برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (شنبه ۱۵ اردیبهشت)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در پانزدهمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- کباب بلدرچین

بلدرچین، این پرنده بسیار کوچک خواص و فواید بسیار زیادی برای بدن دارد که به روش‌های بسیار مختلفی تهیه می‌شود. کباب بلدرچین یکی از خوشمزه‌ترین روش‌هایی است که می‌توانید با بلدرچین تهیه کنید. کبابی خوش بافت و نرم که طعمی بسیار متفاوتی دارد.

مراحل تهیه کباب بلدرچین

مراحل تهیه کباب بلدرچین

مراحل تهیه کباب بلدرچین به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. ابتدا بلدرچین‌ها را از قسمت سینه باز کنید تا راحت‌تر بتوانید آن‌ها را کباب کنید. قسمت ابتدایی بال‌ها و پاهای آن را جدا سازید؛ زیرا در زمان کباب شدن به سرعت می‌سوزند و طعم و شکل ناخوشایندی به کباب شما می‌دهند.
    2. پس از برش زدن بلدرچین‌ها آن‌ها را به خوبی بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی‌شان گرفته شود. 
    3. حال پیاز را بشویید و به صورت خلالی برش زنید. پیازهای خلالی خرد شده را درون کاسه مناسبی بریزید. سیرها را به همین ترتیب بشویید و پوست بگیرید. آن‌ها را با کمک سیر له کن پوره کنید و‌ به پیازها بیفزایید.
    4. حال ساقه‌های کرفس را بشویید و به صورت خلالی خرد کنید. زنجبیل را نیز به همین ترتیب پس از شستن ریز خرد کنید و به ظرف حاوی پیازها اضافه کنید.
    5. آب لیمو ترش تازه، روغن زیتون، نمک، فلفل و پودر پاپریکا را به محتوای مواد مرینت اضافه کنید و به خوبی همه مواد را با هم چنگ بزنید تا عصاره سبزیجات از آن‌ها خارج شود.

    برای ادامه رسپی این غذای جذاب و پرخاصیت روی لینک طرز تهیه کباب بلدرچین کلیک کنید.

    ۲- فطایر گوشت و قارچ

    فطایر نوعی غذای عربی است که شباهت زیادی به پیراشکی دارد. فطایر جمع فطیر و نوعی نان لقمه‌ای است که داخل آن می‌توان از مواد مختلفی مثل گوشت، مرغ، سوسیس و کالباس و انواع سبزیجات استفاده کرد. این غذا به دلیل شباهتی که به پیراشکی دارد با ذائقه مردم کشورمان بسیار هماهنگ است و از این جهت طرفداران بسیاری دارد.

    مراحل تهیه فطایر گوشت و قارچ

    مراحل تهیه فطایر گوشت و قارچ

    مراحل تهیه فطایر گوشت و قارچ به شرح زیر است:

    1. برای تهیه خمیر، آرد را داخل ظرف مناسبی بریزید و نمک و خمیر مایه فوری را به آن اضافه و به خوبی مخلوط کنید.
    2. بعد شیر ولرم را به مواد اضافه و مخلوط کنید، دمای شیر باید حدود ۳۵ الی ۴۰ درجه باشد. اگر دماسنج ندارید می‌توانید نوک انگشتتان را داخل شیر بزنید، حرارت باید به گونه‌ای باشد که گرما را کاملا حس کنید، اما دستتان نسوزد و بتوانید داخل شیر نگه دارید. این دما برای شروع فعالیت خمیر مایه مناسب است.
    3. بعد از مخلوط کردن مواد، کره آب شده به روش بن ماری (یا داخل ماکروفر) را به مواد اضافه و کاملا مخلوط کنید.
    4. در آخر آب ولرم را اضافه کنید. (دمای آب ولرم هم باید مشابه دمای شیر باشد) آب ولرم را باید کم کم اضافه کنید و به مقداری اضافه کنید که مواد به حالت خمیری برسند و خمیر چسبندگی نداشته باشد.
    5. خمیر حاصل را روی صفحه کار حدود ده دقیقه ورز بدهید تا کاملا یکدست شود. سعی کنید خمیر را چنگ نزنید و از قسمت داخلی دست برای ورز دادن استفاده کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای اصیل و مخصوص عربی روی لینک طرز تهیه فطایر گوشت و قارچ کلیک کنید.

    ۳- خوراک کدو سبز با گوشت قلقلی

    خوراک کدو سبز با گوشت قلقلی، یک غذای ساده و خوشمزه است که شما می‌توانید به راحتی و در مدت زمان کوتاهی آن را در منزل تهیه و نوش جان کنید.

    این خوراک به دلیل داشتن کدو سبز، منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. به علاوه گوشت قلقلی نیز به عنوان منبع پروتئین به این خوراک ارزش غذایی بالایی می‌بخشد.

    مراحل تهیه خوراک کدو سبز با گوشت قلقلی

    مراحل تهیه خوراک کدو سبز

    مراحل تهیه خوراک کدو سبز با گوشت قلقلی به شرح زیر است:

    1. در ابتدا، گوشت چرخ‌ کرده را با پیاز رنده‌ شده، نمک، زردچوبه و فلفل در یک کاسه مخلوط کرده و به ‌خوبی ورز دهید تا کاملا یکدست شوند. سپس از مخلوط گوشت، گلوله‌های کوچک (به اندازه دلخواه) درست کنید.
    2. در این مرحله یک تابه مناسب را انتخاب کرده و یک قاشق غذاخوری روغن داخل آن بریزید. سپس، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن به تدریج گرم شود.
    3. زمانی که روغن گرم شد، گوشت‌های قلقلی را در روغن داغ سرخ کنید تا تمام قسمت‌های آن‌ها به ‌طور یکسان پخته و طلایی شوند.
    4. سپس یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌ فرنگی را در نصف لیوان آب جوش حل کنید. هم زدن مداوم به حل شدن کامل رب و جلوگیری از گلوله شدن آن کمک می‌کند. اکنون سس حاصل را به تابه حاوی گوشت‌ها اضافه کنید. 

    برای ادامه رسپی این غذای مغذی و لذیذ روی لینک طرز تهیه خوراک کدو سبز با گوشت قلقلی کلیک کنید.

    ۴- کالزونه مرغ

    کلزونه یا کالزونه (calzone) نوعی غذای ایتالیایی است که شباهت بسیاری به پیتزای مرغ دارد. خمیر استفاده شده در کالزونه همان خمیر پیتزا است و مخلفات هم می‌تواند همان مخلفات پیتزا همراه با گوجه فرنگی و پنیر موزارلا باشد.

    کلزونه حالت هلالی دارد و خمیر را روی مواد تا کرده، بهم می‌چسبانند و داخل فر می‌پزند که در نهایت شکلی مشابه با پیراشکی دارد به خصوص اگر در سایز کوچک تهیه شود و در واقع نوعی پیتزای لقمه‌ای به حساب می‌آید.

    مراحل تهیه کالزونه مرغ

    مراحل تهیه کالزونه مرغ

    مراحل تهیه کالزونه مرغ به شرح زیر است:

    1. برای تهیه خمیر کلزونه آرد باید سرد باشد. پس یکی دو ساعت قبل آرد را داخل یخچال قرار بدهید. آرد سرد الک شده را داخل ظرفی بریزید و نمک و خمیر مایه فوری را به آن اضافه و مخلوط کنید.
    2. روغن مایع را به آرد اضافه کنید و با قاشق مخلوط کنید. حالا کم کم شروع به اضافه کردن آب سرد کنید، برای این خمیر باید از آب سرد یخچالی استفاده کنید. آب را خیلی کم به مواد اضافه کنید و با دست مخلوط کنید تا مواد حالت خرده نان به خودش بگیرد.
    3. بعد کم کم آب اضافه کنید تا خمیر کاملا جمع شود. خمیر به دست آمده را به مدت ده دقیقه روی صفحه کار ورز دهید تا کاملا یکدست و نرم شود.
    4. حال داخل ظرف را کمی با روغن مایع چرب کنید و خمیر ورز داده و چونه شده را داخل ظرف قرار بدهید. سپس روی خمیر را هم کمی با روغن چرب کنید و روی ظرف سلفون بکشید. در نهایت روی خمیر را با دستمال حوله‌ای بپوشانید و به مدت یک و نیم الی دو ساعت استراحت بدهید تا حجم خمیر دو برابر شود.
    5. اکنون برای مواد داخلی کلزونه یک عدد سینه مرغ را با پیاز، روغن و ادویه تفت بدهید و بعد به آن آب اضافه کنید تا مرغ کاملا بپزد. سپس مرغ پخته شده را ریش ریش کنید و سراغ مرحله بعد بروید.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و مخصوص روی لینک طرز تهیه کالزونه کلیک کنید.

    ۵- شیله عدس تبریزی

    آش شیله عدس، یکی از خوشمزه‌ترین آش‌هایی است که اصالت آن به شهر تبریز برمی گردد و با ترکیبات متنوعی تهیه و طبخ می‌‌شود. این آش با مواد اولیه ساده و در دسترسی آماده می‌شود که اغلب در استان آذربایجان آن را به عنوان یک پیش‌ غذا یا غذایی سبک در وعده شام سرو می‌کنند.

    مراحل تهیه آش شیله عدس

    مراحل تهیه شیله عدس

    مراحل تهیه شیله عدس به شرح زیر است:

    1. ابتدا سراغ خیساندن حبوبات روید. عدس، برنج و بلغور گندم را به صورت جداگانه خیس کنید این کار تا حد زیادی نفخ حبوبات را می‌گیرد. بهتر است از شب قبل یا چند ساعت قبل از پخت آش اقدام به خیساندن حبوبات کنید. حتما در این بازه زمانی آب روی آن را چندین بار عوض کنید.
    2. حال به سراغ پیاز روید. آن‌ را بشویید و پوست بگیرید، پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. درون قابلمه‌ای که قرار است آش را بپزید کمی روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید.
    3. پیازهای نگینی شده را به آن بیفزایید و کمی زمان دهید تا پیاز سبک و طلایی شود. حال مقداری زردچوبه به آن بیفزایید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا عطر زردچوبه آزاد شود.
    4. اکنون آب روی عدس‌ها را بریزید و عدس خیسانده شده را به قابلمه اضافه کنید. عدس را کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای مقوی و خوش‌طعم روی لینک طرز تهیه شیله عدس کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.