آشپزینکات آشپزی

روش خشک کردن میوه در فر؛ با آموزش مرحله به مرحله

خشک کردن میوه در فر بسیار راحت است. در این روش می‌توانید در عرض چند ساعت میوه خشک خانگی تهیه کنید. برای تهیه میوه خشک در فر باید فر را روی کمترین دمای ممکن تنظیم کنید تا آب میوه به آرامی بخار شود. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه میوه خشک در فر آشنا شوید.

طرز تهیه میوه خشک در فر

اولین و سریع‌ترین روش برای خشک کردن میوه، استفاده از فر است. در این روش باید میوه‌ها را در فر بچینید و با حرارت کم خشک کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل آسان‌ترین روش خشک کردن میوه در خانه به وسیله فر آشنا شوید.

مرحله اول؛ میوه مناسبی انتخاب کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه میوه خشک در فر باید میوه مناسبی انتخاب کنید. برای خشک کردن میوه باید از میوه‌های رسیده، شیرین و سالم استفاده کنید. میوه‌هایی مثل انگور، هلو، آلو، زردآلو، سیب، انبه، مور، انجیر، گلابی و خرما گزینه‌های مناسبی برای خشک کردن در خانه هستند. به خاطر داشته باشید که میوه‌هایی که خیلی رسیده و نرم یا خیلی نارس هستند برای خشک کردن مناسب نیستند.

بیشتر بخوانید: کدام میوه ها را می‌توانید خشک کنید؟

مرحله دوم؛ میوه‌ها را برای خشک کردن آماده کنید

بعد از این که میوه مورد نظرتان را انتخاب کردید، باید آن را به خوبی بشویید و بعد با دستمال حوله‌ای خشک کنید. برای خشک کردن میوه‌هایی که نیاز به جدا کردن پوست دارند و پوست آن‌ها به راحتی جدا نمی‌شود، باید میوه را برای ۳۰ ثانیه در آب جوش قرار دهید و بعد به آب یخ منتقل کنید تا پوست میوه جدا شود.

سپس با یک چاقوی تیز میوه را به صورت نازک برش دهید. ضخامت میوه‌ها برای خشک کردن باید در حدود ۳ تا ۵ میلی‌متر باشند. میوه‌های کوچک مثل انگور و توت نیاز به خرد کردن ندارند.

بیشتر بخوانید: کامل‌ترین راهنمای کالری میوه خشک

طرز تهیه میوه خشک در فر

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم؛ میوه‌ها را در سینی بچینید

    بعد از آماده کردن میوه‌ها، در این مرحله از خشک کردن راحت میوه در خانه باید یک کاغذ روغنی روی سینی فر قرار دهید و بعد میوه‌ها را با کمی فاصله روی سینی بچینید. به خاطر داشته باشید که میوه‌ها نباید با هم تماس داشته باشند.

    بیشتر بخوانید: هر آنچه که در مورد معایب مصرف میوه خشک باید بدانید!

    مرحله چهارم؛ میوه‌ها را در فر خشک کنید

    فر را از چند دقیقه زودتر با دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. سپس سینی میوه‌ها را در فر قرار دهید. هر چقدر ضخامت میوه‌ها بیشتر باشد، خشک کردن میوه در فر نیاز به زمان بیشتری دارد. معمولا خشک کردن میوه در فر از ۴ تا ۸ ساعت طول می‌کشد. اجازه دهید میوه‌ها به آرامی در فر خشک شوند. در این مدت حتما چند بار میوه‌ها را نگاه کنید و در صورت نیاز آن‌ها را زیر و رو کنید. بعد از این که آب میوه بخار شد، سینی را از فر جدا کنید. اجازه دهید میوه‌ها خنک شوند و بعد آن‌ها را در ظرف در بسته بریزید.

    مدت زمان خشک کردن انواع میوه در فر متفاوت است. برای مثال آلو، گلابی، سیب، موز و هلو به ۶ ساعت زمان نیاز دارند. انگور و پوست مرکبات باید برای ۸ تا ۱۰ ساعت در فر بمانند تا خشک شوند و برای خشک کردن گیلاس، توت فرنگی و زردآلو باید این میوه‌ها را در حدود ۱۲ ساعت در فر قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای شگفت‌انگیز برای براق شدن میوه خشک

    نکات و فوت و فن‌های خشک کردن میوه در فر

    نکات و فوت و فن‌های خشک کردن میوه در فر

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به چند نکته طلایی برای خشک کردن میوه در فر نیز اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای خشک کردن میوه در فر می‌توانید میوه را برای چند دقیقه در شهد آب و شکر قرار دهید و بعد آبکش کرده و در فر خشک کنید.
    • بهترین روش برای جلوگیری از سیاه شدن میوه خشک استفاده از کمی آب لیمو ترش تازه است. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید مقداری آب لیمو ترش تازه روی میوه‌ها بریزید و بعد آن‌ها را در فر قرار دهید.
    • در طرز تهیه میوه خشک در فر ضخامت میوه‌ها نباید از ۳ تا ۵ میلی‌متر بیشتر باشد.
    • قبل از قرار دادن میوه‌ها در سینی فر بهتر است سینی را با کمی روغن چرب کنید. این کار مانع چسبیدن میوه به سینی می‌شود.
    • برای خشک کردن میوه در فر حتما میوه‌ها را چند بار زیر و رو کنید تا هر دو طرف آن‌ها به خوبی خشک شود.
    • برای خشک کردن زردآلو در فر باید فر را روی ۵۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. زردآلوها را از وسط نصف کنید و هسته آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را در سینی بچینید و برای حدود ۸ ساعت در فر قرار دهید.
    • به منظور خشک کردن میوه در فر گازی و برقی بهتر است درب فر را به صورت نیمه باز بگذارید تا میوه‌ها پخته نشوند و به آرامی خشک شوند.
    • چروک شدن میوه خشک در فر کاملا طبیعی است. برای جلوگیری از این مشکل باید میوه را در دستگاه میوه خشک کن درست کنید.
    • اگر بعد از خشک شدن میوه در فر احساس کردید که میوه‌ها هنوز مرطوب هستند، می‌توانید یک روز آن‌ها را در سینی و در محیط آشپزخانه قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: روش خشک کردن میوه در دستگاه خشک‌ کن

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد خشک کردن میوه در فر پاسخ داده‌ایم.

    روش خشک کردن سیب در فر چگونه است؟

    برای خشک کردن سیب در فر باید سیب را به صورت ورقه‌ای برش دهید. ضخامت سیب نباید خیلی زیاد و خیلی کم باشد. سپس سیب‌ها را روی سینی فر بچینید و با برای چند ساعت با دمای ۵ تا ۷۵ درجه سانتی‌گراد در فر بگذارید تا خشک شوند.

    خشک کردن میوه در فر برقی چگونه است؟

    برای خشک کردن میوه در ر برقی باید حرارت فر را روی دمای کم تنظیم کنید. سپس میوه‌های برش خورده را در فر بگذارید. برای این که میوه‌ها نپزند بهتر است درب فر را به صورت نیمه باز قرار دهید و چند بار میوه‌ها را زیر و رو کنید تا آماده شوند.

    خشک کردن میوه در ماکروفر چگونه است؟

    برای خشک کردن میوه در ماکروفر باید میوه‌های خرد شده را در سینی بچینید و سپس ماکروفر را در حالت خشک کن یا درست کردن چیپس قرار دهید. به خاطر داشته باشید که برای خشک کردن میوه در ماکروفر دمای دستگاه باید روی درجه کم تنظیم شود.

    ۲/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.