برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (سه شنبه ۲۲ اسفند)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در بیست و دومین روز اسفند ماه ۱۴۰۲، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- مانی پلو دامغانی

مانی پلو یک غذای خوشمزه و شاهانه ایرانی است که اصالت آن به شهر دامغان در استان سمنان بازمی‌گردد. این غذا هم با گوشت تکه‌ای و هم گوشت چرخ کرده و مرغ تهیه می‌شود. برای تهیه این پلو خوشمزه از ترکیب گوشت، لپه، برنج، رشته پلویی، کشمش و زرشک استفاده می‌شود. 

طرز تهیه مانی پلو دامغانی

مراحل تهیه مانی پلو دامغانی

مراحل تهیه مانی پلو دامغانی با مرغ به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. ابتدا باید لپه را بشویید و در یک کاسه آب بریزید. اجازه دهید لپه برای حدود ۶ ساعت در آب خیسانده شود تا نفخ آن گرفته شود و سریع‌تر بپزد. در این مدت حتما چند بار آب لپه‌ها را عوض کنید. در ادامه برنج را بشویید و برای ۱ تا ۲ ساعت در آب بخیسانید.
    2. بعد از اینکه لپه‌ها را خیساندید، باید آن‌ها را آبکشی کنید و همراه با کمی آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید لپه‌ها برای چند ساعت با حرارت ملایم بپزند. مراقب باشید که برای تهیه این غذا، لپه‌ها به هیچ عنوان نباید له شوند.
    3. حال باید پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس آن را به صورت خلالی خرد کنید. مقداری روغن در قابلمه بریزید و پیازهای خلالی را در روغن سرخ کنید.
    4. زمانی که پیازها سبک شدند، تکه‌های گوشت مکعبی خرد شده را اضافه کنید. صبر کنید تا رنگ گوشت تغییر کنید، سپس کمی فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید.
    5. زمانی که بوی خامی ادویه‌ها گرفته شد، می‌توانید مقداری آب جوش به قابلمه اضافه کنید و سپس درب قابلمه را روی آن بگذارید. اجازه دهید گوشت‌ها با حرارت ملایم بپزند.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل ایرانی روی لینک طرز تهیه مانی پلو دامغانی کلیک کنید.

    ۲- ساندویچ کوکتل پنیری

    سوسیس کوکتل ابعاد کوچک‌تری نسبت به سایر سوسیس‌ها دارد. این سوسیس یک انتخاب بسیار عالی برای ساندویچ‌های فانتزی، کوچک و انواع فینگر فودها به حساب می‌آید. سوسیس‌های کوکتل طعم‌ها و انواع مختلفی دارند که کوکتل پنیری، دودی، کوکتل تنوری، کوکتل با قارچ جز محبوب‌ترین و پرطرفدارترین انواع سوسیس‌های کوکتل هستند.

    مراحل تهیه ساندویچ کوکتل پنیری

    مراحل تهیه ساندویچ کوکتل پنیری

    مراحل تهیه ساندویچ کوکتل پنیری به شرح زیر است:

    1. ابتدا کوکتل‌ها را بشویید و پوست بگیرید. دو طرف کوکتل‌ها را برش‌های شیاری مورب و یکسانی ایجاد کنید. این برش‌ها موجب می‌شود که در زمان پخت کوکتل شما به خوبی مغز پخته شود. دقت داشته باشید که شیارهای شما زیاد عمیق نباشد که کوکتل به چند قسمت تکه شود.
    2. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و تابه را روی حرارت قرار دهید. کوکتل‌ها را درون روغن داغ گذارید و حرارت را کم کنید. زمان دهید تا هر طرف کوکتل‌ها به خوبی سرخ، طلایی و برشته شود. زمان دهید تا هر طرف کوکتل‌ها به خوبی سرخ، طلایی و برشته شود.
    3. قارچ‌ها را بشویید و خشک کنید. با کمک چاقو آن‌ها را به صورت ورقه‌ای خرد کنید. درون همان تابه‌ای که سوسیس‌ها را سرخ کردید قارچ‌ها را بریزید.
    4. توجه داشته باشید که برای اینکه قارچ آب نیندازد باید حرارت تابه را باید در این مرحله زیاد کنید. ۲-۳ دقیقه قارچ‌ها را تفت دهید تا تغییر رنگ دهند و طلایی شود. سپس قارچ‌ها را از تابه خارج کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه ساندویچ کوکتل پنیری کلیک کنید.

    ۳- آش ابودردا (آش چهارشنبه سوری)

    آش ابودردا یا همان آش شفا یکی از انواع غذاهای سنتی و اصیلی است که در شب چهارشنبه سوری تهیه می‌شود. در این آش رشته وجود دارد و شباهت زیادی با آش رشته دارد.

    طبق آداب و رسوم خوردن این آش نماد به دست گرفتن رشته کار و امور است. در گذشته رسم بر این بوده که برای آغاز سالی پر برکت به دور از گرفتاری و مشکلات این آش را در شب چهارشنبه سوری می‌پختند.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه آش ابودردا (آش چهارشنبه سوری)

    مراحل تهیه آش ابودردا

    مراحل تهیه آش ابودردا به شرح زیر است:

    1. از شب قبل همه حبوبات نظیر عدس، لوبیا، نخود و ماش را تمیز کنید و بشویید. آن ها را به صورت جداگانه درون ظرف های مجزا بخیسانید. بهتر است در این بازه زمانی چندین بار آب حبوبات را عوض کنید. خیساندن حبوبات قبل از پخت آن‌ها مقداری زیادی از نفخ‌شان را می گیرد و فرآیند پختشان را سریع تر می کند.
    2. پس از گذشت زمان اعلام شده هر کدام از حبوبات را به صورت جداگانه با مقداری آب بپزید. زمان پخت حبوبات مختلف با هم متفاوت است، به همین دلیل برای بهتر پخته شدن هر کدام از حبوبات بهتر است آن ها را جداگانه بپزید.
    3. حال پیازها را بشویید و پوست بگیرید. آن ها را به صورت خلالی و یک دست برش زنید. درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و تابه را روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. پیازها را درون تابه به خوبی تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.
    4. سپس مقداری از پیاز داغ را در قابلمه‌ای که قصد طبخ آش را دارید بریزید. کمی فلفل سیاه، زردچوبه و نمک به آن اضافه کنید و تفت دهید تا عطر ادویه ها آزاد شود.
    5. حال سبزی آش خرد شده را به پیازها اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای سنتی و اصیل روی لینک طرز تهیه آش ابودردا (آش چهارشنبه سوری) کلیک کنید.

    ۴- کوکوی قارچ

    کوکوها تنوع بسیار زیادی دارند و شما با انواع سبزیجات دلخواهتان می‌توانید کوکوی مد نظر خود را تهیه و نوش جان کنید. کوکوی قارچ نیز یکی از متفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین کوکوهایی است که برای گیاهخواران یک غذای بسیار لذیذ و مقوی در وعده شام به حساب می‌آید.

    مراحل تهیه کوکو قارچ

    مراحل تهیه کوکوی قارچ

    مراحل تهیه کوکوی قارچ به شرح زیر است: 

    1. سیب‌زمینی‌ها را بشویید، پوست بگیرید و به چند قسمت برش زنید. آن‌ها را درون قابلمه مناسب بریزید. مقداری نمک و آب به آن اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید.
    2. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان دهید تا سیب‌زمینی‌ها کاملا بپزند و نرم شوند و آب درون قابلمه تبخیر شود. سیب‌زمینی‌ها را از روی حرارت بردارید درون ظرف دیگری بریزید. کمی زمان دهید تا سیب‌زمینی‌ها خنک شود.
    3. سپس با کمک یک چنگال یا گوشتکوب سیب‌زمینی‌ها را پوره کنید. 
    4. قارچ‌ها را نیز بشویید و آن‌ها را به صورت نگینی ریز خرد کنید. درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید. قارچ‌های خرد شده را درون تابه بریزید و تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید. مدام قارچ‌ها را به هم زنید تا آب اضافی‌شان گرفته شود و قارچ‌ها تغییر رنگ دهند. 
    5. توجه داشته باشید که در این مرحله حرارت نباید کم باشد؛ زیرا قارچ‌ها آب می‌اندازند. برای این‌ که قارچ‌ها سیاه نشوند در همین مرحله یک قاشق غذاخوری آبلیمو به قارچ‌ها اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید. 
    6. پس از تفت دادن تابه را از روی حرارت بردارید و منتظر بمانید تا قارچ‌ها کمی خنک شوند. سپس قارچ‌ها را به پوره سیب‌زمینی اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای رژیمی و مخصوص روی لینک طرز تهیه کوکوی قارچ کلیک کنید.

    ۵- سوپ پنیر کانادایی

    از جمله غذاهای خوشمزه و بین‌المللی می‌توان به سوپ پنیر اشاره کرد که با استفاده از مواد و ترکیبات متنوع و البته ساده‌ای نظیر شیر، آرد، نان تست، پنیر چدار، پیاز، هویج و… تهیه می‌شود.

    طرز تهیه سوپ پنیر کانادایی

    مراحل تهیه سوپ پنیر کانادایی

    مراحل تهیه سوپ پنیر کانادایی به شرح زیر است:

    1. ابتدا برای پخت سوپ پنیر کانادایی، هویج را شسته و به صورت حلقه‌ای برش بزنید. سپس کدو سبز شسته شده را نیز پوست گرفته و به اندازه دلخواه خرد کنید.
    2. در ادامه کرفس را شسته و ریز خرد کنید. سپس پوست پیاز را گرفته و به صورت نگینی خرد کنید. اکنون همه سبزیجات شامل پیاز، کرفس، هویج و کدو سبز را داخل قابلمه‌ای مناسب ریخته و مخلوط کنید.
    3. حال آب مرغ را داخل قابلمه سبزیجات ریخته و حرارت آن را در حد متوسط تنظیم کنید تا سبزیجات کاملا بپزند.
    4. در این مرحله می‌توانید سبزیجات پخته را با استفاده از مخلوط‌کن یا گوشت‌کوب برقی میکس کنید.
    5. سپس نمک، فلفل، پاپریکا و پودر سیر را به همراه یک پیمانه شیر به پوره سبزیجات افزوده و مخلوط کنید تا روی حرارت بجوشد.

    برای ادامه رسپی این غذای بین‌المللی و خوشمزه روی لینک طرز تهیه سوپ پنیر کانادایی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۴/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.