آشپزی

۸ غذای مخصوص شب عید و سیزده به در همدان؛ اصیل و خوشمزه

همدانی‌ها نیز مانند سایر شهرهای ایران غذاهای سنتی و مخصوصی را برای شب عید و سیزده به در طبخ می‌کنند و به این شکل به پیشواز سال نو می‌روند. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌خواهیم بدانیم غذاهای سنتی و محلی همدان برای روزهای عید نوروز و سیزده به در چه غذاهایی هستند؟ ما را همراهی کنید تا با غذاهای محبوب شب عید همدان آشنا شویم.

لیستی از غذاهای شب عید همدان

در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین غذاهای سنتی و محلی همدان که در شب‌های عید نوروز و سیزده به در طبخ می شود پرداخته‌ایم:

۱- رشته پلو همدان

یکی از محبوب‌ترین غذاهای عید نوروز در همدان رشته پلو است که به خصوص برای شب تحویل سال طبخ می‌شود. بر طبق سنت دیرینه، همدانی ها بر این باورند که با خوردن رشته پلو در شب عید می‌توانند رشته امور را به دست بگیرند و سال جدید مدیریت بهتری بر زندگی خود داشته باشند. رشته پلو همدانی اغلب با گوشت مرغ یا ماهی تهیه می‌شود.

طرز تهیه رشته پلو همدان

برای آشنایی با رسپی این غذای پرطرفدار و مخصوص روی لینک طرز تهیه رشته پلوی مجلسی شب عید کلیک کنید.

۲- آبگوشت لیمو عمانی

آبگوشت لیمو عمانی غذایی بسیار لذیذ است که اهالی همدان با استفاده از حبوبات جوانه زده تهیه می کنند و شب‌های عید نوروز میل می کنند. در این آبگوشت تکه‌های لیمو خشک و سیب‌زمینی استفاده می‌شود که موجب طعم بی‌نظیر و ترش آن می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    طرز تهیه آبگوشت لیمو عمانی

    بیشتر بخوانید: خوشمزه‌ترین غذاهای شب عید اراک

    ۳- کوفته همدان

    کوفته همدان که بین اهالی این شهر به نام کوفته سیزده نیز مرسوم است از جمله غذاهای مخصوص عید نوروز و به خصوص روز سیزده به در است که با یکبار خوردن آن مزه این غذای لذیذ زیر دهان شما خواهد ماند.

    در تهیه کوفته همدانی از گوشت گوسفندی، لپه، برنج، آرد نخودچی و تخم‌مرغ استفاده می‌شود و این غذا را می‌توان به همراه ماست، دوغ یا ترشی سرو کرد.

    طرز تهیه کوفته همدان

    ۴- آبگوشت کلم همدان

    آبگوشت کلم یک غذای دیگر از انواع غذاهای سنتی و مخصوص شب عید در شهر همدان است که از ترکیب کلم قمری، سیب‌زمینی، نخود، کشک و سیر تهیه می‌شود. این غذای خوشمزه همدانی نسبت به غذاهای دیگر به زمان زیادی نیاز دارد تا روی شعله ملایم به آرامی بپزد.

    مراحل تهیه آبگوشت کلم قمری با کشک

    برای برای آشنایی با رسپی این غذای خوشمزه روی لینک طرز تهیه آبگوشت کلم قمری کلیک کنید.

    ۵- کباب سرداشی

    کباب سرداشی نوعی کباب مشابه کباب تابه‌ای است که اهالی همدان برای ایام نوروز طبخ می‌کنند. در پخت این کباب از انواع ادویه‌های معطر استفاده می‌شود و طعم بی نظیری به آن می‌دهد. این کباب را می‌توان با گوشت گوسفندی، پیاز، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و مقداری ادویه تهیه کرد.

    طرز تهیه کباب سرداشی

    ۶- آش خشکبار

    آش خشکبار غذای بسیار مقوی شهر همدان است که با استفاده از میوه‌های خشک از جمله زردآلو، آلبالو، آلوی ترش و… تهیه می‌شود. همدانی‌ها این غذا را به سنت دیرینه برای شب عید تهیه می‌کنند که طعم ملس آن تجربه‌ای لذت بخش را به ارمغان می‌آورد.

    طرز تهیه آش خشکبار

    ۷- آبگوشت قرمه‌

    آبگوشت قرمه یکی دیگر از غذاهای محلی همدان است که به دلیل تشابه برخی مواد اولیه آن با قورمه‌سبزی به این نام شناخته می‌شود، با این تفاوت که در تهیه آبگوشت قرمه از سیب‌زمینی و تخم‌مرغ نیز استفاده می‌شود و غذایی آبدارتر است.

    مراحل تهیه آبگوشت قرمه

    برای آشنایی با رسپی این غذای متفاوت و اصیل روی لینک طرز تهیه آبگوشت قرمه همدانی کلیک کنید.

    ۸- آبگوشت یخنی

    آبگوشت یخنی از جمله خوراک‌های خوشمزه همدانی است که با ترکیبی از موادی مانند پیاز، گوشت، لیمو عمانی، سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی پخته می‌شود. این غذا را نیز می‌توان برای ایام عید تهیه و نوش جان کرد.

    طرز تهیه یخنی نخود

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا غذاهای سنتی و مخصوص شب عید و سیزده به در را معرفی کردیم که با مشاهده آن‌ها می‌توانید در سفر به همدان از طعم خوشمزه غذاهای محلی این شهر لذت ببرید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.