آشپزینکات آشپزی

ادویه لازم برای خورشت قیمه چیست؟

برای یک مهمانی مفصل ایرانی دو انتخاب پیش روی آشپز است: خورشت قورمه سبزی و خورشت قیمه. دو انتخابی که اگر به درستی تهیه شوند، شما را ناامید نخواهند کرد. به علاوه یکی از به یاد ماندنی‌ترین مزه‌ها و بوها برای ما ایرانی‌ها طعم و بوی خورشت نذری است. این طعم به قدری معروف است که اگر بخواهیم از یک خورشت قیمه واقعا تعریف کنیم می‌گوییم :”طعم خورشت نذری می‌دهد.” یا “بوی خورشت نذری پیچیده است.” بنابراین همه ما می‌دانیم و درک می‌کنیم که این غذا ریشه در فرهنگ ما دارد. بنابراین برای درست کردن یک خورشت قیمه اصیل باید یک سری نکات را به خوبی رعایت کنید. اولین نکته، ادویه‌های استفاده شده در خورشت شماست.

در این مقاله از بلاگ اکالا با ما همراه باشید تا مهم‎‌ترین ادویه‌های خورشت قیمه را با هم بررسی کنیم.

در خورشت قیمه چه ادویه‌هایی استفاده می‌شوند؟

وقتی شروع به طبخ خورشت قیمه می‌کنید احتمالا اولین تصویری که در ذهن دارید، تصویر برنج ایرانی و خورشت قیمه پر ملات و خوش رنگ است. احتمال زیاد دوست دارید به این تصویر برسید. به این منظور باید از ادویه‌های پایه و یک سری ادویه فرعی و خاص استفاده کنید.

ادویه های پایه شامل: پودر زردچوبه، پودر فلفل سیاه و زردچوبه است. همه ما می‌دانیم که در اکثر غذاها این سه ادویه را استفاده می‌کنیم. ولی برای اینکه طعم غذای شما خاص و به یاد ماندنی شود لازم است که از فوت کوزه گری هم استفاده کنید. یکی از این فوت و فن ها استفاده از ادویه‌های متنوع است. این ادویه‌ها شامل: پودر هل، پودر جوز هندی، زعفران و پودر گل سرخ می‌شود. خیلی از آشپزها دل به انجام این کار نمی‌دهند. ولی ما به شما توصیه می‌کنیم تاثیر استفاده از ادویه‌های متنوع را دست کم نگیرید. شما با رعایت کردن همین یک نکته طعمی به یاد ماندنی را خلق خواهید کرد و مهمان‌هایتان را انگشت به دهن باقی خواهید گذاشت.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه لاری

خورشت قیمه

پس ادویه خورشت قیمه و اندازه های دقیق هر یک از آن ها به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ادویه‌ی لازم برای خورشت قیمه:
    فلفل سیاه۱ قاشق چایخوری
    پودر دارچین۱ قاشق چایخوری
    زردچوبهنصف قاشق چایخوری
    پودر هلنصف قاشق چایخوری
    جوزهندی۱ قاشق چایخوری
    پودر گل سرخ۱ قاشق غذاخوری
    زعفران۱ قاشق چایخوری
    نمکبه میزان دلخواه

    نکات مهم در تهیه ادویه خورشت قیمه

    برای داشتن یک قیمه مجلسی و فرد اعلا باید نکات ریز و مهمی را به خاطر بسپارید. در ادامه به مهم‌ترین این نکات خواهیم پرداخت.

    ۱- صفر تا صد تهیه ادویه را خودتان انجام دهید.

    اگر دوست دارید بوی خورشت قیمه شما در کوچه و محل بپیچد و از همان سر کوچه هوش از سر مهمان هایتان ببرد نیاز است که کمی بیشتر از حد معمول صبر و حوصله به خرج دهید. اول از همه ادویه‌ها را به صورت دانه یا چوب خریداری کنید و خودتان ادویه را پودر یا آسیاب کنید. با صرف نظر از ادویه‌های از پیش آماده و مخلوط شده، خورشت قیمه شما خوش‌بوتر و خوش‌طعم‌تر خواهد شد. زیرا در چنین شرایطی از کیفیت ادویه هم کاملا اطمینان خاطر دارید.
    در این روش باید ادویه‌ها را آسیاب کنید. اگر آسیاب در خانه ندارید می‌توانید از همان پودرهای آماده استفاده کنید. فقط حواستان را جمع کنید که ادویه خریداری شده با کیفیت باشد. با این تصور که شما آسیاب دارید جلو می‌رویم. دانه فلفل سیاه، چوب دارچین، دانه هل، جوز هندی و برگ گل سرخ را به صورت جدا جدا در آسیاب بریزید تا کاملا پودر شوند. این پودر باید یکدست و نرم باشد. در مرحله بعد، پودر هر یک ادویه را در یک کاسه بزرگ بریزید و به خوبی هم بزنید تا همه ادویه‌ها با هم ترکیب شوند. سپس یک الک ریز بردارید و پودر مورد نظر را کاملا الک کنید تا هر ناخالصی و ذره درشتی که باقی مانده است از پودر اصلی جدا شوند. در این مرحله چیزی که باقی می‌ماند، پودر زعفران است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان

    ۲- در استفاده از زعفران دقت کافی داشته باشید.

    پودر زعفران به دلیل بافت، ارزش و البته طبع گرمی که دارید همیشه در انتهای کار وارد داستان می‌شود. بنابراین در انتهای کار وقتی تمام پودر ادویه خود را الک و آماده کردید، به صورت جداگانه زعفران را در دستگاه آسیاب بریزید و بعد به پودر ادویه‌تان اضافه کنید. روش دیگر برای اضافه کردن زعفران به غذا و استفاده بهینه از فواید این مواد غذایی ارزشمند این است که آن را در انتهای طبخ غذا اضافه کنید. در این روش می‌توانید آن را به دو صورت پودری یا جوشانده زعفران به خورشت قیمه اضافه کنید.

    ادویه‌ی خورشت قیمه مجلسی

    ۳- ادویه را در مکان مناسب نگهداری کنید.

    اگر بخواهید کارتان سریع‌تر پیش برود پیشنهاد ما به شما این است که یک بار وقت بگذارید و مقدار زیادی ادویه خورشت قیمه را درست کنید و در کابینت ذخیره کنید. در این صورت نیازی نیست که هر دفعه زمان زیادی را برای درست کردن پودر ادویه خرج کنید. فقط دقت کنید که این ادویه را در یک ظرف شیشه ای و در دار بریزید و در مکانی نسبتا خنک قرار دهید. به علاوه در شیشه را محکم ببندید تا از ورود حشره و هوا به ظرف جلوگیری شود.

    ۴- در استفاده از نمک احتیاط کنید.

    اگر از رب کارخانه‌ای استفاد می‌کنید بهتر است از مقدار کمی از نمک استفاده کنید. زیرا این نوع رب به خودی خود پرنمک است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قیمه‌ آلو با گوشت

    ۵- لیموعمانی را دست کم نگیرید.

    استفاده از لیمو عمانی شاید قلق خاصی داشته باشد ولی با رعایت نکات لازم طعم بهشتی به خورشت شما می دهد. طعم ملسی که بعضی خورشت های قیمه دارند دقیقا به دلیل استفاده از این ادویه است. پس اگر دوست دارید خورشت شما کمی رو به ترشی برود می‌توانید یک لیموعمانی درسته را در خورشت خود بیاندازید و از نتیجه حاصله لذت ببرید. حتی اگر به لیموعمانی درسته دسترسی ندارید می‌توانید از پودر آن استفاده کنید. هیچ چیز از ارزش‌های آن کم نمی‌کند.

    نکات مهم در نگهداری ادویه خورشت قیمه

    ۶- بهترین زمان برای اضافه کردن ادویه اواخر تفت دادن گوشت است.

    برای اینکه ادویه بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد پیشنهاد می‌کنیم که در اواخر تفت دادن گوشت و پیاز این ادویه را اضافه کنید. با این کار عطر و بوی خورشت قیمه در کل خانه و محل پخش خواهد شد. فقط توجه داشته باشید که زعفران را در انتهای طبخ غذا به خورشت اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: اگر خورشت قیمه شور شد، چه کنیم؟

    بدون شک مهم‌ترین و تاثیرگذارترین المان در غذاهای ایرانی ادویه است. ما ایرانی‌ها بیشتر از هر ملت دیگری از ادویه استفاده می‌کنیم. دلیلش می‌تواند این باشد که دوست داریم عطر غذا بپیچد. حالا اگر طرف حسابمان غذای اصیلی مثل خورشت قیمه باشد که دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند. ما برای داشتن یک خورشت قیمه فرد اعلا هر کاری می‌کنیم. درست کردن ادویه که کمترین آن است.

    برای آشنایی با دیگر ترفندهای آشپزی، سرویس آشپزی بلاگ اکالا را دنبال کنید.

    ۳.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.