آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه زیره پلو با گوشت قلقلی و بادمجان

زیره پلو با خوراک قلقلی و بادمجان یکی از غذاهای بسیار خوشمزه کرمان است که حتماً باید یکبارم شده برای ناهار امتحان کنید. سرو شدن گوشت قلقلی، در کنار بادمجان با طعم و عطر زیره، طعمی تکرار نشدنی و فوق‌العاده جدید به شما می‌دهد. اگر شما هم از طرف‌داران پروپاقرص بادمجان هستید طعم بسیار خوب این غذا را حتماً امتحان کنید و عطر خوب آن را مهمان خانه‌هایتان کنید. با ما باشید تا مرحله به مرحله روش پخت این غذای خوش عطر و طعم را به شما همراهان همیشگی آموزش دهیم.

مدت زمان تقریبی پخت این غذا یک ساعت و نیم است. مقدار مواد اعلام شده مناسب برای چهار نفر است. در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد مورد نیاز جهت تهیه زیره پلو با خوراک گوشت قلقلی و بادمجان:
گوشت چرخ‌کرده (گوسفندی یا گوساله)دویست گرم
پیاز متوسطیک عدد
گوجه فرنگییک عدد بزرگ
نمک، زردچوبه، ادویهبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم
بادمجان سرخ شدهچهار عدد متوسط
برنجچهار پیمانه
زیرهچهار قاشق غذاخوری سرصاف
آرد نخودچیسه تا چهار قاشق غذاخوری

مواد لازم جهت تهیه زیره پلو

طرز تهیه پلو با زیره

به سراغ پخت پلو و زیره می‌رویم. زیره‌های از قبل پاک شده را درون آبکش بشوئید. درون قابلمه مناسب برنج خیس‌خورده، نمک، روغن، زردچوبه و زیره‌ها را بریزید و به‌هم بزنید. مقدار لازم آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت شعله گاز را متوسط کنید.

زمان دهید تا کاملاً آب بخار شود و دانه‌های برنج آماده دم‌کشیدن شود. اطراف برنج را با کمک قاشق از قابلمه فاصله دهید تا در زمان دم‌کشیدن نسوزند. یک ساعت زمان دهید تا برنج کاملاً پخته و قابل سرو شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع استانبولی پلو 

نکته: برای این‌که متوجه شوید برای پخت برنج به روش کته‌ای چه مقدار آب مناسب است. از راه‌کار امروز ما استفاده کنید تا بعد از پخت، برنجی با دانه‌های مجلسی داشته باشید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در این روش شما هر مقدار برنجی درون قابلمه دارید به آن کم‌کم آب اضافه کنید و با دست شروع به اندازه‌گیری کنید، زمانی که به اندازه دو بند انگشت آب روی سطح برنج باشد این مقدار ایدال ماست.

    با این تخمین بسیار ساده و آسان شما می‌توانید با هر تعداد پیمانه برنجی که برای پخت داشتید، کته‌ای بسیار خوب و خوشمزه درست کنید.

    طرز تهیه زیره پلو

    دوستان عزیز، جالب است بدانید زیره، با همین دانه‌ها ریزه میزه‌ای که دارد سرشار از خواص مفید برای بدن است. زیره در درمان نفخ شکم و سوءهاضمه بسیار مفید است. زیره سیاه در کاهش وزن می‌تواند به شما کمک کند. همچنین به دلیل داشتن مقادیر قابل توجه‌ای از ریزمغزها، املاح و مواد معدنی که دارد از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. پس حتماً خواص بی‌شمار آن را نادیده نگیرید و از آن در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید.

    طرز تهیه گوشت قلقلی و بادمجان

    در اولین مرحله به سراغ تهیه گوشت‌های قلقلی‌تان بروید. پیاز متوسط را با رنده ریز رنده کنید. شما می‌توانید از میکسر یا هر ابزار دیگری که در دسترس دارید کمک بگیرید. آب پیاز را جدا کنید و با کمک دست یا قاشق حسابی فشار دهید تا تمام آب آن خارج شود. رعایت این مورد بسیار حائز اهمیت است. اگر پیاز رنده شده را با همان آب به گوشت اضافه کنید مایع گوشت شل می‌شود و قابل قلقلی کردن نیست.

    درون ظرف مناسبی گوشت چرخ کرده، پیاز، ادویه‌ها و نمک را با هم مخلوط کنید و چند دقیقه‌ای با کمک دست به‌خوبی ورز دهید، تا مواد کاملاً با هم ترکیب شوند. در این مرحله آردنخودچی را کم‌کم به آن اضافه کنید تا جایی که مواد به‌مقدار کافی سفت شده و به‌راحتی در دست قابل شکل دادن شود (با توجه به سایز پیاز و مقدار چرب بودن گوشت ممکن است لازم باشد آرد نخودچی بیشتر یا کمتری نسبت به مقدار اعلام شده به مواد گوشتیتان بزنید)طرز تهیه گوشت قلقلی برای زیره پلو

    بعد از مخلوط کردن مواد گوشتی، بهتر است بیست تا سی دقیقه به مواد زمان دهید تا طعم پیاز و گوشت با هم ترکیب شوند. به اندازه یک گردو متوسط از مواد گوشتی را برداشته و با کمک دست کاملاً گرد یا به اصطلاح آن‌ها را قلقلی کنید. در این مرحله دقت داشته باشید که تکه‌های گوشت که برمی‌دارید هم اندازه باشند. تا در زمان پخت همه به یک میزان پخته و سرخ شوند.

    در دومین مرحله به مقدار لازم روغن مخصوص سرخ‌کردنی را درون تابه بریزید و زمان دهید تا روغن حسابی داغ شود. قلقلی‌ها را درون تابه ریخته و با حرارت متوسط بچرخانید تا یکسان سرخ و طلایی رنگ شوند. اگر روغن شما داغ نباشد و قلقلی‌ها را دورن تابه بریزید به تابه می‌چسبند و کار شما خراب خواهد شد. به‌منظور حفظ سلامتی و اجتناب از مضرات روغن، بعد از سرخ کردن قلقلی‌ها را روی دستمال جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس پلو

    درون قابلمه‌ای که مدنظر دارید کمی روغن ریخته و یک دوم قاشق چای‌خوری زردچوبه و فلفل قرمز را درون روغن تفت دهید تا رنگ باز کند. بادمجان‌های سرخ شده را درون قابلمه چیده و دو لیوان آب جوش به آن‌ها اضافه کنید.

    حرارت را زیاد کنید تا خورشت بجوش بیاید. بعد از به جوش‌آمدن حرارت را کم کنید و بیست تا سی دقیقه زمان دهید تا بادمجان‌ها حسابی بپزند و آب خوراک شما کمتر شود. در صورتی‌که تمایل دارید بادمجان‌ها بافت نرم‌تر یا سفت‌تری داشته باشند زمان پخت آن‌ها را می‌توانید تغییر دهید.
    درست کردن زیره پلو

    بعد از پخته‌شدن بادمجان‌ها نوبت به اضافه کردن گوجه‌فرنگی می‌رسد. گوجه‌فرنگی را به شکل دل‌خواه برش زده و روی بادمجان‌ها بچینید. پنج تا ده دقیقه‌ای درب قابلمه را ببندید و زمان دهید تا گوجه‌فرنگی‌ها نیم‌پز شوند.

    در آخرین مرحله از تهیه زیره پلو با بادمجان و گوشت قلقلی امروز، به‌ سراغ اضافه کردن قلقلی‌های خوشمزیتان بروید. آن‌ها را دانه‌دانه روی سطح خورشت بچینید و و ده تا پانزده دقیقه زمان دهید تا تمام مواد خوراک باهم بپزند. اگر تمایل داشته باشید بعد از مرحله پخت می‌توانید یک تا دو قاشق آب‌لیمو یا لیمو تازه به این خوراک لذیذ اضافه کنید.

    به‌ همین راحتی این غذا با برنج و گوشت چرخ کرده شما آماده سرو است.

    ۴.۶/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۴ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.