقص خواهد بود!

شله زرد به دلیل زعفران و گلابی که دارد بو و رنگ وسوسه انگیزی دارد. شله زرد را در ماه رمضان و محرم بیشتر درست می‌کنند. بنابراین با توجه به اینکه این یک دسر سنتی ایرانی است واجبه هر خانم کدبانوی ایرانی طرز تهیه شله زرد را بداند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در اکالا بلاگ به آموزش شله زرد با تمام نکات آن میپردازیم.

    مواد لازم برای تهیه شله زرد افطاری
    برنج۱ پیمانه
    آب۷ پیمانه
    شکر۲ پیمانه
    گلابیک چهارم پیمانه
    خلال بادام۵۰ گرم یا یک چهارم پیمانه
    خلال پسته و گل محمدیبه مقدار لازم برای تزیین
    هل (اختیاری)به مقدار لازم
    زعفران۵ قاشق سوپ خوری

    مواد اولیه شله زرد ماه رمضان

    مراحل تهیه شله زرد

    برای داشتن یک شله زرد خوشمزه و حرفه‌ای، ظبق مراحل زیر پیش بروید.

    مرحله اول؛ خیس کردن برنج 

    برنج رو پاک کنید و به خوبی بشویید تا کاملا تمیز بشه و با ۷ پیمانه آب خیس کنید. (به مدت بیست و چهار ساعت یا حداقل دوازده ساعت)

    مرحله دوم؛ جوشاندن برنج با آب

    بعد از گذشت این زمان، برنج رو با همون آبی که خیس کردین داخل ظرف مناسب روی حرارت متوسط رو به بالا قرار بدین تا به جوش بیاد و بعد حرارت رو کم کنید( اگه کف کرد حتما کف روی آب رو جمع کنید) و اجازه بدین آروم بجوشه تا برنج ها شکفته بشن.

    توی این مرحله بهتره اصلا شله زرد رو هم نزنین و قاشق داخل ظرف نبرین و بذارین به حال خودش باشه و بجوشه چون هم زدن در این مرحله باعث میشه ته بگیره و به کف قابلمه بچسبه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه زولبیا

    مرحله سوم؛ اضافه کردن زعفران دم کرده

    وقتی نصف آب برنج کشیده شد، زعفران دم کرده غلیظ رو اضافه میکنیم و هم میزنیم.

    زرد رنگ شدن شله زرد با زعفران

    بیشتر مواقع زعفران بعد از اضافه کردن شکر افزوده میشه؛ اما تجربه به من ثابت کرده وقتی زعفران قبل از شکر به برنج اضافه میشه رنگ بهتری به شله زرد میده و برنج به خوبی رنگ میگیره!

    مرحله چهارم؛ هم زدن زعفران در برنج

    بعد از اضافه کردن زعفران، هم میزنیم( از این به بعد هم زدن ایرادی نداره) و اجازه میدیم بجوشه و به خوبی رنگ بده!

    چه زمانی باید شله زرد را هم بزنیم؟

    مرحله پنجم؛ شکر را به برنج اضافه کنید

    اجازه بدین به آرومی بجوشه و هر از گاهی هم بزنین تا به غلظت مورد نظرتون برسه و بعد شکر رو اضافه و مخلوط کنین. توجه کنین که بعد از اضافه کردن شکر، شله زرد کمی رقیق و شل میشه. بنابراین قبل از اضافه کردن شکر، کمی غلیظ تر از حالت دلخواهتون بردارین تا با اضافه کردن شکر به غلظت دلخواه برسه.

    توجه کنین تا قبل از اضافه کردن شکر، برنج باید کاملا شکفته شده باشه و مغز پخت و نرم باشه چون بعد از اضافه کردن شکر برنج دیگه نمیپزه!

    بیشتر بخوانید: عوارض نخوردن سحری در ماه رمضان

    مرحله ششم؛ اضافه کردن خلال بادام

    بعد از اضافه کردن شکر بهتره مدام شله زرد رو هم بزنین؛ اجازه بدین کمی با حرارت کم بجوشه (حدود ده دقیقه الی یک ربع) و در آخر خلال بادام رو اضافه کنید.

    شیرین کردن شله زرد با شکر بهتره خلال بادام رو از قبل با کمی گلاب خیس کنید! این کار باعث طعم گرفتن و نرم شدن خلال ها میشه؛ اما اگه از بادام تازه خلال شده استفاده میکنید نیازی به اینکار نیست.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا زعفرانی

    مرحله هفتم؛ گلاب و هل اضافه کنید

    هل‌ها رو از هنگام شروع کار بشکنید و با مقدار کمی آب جوش خیس کنید. در مرحله آخر گلاب رو به همراه عصاره هلی که از صافی رد کردیم، اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.

    مرحله هشتم؛ دم کردن شله زرد

    در آخر روی شعله کم گاز شعله پخش کن قرار بدین و شله زرد رو به مدت ده دقیقه به همراه دم کنی دم بذارید و بعد حرارت رو خاموش کنید. شله زرد رو به صورت داغ داخل ظرف‌ها بکشین چون شله زرد اگه خنک بشه سفت تر میشه و رویه میبنده.

    اجازه بدین داخل ظرف ها خنک بشه بعد به دلخواه با دارچین و گل محمدی و خلال پسته و… تزیین کنید.

    تزیین شله زرد

    چه کار کنیم شله زرد آب نیندازد؟

    یکی از اشکالاتی که بعد از پخت برای شله زرد به وجود میاد، آب انداختن شله زرد هست. از دلایل آب انداختن شله زرد اضافه کردن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

    1. اضافه کردن آب در اواسط پخت به برنج! به همین دلیل ما بیشترین میزان آب لازم برای شکفتن برنج رو در نظر گرفتیم چون برنج ها کیفیت متفاوتی دارن. با این میزان، تا تبخیر شدن آب و رسیدن به غلظت لازم برنج کاملا شکفته میشه و نیازی به اضافه کردن آب در حین پخت نیست.
    2.  خوب نپختن برنج! بعد از اضافه کردن شکر به شله زرد، برنج دیگه نمیپزه و در این صورت بعد از پخت آب میندازه. پس اجازه بدین برنج به خوبی نرم بشه بعد شکر رو اضافه کنین.
      و دم گذاشتن شله زرد در اخر کار هم باعث میشه که شله زرد شما بعد از پخت آب نندازه.

    شله زرد قالبی

    چگونه شله زرد قالبی درست کنیم؟

    اگه شله زرد رو برای مهمانی یا برای سفره افطار آماده میکنین و میخواین خاص باشه، میتونین شله زرد رو به صورت قالبی درست کنین یا شله زرد را تزیین کنید.

    1. قبل از اضافه کردن شکر اجازه بدین آب برنج بیشتر از حد معمول کشیده بشه و بعد شکر رو اضافه کنین! ( نگران نباشین بعد از اضافه کردن شکر دوباره رقیق میشه اما غلظتش بیشتر از حالت معموله) مراحل رو به همون ترتیب طی کنید.
    2. یک قاشق سوپ خوری ژلاتین رو با یک چهارم پیمانه آب سرد خیس کنید و بعد روی حرارت بن ماری قرار بدین تا ژلاتین کاملا حل بشه و آب شفاف بشه. (بن ماری یا حرارت غیر مستقیم یعنی کتری آب رو روی حرارت بذارین تا بجوشه و محلول ژلاتین رو روی اون قرار بدین بدون اینکه با آب در حال جوش تماس داشته باشه تا بخار آب باعث حل شدن ژلاتین بشه)
    3.  ژلاتین حل شده رو به شله زرد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا یکدست بشه و یکی دو جوش که زد حرارت رو خاموش کنید. داخل ظرف یا قالب مناسبی رو با مقدار خیلی کم روغن مایع چرب کنید و شله زرد رو داخلش بریزید و در یخچال قرار بدین تا سرد بشه و ببنده؛ بعد میتونین داخل ظرف سرو برگردونین و با پودر پسته و چیپس شکلاتی و…. تزیین کنید.

    نکات مهم در پخت شله زرد

    • در صورت دلخواه از سی گرم کره هم میتونید داخل شله زرد استفاده کنید. میتونید کره رو به همون صورت یا به صورت آب شده به شله زرد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
    • برنجی که برای شله زرد استفاده میکنید، باید برنج معطر ایرانی باشه و برنج دودی برای شله زرد مناسب نیست. معمولا از برنج نیم دانه برای پخت شله زرد استفاده میشه.
    • داخل شله زرد از عصاره هل استفاده میکنیم تا عطر خوبی بهش بده. اما استفاده از پودر هل توصیه نمیشه چون باعث کدر شدن رنگ شله زرد میشه.
    • زعفران رو هیچ وقت به صورت مستقیم داخل شله زرد نریزید و حتما از زعفران دمکرده استفاده کنید. بهتره زعفران غلیظ دم بشه.
    • اندازه شکر و در واقع شیرین بودن طعم شله زرد  به ذائقه افراد بستگی داره؛ ولی به طور معمول اندازه شکر تقریبا دو برابر اندازه برنج در نظر گرفته می شه.
    • اگه از برنج کامل به جای برنج نیم دانه برای شله زرد استفاده میکنید، باید بدونید زمان پخت شله زرد زیاد میشه و برنج ها از وسط نصف میشن و ظاهر خوبی به شله زرد نمیدن پس بهتره به این صورت عمل کنید. برنج رو بعد از شستن با مقداری آب به مدت ۱۲ الی ۲۴ ساعت خیس کنید بعد برنج رو آبکش کنید و روی پارچه تمیزی به مدت ۱۲ ساعت در معرض آفتاب پهن کنید تا کاملا خشک بشن بعد برنج رو ما بین پارچه قرار بدین و با ورونه روی پارچه و برنج ها بکوبید تا برنج ها خرد بشن یا اینکه با دست خرد کنید ( فقط خرد بشن نباید پودر بشه) حالا برنج نیم دانه شما آمادست میتونین مراحل رو از اول کار طی کنید.
    •  بعضی افراد موقع خیس کردن برنج زعفران و گلاب رو هم برنج اضافه میکنن تا کاملا طعم و رنگ بگیره. اما چون برنج قراره مدت زیادی روی حرارت بجوشه این عطر با جوشیدن از بین میره! بنابراین اگه این کار رو انجام میدین مقدار کمی از زعفران رو اضافه کنید و مقدار بیشتر رو هنگام پخت اضافه کنید تا عطرش از بین نره.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاچی

    ایده های تزیین شله زرد

    به طور کلی تزیین شله زرد با توجه به مناسبت ها انتخاب میشود. در مراسمی که شله زرد به عنوان نذری درست میشود، معمولا فقط با دارچین تزیین میشود و کلماتی از قبیل یا حسین، یا علی و… روی آن نوشته میشود.

    نوشتن کلمات با خلال بادام و خلال پسته هم امکان پذیر است ولی بسیار زمان بر است. برای مناسبت هایی مانند ماه رمضان، گلبرگ گل سرخ میتواند زیباترین ایده تزیین باشد! ترکیب رنگ جذاب سرخابی و صورتی با رنگ اشتها آور زرد، جلوه ای زیبا به سفره های افطاری میدهد.

    امیدواریم از این دستور لذت برده باشید! این مواد برای تهیه شله زرد برای ۲ تا ۴ نفر مناسب بود. اگر بخواین شله زرد رو برای تعداد بالا درست کنید، یک سری نکات دیگه رو باید رعایت کنید و پیشنهاد میکنیم مطلب طرز تهیه شله زرد نذری برای ۲۰ نفر را مشاهده کنید.

    سوالات متداول در طرز تهیه شله زرد

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه شله زرد همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    چرا شله زرد آب میندازه؟

    اضافه کردن آب در اواسط پخت به برنج به شله زرد باعث آب انداختن شله زرد می‌شه به همین دلیل در ابتدای پخت بیشترین مقدار آب رو برای شله زرد در نظر بگیرید تا بعد از پخت و تبخیر نیازی به اضافه کردن مجدد آب نشه.

    یکی دیگه از دلایل آب انداختن شله زرد خوب نپختن برنجه ،بعد از اضافه کردن شکر به شله زرد، برنج دیگه نمیپزه و در این صورت بعد از پخت آب میندازه. پس اجازه بدین برنج به خوبی نرم بشه بعد شکر رو اضافه کنین.
    و در نهایت دم نذاشتن شله زرد در آب انداختن شله زرد تاثیر داره.پس حتما این نکات رو رعایت کنید تا شله زرد غلیظ و خوبی درست کنید.

    چرا شله زرد سفت میشه؟

    استفاده از اندازه آب به مقدار کمتر از برنج و شکر باعث میشه شله زرد سفت و چسبناک بشه.میزان آب تقریبا پنج برابره برنج باشد باشه..

    چیکار کنیم شله زرد خوشمزه تر بشه؟

    استفاده از کره و گلاب و هل در طعم شله زرد تاثیر زیادی دارد.

    اندازه شکر برای شله زرد چقدره؟

    اندازه شکر و در واقع شیرین بودن طعم شله زرد  به ذائقه افراد بستگی داره؛ ولی به طور معمول اندازه شکر تقریبا دو برابر اندازه برنج در نظر گرفته می شه.

    چرا شله زرد کدر میشه؟

    استفاده از پودر هل داخل شله زرد باعث کدر شدن رنگ شله زرد میشه.

    چرا شله زرد ترک می‌خوره؟

    استفاده نکردن از کره موقع پخت شله زرد باعث میشه که شله زرد بعد از پخت و سرد شدن ترک بخوره برای جلوگیری از این کار حتما به شله زرد کره اضافه کنید.

     

    ۴.۳/۵ (۱۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۲۲ دیدگاه ها

    1. چه جالب تازه متوجه این هنر افق کوروش شدم و به نظرم عالیه خودم تو پخت شله زرد مهارت دارم و توضیحاتتون کامل بود

    2. بعد از شل شدن می تونید با کمی نشاسته به غلظت برسونید ولی در زمان پختن برنج حتما باید به اون غلظتی که برای شله زرد مدنطرتون هست برسه سپس شکر اضافه کنید چون شکر آب میندازه و هرچقدر هم بجوشه شله زرد غلیظ نمیشه

    3. عالی شد من عاشق شله زرد هستم وهمیشه هم میخورم از این به بعد بااین دستور شله زرد درست میکنم تشکر از شما ها

    4. عالی بود،خیلی خوب بود من تا الان نمیدونستم میشه ژلاتین با شله زرد مخلوط کرد واسم جالب بود،توضیح‌هاتون حرف نداشت خیلی خوب و همه چیز تمام بود عالیییییی
      من قبلا هم شله‌زرد درست کرده بودم اما چون همیشه مادرم کنارم بود راحت درست میکردم اما الان فوت شده میخواستم درست کنم همش استرس داشتم خراب نشه اما با توضیحات شما عالی شد

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.