آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آبگوشت به روش دیزی سراها؛ نکات طلائی طبخ بهتر

آبگوشت یا دیزی یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است. آبگوشت یک غذای مقوی و پر انرژی که در تهیه آن از گوشت و دنبه ی گوسفند، گوجه فرنگی یا رب گوجه، سیب زمینی و نخود استفاده می شود. برای اینکه آبگوشت لذیذ تر و خوشمزه تری داشته باشد از دنبه بیشتری استفاده کنید. آبگوشت یک غذای نسبتا سنگین است و نباید آن را در وعده شام میل نمود. طرز تهیه آبگوشت خیلی دشوار نیست اما برای خوشمزه تر شده و جا افتادن آن باید  به یک سری نکات مهم دقت کرد که در ادامه به آن ها می پردازیم.با طرز تهیه آبگوشت به روش دیزی سراها در سرویس متنوع آشپزی از اکالا بلاگ همراه ما باشید.

طرز تهیه آبگوشت مثل دیزی سراها

مواد لازم برای تهیه آبگوشت

  • گوشت آبگوشتی ( ۵۰۰ گرم)
  • سیب زمینی ( ۲ عدد متوسط)
  • پیاز ( ۲ عدد متوسط)
  • نخود ( نصف لیوان)
  • گوجه فرنگی (۳ عدد)
  • رب گوجه فرنگی (۲ قاشق غذا خوری)
  • لوبیا سفید (نصف لیوان)
  • نمک و فلفل سیاه (به میزان لازم)

مراحل طرز تهیه آبگوشت

در این قسمت با طرز تهیه آبگوشت به روش دیزی سراها همراه ما باشید.

مطالب مرتبط : طرز تهیه آبگوشت (دیزی) در زودپز

مرحله اول : آماده کردن نخود و لوبیا

برای پختن یک آبگوشت خوشمزه بهتر است از قبل مواد و شرایط پختن آن را فراهم کنیم برای این کار از شب قبل نخود و لوبیا را در مقداری آب می گذاریم تا خیس بخورند. خیس خوردن حبوبات از نفخ شکم جلوگیری می کند. اگر فراموش کرده اید که نخود . لوبیا را در آب قرار دهید بهتر است آن ها را در کمی آب بجوشانید. کفی که روی آب آن قرار می گیرد را جمع آوری کنید و آن را آبکشی کنید.

مرحله دوم : ترکیب کردن گوشت و حبوبات

در مرحله بعدی گوشت آبگوشتی و حبوبات را در یک قابلمه ریخته و به میزان ۷ تا ۸ برابر بر روی مواد داخل قابلمه آب بریزید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم : اضافه کردن پیاز و گوجه

    گوجه، پیاز را هم به محتویات قابلمه اضافه کنید.به این نکته توجه کنید که بهتر است که گوجه هایی که اضافه می کنید بدون پوست باشند. سپس قابلمه را روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید و بگذارید به آرامی بپزد. پخته شدن در حرارت ملایم باعث بهتر جا افتادن آبگوشت شما می شود.

    مرحله چهارم : افزودن ادویه و سیب زمینی به آبگوشت

    بعد از حدود دو و نیم ساعت که آبگوشت شما در حرارت ملایم پخته شد حالا وقت آن است که سیب زمینی را درون قابلمه بیندازید. سپس چربی یا دنبه گوسفندی را از قابلمه بیرون بیاورید و به همراه یک پیاز باقی مانده آن ها را با گوشت کوب به خوبی بکوبید و به آن نمک و فلفل و ادویه های دلخواه را اضافه می کنید و آن را دوباره به قابلمه اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه اشکنه یزدی

    مرحله پنجم : اضافه کردن رب به آبگوشت 

    بعد از آنکه مقداری حبوبات نرم شدند می توانید مقداری نمک و فلفل سیاه به آبگوشت اضافه کنید. در صورتی که بخواهید آبگوشت شما رنگ بهتری داشته باشد دو قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی را در مقدار کمی روغن تفت دهید و آن را به آبگوشت اضافه کنید.

    مرحله ششم : زمان دادن برای پخت

    در مرحله بعد آبگوشت شما بعد از گذراندن زمان قابل توجهی کاملا جا افتاده و آماده ی خوردن می باشد. برای خوردن آبگوشت آن را در یک کاسه بریزید.

    برای خوردن آبگوشت دو روش وجود دارد یکی اینکه آب آبگوشت را به همراه گوشت و حبوبات در یک کاسه بریزید و همزمان بخورید  و در روش دوم اول آب آن را با نان ترید یا تلیت کرده و سپس گوشت و حبوبات را با گوشت کوب خوب بکوبید و به عنوان گوشت کوبیده سرو کنید.

    در کنار آبگوشت می توان از سبزی تازه، ترشی، سیر ترشی، پیاز، ماست و دوغ استفاده کرد.

    بهترین نان برای آبگوشت نان سنگک و تافتون خشک است.

    دستور پخت آبگوشت سنتی به روش دیزی سراها

    نکات طلایی در تهیه آبگوشت

    • یکی از مهم ترین مراحل تهیه آبگوشت، انتخاب مناسب گوشت است. زیرا برای دستیابی به یک آبگوشت خوشمزه باید گوشت تازه به همراه دنبه استفاده شود. بهترین گوشت برای آبگوشت گوشت گوسفندی به همراه دنبه است. هر چند می شود که با گوشت گوساله نیز آبگوشت را پخت اما به خوشمزه گی گوشت گوسفندی نمی باشد.
    • یکی از نکات مهم دیگر در پخت آبگوشت میزان آب اضافه شده به قابلمه می باشد. سعی کنید ابتدا مقدار بیشتری آب در قابلمه بریزید، تا اواسط پختن آبگوشت مجبور به اضافه کردن مجدد آب به آن نباشید. چونکه این آب اضافه شده بر طعم آبگوشت و مخصوصا گوشت آن تاثیر خواهد گذشت. اگر مجبور بودید آب اضافه کنید بهتر است آن را بجوشانید و سرد کنید و سپس استفاده کنید.
    •  اگر میخواهید آبگوشت شما کمی ترش تر و خوشمزه تر باشد می توانید از لیمو عمانی استفاده کنید. برای استفاده از لیمو عمانی یک ساعت قبل از جا افتادن آبگوشت آن ها را با چنگال سوراخ کنید و به قابلمه اضافه کنید. پس از آماده شدن آبگوشت لیمو ها را خارج کنید و دور بیندازید. همچنین در بعضی از مناطق از آبلیمو تازه یا دانه های غوره استفاده می کنند.
    •  طرز تهیه آبگوشت که به آن پرداختیم برای چهار نفر است و در صورت کاهش یا افزایش افراد، نسبت های مواد اولیه را تغییر دهید.
    • برای اینکه آبگوشت خوش طعم شود مقداری مرزه خشک را با دست بسابید و در آبگوشت بریزید یا هنگام سرخ کردن رب مرزه را هم تفت داده و داخل آبگوشت بریزید.

    بیشتر بخوانید : روش تهیه آبگوشت کشک لرستان

    سوالات متداول در طرز تهیه آبگوشت

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه آبگوشت همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    چرا آبگوشت کف می‌کند؟

    یکی از دلایل کف کردن آبگوشت وجود ترکیبی به اسم ساپونین است که در برخی گیاهان مثل نخود و لوبیا و جو وجود دارد و هنگام پختن حبوبات باعث کف کردن آب می‌شود و همچنین به دلیل پروتئین های محلول در گوشت که هنگام پخت تغییر ماهیت داده و به شکل کف خارج می‌شوند آبگوشت کف می‌کند.

    آیا باید کف روی آبگوشت را گرفته و دور بریزیم ؟

    خیر نیازی به گرفتن آن نیست اما اگر با ظاهر کف آلود آن مشکل داشتید می‌توانید با کفگیر کف های روی آب را بردارید.

    چرا نخود آبگوشت سفت است ؟

    اگر حبوبات آبگوشت سفت است چند دلیل دارد یا حبوبات از قبل خیسانده نشده  یا زمان پخت حبوبات کم بوده یا حبوبات شما تازه نبوده است.

    چرا رنگ آبگوشت تیره می‌شود ؟

    یکی از دلایل تیره شدن رنگ آبگوشت به دلیل رب است اگر رنگ رب تیره باشد آبگوشت تیره می‌شود و همچنین لوبیا مقداری رنگ آبگوشت را کدر می‌کند.

    برای آبگوشت از چه گوشتی استفاده کنیم؟

    بهترین گوشت برای استفاده در آبگوشت گوشت گوسفندی با چربی و دنبه است اما می‌توانید از گوشت گوساله هم استفاده کنید.

    ۴/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۵ دیدگاه ها

      1. با سلام
        دوست عزیز آب را زمانی که گوشت، پیاز و حبوبات را در قابلمه ریختید اضافه می‌کنید. این آب باید ۷ تا ۸ برابر مواد داخل قابلمه ریخته شود.

    1. خنده دار بود!! تمام وعده های غذایی بهتر است با میوه یا سبزیجات تازه و البته خام همراه باشند.

    2. طبق نظر پزشکی سنتی (کاملا علمی است) خوردن هرگونه غذای نپخته همراه با هر گونه غذای پخته کاملا غلط است . بنابر این نباید سبزی خوردن خام همراه آبگوشت خورده شود. حتی پیاز و ترشی و … هم فکر نمی کنم بشه خورد
      ولی خوردن دو بار آبگوشت در هفته را توصیه می کنند البته دقیقا به همین روشی که اینجا توضیح داده شده است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.