برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (چهارشنبه ۱۵ فروردین)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در پانزدهمین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- مانی پلو دامغانی

مانی پلو یک غذای خوشمزه و شاهانه ایرانی است که اصالت آن به شهر دامغان در استان سمنان بازمی‌گردد. این غذا هم با گوشت تکه‌ای و هم گوشت چرخ کرده و مرغ به همراه لپه، برنج، رشته پلویی، کشمش و زرشک تهیه می‌شود. 

طرز تهیه مانی پلو دامغانی

مراحل تهیه مانی پلو دامغانی

مراحل تهیه مانی پلو دامغانی با گوشت تکه‌ای به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. در مرحله اول باید لپه را بشویید و در یک کاسه آب بریزید. اجازه دهید لپه برای حدود ۶ ساعت در آب خیسانده شود تا نفخ آن گرفته شود و سریع‌تر بپزد. در این مدت حتما چند بار آب لپه‌ها را عوض کنید. در ادامه برنج را بشویید و برای ۱ تا ۲ ساعت در آب بخیسانید.
    2. بعد از اینکه لپه‌ها را خیساندید، باید آن‌ها را آبکشی کنید و همراه با کمی آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید لپه‌ها برای چند ساعت با حرارت ملایم بپزند. مراقب باشید که برای تهیه این غذا، لپه‌ها به هیچ عنوان نباید له شوند.
    3. حال باید پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس آن را به صورت خلالی خرد کنید. مقداری روغن در قابلمه بریزید و پیازهای خلالی را در روغن سرخ کنید.
    4. زمانی که پیازها سبک شدند، تکه‌های گوشت مکعبی خرد شده را اضافه کنید. صبر کنید تا رنگ گوشت تغییر کنید، سپس کمی فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و مخصوص روی لینک طرز تهیه مانی پلو دامغانی کلیک کنید.

    ۲- خورشت ملاقورمه شمالی

    خورشت ملاقورمه شمالی، یکی از غذاهای سنتی و لذیذ استان گیلان است که بدون گوشت درست می‌شود و یک انتخاب کامل و عالی برای افرادی است که علاقه‌ای به غذاهای گوشتی ندارند.

    مواد اولیه این غذای محلی شباهت زیادی به مواد اولیه خورشت بادمجان دارد. در شهرهای مختلف ایران با همین مواد اولیه این غذای شمالی را به روش‌های مختلفی با نام‌های متنوعی طبخ می‌کنند.

    خورشت ملاقورمه شمالی

    مراحل تهیه خورشت ملاقورمه شمالی

    مراحل تهیه خورشت ملاقورمه شمالی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده سازی بادمجان‌ها روید. آن‌ها را بشویید و پوست بگیرید، سپس بادمجان‌ها را به صورت نگینی خرد کنید.
    2. برای گرفتن تلخی بادمجان، آن‌ها را به مدت ۳۰-۴۰ دقیقه در محلول آب نمک قرار دهید. پس از گذشت زمان اعلام شده بادمجان‌ها را از آب نمک خارج کنید و در آبکش بریزید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود.
    3. اکنون به سراغ آماده‌سازی سبزی‌ها روید. سبزی‌های تمیز شده و شسته شده را درون آبکش قرار دهید تا به خوبی آب اضافی آن‌ها گرفته شود. توجه داشته باشید در این غذا نسبت جعفری به نعنا ۲ به ۱ است. حال سبزی‌های شسته و خشک شده را به صورت ساطوری خرد کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای خوشمزه و مخصوص روی لینک طرز تهیه خورشت ملاقورمه شمالی کلیک کنید.

    ۳- شامی کباب

    شامی کباب یکی از غذاهای سنتی خوشمزه و محبوب ایرانی است که اکثر مردم آن را با کتلت به اشتباه یکی می‌دانند. اما این دو غذا با یکدیگر فرق دارد. در شامی کباب از سیب زمینی و گوشت استفاده می‌شود، اما در کتلت فقط از سیب زمینی استفاده می‌شود.

    شامی کباب را می‌توان جزو غذاهای بدون برنج به حساب آورد و به عنوان وعده پیش غذا و یا وعده اصلی برای شام تهیه و نوش جان کرد.

    طرز تهیه شامی کباب خوشمزه و ترد

    مراحل تهیه شامی کباب

    مراحل تهیه شامی کباب به شرح زیر است:

    1. ابتدا سیب زمینی‌ها و پیاز را پوست بگیرید و بشویید. سپس سیب زمینی‌ها را با رنده به صورت ریز رنده کنید و در یک کاسه مناسب بریزید. پیاز را هم رنده کرده و آن را به کاسه سیب زمینی رنده شده اضافه کنید.
    2. سپس گوشت چرخ شده را به کاسه حاوی سیب زمینی و پیاز اضافه کنید و خوب مواد را با یکدیگر ورز دهید تا یکدست شوند.
    3.  آرد نخودچی را به همراه نمک، زردچوبه و فلفل به کاسه حاوی سیب زمینی و پیاز اضافه کنید و مجددا مواد را به مدت چند دقیقه خوب ورز دهید. ورز دادن را تا زمانی ادامه دهید تا مواد کاملا یکدست شوند و انسجام پیدا کنند.
    4. برای خوشمزه‌تر شدن شامی بهتر است بعد از آماده شدن مایع شامی، مواد را با سلفون پوشانده و به مدت ۱ الی ۲ ساعت در یخچال قرار دهید. 

    برای ادامه رسپی این غذای نونی راحت و لذیذ روی لینک طرز تهیه شامی کباب کلیک کنید.

    ۴- لوبیا کباب

    لوبیا کباب، یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و محبوب شمالی است که از ترکیب کباب چنجه و لوبیا چیتی تشکیل شده است. اصالت این غذا به شهر رشت برمی‌گردد و جزو قدیمی‌ترین غذاهای گیلانی است که در قهوه‌خانه‌ها یافت می‌شود.

    این غذای لذیذ و جذاب به همراه پیاز، نان و لیمو ترش ترکیبی بسیار خوشمزه و منحصربه فرد است. بنابراین اگر به دنبال طعم‌های متفاوت و جدید هستید به شما توصیه می‌کنیم حتما این غذای خوشمزه را امتحان کنید.

    روش درست کردن لوبیا کباب رشتی

    مراحل تهیه لوبیا کباب

    مراحل تهیه لوبیا کباب رشتی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ خیس کردن لوبیاهایتان روید. بهتر است از ۲۴ ساعت قبل از پخت لوبیاها را تمیز کنید و با مقداری آب سرد بخیسانید. هر چند ساعت یک‌بار آب آن را تخلیه کنید و آب تازه به آن بیفزاید.
    2. سپس به سراغ تهیه سس لوبیا گرم جذابتان روید. درون قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و درون روغن کمی تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شود. در همین مرحله سیرهای تازه را له کنید و به پیازها بیفزایید. مجدد کمی تفت دهید تا عطر سیرها آزاد شود.
    3. در ادامه گوجه فرنگی‌ها را بشویید و با کمک رنده یا میکسر به شکل پوره تبدیل کنید. پوره گوجه فرنگی را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و کمی زمان دهید تا گوجه‌ فرنگی رنگ باز کند.
    4. حال لوبیا چیتی‌های خیسانده شده را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و کمی بهم زنید تا مواد با هم ترکیب شوند. سپس ۳-۴ پیمانه آب جوش به قابلمه اضافه کنید. سیب زمینی را پوست بگیرید و بدون برش زدن به قابلمه اضافه کنید. 

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و خوشمزه روی لینک طرز تهیه لوبیا کباب رشتی کلیک کنید.

    ۵- سالاد سالسا

    سالاد سالسا یک سالاد مکزیکی است که به روش‌های مختلف و با استفاده از مواد‌ غذایی متنوع نظیر ذرت کنسروی یا پخته، فلفل دلمه سبز، پیاز قرمز، گوجه فرنگی و… تهیه می‌شود و می‌توان آن را به عنوان پیش غذا یا یک غذای سبک در وعده شام سرو کرد.

    مراحل تهیه سالاد سالسا با ذرت

    مراحل تهیه سالاد سالسا

    مراحل تهیه سالاد سالسا با سس مخصوص به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول همه مواد اولیه سالاد سالسا شامل (فلفل، پیاز قرمز، خیار، گوجه‌فرنگی، پیازچه و سبزیجات) را کاملا ریز خرد کنید. می‌توانید پیاز، گوجه فرنگی، فلفل دلمه سبز و خیار را نگینی خرد کنید.
    2. مواد اولیه خرد شده را داخل ظرف مناسب ریخته و کاملا با هم مخلوط کنید، در نهایت ذرت را به آن اضافه و مجدد هم بزنید.

    برای ادامه رسپی این غذای سبک و ساده روی لینک طرز تهیه سالاد سالسا کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا