آشپزیغذاهای سنتی

۸ مورد از خوشمزه‌ترین غذاهای شب عید اراک

غذاهای مخصوص شب عید نوروز در هر یک از شهرهای ایران متفاوت است. مردم اراک در استان مرکزی نیز در شب عید غذاهای مخصوصی را آماده می‌کنند و طعم این غذاها آنقدر لذیذ است که هر کسی از خوردن آن‌ها لذت خواهد بود.

در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با لیستی از بهترین غذاهای شب عید اراک آشنا شوید.

خوشمزه‌ترین غذاهای مخصوص شب عید نوروز در اراک

اراک شهری پر از غذاهای متنوع با طعم‌های لذیذ و خوشمزه است که در شب عید اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند و با سرو کردن خوش‌طعم‌ترین غذاهای سنتی این شهر، شبی به یاد ماندنی را در کنار هم رقم می‌زنند.

در ادامه این بخش به ۸ مورد از لذیذترین غذاهای محلی اراک در عید اشاره شده است.

۱- آش جو

آش جو که اراکی‌ها به آن شکمبه نیز می‌گویند یک آش محبوب اراکی است که معمولا برای شب عید و سیزده به در تهیه می‌شود. برای تهیه این آش از جو نیم کوب شده استفاده می‌شود.

اراکی‌ها معتقد هستند که این آش باید با حرارت ملایم و به مدت طولانی روی گاز بپزد تا جا بیفتد. برای تهیه این آش باید از ترکیب جوی پوست کنده، لوبیا چیتی، نخود، سبزی آش، سیر، پیاز، کشک و نعنا خشک استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مراحل تهیه آش هویج و جو

    برای شروع حبوبات و جو را بخیسانید و بعد به صورت جداگانه بپزید. بعد از اینکه جو پخت، حبوبات را به آن اضافه کند. در ادامه نوبت اضافه کردن سبزی آش است. مقداری نمک، فلفل و زردچوبه نیز به آش اضافه کنید و اجازه دهید آش روی حرارت ملایم جا بیفتد.

    در ۲۰ دقیقه نهایی پخت آش مقداری سیر داغ، نعنا داغ و پیاز داغ به آش اضافه کنید و بعد از این که آش غلیظ شد و جا افتاد شعله گاز را خاموش کنید.

    ۲- کباب تتالی

    کباب تتالی یکی دیگر از غذاهای شب عید اراک است که برای تهیه آن از گوشت قلقلی و سبزیجات استفاده می‌شود. به طور سنتی مردم اراک این غذا را در قابلمه مسی می‌پزند و در شب عید همراه با نان تازه میل می‌کنند.

    برای درست کردن کباب تتالی یا ته تالی باید گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده و ادویه‌های مختلف ترکیب کنید. در ادامه مقداری پیاز خرد شده را با روغن تفت دهید و بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید.

    طرز تهیه کباب ته تالی اراکی

    کمی ادویه به مواد بزنید و بعد از این که بوی ادویه بلند شد، مقداری آب به آن اضافه کنید. صبر کنید تا آب بجوشد و بعد گوشت چرخ کرده را به صورت قلقلی درست کنید و در قابلمه بریزید.

    سیب زمینی و گوجه خرد شده را به غذا اضافه کنید و اجازه دهید همه مواد با هم بپزند و سس غذا غلیظ شود.

    بیشتر بخوانید: غذاهای شب عید و سیزده به در کرمانشاه

    ۳- رشته پلو

    رشته یک غذای محبوب شب عید در اکثر شهرهای ایران است که در اراک نیز طبخ می‌شود. این غذا در دسته محبوب‌ترین غذاهای اراکی قرار دارد و درست کردن آن در شب عید برای ما ایرانی‌ها به معنی به دست گرفتن رشته امور است.

    برای تهیه رشته پلو می‌توانید از گوشت تکه‌ای، گوشت چرخ کرده، گوشت قلقلی یا مرغ استفاده کنید. رشته پلو با مرغ محبوب‌ترین روش تهیه این غذا است که برای تهیه آن هم از مرغ ریش ریش شده و هم مرغ نگینی استفاده می‌شود.

    طرز تهیه رشته پلو

    برای تهیه این غذا باید سینه مرغ را خرد کنید و سپس همراه با پیاز سرخ شده، نمک، فلفل و زردچوبه تفت دهید. در ادامه مقداری آب به مواد اضافه کنید و صبر کنید تا مرغ بپزد.

    مرغ را ریش ریش کنید و کمی زعفران به آن اضافه کنید. بعد از درست کردن مرغ برنج را آبکش کنید و در ۵ دقیقه نهایی پخت برنج، رشته‌ها را خرد و به آن اضافه کنید.

    برنج و رشته را آبکش کنید و بعد برنج را به روش همیشگی دم کنید و در انتها آن را با مرغ ریش ریش شده، کشمش و زرشک تفت داده شده تزیین کنید.

    ۴- آبگوشت دوغ دار

    آبگوشت دوغ دار یکی از خاص‌ترین غذاهای اراک است که مردم اراک به آن دودار یا دوگوله دودار نیز می‌گویند. برای تهیه این غذا از ترکیب گوشت گوسفندی، بادمجان قلمی، نخود، لوبیا سفید، کشک، نعنا داغ و چغندر سفید استفاده می‌شود.

    طرز تهیه آبگوشت دوغ دار اراکی

    برای شروع باید حبوبات را بخیسانید و همراه با گوشت بپزید. سپس ۱ ساعت مانده به پایان پخت غذا چغندر سفید خرد شده را اضافه کنید. صبر کنید تا چغندر بپزد و بعد بادمجان سرخ شده را اضافه کنید.

    بعد از این که آبگوشت آماده شد می‌توانید کشک را در غذا بریزید و موقع سرو کردن آن را با پیاز داغ، نعنا داغ و سیر داغ فراوان تزیین کنید.

    بیشتر بخوانید: غذاهای شب عید آذربایجان

    ۵- گوشتابه اراکی

    یکی دیگر از غذاهای سنتی استان مرکزی و اراک که در شب عید سرو می‌شود، گوشتابه است. این غذای خوشمزه با استفاده از گوشت چرخ کرده، پیاز، آرد، پیاز داغ و تخم مرغ تهیه می‌شود.

    گوشتابه خوشمزه و مخصوص اراک

    برای درست کردن این غذا باید گوشت و پیاز رنده شده را در روغن سرخ کنید. در ادامه آرد را اضافه کنید. ۲ دقیقه بعد مقداری آب در ماهیتابه بریزید و بعد از این که آب شروع به جوشیدن کرد، ۲ عدد تخم مرغ به آن اضافه کنید. صبر کنید تا تخم مرغ‌ها بپزند، سپس این غذا را در کنار سبزی خوردن سرو کنید.

    ۶- شفته اراکی

    شفته اراکی یک نوع کوفته مخصوص اراکی است که از نظر ظاهری شباهت زیادی به کوفته قلقلی دارد. برای تهیه این غذا از ترکیب گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، پیاز، جعفری ساطوری، رب گوجه فرنگی، نمک و فلفل سیاه استفاده می‌شود.

    برای تهیه این غذا ابتدا باید سس مخصوص آن را آماده کنید. برای تهیه سس باید رب گوجه فرنگی را در مقداری روغن تفت دهید. سپس کمی آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید سس با شعله ملایم بجوشد.

    طرز تهیه شفته اراکی

    برای تهیه کوفته‌ها نیز باید گوشت چرخ کرده با پیاز رنده شده، آرد نخودچی، جعفری خرد شده، نمک و مقداری فلفل سیاه ترکیب کنید. مایه گوشتی را به خوبی ورز دهید و سپس گوشت را به صورت کوفته‌هایی اندازه گردو آماده کنید و در سس بیندازید.

    اجازه دهید کوفته‌ها در سس بجوشند و به خوبی بپزند. در انتها می‌توانید کمی زعفران به غذا اضافه کنید و آن را با نان میل کنید.

    بیشتر بخوانیذ: غذاهای گیلانی برای شب عید

    ۷- پته پلوی اراکی

    پته اراک یک غذای فوق العاده محبوب در استان مرکزی و اراک است که برای تهیه آن از هیچ گونه گوشتی استفاده می‌شود. منظور از پته در این غذا همان گندم پوست کنده است.

    پته پلوی اراکی

    برای تهیه این غذا از ترکیب گندم، لوبیا چیتی، پیاز، کشمش، گردو، پیاز داغ و زعفران استفاده می‌شود. برای شروع باید لوبیا چیتی را در آب بخیسانید و بعد بپزید. گندم را نیز برای ۲ ساعت بخیسانید. در ادامه پیاز داغ را آماده کنید.

    برنج را آبکش کنید. در انتها برنج، لوبیا، پیاز داغ، گندم و زعفران را ترکیب کنید و اجازه دهید برنج روی حرارت ملایم دم بکشد. بعد از آماده شدن برنج می‌توانید آن را با کشمش و گردوی تفت داده شده تزیین کنید.

    ۸- کشک لبو

    کشک لبو یکی از خوراک ساده و محبوب اراکی است که معمولا در شب عید و چهارشنبه سوری تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا تنها به چند عدد چغندر پخته، مقداری کشک رقیق و کمی نعنا خشک نیاز دارید.

    طرز تهیه کشک لبو اراکی

    برای شروع باید لبو را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس لبو را به تکه‌های درشت خرد کنید. می‌توانید از لبوی رنده شده نیز برای تهیه این غذا استفاده کنید.

    در ادامه کشک را بجوشانید و روی لبوها بریزید. حالا کمی نعنا خشک روی مواد بریزید. مواد را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید و سپس آن را میل کنید.

    اگر در عید گذرتان به شهر اراک افتاد، حتما از این غذاها امتحان کنید و لذتی فراموش نشدنی را در کنار اعضای خانواده رقم بزنید. در شهر شما چه غذایی برای شب عید تهیه می‌شود؟ غذاهایی که در شهرتان محبوب هستند را با ما در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به اشتراک بگذارید.

    ۴.۲/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.