کیک و شیرینی

طرز تهیه قرابیه خرمایی تبریزی؛ با طعمی منحصر به فرد

قرابیه خرمایی از جمله شیرینی‌های سنتی و اصیل شهر تبریز است که قدمت دیرینه‌ای داشته و به عنوان یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌های این شهر شناخته می‌شود. خرما، عنصر اصلی و طعم‌دهنده این شیرینی است که طعمی منحصر به فرد و دلچسب به آن می‌بخشد.

در ادامه با اکالا بلاگ همراه باشید تا طرز تهیه قرابیه خرمایی را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم.

مواد لازم جهت تهیه قرابیه خرمایی:
کره هم دمای اتاق۲۰۰ گرم
روغن مایع۱ فنجان (½ لیوان دسته‌دار فرانسوی)
شکر½ فنجان
ماست۱ قاشق غذاخوری سر پر
تخم مرغ۱ عدد
وانیل۵ گرم
آرد½ ۴ تا ۵ لیوان
خرما۱۵ عدد سایز بزرگ (یا ۲۰ عدد سایز کوچک)
دارچین۱ قاشق چای‌خوری
گردو، بادام یا فندق۱ فنجان
آب ولرم۳ تا ۴ قاشق غذاخوری
پودر قندبه میزان لازم

مراحل تهیه قرابیه خرمایی

در ادامه به سراغ مراحل تهیه قرابیه خرمایی می‌رویم و مراحل آن را به صورت گام به گام و با جزئیات کامل شرح خواهیم داد.

مرحله اول: مخلوط کردن تخم مرغ، شکر و وانیل

برای تهیه قرابیه‌ خرمایی، ابتدا باید تخم مرغ را به همراه وانیل و شکر داخل کاسه‌ای مناسب بریزید. سپس با استفاده از همزن شروع به هم زدن مواد کنید تا زمانی که مخلوط کاملا یکدست و کرم رنگ شود.

مرحله دوم: اضافه کردن کره، روغن و ماست

در این مرحله، کره نرم شده و روغن مایع را به مخلوط تخم مرغ اضافه کرده و هم بزنید تا مواد یکدست شوند. سپس ماست را به ترکیب اضافه کرده و تا زمانی که کاملا مخلوط شود هم بزنید.

مراحل تهیه قرابیه خرمایی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم: اضافه کردن آرد

    ابتدا آرد را الک کنید تا ذرات آن صاف و یکدست شوند. این کار باعث می‌شود که خمیر شما بدون گلوله باشد. سپس، آرد را به تدریج به مواد خیس اضافه کنید.

    در حین اضافه کردن آرد، مواد را به آرامی مخلوط کنید تا خمیری لطیف به دست آید. در نهایت، خمیر به دست آمده را به مدت چند دقیقه ورز دهید.

    مرحله سوم: آماده کردن مواد میانی قرابیه

    برای تهیه مواد میانی قرابیه، ابتدا خرماها را پوست گرفته و هسته آن‌ها را جدا کنید. سپس خرماها را داخل میکسر یا غذاساز بریزید تا به خوبی له شود.

    اگر نیاز بود، کمی آب ولرم به آن اضافه کنید تا کمی شل شود. در نهایت، دارچین و گردوهای خرد شده را به پوره خرما اضافه کرده و به طور کامل مخلوط کنید تا مواد میانی قرابیه شما آماده شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قرابیه کشمش و گردو

    مرحله چهارم: پهن کردن خمیر

    خمیر را روی یک سطح صاف قرار دهید و با استفاده از وردنه، خمیر را به شکل مستطیل با ضخامت مناسب پهن کنید. مواد میانی را که از قبل آماده کرده‌اید، در وسط خمیر پهن کنید.

    دقت کنید که مواد به طور یکنواخت در تمام سطح خمیر پخش شوند. سپس، خمیر را به آرامی و با دقت رول کنید. لبه‌های خمیر را به هم بچسبانید تا مواد میانی از داخل رول بیرون نریزند.

    در نهایت، رول را با چاقوی تیز در اندازه‌های دلخواه برش بزنید. برای زیباتر شدن رول‌ها می‌توانید با چنگال یا هر وسیله دیگری روی سطح آن طرح ایجاد کنید.

    مرحله پنجم: پختن شیرینی قرابیه خرمایی

    برای پخت قرابیه‌های خرمایی، ابتدا باید فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. سپس، یک قالب یا سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و قرابیه‌ها را با فاصله مناسب روی کاغذ روغنی بچینید تا در حین پخت به هم نچسبند.

    سینی را درون فر قرار داده و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا قرابیه‌ها خوب بپزند و زیر آن‌ها طلایی شود.

    چند نکته مهم برای تهیه قرابیه خرمایی

    مرحله آخر: سرو کردن قرابیه خرمایی

    پس از اینکه قرابیه‌های خرمایی پختند، آن‌ها را از فر خارج کرده و بگذارید تا خنک شوند. سپس با احتیاط آن‌ها را از روی کاغذ روغنی جدا کنید. در نهایت، قرابیه‌ها را با پودر قند آغشته کرده و سرو نمایید.

    قرابیه‌های خرمایی شما آماده میل کردن هستند. نوش جان!

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قرابیه با آرد گندم

    چند نکته مهم برای تهیه قرابیه خرمایی

    در ادامه، چند نکته طلایی جهت تهیه قرابیه خرمایی را عنوان می‌کنیم.

    • اگر از خرمای خشک برای تهیه مواد میانی قرابیه استفاده می‌کنید، باید آن‌ها را به مدت چند دقیقه در آب ولرم خیس کنید تا نرم شوند.
    • خمیر قرابیه خرمایی نباید سفت باشد. به همین دلیل، آرد را کم کم به مواد اضافه کنید تا خمیری لطیف به دست آید. به یاد داشته باشید که اضافه کردن بیش از حد آرد، خمیر را سفت و خشک کرده و قرابیه‌های شما را خراب می‌کند.
    • در هنگام ورز دادن خمیر مراقب باشید که زیاده‌ روی نکنید. ورز دادن بیش از حد باعث می‌شود که خمیر روغن بیندازد. این اتفاق کیفیت نهایی شیرینی شما را به شدت تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و باعث می‌شود که شیرینی‌ها سفت شوند.

    با مطالعه این بخش از مجله آشپزی اکالا و آشنایی با دستور پخت قرابیه خرمایی، نوبت آن رسیده است که آستین‌ها را بالا زده و این شیرینی خوشمزه و دلچسب را تهیه کنید. قرابیه‌های خرمایی را می‌توانید در کنار چای، قهوه یا هر نوشیدنی گرم دیگری که تمایل دارید میل کرده و از طعم و مزه بی‌نظیر آن لذت ببرید.

    ۲/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.