آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه کشک خانگی و کشک مایع؛ ساده و خوشمزه

کشک از ماست یا دوغ به صورت مایع یا خشک تهیه می‌شود که به دلیل خواص فراوان در کنار انواع آش و غذاهای محلی استفاده می‌شود. در این مقاله از بلاگ اکالا قصد داریم به طرز تهیه کشک خانگی و کشک مایع بپردازیم. در ادامه برای دستور تهیه کشک همراه ما باشید.

طرز تهیه کشک خانگی

در این بخش از مطلب به دستور تهیه کشک خانگی و مواد مورد نیاز برای تهیه آن پرداخته‌ایم.

مواد لازم جهت تهیه کشک خانگی:
ماست ترش۲ کیلوگرم
آب۲ لیتر
نمکبه میزان لازم

مرحله اول) با ماست ترش، دوغ درست کنید.

ابتدا ماست‌ترش را با مقداری آب داخل ظرف مناسب ریخته و خوب هم بزنید تا به شکل دوغ درآید. حالا دوغ بدست آمده را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید.

مرحله دوم) آب دوغ را بگیرید.

پس از جوش آمدن دوغ و زمانی‌که حالت بریده بریده به خود گرفت قابلمه را از روی حرارت برداشته و دوغ را داخل یک کیسه نخی بریزید و از ارتفاع آویزان کنید یا اینکه کیسه دوغ را داخل آبکشی روی ظرفی قرار دهید تا آب آن کشیده شود. آب‌دوغ در مدت زمانی به حدود ۸ تا ۱۰ ساعت داخل ظرف جمع می شود، به هیچ وجه برای خارج شدن سریع آب‌دوغ کیسه آن را با دست فشار ندهید و بگذارید آرام آرام آب آن خارج شود.

مرحله سوم) به کشک‌های نرم شده نمک بزنید.

پس از اینکه آب‌دوغ کاملا خارج شد، کشک‌های نرم شده را از داخل کیسه نخی خارج کنید و مقداری نمک به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. در صورتی‌که کشک‌ها خیلی خشک شده‌اند می‌توانید به اندازه ۲ قاشق غذاخوری از آب دوغ داخل ظرف را به آن اضافه کنید تا کشک نرم شود.

مراحل تهیه کشک خانگی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله چهارم) به کشک قالب دهید.

    در این مرحله کشک‌ها را به با دست یا با استفاده از قالب دلخواه به شکل‌‌های مورد نظر در آورده و داخل سبد توری بچینید تا خشک شوند. ظرف توری را جایی قرار دهید که هوا از زیر آن رد و بدل شده و از بین کشک‌ها عبور کند تا کشک‌ها به خوبی خشک شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کشک و خیار یزدی

    مرحله پنجم) اجازه دهید کشک‌ها خشک شوند.

    هر از چندگاهی کشک‌ها را زیر و رو کنید تا کاملا یکدست خشک شوند. پس از نرم شدن و با باقی ماندن کمی رطوبت روی آن می‌توانید کشک‌ها را داخل یخچال یا فریزر نگهداری کنید. چنانچه کشک‌ها را کاملا خشک کردید و هیچ‌گونه رطوبتی روی آن باقی نماند بهتر است آن‌ها را داخل ظرف با درب‌دار قرار دهید و داخل کابینت در جای خشک و خنک نگهداری کنید. در زمان استفاده نیز کشک‌ها را سابیده و همراه با انواع غذا استفاده کنید.

    طرز تهیه کشک مایع

    در این بخش از مطلب به دستور تهیه کشک مایع و مواد مورد نیاز برای تهیه آن پرداخته‌ایم.

    مواد لازم جهت تهیه کشک مایع:
    کشک خشکبه میزان لازم
    آب جوشبه میزان لازم

    مرحله اول: شستن کشک‌های محلی

    ابتدا برای تهیه کشک مایع، کشک‌های محلی را داخل آبکش ریخته و با آب گرم بشویید تا تمیز شود. سپس کشک‌ها شسته شده را داخل قابلمه ریخته و روی آن را آب جوش بریزید تا جایی‌که روی کشک‌ها را کاملا بگیرد.

    مرحله دوم: خیساندن کشک های خشک

    پس از اینکه کشک را به همراه آب‌جوش داخل قابلمه ریختید بگذارید به مدت یک شب داخل قابلمه بماند تا کاملا خیس خورده و نرم شود.

    مرحله سوم: یک‌دست کردن کشک‌ها

    در این مرحله کشک‌های نرم شده را از قابلمه خارج کرده و داخل مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید. چند مرحله با غذاساز بزنید تا کشک‌ها خرد شده و به دستگاه فشار نیاید. در ادامه به صورت متوالی دستگاه را روشن کنید تا کشک‌ها به صورت کاملا یکدست مخلوط شوند.

    مراحل تهیه کشک مایع

    مرحله چهارم: نرم و غلیظ کردن کشک

    پس از یک‌دست شدن کشک‌ها، از آب قابلمه‌ای که کشک‌ها داخل آن خیس خورده اند به غذاساز اضافه کرده و کشک‌ها را مجدد مخلوط کنید تا جایی که کاملا نرم شوند و به غلظت مورد نظر برسند. چنانچه دوست دارید کشک مایع به صورت کشک‌های محلی غلیظ شود آب زیادی به آن اضافه نکنید و بالعکس برای آبکی شدن آن لازم است مقدار آب بیشتری در هنگام مخلوط کردن کشک‌ها اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: رازهای خوشمزه شدن دوغ خانگی؛ گازدار و بدون گاز

    مرحله پنجم: نگهداری داخل یخچال یا فریزر

    به دلیل اینکه کشک مایع که در خانه تهیه می‌شود دارای مواد نگهدارنده نیست و مدت زمان طولانی نمی‌توان آن را نگهداری کرد. برای نگهداری طولانی مدت کشک مایع بهتر است آن را در ظرف درب دار داخل فریزر نگهداری کنید.

    تهیه کشک خانگی فرآیندی نسبتاً ساده است که با توجه به مراحلی که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا ذکر کردیم، می‌توانید به راحتی انجام دهید. این روش به شما امکان می‌دهد تا یک محصول لذیذ و پر از مواد مغذی را در خانه تهیه کنید.

    ۴/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.