آشپزی

معرفی ۷ غذای گیلانی برای شب عید؛ اصیل و پرطرفدار

غذاهای شب عید گیلان را می‌شناسید؟ گیلانی‌ها نیز برای ایام عید غذاهای مجلسی خوشمزه‌ای دارند که در این مقاله از بلاگ اکالا می‌خواهیم با برخی از معروف‌ترین این غذاها آشنا شویم.

لیست معروف‌ترین غذاهای عید گیلان

در این بخش لیستی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین غذاهایی که گیلانی‌ها برای ایام عید طبخ می‌کنند را ارائه داده‌ایم.

۱- ماهی سفید شکم پر

ماهی سفید از جمله بهترین غذاهای شمالی است که به روش‌های مختلفی پخته می‌شود. شمالی‌ها این غذا مخصوص شب عید تدارک می‌بینند و برای تهیه ماهی سفید شکم پر آن را با ادویه‌های معطر مزه‌دار می‌کنند. سپس داخل شکم ماهی را با مواد غذایی مختلف، سبزی و رب انار پرکرده و شکم ماهی را می‌دوزند. درست کردن ماهی سفید شکم پر تبحر خاصی می‌خواهد.

طرز تهیه ماهی شکم پر

۲- سبزی پلو با ماهی

از قدیمی‌ترین غذاهای لذیذ شب عید گیلان سبزی‌پلو با ماهی است که گیلانی‌ها آن را با ماهی سفید تهیه می‌کنند. گیلانی‌ها این غذا را از ترکیب سبزی با پلو و سرخ کردن ماهی به روش ساده و آسان تهیه می‌کنند.

طرز تهیه سبزی‌پلو با ماهی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    برای آشنایی با رسپی این غذای دریایی خوشمزه می‌توانید روی لینک طرز تهیه”سبزی پلو با ماهی” کلیک کنید.

    ۳- خورش‌فسنجان

    خورش‌فسنجان غذای اصیل و مجلسی ایرانی است که مانند تمام شهرهای دیگر، گیلانی‌ها نیز برای شب عید تهیه می‌کنند، با این تفاوت که بر خلاف بقیه شهرها فسنجان را ترش درست می کنند. خورش‌فسنجان در گیلان به نام سیاه خورش نیز شناخته می‌شود که در پخت آن از رب‌محلی ترش استفاده می‌شود.

    خورشت فسنجان

    برای آشنایی با رسپی این غذای محلی گیلانی می‌توانید روی لینک طرز تهیه فسنجان شمالی کلیک کنید.

    ۴- قیمه لاهیجان

    در لاهیجان و دیگر شهرهای گیلان خورش قیمه به عنوان غذای مخصوص شب عید تهیه می‌شود. خورش قیمه یکی از محبوب‌ترین و لذیذترین خورش‌هایی است گیلانی‌ها آن را گوشت چرخ کرده درست می‌کنند. در این روش پخت گوشت چرخ کرده به همراه ادویه‌های معطر تفت داده می‌شود که مزه بسیاری خوبی را به این غذا می‌دهد.

    طرز تهیه خورشت قیمه

    ۵- خورش ترش‌تره

    خورش ترش‌تره یکی دیگر از غذاهای شب عید و روز چهارشنبه‌سوری در گیلان است که بدون گوشت پخته می‌شود. در پخت خورش ترش‌تره از حبوبات مختلف مانند عدس یا لوبیا چیتی به همراه برنج استفاده می‌شود و گوشت مرغ با مواد خورش ترش‌تره ترکیب می‌شود. استفاده از سبزیجات معطر، سیر، آبغوره در این غذا موجب طعم لذیذ و دلچسب آن شده که می‌توانید آن را به همراه برنج یا با نان میل کنید.

    خورشت ترشه تره گیلانی

    برای آشنایی با رسپی این غذای خوشمزه و مخصوص می‌توانید روی لینک طرز تهیه خورش ترش‌تره کلیک کنید.

    ۶- کوکو اشپل

    یکی از غذاهای اصیل و سنتی گیلان برای شب عید کوکو اشپل است که با روشی ساده تهیه می‌شود. برای پخت کوکو اشپل سبزی خرد شده، پیاز، سیر ترکیب شده و اشپل ماهی سفید تمیز شده پس از باز کردن تخم‌ها به مایه کوکو اضافه می‌شود. در ادامه با افزودن تخم‌مرغ به آن مایه کوکو به همراه مقداری روغن سرخ می‌شود.

    طرز تهیه کوکو اشپل

    ۷- قورمه‌سبزی گیلانی

    قورمه‌سبزی در گیلان نیز مثل شهرهای دیگر ایران محبوبیت دارد و تا حدی شبیه به همان قورمه‌سبزی همیشگی است که در سایر شهرها تهیه می‌شود، با این تفاوت که پس از پخت خورش مقداری گوجه و بادمجان سرخ شده روی آن قرار داده می‌شود.

    خورشت قورمه سبزی

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به معرفی غذاهای مخصوص گیلان برای شب عید پرداختیم که با مشاهده آن ها می‌توانید لیستی از لذیذترین غذاها را برای مهمانی در ایام عید تدارک ببینید.

    ۴.۵/۵ (۱۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.