آشپزیغذاهای رژیمی

بهترین صبحانه برای افراد مبتلا به کبد چرب

امروزه کبد چرب به یکی از معضلات جهانی تبدیل شده که افراد زیادی را تحت تأثیر خود قرار داده است. این بیماری که به عنوان قاتل پنهان نیز شناخته می‌شود عموما به دلیل چاقی مفرط و رعایت نکردن رژیم غذایی به وجود می‌آید و عوارض مختلفی مانند خستگی همیشگی، ترش کردن، جوش کمر و صورت، لک‌های پوستی، ریزش موی شدید، تغییر رنگ پوست، بدبو بودن عرق، احساس سوزن سوزن شدن انتهای دست و پاها، درد در سمت راست شکم و طعم تلخ دهان در هنگام صبح دارد.

اما راه‌های بسیار زیادی برای درمان و جلوگیری از این بیماری وجود دارد که می‌توان گفت بهترین آن‌ها تغذیه مناسب است. اگر در صبحانه و زمانی که ناشتا هستید رژیم مناسبی داشته باشید به راحتی می‌توانید بر این بیماری پنهان غلبه کنید. همان‌طور که می‌دانید صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی برای انسان‌ها است و خوردن یک‌ سری مواد خاص برای صبحانه نه تنها برای کبد مفید است بلکه چندین تأثیر مثبت نیز بر روی انسان می‌گذارد.

با توجه به اینکه خوردن صبحانه برای همه‌ی افراد و مخصوصا افراد دارای کبد چرب یک ضرورت محسوب می‌شود، در این مقاله از بلاگ اکالا به مواد غذایی و غذا‌هایی که یک فرد دارای کبد چرب باید آن‌ها را برای صبحانه مصرف کند خواهیم پرداخت.

صبحانه مناسب برای افراد دارای کبد چرب

برنامه غذایی مناسب برای شخصی که دارای کبد چرب است شامل مصرف زیاد میوه و سبزیجات، غلات کامل، قهوه و روغن زیتون و… است که در ادامه به بهترین صبحانه برای افراد مبتلا به کبد چرب می‌پردازیم.

۱- روغن زیتون

یکی از مفید‌ترین موادی که برای درمان یک کبد چرب می‌توان استفاده نمود، روغن زیتون است. از آن جایی که روغن زیتون یکی از چربی‌های اشباع نشده سالم است، می‌توان آن را جایگزین چربی‌های نباتی یا روغن مایع کرد که این کار باعث می‌شود فشار زیادی به کبد وارد نشود. روغن زیتون نه ‌تنها یک صبحانه رژیمی سالم برای افراد دارای کبد چرب است، بلکه به سلامت کلی بدن نیز کمک شایانی می‌کند، پس از خوردن این روغن خوشمزه که در انواع غذاها می‌توان از آن استفاده نمود دریغ نکنید.

نکته: به جای روغن زیتون از روغن کنجد، روغن بادام زمینی، آفتابگردان و کلزا نیز استفاده نمود که دارای چربی های اشباع نشده هستند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه اوتمیل؛ صبحانه رژیمی با جو دو سر

    ۲- زردچوبه

    زردچوبه به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی‌ای که دارد برای کبد چرب بسیار مفید است. این ادویه‌ی خوش رنگ که محبوبیت زیادی بین ایرانیان دارد به دلیل داشتن ماده‌ای به نام کورکومین به کاهش التهاب کمک می‌کند. پس می‌توان از آن برای درمان کبد چرب استفاده کرد.

    صبحانه برای افراد مبتلا به کبد چرب

    ۳- سیر

    استفاده از سیر زمانی که فرد ناشتا است تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی کبد دارد. سیر به دلیل داشتن گوگرد فراوان به فعال‌سازی آنزیم‌های کبدی کمک زیادی می‌کند.

    در سیر دو ترکیب طبیعی به نام‌های آلیسین و سلنیوم وجود دارد که به فرایند پاکسازی کبد کمک می‌کنند و هم‌چنین از کبد در برابر آسیب‌های مختلف محافظت می‌کنند. علاوه بر این موارد سیر میزان کلسترول و تری‌گلیسرید را کاهش می‌دهد که مانند بار سنگینی برای کبد هستند و مانع از عملکرد درست کبد می‌شوند.

    نکته: استفاده از حبه‌های سیر به‌صورت ناشتا می‌تواند خواص این گیاه را دوچندان کند.

    ۴- قهوه

    قهوه مانند سیر می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای حل این مشکل باشد و از آنجایی که قهوه را می‌توان برای صبحانه سرو کرد پس حتی می‌تواند از سیر هم گزینه‌ی مناسب‌تری باشد زیرا ممکن است بعضی از افراد استفاده از سیر را زمانی که ناشتا هستند دوست نداشته باشند ولی بسیاری از افراد قهوه را با صبحانه میل می‌کنند.

    کافئین و آنتی‌اکسیدان موجود در قهوه نه تنها برای درمان کبد چرب بسیار مفید می‌باشد بلکه از سیروز کبدی و سرطان کبد نیز پیشگیری می‌کند.

    نکته: البته این موضوع را مد نظر قرار دهید که قهوه باید بدون خامه و شکر باشد تا برای درمان کبد چرب مفید باشد.

    بیشتر بخوانید: چه صبحانه ای مناسب افراد دیابتی است؟

    ۵- توت خشک

    یکی دیگر از مواردی که به درمان کبد چرب کمک شایانی می‌کند مصرف توت خشک است که به دلیل مقدار بالای آنتی‌اکسیدان‌ موجود در آن، به از بین بردن چربی‌های اضافی کبد و دفع آن از بدن کمک فراوانی می‌کند.

    نکته: از انگور و کشمش نیز می‌توان به جای توت خشک استفاده نمود.

    صبحانه رژیمی

    ۶- لیمو‌ ترش

    لیمو ترش ماده‌ای است که در کنار کمک به درمان کبد چرب، هزاران خاصیت دیگر نیز دارد. استفاده از ترکیب آب و لیمو ترش زمانی که ناشتا هستید، تأثیر فوق‌‌العاده‌ای بر روی کبد می‌گذارد. همچنین حتی اگر به بیماری کبد چرب مبتلا نیستید، استفاده از لیمو ترش به صورت روزانه باعث جلوگیری از این مشکل می‌شود.

    بیشتر بخوانید: بهترین زمان برای خوردن صبحانه چه ساعتی است؟

    ۷- آووکادو

    آووکادو یکی دیگر از میوه‌هایی است که به درمان کبد چرب کمک می‌کند. نام این میوه خوش طعم را می‌توان در بسیاری از رژیم‌های غذایی یافت زیرا این میوه دارای اسید اولئیک است که باعث می‌شود کلسترول خون کاهش یابد. علاوه بر آن، این میوه دارای مقدار زیادی فیبر بوده و باعث کاهش چربی جمع شده در کبد و بهبود فعالیت آن می‌شود.

    نکته: به دلیل چربی فراوانی که این میوه دارد، توصیه می‌شود در روز حداکثر ۱ عدد مصرف نمایید.

    ۸- شیر بادام و شیر گاو کم چرب

    مصرف کافی کلسیم و ویتامین D به درمان و جلوگیری از پیشرفت این بیماری کمک می‌کند پس می‌توان گفت استفاده از شیر بادام یا شیر گاو کم‌چرب می‌تواند کمک بزرگی به درمان کبد چرب کند. علاوه بر این بیماران مبتلا به بیماری کبدی پیشرفته با توجه به مشکلات تغذیه‌ای به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند پس استفاده از این نوع شیرها کمک زیادی به آن‌ها خواهد کرد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سالاد رژیمی بادمجان

    صبحانه رژیمی برای افراد مبتلا به کبد چرب

    ۹- انواع سبزیجات

    سبزیجاتی مانند کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم بروکسل و گل کلم با توجه به این که دارای گلوتاتیون هستند می‌توانند ماده خوبی برای درمان و جلوگیری از کبد چرب باشند زیرا گلوتاتیون به پاک‌سازی کبد و افزایش ایمنی بدن کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ قارچ و مرغ رژیمی

    ۱۰- چغندر

    یکی دیگر از موادی که به پاکسازی و بهبود عملکرد کبد بسیار کمک می‌کند چغندر است که به دلیل اینکه سرشار از فلانوئید گیاهی و بتا کاروتن است عملکرد کلی کبد را بهبود می‌بخشد و علاوه بر آن چغندر تصفیه کننده طبیعی خون نیز است.

    نکته: با معرفی مواد لازم می‌توان سالادی را معرفی کرد که استفاده از آن تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی کبد می‌گذارد. فقط کافی است ۱ فنجان چغندر خرد شده یا رنده شده را به همراه ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون و آب نصف یک لیمو را مخلوط کرده تا این سالاد مقوی آماده شود و برای مصرف آن هر دو ساعت، دو قاشق از این سالاد خورده شود.

    حفظ سلامت کبد یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید در زندگی روزمره خود انجام دهیم. با حفظ سلامت کبد، مطمئنا زندگی شاداب‌تری را تجربه خواهید کرد. برای آشنایی با دیگر نکات مرتبط با سلامت غذایی، سرویس آشپزی بلاک اکالا را دنبال کنید.

     

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.