آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خاگینه قالبی زعفرانی در فر و تابه (تصویری)

خاگینه یا قیقاناخ نوعی دسر، صبحانه، عصرانه و یک شام سبک است که انواع بسیار مختلفی دارد؛ از آنجا که این دسر از دسرهای معروف تبریز محسوب می‌شود، به آن خاگینه تبریزی هم می‌گویند و به خاگینه نیلوفری هم شهرت دارد. این کلمه در لغت به معنی خوراکی است که از هم زدن سفیده و زرده تخم مرغ و سرخ کردن آن در روغن به دست می‌آید. خاگینه از قدیمی‌ترین دسرهای سنتی است که هنوز هم حرف نخست را در سفره‌های منطقه آذربایجان می‌زند. در این مطلب  قصد داریم تا شما را با طرز تهیه خاگینه قالبی داخل فر آشنا کنیم.

برای آشنایی با طرز تهیه این خوراکی سنتی، تا انتهای این مقاله در بخش آشپزی از مجله اینترنتی اکالا بلاگ با ما همراه شوید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    طرز تهیه خاگینه قالبی یا قیقاناخ

    قبل از هر چیزی لازم است اشاره کنیم که شما می‌توانید این غذا را در تابه هم درست کنید، اما تهیه خاگینه در قالب، نتیجه شیک و مجلسی‌تری خواهد داشت. برای تهیه خاگینه به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

    مواد لازم برای خاگینه قالبی:
    تخم مرغ۳ عدد
    وانیلیک چهارم قاشق چایخوری
    آرد سفید قنادی۴ قاشق سر پر سوپ خوری
    بکینگ پودرروغن مایع
    ماست سفت۲ قاشق سوپ خوری
    مواد لازم برای تهیه شربت خاگینه:
    شکریک و نیم پیمانه
    آبسه چهارم پیمانه
    گلابیک چهارم پیمانه
    زعفران آب شدهبه مقدار لازم

    مواد اولیه خاگینهمرحله اول: آماه کردن شربت خاگینه

    قبل از هر چیزی، فر را روشن کنید و روی دمای ۱۸۰ درجه بگذارید تا گرم شود. برای تهیه خاگینه، اول شربت را آماده می‌کنیم. آب و شکر را مخلوط کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا شکر حل شود و بجوشد. پس از آنکه شربت به نقطه جوش رسید، حرارت را کم کنید تا کمی قل بخورد.

    سپس گلاب و زعفران را به شربت بیفزایید و بعد از آنکه یکی دو قل زد، گاز را خاموش کنید و اجازه دهید که شربت در دمای محیط، خنک شود.

    توجه داشته باشید که نیاز نیست شربت خاگینه چندان غلیظ باشد. کافیست قوام این شربت در حدی باشد که باعث خمیری شدن خاگینه نشود.

    مرحله دوم: هم زدن وانیل و تخم مرغ

    برای تهیه قیقاناخ تخم مرغ و وانیل را با همزن برقی بزنید تا کرم رنگ و کشدار شود و کف کند. خوب هم زدن تخم مرغ به از بین رفتن بوی زهم آن کمک می‌کند؛ به همین دلیل، حتما آن را در نظر بگیرید.

    مراحل تهیه قیقاناخ

    مرحله سوم: اضافه کردن ماست و روغن مایع

    در این مرحله، بعد از ترکیب کامل تخم مرغ، به ترتیب ماست و روغن مایع را اضافه کنید. سپس همه را در حد مخلوط شدن هم بزنید تا یکنواخت شود.

    ماست و روغن در قیقاناخ

    مرحله چهارم: اضافه کردن آرد و بیکنیگ پودر

    در این مرحله، آرد و بکینگ پودر را مخلوط و الک کنید. سپس آرام آرام به مواد بیفزایید و با لیسک و به‌صورت دورانی، مخلوط کنید.

    مراحل تهیه مایه قیقاناخ

    مرحله پنجم: هم زدن مواد قیقاناخ

    مواد را تا جایی ترکیب کنید که مایه نهایی کاملا یکدست شود و هیچ گلوله آردی در آن باقی نمانده باشد. قالب مورد نظرتان را با روغن جامد چرب کنین.

    ریختن خاگینه در قالب

    مرحله ششم: ریختن مواد در قالب

    دو سوم قالب را از مایه خاگینه پر کنید. لازم نیست قالب از مایع پر شود؛ چون قیقاناخ بعد از پر شدن، پف می‌کند و امکان دارد که از قالب نشت کند.

    قیقاناخ قالبی

    مرحله هفتم: گذاشتن مواد قیقاناخ در فر

    بعد از این مرحله، نوبت به گذاشتن مواد در فر می‌رسد. مدت زمان پخت قیقاناخ در فر، بسته به دمای آن متفاوت است. در حالت کلی، به حدود یک ربع زمان نیاز دارید. برای تست پخت خاگینه، کافیست خلال را وارد آن کنید. اگر خلال تمیز بود، به معنای پخت کامل خاگینه است و می‌توانید آن را از فر خارج کنید.

    چطور بفهمیم خاگینه پخته است؟

    مرحله هشتم: اضافه کردن شربت به خاگینه

    پشت خاگینه را با سیخ چوبی سوراخ سوراخ کنید تا شربت راحتتر در آن نفوذ کند. از شربت خنک شده در دمای محیط روی خاگینه گرم بریزید و اجازه دهید تا قیقاناخ چند دقیقه در قالب بماند. اگر دوست دارید نتیجه نهایی شیرین‌تر باشد، کمی بیشتر به آن زمان بدهید.

    شربت قیقاناخدر نهایت خاگینه را از قالب خارج و با پودر پسته یا هر پودر دلخواه، تزیین کنید.

    برای طرز تهیه ۵ نوع خاگینه اینجا کلیک کنید.

    نکات طلایی برای تهیه خاگینه قالبی

    • می‌توانید از هر قالب دلخواهی و از هر جنسی برای خاگینه استفاده کنید. همچنین می‌توانید خاگینه‌ها را در چند قالب کوچک و به صورت تک نفره یا در قالبی بزرگ بپزید. البته قالب‌های سیلیکونی طرح‌های متنوع تری برای خاگینه دارند.
    • برای تهیه خاگینه حتما از ماست خامه ای یا ماست سفت استفاده کنید که آب نداشته باشد و باعث شل شدن مایه نشود.
    • اندازه قالب روی زمان پخت تاثیر خواهد داشت. اگر از قالب بزرگ‌تر استفاده می‌کنید، زمان پخت شما افزایش خواهد یافت.
    • برای اینکه شربت قیقاناخ جذب شود و خاگینه را خمیر نکند، حتما باید یکی سرد و یکی گرم باشد. در این رسپی، خاگینه گرم و شربت سرد بود.
    • مایه خاگینه خیلی شل یا سفت نیست. اگر مایه خاگینه شما شل بود، یک قاشق آرد اضافه کنید.
    •  در صورت دلخواه برای طعم و رنگ بهتر،  یک قاشق مربا خوری زعفران آب شده غلیظ به مایه اضافه کنید. همچنین می‌توانید از هل برای عطر بهتر کمک بگیرید. البته در مقدار زیاده روی نکنید؛ چون باعث تیره شدن مایه خاگینه خواهد شد.

    طرز تهیه خاگینه در تابه

    می‌توانید خاگینه را روی گاز و در تابه هم تهیه کنید. برای پخت قیقاناخ در تابه، آن را روی شعله پخش‌کن، قرار دهید. تابه را چرب کنید و مایه را در آن بریزید. درب تابه را بگذارید و اجازه دهید بپزد. حواستان باشد که حتما از دم‌کنی کمک بگیرید.

    اجازه دهید یک طرف قیقاناخ سرخ شود و بعد درب تابه را بردارید و آن را برگردانید. بعد از برگرداندن آن، نیازی به گذاشتن درب تابه نیست. وقتی پخت خاگینه تمام شد، آن را مانند کوکو برش بزنید و با سیخ چوبی روی آن را سوراخ کنید تا شربت در آن نفوذ کند. سپس مانند رسپی قبل، شربت را روی مواد بریزید و اجازه دهید که جذب شود.

    سرو کردن خاگینه با قالب گل

    طرز تهیه خاگینه مغز دار

    چه داخل فر چه داخل تابه؛ می‌توانید خاگینه را به صورت مغزدار تهیه کنید. برای این کار کافیست نصف مواد را داخل تابه بریزید و سپس گردوی خرد شده و دارچین را روی مایه بپاشید. سپس باقی‌مانده مایه را اضافه کنید و آن را در فر بگذارید. برای پخت خاگینه مغزدار در تابه، کمی صبر کنید تا مواد نیم‌بند شود و سپس این کار را انجام دهید.

    طرز تهیه خاگینه کنجدی

    برای تهیه قیقاناخ کنجدی، بعد از چرب کردن قالب، روی آن کنجد بپاشید و سپس مایه را روی آن بریزید. به این ترتیب وقتی قیقاناخ را برمی‌گردانید، کنجدی خواهد بود.

    امیدواریم از این دستور لذت برده باشید. شما می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات بپرسید. علاوه بر خاگینه، برای مشاهده لیست همه غذاهای سریع، کلیک کنید.

    ۴.۳/۵ (۱۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۲ دیدگاه ها

    1. سلام میشه بگین روغن مایع چقدر بریزیم . ممنون از اینکه هنرتون رو در اختیارمون قرار میدین .?

    2. سلام
      وقت به خیر
      من بعد از اینکه از فر درمیارم توی روغن سرخ میکنم و میندازم توی شربت ولی جوری که باید شیره به مغزش برسه نمیشه به نظرتون چیکار کنم؟

      1. به نظر من بیشتر تو شیره نگه‌ش دار …
        البته من کارشناس یا آشپز نیستم فقط یه بار تو تهیه یه مدل از این خاگبنه کمک کردم ?

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.