دانستنی

بهترین غذاها بعد از ۵۰ سالگی کدامند؟

بعد از ۵۰ سالگی بدن به مراقبت بیشتری نیاز دارد و لازم است فرد از رژیم غذایی سالم‌تری استفاده کند. در این سن تغذیه فرد باید بر اساس نیازهای بدن او در نظر گرفته شوند و خوراکی‌های مضر، چرب، شیرین و ناسالم ممکن است عوارض بیشتری برای سلامت او داشته باشند.

اما بهترین غذاها بعد از ۵۰ سالگی کدامند؟ در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با لیستی از انواع غذای ضد پیری بعد از پنجاه سالگی آشنا شوید.

افراد بالای ۵۰ سال این خوراکی‌ها را بخورند!

با افزایش سن سوخت و ساز بدن کاهش پیدا می‌کند و فرد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت، فشار خون، چربی خون و بیماری‌های مزمن قرار می‌گیرد. هر چند یک فرد ۵۰ ساله هنوز هم جوان به نظر می‌رسد، اما باید بیشتر از همیشه از سلامت خود مراقبت کند تا در دوران کهنسالی با بیماری‌های مختلف روبرو نشود.

در ادامه این بخش می‌توانید با بهترین غذاهایی که می‌توانید بعد از ۵۰ سالگی مصرف کنید، آشنا شوید.

۱- حبوبات

مصرف نخود، لوبیا، عدس و دیگر انواع حبوبات می‌تواند به تامین فیبر و پروتئین مورد نیاز بدن کمک کند. برای بهبود سلامت قلب، کنترل وزن و همچنین جلوگیری از یبوست که معمولا با افزایش سن رخ می‌دهند، می‌توانید از مقدار حبوبات بیشتری در رژیم غذایی خودتان استفاده کنید.

جایگزین کردن حبوبات پخته شده با گوشت و پروتئین‌های حیوانی که سرشار از چربی‌های اشباع شده هستند، به شما کمک می‌کند تا بدنی سالم‌تر و شاداب‌تر داشته باشید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- سبزیجات برگ‌دار

    بعد از ۵۰ سالگی بهتر است بیشتر از همیشه از سبزیجات استفاده کنید. مصرف سبزیجات برگ‌دار فیبر و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند و برای سلامت قلب ضروری است.

    از طرف دیگر سبزیجات کالری پایین و ارزش غذایی بالایی دارند و از همین رو برای جلوگیری از چاقی و کاهش وزن در ناحیه شکم و پهلو نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

    سبزیجات برگ‌دار از بهترین غذاها بعد از ۵۰ سالگی

    بیشتر بخوانید: انواع میوه و سبزیجات ضد پیری

    ۳- ماهی سالمون

    همه ماهی‌ها خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامتی بدن دارند، اما ماهی سالمون و ماهی‌های چرب مثل قزل آلا، مقدار چربی‌های مفید و امگا ۳ بیشتری دارند و مصرف آن‌ها برای سلامت قلب اهمیت بیشتری دارد.

    سعی کنید بعد از ۵۰ سالگی حتما در طول ماه چند بار از سالمون یا قزل آلا استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود ماهی را بدون روغن و در کنار سبزیجات بخارپز میل کنید و مصرف کربوهیدرات را در وعده‌های غذایی خودتان کاهش دهید.

    ۴- آجیل و مغزها

    آجیل‌ها و مغزها از آن دسته خوراکی‌هایی هستند که باید به صورت مرتب مصرف شوند. بعد از ۵۰ سالگی سعی کنید برای مصرف آجیل و دانه‌ها در طول روز برنامه مشخصی داشته باشید. بهتر است هر روز از چند دانه آجیل استفاده کنید و با این کار پروتئین، مواد معدنی و چربی‌های ضروری مورد نیاز بدن را تامین کنید.

    ۵- مرغ و گوشت بدون چربی

    برای این که بدن سالمی داشته باشید، باید از گوشت و مرغ بدون چربی (که میزان پروتئین بیشتر و چربی کمتری دارند) استفاده کنید. بهتر است برای تهیه غذا بیشتر از سینه مرغ، سینه بوقلمون و تکه‌های بدون چربی گوشت استفاده کنید.

    فراموش نکنید که پروتئین برای سلامت بدن، بهبود سیستم ایمنی و همچنین جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف نقش مهمی دارد، بنابراین از پروتئین به مقدار مناسب در رژیم غذایی خودتان استفاده کنید.

    مرغ و گوشت بدون چربی از بهترین غذاها بعد از ۵۰ سالگی

    بیشتر بخوانید: بهترین زمان برای خوردن شام چه موقع است؟

    ۶- کینوا

    کینوا یک دانه مقوی و سرشار از فیبر و آهن است که مصرف آن به تنظیم قند خون و جلوگیری از بیماری‌های متابولیک کمک می‌کند. مصرف کینوا موجب افزایش احساس سیری، افزایش انرژی، بهبود سلامت گوارش و جلوگیری از بیماری‌های التهابی می‌شود و برای سلامت استخوان‌ها نیز مفید است. می‌توانید کینوا را به صورت پخته در کنار غذا مصرف کنید یا آن را بپزید و در سوپ و سالاد بریزید.

    ۷- تخم مرغ

    تخم مرغ یک غذای کامل و سرشار از پروتئین است که می‌تواند بخش زیادی از پروتئین، چربی‌های سالم، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن در روز را تامین کند. سعی کنید در هفته چند بار از تخم مرغ استفاده کنید تا همواره سالم و پرانرژی باشید. فراموش نکنید که مصرف زیاد تخم مرغ به هیچ عنوان برای افراد بالای ۵۰ سال توصیه نمی‌شود.

    تخم مرغ از بهترین غذاها بعد از ۵۰ سالگی

    ۸- ماست

    ماست پروتئین و کلسیم فراوانی دارد و از همین رو مصرف آن برای افراد بالای ۵۰ سال بسیار مفید است. مصرف ماست باعث حفظ عضلات بدن و کاهش از دست دادن توده‌های عضلانی می‌شود و از بروز مشکلات مربوط به استخوان نیز تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

    ۹- سیب

    سیب یک میوه شگفت انگیز برای داشتن بدنی سالم است. مهم نیست چند ساله هستید، زیرا در هر سن و سالی باید روزانه ۱ عدد سیب مصرف کنید تا بدنی سالم داشته باشید. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف سیب خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و برای جلوگیری از بروز بیماری‌های مزمن نیز مفید است.

    سیب از بهترین غذاها بعد از ۵۰ سالگی

    بیشتر بخوانید: سالم‌ترین و بهترین سیب برای خوردن کدام است؟

    ۱۰- انواع توت

    حتما شنیده‌اید که توت‌ها خاصیت ضد پیری دارند و از نابود شدن سلول‌های بدن جلوگیری می‌کنند. توت‌ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند و مصرف آن‌ها موجب کاهش التهاب عضلات و مفاصل می‌شود.

    مصرف توت‌ها به حفظ سلامت قلب و ریه کمک می‌کند و از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد نیز محافظت می‌کند. مردان و زنان بالای ۵۰ سال باید به صورت مرتب از میوه‌های سرشار از آنتی اکسیدان استفاده کنند تا بدن آن‌ها در معرض پیری و زوال قرار نگیرد.

    انواع توت از بهترین غذاها بعد از ۵۰ سالگی
    بعد از ۵۰ سالگی متابولیسم بدن کاهش پیدا می‌کند و از همین رو نباید بیش از نیاز بدن‌تان غذا بخورید. سعی کنید تنها زمانی که گرسنه هستید، چیزی میل کنید و از مصرف غذاهای مضر و ناسالم پرهیز کنید.

    اگر از ۵۰ سالگی رژیم غذایی و سبک زندگی سالمی داشته باشید، قطعا در سنین بالا کمتر دچار مشکلات و بیماری‌های متعدد می‌شوید و زندگی لذت‌بخش‌تری را تجربه خواهید کرد.

    به نظر شما چه غذاها و خوراکی‌هایی بعد از ۵۰ سالگی باید به صورت روزانه مصرف شوند و مصرف کدام غذاها در این سن مضر است؟ نظرات و تجربیات خود را در این مطلب از مجله دانستنی اکالا با ما به اشتراک بگذارید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.