آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه برشتوک دو رنگ؛ حلوای سنتی مناسب مراسم مذهبی!

برشتوک دو رنگ یا حلوای نخودچی نوعی حلوای خشک و سنتی است که در مراسم‌های مذهبی مثل ماه رمضان و ماه محرم مورد استقبال قرار می‌گیرد. البته برشتوک در دسته شیرینی‌ها هم قرار می‌گیرد و نوع قالبی آن که ظاهری متفاوت دارد را معمولا برای انواع مجالس و اعیاد از جمله عید نوروز آماده می‌کنند .این شیرینی طعمی مشابه شیرینی نخودچی دارد و از آنجایی که درست کردن آن نیازی به فر ندارد بسیار محبوب است و چه با کمک قالب و چه بدون استفاده از قالب میتوان آن را تهیه کرد. در این جا تصمیم داریم نوع دو رنگ برشتوک که نیازی به استفاده از قالب ندارد را به شما آموزش دهیم.

در مجله اکالا بلاگ با طرز تهیه برشتوک دو رنگ همراه شوید.

مواد لازم برای تهیه حلوای برشتوک دو رنگ
آرد سفید قنادی ۳۵۰ گرم
آرد نخودچی۱۵۰ گرم
پودر قند۲۰۰ گرم
کره۱۰۰ گرم
روغن جامد۲۰۰ الی ۳۰۰ گرم
پودر هل۲ قاشق چایخوری
گلاب۲ قاشق غذاخوری
پودر کاکائو۲ قاشق غذاخوری
شکلاتحدودا نصف پیمانه
بادام یا پسته خرد شدهبه مقدار لازم

مواد لازم حلوا نخودچی

مرحله اول | الک کردن و بو دادن آرد

برای تهیه حلوا ابتدا آرد سفید رو داخل تابه الک میکنیم.

بعد روی حرارت ملایم قرار میدیم و مدام هم میزنیم تا خامی آرد کاملا گرفته بشه و عطر آرد بو داده بلند بشه. 

نکته بسیار مهم در تهیه حلوا اینه که باید با صبر و حوصله آرد رو تفت بدین و به هیچ عنوان از حرارت بالا برای تفت دادن آرد استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه تر حلوا نخودچی

بو دادن آرد با حرارت ملایم ممکنه حدود چهل دقیقه الی یک ساعت طول بکشه باید آرد رو مدام هم بزنید تا ته نگیره و به صورت یکدست تفت بخوره و اصلا نباید تغییر رنگ بدهد. حرارت بالا باعث میشه آرد تغییر رنگ بده و ته بگیره و روی طعم حلوا تاثیر بدی میذاره پس باید با حوصله آرد رو تفت بدین.الک کردن آرد در حلوای نخودچی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم | اضافه کردن آرد نخودچی

    وقتی آرد سفید کاملا بو داده شد و خامیش گرفته شد آرد نخودچی رو داخل تابه الک کنید و هم بزنید تا مخلوط بشه و مجددا به تفت دادن ادامه بدین تا آرد نخودچی هم بو داده بشه.

    آرد نخودچی نسبت به آرد سفید به زمان کمتری برای بو دادن احتیاج داره حدود یک ربع الی بیست دقیقه کافیه وقتی عطر آرد نخودچی بلند شد یعنی کاملا بو داده شده و می‌تونید از روی حرارت بردارین.

    تفت دادن آرد حلوا نخودچی

    مرحله سوم | الک کردن پودر قند

    حدود هفت دقیقه زمان بدین تا آرد ها از داغی بیفتن و بعد پودر قند رو داخل تابه الک کنید و با قاشق کاملا مخلوط کنید.
    مواد رو دو قسمت کنید این کار رو میتونید چشمی انجام بدین یا اینکه از ترازو کمک بگیرین من از ترازو استفاده کردم و مواد رو به دو قسمت سیصد و پنجاه گرمی تقسیم کردم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا بادام قالبی

    هر قسمت رو داخل ظرف جدا گانه الک کنید؛ الک کردن مجدد مواد تاثیر زیادی روی کیفیت نهایی حلوا داره پس حتما این مرحله رو انجام بدین.

    پودر قند در حلوا نخودچیمرحله چهارم | اضافه کردن پودر هل، کاکائو و گلاب

    به یک قسمت یک قاشق چایخوری پودر هل اضافه کنید و پودر کاکائو رو روی مواد الک کنید و در صورت دلخواه یک قاشق گلاب هم به مواد اضافه کنید .مواد رو هم بزنید تا کاملا مخلوط بشه.

    پودر هل و کاکائو در حلوا نخودچیمرحله پنجم | اضافه کردن کره و روغن

    نصف مقدار کره رو آب کنید (یعنی پنجاه گرم) و به مواد اضافه و مخلوط کنید.

    کره در حلوا نخودچی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا مرمری

    نصف مقدار روغن جامد رو هم آب کنید و با کنترل به مواد اضافه کنید توجه کنید که ممکنه همه روغن استفاده نشه بنابراین روغن رو کم کم اضافه کنید و مواد رو ابتدا با قاشق هم بزنید و بعد از دست برای مخلوط کردن استفاده کنید.

    روغن رو تا جایی اضافه کنید که خمیر نسبتا سفتی به دست بیاد.

    روغن جامد در حلوا نخودچی

    مرحله ششم | پودر هل و گلاب و دوباره کره و روغن

    وقتی خمیر شکلاتی شکل گرفت اون رو کنار بذارین و به نصف بعدی مواد یک قاشق چایخوری پودر هل اضافه کنید و در صورت دلخواه یک قاشق غذا خوری گلاب اضافه و مخلوط کنید.

    گلاب در حلوا نخودچی

     نصف بعدی کره (پنجاه گرم بعدی) رو آب کنید و به مواد اضافه و مخلوط کنید.
    نصف بعدی روغن جامد رو هم آب کنید و با کنترل و احتیاط به مواد اضافه و مخلوط کنید تا خمیر ساده‌مون هم شکل بگیره.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوای بیسکویتی (بیسکو حلوا)

    یکی از نکته های مهم در تهیه حلوا اینه که در مرحله آخر و موقع تشکیل خمیر حلوا هنوز میشه حرارت کمی رو در حلوا حس کرد یعنی حلوا هنوز کاملا خنک نشده بنابراین شما باید مراحل رو بدون وقفه و سریع انجام بدین تا حلوا کاملا خنک نشه.

    کره و روغن در حلوا نخودچیمرحله هفتم | قرار دادن در ظرف

    وقتی هر دو خمیر آماده شد مواد رو داخل ظرف قرار میدیم برای تهیه این حلوا میتونید از ظرف‌های معمولی پیرکس که مستطیل یا مربع شکل هستن استفاده کنید و یا حلوا رو داخل سینی پهن کنید و یا از رینگ استفاده کنید من از رینگ به ابعاد بیست در بیست سانتی متر استفاده کردم.
    در صورت استفاده از ظرف و سینی حتما داخل ظرف نایلون یا سلفون پهن کنید تا بعد برش کارتون راحت تر باشه.

    خمیر حلوا نخودچی
     اول خمیر شکلاتی رو داخل ظرف قرار بدین و با کمک انگشت خمیر رو کاملا داخل رینگ پهن کنید و بعد به کمک پشت قاشق روی خمیر رو کاملا صاف کنید و سعی کنید ضخامت خمیر در هر قسمت مساوی و یک اندازه بشه.

    خمیر شکلاتی در حلوا نخودچی
    برای اینکه کارمون راحت تر بشه خمیر ساده رو مابین دو نایلون به ابعاد نزدیک به اندازه ظرف‌مون باز کنید و بعد با کمک نایلون اون رو روی لایه شکلاتی قرار بدین و بعد به کمک پشت قاشق کاملا صاف و فشرده کنید تا کاملا به حلوای شکلاتی بچسبه و فیکس بشه و روی حلوا کاملا صاف باشه.

    خمیر ساده در حلوا نخودچیمرحله هشتم | ذوب کردن شکلات

    شکلات تخته‌ای رو داخل ظرفی(در صورتی که شکلات شما سکه‌ای نیست شکلات تخته‌ای رو با چاقو خرد کنید) روی حرارت غیر مسقیم بخار آب به روش بن ماری کاملا ذوب کنید.

    شکلات تخته ای در حلوا نخودچیمرحله نهم | ریختن شکلات روی حلوا

    شکلات آب شده رو روی حلوا بریزین و اول به کمک پشت قاشق کاملا پخش کنید تا روی حلوا رو کاملا بپوشونه و بعد چند بار قالب رو به آرومی روی سطح کار بکوبین تا شکلات کاملا صاف بشه و یک لایه نازک از شکلات روی حلوا رو پوشش بدهد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوای پسته

    ریختن شکلات آب شده بر روی حلوا

    مرحله دهم | ریختن بادام و پسته

     بعد به دلخواه روی شکلات بادام خرد شده یا پسته خرد شده بپاشین.

    بادام برای تزئیین حلوا نخودچیمرحله آخر | گذاشتن در یخچال

    حلوا رو چند ساعت داخل یخچال بذارین تا کاملا منسجم بشه و برای برش زدن حلوا رو از یخچال خارج کنید و اجازه بدین بمونه تا کمی به دمای محیط برسه .

    بعد به کمک یک چاقوی تیز ابتدا برش های یک اندازه عموی ایجاد کنید و بعد به صورت اریب برش بزنیدبرای اینکه برش ها کاملا یک اندازه باشن میتونید از خط کش کمک بگیرین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع حلواهای سنتی

    حلوا آمادست میتونید اون رو داخل ظرف دلخواه بچینید و سرو کنید.

    حلوا نخودچی
    نکات کلیدی تهیه برشتوک دو رنگ

    • برای اینکه عطر خوب هل داخل حلوا کاملا مشهود باشه بهتره که از پودر هل تازه آسیاب شده داخل حلوا استفاده کنید تا عطر بهتری داشته باشه برای این کار هل سبز رو به کمک آسیاب کاملا پودر کنید و بعد از الک رد کنید و مورد استفاده قرار بدین چون پودر هل اگه بمونه عطرش کم میشه و بهترین کیفیت در پودر هل تازه آسیاب شده است.
    • در صورتی که به روغن جامد دسترسی نداشتین میتونید به جاش از کره استفاده کنید اما استفاده از هر دو روغن کیفیت بهتری بهتون میده.
    • به جای برش های لوزی میتونید حلوا رو به صورت خط های افقی و عمودی برش بدین و حلوا های مربعی شکل داشته باشین
      اگه از آرد نخودچی خانگی داخل حلوا استفاده کنید طعم حلوا عالی تر و مطلوب تر میشه برای این کار کافیه نخودچی رو با دستگاه آسیاب کنید و یکبار از الک رد کنید.
    • تفت دادن آرد مرحله خیلی مهمی هست اگه خامی آرد به خوبی گرفته نشه حلوا به کام میچسه برای اطمینان پیدا کردن از اینکه خامی آرد گرفته شده یا نه کمی از آرد رو با کره مخلوط کنید و تست کنید تا مطمئن بشید که حلوا به سقف دهان نمیچسبه
      زمان تفت دادن آرد بسته به حجم آرد متغیره اگه حلوا رو در حجم بیشتری تهیه میکنید باید حوصله کافی به خرج بدید و زمان بیشتری صرف کنید تا در عین حال که رنگ آرد تغییر پیدا نکنه خامی آرد هم گرفته بشه.
    • بهتره حلوا رو یک روز قبل از سرو تهیه کنید و در یخچال نگهداری کنید تا طعم مواد اون کاملا به خورد هم بره ، این حلوا تا یک هفته در یخچال و تا یک ماه در فریزر البته داخل ظرف در بسته و محکم قابل نگهداری هست.
    • آرد مورد استفاده در این حلوا آرد سفید قنادی هست و از آرد سنگک و سبوس‌دار داخل این حلوا استفاده نمیشه.
    • مراقب باشید آرد تغییر رنگ نده برای اینکار اگه وقت کافی دارید میتونید از شعله پخش کن هم استفاده کنید تغییر رنگ ندادن آرد باعث میشه در نهایت حلوا خوش‌طعم و خوش‌رنگ بشه.( چون آردی که تغییر رنگ میده طعم به خصوصی داره که داخل حلوا غالب میشه)

    امیدوارم از طرز تهیه برشتوک دو رنگ خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

     
    ۴.۳/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.