آشپزیمربا

طرز تهیه مربا پوست پرتقال؛ مربای مخصوص فصل پاییز

پرتقال (orange) یکی از میوه‌های پر خاصیت و سرشار از ویتامین سی است. میوه فصل سرد پاییز و زمستانی ، به رنگ نارنجی زیبا! “مربای پوست پرتقال” بسیار خوشمزه و در کنار یک نان داغ بسیار دلچسب است. پوست پرتقال برای تهیه مربا بسیار عالی است و گاهی افراد به دلیل تلخی پوست آن از درست کردن مربای آن اجتناب می‌کنند. اما، در اینجا ما به شما آموزشی را خواهیم داد تا با درست کردن مربای پوست پرتقال، تلخی آن را حس نکنید و از خوردن آن لذت ببرید. علاوه بر مربا می‌توانید خلال پرتقال را در بسیاری از غذاها استفاده کنید. از جمله: قیمه نثار ، شیرین پلو، مرصع پلو و گاهی هم به عنوان تزیین در غذا و انواع دسرها کاربرد دارد.

با ما در سرویس آشپزی از اکالا بلاگ همراه باشید.

طرز تهیه خلال پوست پرتقال و گرفتن تلخی آن

در اینجا شما چهار عدد پرتقال تهیه کنید و آنها را خوب شسته و پوست آن را بگیرید. پوست‌های گرفته شده را داخل ظرف آبی قرار و به مدت دو ساعت زمان دهید داخل آب بماند. البته آبی که استفاده می‌کنید نباید آب گرم باشد(حتماً از آب سرد استفاده کنید).

بعد از دو ساعت پوست‌ها را داخل صافی آبکش کنید. بعد از آن با یک چاقوی برنده و تیز قسمت سفیدی پرتقال را سوا کنید. حالا قسمت نارنجی رنگ پرتقال را روی تخته بصورت نازک و باریک بریده و برش بزنید.

قابلمه ای را آماده کنید و داخل آن کمی آب بریزید و زمانی که آب به جوش آمد به مدت هفت دقیقه خلال ها را بجوشانید و بعد از جوشیدن آن را صاف کنید ، سعی کنید این کار را سه بار تکرار کنید.

مربا پوست پرتقال

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم مربای پوست پرتقال:
    پوست پرتقالخلال چهار عدد  پوست پرتقال
    شکرنیم کیلو
    آب۵۰۰ گرم
    آب لیموی تازهدو قاشق مربا خوری

    طرز تهیه مربای پوست پرتقال

    در ادامه مراحل تهیه این مربای خوشمزه را باهم مرور میکنیم:

    مرحله ۱: آماده‌سازی پوست پرتقال

    پوست پرتقال‌ها را با دقت بگیرید. برای این کار پوست خلال‌ها را حداقل سه بار بجوشانید و هر بار به مدت پنج تا شش دقیقه.

    مرحله ۲: تهیه قندینه

    یک قابلمه را آماده کنید و مقداری قند را داخل آن بریزید. سپس مقدار کمی آب را به قند اضافه کنید و اجازه دهید آب به جوش بیافتد.

    مرحله ۳: اضافه کردن پوست پرتقال به قندینه

    پوست خلال‌های پرتقال را به قندینه اضافه کنید و بگذارید تا قوام بیاید. برای بررسی قوام، می‌توانید یک مقدار آب خنک را آماده کرده و کمی از شربت را داخل آن بریزید. اگر شربت سفت شده و به ته لیوان رفت، مربای شما آماده است. اگر شربت در لیوان پخش و محو شد، نشانده این است که هنوز به جوشیدن نیاز دارد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای توت فرنگی?؛ رازهای شکرک نزدن آن

    مرحله ۴: اضافه کردن آبلیمو

    زمانی که مربا قوام آمد، آبلیمو را اضافه کرده و حدود چند دقیقه اجازه دهید قل بخورد. سپس زیر شعله را خاموش کنید.

    مرحله ۵: خنک کردن و نگهداری

    مربا را از روی شعله بردارید و اجازه دهید خنک شود. سپس آن را داخل شیشه خشک و تمیز بریزید و در یخچال یا جایی سرد نگهداری کنید.

    خواص پوست پرتقال

    خواص پوست پرتقال در مربای پوست پرتقال

    پوست پرتقال دارای فواید بسیاری است . کسانی که دارای فشار خون بالا هستند، می توانند از پوست پرتقال استفاده کنند. کاهش دهنده سریع فشار خون است. همچنین روغن پوست پرتقال در عطاری‌ها و داروخانه‌ها به فروش می‌رسد برای افسردگی و ضد اضطراب است. کمی از روغن را به روی پیشانی بمالید، تسکین دهنده خوبی است. برای سلامتی قلب مفید و التهابات قلبی را از بین می‌برد.

    کاهش دهنده کلسترول خون است. کسانی که رژیم دارند می‌توانند از پوست پرتقال استفاده کنند. برای کاهش وزن کمک دهنده خوبی است. کم کالری و دارای فیبر فراوانی است. ضد یبوست و شاداب کننده پوست است.

    گاهی مربای پوست پرتقال را بصورت مجلسی می توانید درست کنید . به این صورت که پوست پرتقال رو بصورت رول در آورید بعد پخت کنید . خیلی شکیل و خاص. از نظر طعم و مزه یکی است و به همان صورت دستور پخته شده با این تفاوت که این نوع مربا مجلسی تر و بدرد میهمانی ها می‌خورد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای زردآلو خوشمزه؛ نکات کلیدی با عکس

     طرز تهیه پوست پرتقال مجلسی:

    پرتقال را بشویید و به صورت یکدست پرتقال را پوست بگیرید. مواظب باشید در هنگام پوست گرفتن پوست شما بریده نشود. بعد سفیدی را از قسمت نارنجی سوا کنید. پوست را با دقت بپیچید و رولش کنید. با خلال دندان فیکسش کنید.

    داخل آب جوش قرار دهید و همان مراتب بالا را تکرار کنید. در آخر آب سرد بگیرید تا تلخی آن کم شود. بهتر است در صورت رول کردن حداقل چهار باری جوش بخورد، تا کاملاً تلخی آن گرفته شود.

    پخت آن همان بصورت خلالی است. تنها اینکه در آخر داخل یک شیشه خشک و تمیز ریخته و روش نگهداری آن است که در جای سرد و تاریک قرار بگیرد. بهتر است دور شیشه فویل بکشید تا نور نبیند.

    اگر پوست پرتقال خشک بصورت خلالی آن را تهیه کردید، پخت آن به همین صورت است. یک چند ساعتی آن را خیس کنید و طبق دستور پیش بروید.

    امیدوارم این مطلب مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد.

    ۵/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.