دانستنی

افرادی که رفلاکس معده دارند دور این غذاها را خط بکشند!

رفلاکس معده، مشکلی شایع است که با برگشت اسید از معده به مری و ایجاد علائمی مانند سوزش سر دل و درد قفسه سینه همراه است. خبر خوب این است که با پرهیز از برخی غذاها می‌توان علائم این بیماری را به طور قابل توجهی کاهش داد. در این قسمت از اکالا بلاگ به معرفی غذاهای مضر برای رفلاکس معده خواهیم پرداخت تا افرادی که با این مشکل مواجه هستند، دور این غذاها را خط بکشند.

۱۲ غذای تشدیدکننده رفلاکس معده

در ادامه، غذاهایی را که برای رفلاکس معده مناسب نیستند شرح می‌دهیم.

۱- مرکبات

میوه‌های خانواده مرکبات به دلیل اسیدی بودن زیاد، می‌توانند باعث تحریک معده و افزایش ترشح اسید معده شوند. این امر می‌تواند علائم رفلاکس معده را تشدید کند.

مرکبات از غذاهای مضر برای رفلاکس معده

۲- غذاهای سرخ‌شده و پرچرب

غذاهای سرخ شده به دلایل مختلفی می‌توانند برای افراد مبتلا به رفلاکس معده مضر باشند. چربی موجود در این غذاها هضم را کند کرده و معده را مجبور می‌کند برای تجزیه آن‌ها از اسید بیشتری استفاده کند. این اسید اضافی می‌تواند به مری بازگردد و باعث سوزش سر دل و سایر علائم رفلاکس معده شود.

علاوه بر این، غذاهای سرخ‌شده و پرچرب می‌توانند اسفنکتر تحتانی مری (دریچه‌ای که از بازگشت اسید معده به مری جلوگیری می‌کند) را شل کنند. شل شدن این دریچه به اسید معده اجازه می‌دهد تا به راحتی به مری نفوذ کند و علائم رفلاکس را تشدید کند.

بنابراین، برای کاهش علائم رفلاکس بهتر است از مصرف غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سرخ شده و سایر غذاهای سرخ شده و چرب خودداری کنید.

۳- نوشیدنی‌های گازدار

نوشابه و دیگر نوشیدنی‌های گازدار به عنوان عوامل تشدید کننده سوزش سر دل شناخته می‌شوند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که مصرف این نوع نوشیدنی‌ها با افزایش خطر ابتلا به رفلاکس معده مرتبط است.

علت این امر، خاصیت نفاخ بودن نوشابه‌های گازدار است. حباب‌های گاز موجود در این نوشیدنی‌ها پس از ورود به معده منجر به افزایش فشار به اسفنکتر تحتانی مری شده و باعث بروز علائم رفلاکس معده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه درمان رفلاکس معده با عسل!

۴- غذاهای ادویه‌دار

غذاهای تند، چه فلفل قرمز، چه سالسا و چه کاری به عنوان یکی از رایج‌ترین محرک‌های رفلاکس معده شناخته می‌شوند. اگر از علائم رفلاکس معده رنج می‌برید، بهتر است مصرف غذاهای ادویه‌دار و تند را محدود کنید.

۵- شکلات

شکلات می‌تواند عاملی برای تشدید رفلاکس معده باشد. دلیل این امر وجود ماده‌ای به نام متیل گزانتین در آن است. این ترکیب می‌تواند باعث شل شدن اسفنکتر تحتانی مری شود و راه را برای ورود اسید معده به مری باز کند.

شکلات از غذاهای مضر برای رفلاکس معده

۶- غذاهای فوق فرآوری شده

غذاهای فوق فرآوری شده به طور معمول سرشار از شیرین‌کننده‌ها، نمک، چربی، مواد افزودنی و رنگ‌های مصنوعی هستند. مطالعات نشان داده است که مصرف زیاد این نوع غذاها می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به رفلاکس معده همراه باشد.

۷- چای نعناع فلفلی

اگر دچار رفلاکس معده هستید، بهتر است از مصرف چای نعناع فلفلی خودداری کنید. این نوشیدنی محبوب، علیرغم فواید متعددش می‌تواند علائم رفلاکس را تشدید کند.

بیشتر بخوانید: انواع مواد غذایی برای خلاص شدن از رفلاکس معده

۸- گوجه‌ فرنگی

گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن اسید سیتریک و اسید مالیک می‌تواند باعث تشدید تولید اسید معده و افزایش احتمال رفلاکس شود. این موضوع نه تنها در مورد گوجه فرنگی تازه بلکه در مورد غذاهای تهیه شده با آن مانند کنسرو گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی نیز صدق می کند.

۹- آب بعضی از میوه‌ها

از بدترین نوشیدنی‌ها برای سوزش معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب پرتقال
  • آب لیموترش
  • آب نارنگی
  • آب گریپ‌فروت
  • آب گوجه‌فرنگی
  • آب آناناس

آب برخی از میوه‌ها از غذاهای مضر برای رفلاکس معده

۱۰- گوشت‌های چرب

گوشت‌های چرب به دلیل چربی بالا، هضم دشواری دارند. این امر باعث می‌شود دستگاه گوارش شما فعالیت بیشتری انجام دهد و اسید معده بیشتری تولید کند. افزایش اسید معده نیز می‌تواند منجر به رفلاکس معده شود. بنابراین، اگر مبتلا به رفلاکس معده هستید بهتر است در مصرف گوشت‌های چرب مانند دنده، گوشت گاو و مرغ با پوست احتیاط کنید.

۱۱- پیتزا

این غذای محبوب به دلیل داشتن برخی ترکیبات مضر برای رفلاکس معده مانند سس گوجه فرنگی و گوشت‌ چرب می‌تواند علائم این عارضه را تشدید کند.

۱۲- نوشیدنی‌های کافئین‌دار

نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه می‌توانند باعث بدتر شدن علائم رفلاکس معده شوند.

در این بخش از مجله دانستنی اکالا به بررسی غذاهایی که می‌توانند باعث تشدید رفلاکس معده شوند پرداختیم. اگر شما هم از این عارضه گوارشی رنج می‌برید، با رعایت نکات ذکر شده در این مطلب و کنار گذاشتن غذاهای نامناسب از برنامه غذایی خود می‌توانید به بهبود و کاهش علائم این بیماری آن کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا