آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه بورانی لوبیا سبز؛ غذای سبک و رژیمی ارومیه

اکثر افراد لوبیا سبز را با غذاهایی مانند لوبیا پلو و کنسرو لوبیا می‌شناسند ولی از لوبیا سبز می‌توان در تهیه‌ی غذاهای زیادی استفاده کرد که به خوش طعم شدن و مفید‌تر کردن ان کمک شایانی می‌کند. در روزهای گرم غذاهای سرد و سبک محبوبیت زیادی پیدا می‌کنند. بورانی لوبیا سبز یک غذای سبک است که در ایران و مخصوصا ارومیه طرفداران بسیاری دارد.

این غذا که علاوه بر سبک بودن بودن، رژیمی و سالم است می‌تواند برای زمان‌هایی که فرصت کافی ندارید و به یک غذای سالم و خوشمزه احتیاج دارید، گزینه مناسبی باشد. در ادامه طرز تهیه بورانی لوبیا سبز را برای شما شرح خواهیم داد.

امروز در بلاگ اکالا، برای شما عزیزان غذایی را معرفی می‌کنیم که علاوه بر خوشمزه بودن به دلیل وجود لوبیا سبز در آن خواص زیادی نیز دارد.

روش تهیه بورانی لوبیا سبز

برای این که یک بورانی لوبیا سبز خوشمزه درست کنید، می‌توانید طبق روش زیر پیش بروید:

برای تهیه‌ی این وعده‌ی سالم و مقوی برای ۴ نفر به این مواد نیاز داریم:

مواد مورد نیاز برای تهیه‌ی بورانی لوبیا سبز:
روغن مایعبه میزان لازم
پیاز خرد کرده۱ عدد متوسط
لوبیا سبز خرد کرده۲۵۰ گرم
لپه۶۰ گرم
بلغور گندم۲ قاشق سوپ‌ خوری
برنج۲ قاشق سوپ خوری
رب گوجه‌ فرنگی۲ قاشق سوپ خوری
نعنا خشک۲ قاشق سوپ خوری
نمک و فلفلبه میزان لازم
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
ماست و سیربه میزان لازم

مرحله اول؛ پاک کردن لوبیا سبز

برای تهیه این غذای خوشمزه ارومیه ابتدا از لوبیا سبز‌ها شروع می‌کنیم و پس از گرفتن سر و ته و پاک کردن انها را به اندازه‌ی ۲ سانتی خرد می‌کنیم (بهتر است که از لوبیای تازه که بافتی سفت و بدون دانه داشته باشند استفاده کنیم) سپس لوبیا سبز‌ها را شسته و آبکش می‌کنیم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    همچنین نعنا و جعفری را خورد کرده و سیر‌ها را نیز پوست کنده و خورد می‌کنیم.

    لپه و برنج را نیز در ظرف جدا شسته و در اب خیس می‌کنیم.

    بیشتر بخوانید: دستور پخت خوراک لوبیا سبز (راگو) با گوشت تکه‌ای خورشتی

    مرحله دوم؛ سرخ کردن پیاز

    ۱ عدد پیاز را شسته پوست کنده و سپس نگینی خرد می‌کنیم بعد از این کار پیاز را سرخ می‌کنیم تا سبک و طلایی شوند سپس به ان زرد چوبه و نمک و فلفل اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم و رب را اضافه کرده و چند ثانیه رب را نیز تفت می‌دهیم سپس لپه‌هایی که از قبل شسته و اماده کرده‌ایم، را به ان اضافه کرده و ۲ لیوان اب جوش به ان اضافه می‌نماییم سپس درب قابلمه را گذاشته و می‌گذاریم لپه‌ها با حرارت متوسط پخته شوند.

    نکته: لازم نیست که لپه‌ها کاملا پخته شوند (حدودا ۷۰ درصد) زیرا در طول طبخ غذا نیز لپه‌ها پخته می‌شوند.

    مرحله سوم؛ ترکیب لوبیا سبز و لپه پخته

    پس از اینکه لپه‌ها نیم پز شدند لوبیا‌ سبزها را به ان اضافه کرده وخوب مخلوط می‌کنیم و سیرها را اضافه کرده و درب قابلمه را می‌گذاریم تا لوبیا سبزها بپزند.

    نکته: اگر اب غذا کم شده بود یک لیوان به ان اب اضافه نمایید ( برای بهتر شدن کار از یک لیوان اب مرغ هم می‌توان استفاده کرد )

    بیشتر بخوانید: بهترین صبحانه برای افراد مبتلا به کبد چرب

    مرحله چهارم؛ اضافه کردن برنج و بلغور

    پس از اینکه لوبیا سبز و لپه به خوبی پخته شدند برنج و بلغور را اضافه می‌کنیم و بورانی را به خوبی هم می‌زنیم و می‌گذاریم برنج پخته و غذا لعاب دار شود (آب غذا کشیده شود).

    مرحله پنجم؛ اضافه کردن سس بورانی لوبیا سبز

    حال در تابه‌ای دیگر، ۲ قاشق سوپخوری روغن ریخته سپس رب گوجه فرنگی و نعنا را به آن اضافه می‌نماییم و تفت می‌دهیم. اکنون مخلوط رب گوجه‌ فرنگی و نعنا را همراه با نمک، فلفل و زردچوبه، درون بورانی ریخته و روی حرارت ملایم، می‌پزیم.

    مرحله ششم؛ مزه دار کردن ماست

    در این مرحله برای مزه دار کردن ماست سیر را پوست می‌گیریم و می‌شوییم، سپس با رنده ریز رنده می کنیم و درون کاسه ماست اضافه می‌کنیم.

    حالا با چنگال خوب مخلوط می کنیم تا ماست مزه‌دار شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو لوبیا سبز

    مرحله هفتم؛ مخلوط کردن مواد و آماده سازی نهایی

    در مرحله‌ی نهایی مخلوط لوبیا سبزی که در مراحل قبل آماده کرده بودیم در ظرفی ریخته و ماست طعم دار شده که در مرحله ششم تهیه کرده بودیم را به ان اضافه می‌نماییم سپس مقداری پودر پول بیبر و کره را در پایان برای کامل تر شدن طعم و مزه بورانی لوبیا سبز با همدیگر تفت می‌دهیم و روی بورانی می‌ریزیم و در یخچال به مدت ۳۰ دقیقه می‌گذاریم تا خنک شود.

    طرز تهیه بورانی لوبیا سبز غذای محلی خوشمزه

    اکنون این وعده‌ی خوشمزه و مفید آماده‌ی سرو کردن است امیدوارم از میل کردن این غذا لذت ببرید.

    ۵ خاصیت لوبیا سبز

    1. از بین بردن سموم بدن: لوبیا سبز به دلیل اینکه یک دورتیک طبیعی محسوب می شود می تواند به پاک سازی بدن کمک کند. سموم بدن معمولا از طریق ادرار از بدن خارج می شوند و به همین برای پاک سازی و سم زدایی بدن توصیه می شود از لوبیا سبز استفاده کنید.
    2.  درمان ناباروری: لوبیا سبز مانند دیگر حبوبات علاوه بر مواد مغذی، دارای منبع غنی از فولات، آهن و شاخص پایین گلیسیمی است و به همین دلیل می‌تواند به درمان ناباروری کمک شایانی کند.
    3. سلامت چشم: لوبیا سبز حاوی مقادیر غنی از کاروتنوئیدها است و به همین دلیل به تقویت بینایی و درمان شب کوری کمک می‌کند و هم‌چنین می‌تواند باعث پیشگیری از بیماری های چشمی نیز شود.
    4.  کمک به افراد دارای دیابت: لوبیا سبز به دلیل شاخص پایین گلیسیم باعث می‌شود که حساسیت به انسولین تا حد زیادی کاهش یابد. علاوه بر این مصرف لوبیا سبز می تواند به کاهش سطح قند خون نیز کمک کند.
    5.  جوان سازی پوست: لوبیا سبز حاوی مقادیر غنی از انواع آنتی اکسیدان‌ها است و به همین دلیل می‌تواند به کنترل رادیکال های آزاد مخرب که یکی از اصلی ترین دلایلی چین و چروک روی پوست هستند کمک کند. علاوه بر این مواد مغذی موجود در لوبیا سبز برای شادابی پوست ضروری هستند.

    یکی دیگر از دلایلی که باید از لوبیا سبز برای جوان سازی پوست استفاده کرد این است که این گیاه حاوی مقادیر غنی از ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C، پتاسیم، فولات و پروتئین های طبیعی است، که همگی این مواد برای سلامت پوست ضروری هستند.

    امیدواریم که از این غذای خوشمزه نهایت لذت را ببرید. برای آشنایی با دستور پخت‌ها دیگر، سرویس آشپزی اکالا را دنبال کنید.

    ۳.۸/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.