دانستنی

۴ کاربرد روزمره گلاب برای زیبایی و سلامتی + موارد پرهیز از گلاب

گلابِ نابِ ایرانی در تمام دنیا شناخته شده است. امروزه از گلاب (Rose Water) در سراسر جهان برای تهیه مواد آرایشی بهداشتی و مراقبت از پوست و مو استفاده می‌شود. گلاب، به دلیل خواص بی‌شمار آن، از گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته است و در فضاهای زیارتی نیز از آن استفاده می‌شود.  بوی گلاب که خیلی از افراد از آن خوششان نمی‌آید، آرامش بخش است و باعث کاهش استرس می‌شود.

البته گلاب و استشمام بوی آن فواید دیگری هم دارد که در ادامه این مقاله از دانستنی در مجله اینترنتی اکالا به آن‌ها اشاره می‌کنیم و راهکارهایی را مطرح می‌کنیم که بدون اینکه بوی گلاب را حس کنید و باعث آزارتان شود، از فواید آن بهره‌مند شوید.

۱- کاربرد گلاب برای پوست صورت 

گلاب دارای طبعی گرم و تر و سرشار از آنتی اکسیدان است. گلاب همچنین به‌عنوان تونر طبیعی پوست به کار می‌رود. تونر باعث متعادل شدن ph پوست می‌شود. از آن‌جا که صابون‌ها و مواد شوینده به علت دارا بودن سولفات و قلیا خاصیت بازی دارند، ph پوست را از حالت طبیعی خود خارج می‌کنند و به سمت بازی شدن می‌برند.

کاربرد گلاب برای پوست صورت 

تونرها کمک می‌کنند که پوست به ph طبیعی خود برگردد. امروزه تبلیغات فراوانی درخصوص تونرهای آرایشی می‌شود که ماده اولیه اکثر آن‌ها گلاب است و اگر از یک گلاب خالص استفاده کنید با هزینه بسیار کمتر از تونرهای شیمیایی می‌توانید پوستی لطیف و زیبا داشته باشید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیزکیک زعفرانی ۳ لایه با کیک هل و گلاب

بعد از شستن پوست صورت خود، مقداری گلاب را با پنبه روی پوست خود بمالید و اجازه دهید خشک شود. بعد از این مرحله نیازی به شستن صورتتان با آب ندارید. بعد از اینکه خیسی گلاب از روی صورتتان خشک شد، پوستتان بسیار نرم و لطیف می‌شود. در این حالت قدرت جذب پوست در بالاترین حد خود قرار دارد و اگر از آبرسان یا مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید، پوست شما مدت زمان بیشتری نسبت به حالت عادی مرطوب باقی می‌ماند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    علاوه بر رطوبت‌رسانی، گلاب در بستن منافذ پوست هم مؤثر است. همچنین می‌توانید با خیال راحت گلاب را به پلک‌ها و دور چشمتان هم بزنید. بهترین زمان مصرف شب‌ها و قبل از خواب است. اگر به مدت یک هفته شب‌ها این کار را انجام دهید، نتایج شگفت‌انگیز آن را می‌بینید. گلاب احساس خنکی دلپذیری به پوست می‌دهد و استفاده از آن در فصل تابستان توصیه می‌شود.

    ۲- کاربرد گلاب برای مو ( گره باز کن طبیعی مو )

    کاربرد اصلی گلاب برای پوست است ولی بسیاری آن را برای مراقبت و رسیدگی به مو هم استفاده می‌کنند. در استفاده از گلاب برای مو توصیه می‌شود آن را با یکی از روغن‌های نارگیل، آرگان، پسته یا ماکادمیا مخلوط کنید و روی موهای خیس اسپری کنید. این اسپری به عنوان یک گره باز کن طبیعی مو عمل می‌کند و شانه‌پذیری موهای شما را آسان می‌کند.

    اسپری خانگی گلاب برای پوست و مو

    چند دقیقه پس از اسپری کردن این محلول به موهایتان بوی گلاب از بین می‌رود ولی اگر میخواهید بوی گلاب کمتر باشد، می‌توانید محلول این اسپری را با آب رقیق کنید.

    دقت کنید ماندگاری این اسپری ۲ تا ۳ روز در پخچال است. به دلیل این که از مواد نگهدارنده در این محلول استفاده نشده است، ماندگاری طولانی مدتی ندارد و بهتر است تازه مصرف شود. این اسپری را می‌توانید جایگزین اسپری‌های گره باز کن شیمیایی کنید و از خواص طبیعی آن بدون آسیب به موهایتان لذت ببرید.

    بیشتر بخوانید: آیا نوشیدن مایعات بین غذا خطرناک است؟

    ۳- گلاب برای سردرد، میگرن و استرس

    شاید برای شما سؤال پیش آمده باشد که چرا در مکان‌های زیارتی از گلاب استفاده می‌شود و یا در مراسم ترحیم در فضا گلاب می‌پاشند؛ این کار به این دلیل است که بوییدن گلاب عصبانیت، استرس و ناراحتی را کم می‌کند و حتی در درمان افسردگی هم مؤثر است.

    گلاب برای سردرد

    به بعضی از محصلانی که در شب‌های امتحان دچار استرس زیاد می‌شوند هم توصیه می‌شود که کمی گلاب را بو کنند. این کار علاوه بر ایجاد آرامش به خواب راحت‌تر هم کمک می‌کند. کسانی که درگیر سردردهای معمولی یا میگرنی می‌شوند هم می‌توانند با بوکردن گلاب و خوردن مقدار کمی از آن، سر درد خود را تسکین دهند.

    تاثیر گلاب در رفع موارد مطرح شده به حدی است که پیامبر در یکی از احادیث فرموده‌اند: ” شستشوی صورت با گلاب غم را می‌زداید و یکی از برترین گلهای بهشت، گل محمدی است.”

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه تارت گلابی و بادام

    ۴- مصرف خوراکی گلاب

    گلاب موارد مصرفی متعددی دارد که بسته به ذائقه هر فرد می‌تواند استفاده شود:

    مصرف خوراکی گلاب

    • مصرف خوراکی هر روزه گلاب توصیه نمی‌شود ولی حتما آن را در برنامه هفتگی یا ماهانه خود قرار دهید. گلاب را می‌توانید به صورت شربت‌های مختلف مانند شربت زعفران گلاب و عسل، گلاب-بیدمشک و… مصرف کنید. حتی می‌توانید مقداری گلاب را در آب بریزید و میل کنید. اگر درجه تشنگی شما زیاد باشد، این‌کار به برطرف کردن سریع‌تر عطش شما کمک می‌کند.
    • برای درست کردن شربت گلاب و زعفران: مقداری گلاب را داخل پارچ ریخته و نبات یا عسل را هم به آن اضافه کنید. کمی هم زعفران ساییده شده و مقداری آب به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. اجازه دهید داخل یخچال خنک شود. این نوشیدنی گوارا حرارت زیاد بدن شما را پایین می‌آورد.
    • از گلاب همچنین در طرز تهیه حلواها و بعضی شیرینی‌ها، بستنی‌ها و شله زرد استفاده زیادی می‌شود . خصوصا در قنادی‌ها بسیار مورد استفاده شیرینی‌پزها قرار می‌گیرد.
    • لازم به ذکر است که مصرف مداوم گلاب باعث بهتر شدن گوارش و رفع یبوست می‌شود.
    • از گلاب می‌توانید برای استحکام لثه‌ها و از بین بردن آفت دهان نیز استفاده کنید. کافی است گلاب را چند ثانیه در دهانتان قرقره کنید.
    • اگر گلاب را در دهانتان چند ثانیه نگه دارید و بعد آن را قرقره کنید باعث محکم شدن لثه‌ها می‌شود ، آفت دهان را رفع و باکتری‌هایی که در دهان بوجود آمده را از بین می‌برد.

    در چه مواردی مصرف گلاب خطرناک است؟

    هر چند هنوز نتایج دقیقی از تحقیقات انجام شده برای مضرات و عوارض گلاب منتشر نشده است ولی مصرف بیش از حد آن به خصوص در دوران بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. برخی دیگر از موارد ممنوعیت گلاب به شرح زیر است:

    • اسهال
    • زخم گوارشی
    • نفخ
    • بواسیر

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “مربای گلابی”

    “گلاب دو آتیشه” چیست؟

    احتمالا نام گلاب دو آتیشه را شنیده‌اید. تفاوت گلاب معمولی و دو آتیشه در فرآیند تقطیر گلاب است. تفاوت فرایند به این صورت است تقطیر در دو مرحله انجام می‌شود. 

    گلاب دو آتیشه

    در مرحله اول گل محمدی و آب باهم تقطیر می‌شوند و در مرحله دوم گلابی که در مرحله اول تولید شده است بار دیگر با گل محمدی تقطیر شده و گلابی با خواصی بیسار بیشتر از نوع معمولی آن به دست می‌آید.

     فریب گلاب تقلبی را نخورید!

    این روزها که همگی از فواید گلاب و به خصوص نوع دو آتیشه آن صحبت می‌کنند، افراد سودجو به دنبال فروش گلاب‌های تقلبی به جای گلاب اصل کاشان هستند. معروف‌ترین گلاب‌ها مربوط به قمصر و کاشان هستند. اگر به این مناطق دسترسی ندارید، حتما گلاب را از فروشگاه‌ها و عطاری‌های معتمد تهیه کنید.

    نگهداری گلاب

    • برای حفظ خواص گلاب، آن را در ظروف شیشه‌ای نگهداری کنید. زیرا تمام عرقیجات و روغن‌های طبیعی خواص اصلی خود را در برخورد با ظروف پلاستیکی از دست می‌دهند.
    • گلاب خریداری شده را حتما در عرض یک سال مصرف کنید و برای سال بعدی گلاب تازه تهیه کنید. زمان تهیه گلاب هر سال اردیبهشت ماه است.
    • گلاب را در در فضای خشک و خنک و دور از تابش نور مستقیم خورشید قرار دهید.
    • بهتر است اگر مهارت و تجربه کافی در درست کردن گلاب ندارید آن را در منزل درست نکنید؛ زیرا عدم رعایت درست بهداشت می‌تواند باعث ایجاد کپک در گلاب شود.

    بیشتر بخوانید: آلرژی بهاری چیست؟

    از گلاب بیشتر بدانید!

    گلاب‌گیری سنتی از قدیم الایام در ایران رایج بوده و هست. گلاب امروزه هم به روش صنعتی در کارخانه‌ها و هم به روش سنتی در برخی مناطق کاشان تولید می‌شود. برای تهیه گلاب از دیگ‌های بسیار بزرگ استفاده می‌کنند و داخل آن را با برگ‌های گل محمدی پر می‌کنند و درب آن را می‌گذارند. زمانی که گلبرگ‌های گل محمدی عرق کردند، توسط لوله‌های مخصوص، عرق گل‌ها را داخل ظروف ریخته و بعد داخل شیشه‌ها انتقال می‌دهند .

    سخن آخر

    گلاب‌ها به طور کلی شامل درجه‌بندی هستند. گلاب‌ها بر اساس خلوص و کیفیتشان به ۳ دسته درجه یک، درجه دو و دو آتیشه تقسیم‌بندی می‌شوند که همان‌طور که درباره گلاب دو آتیشه توضیح دادیم، در این مرحله آب استفاده نمی‌شود ولی در مرحله درجه یک مخلوطی از آب استفاده شده است . گلاب دو آتیشه از نظر غلظت بسیار سنگین و خالص است.

    سؤالات متداول

    در ادامه به سوالات شما در رابطه با گلاب پاسخ خواهیم داد.

    آیا می‌توان از گلاب به عنوان تونر هم استفاده کرد؟

    بله، گلاب با خاصیت آنتی‌اکسیدانی و متعادل‌سازی ph پوست، به عنوان تونر هم قابل استفاده است.

    تاثیر گلاب بر گوارش چیست و چه‌طور آن را باید مصرف کرد؟

    مصرف مداوم گلاب باعث بهتر شدن گوارش و رفع یبوست می‌شود اما نباید آن را هر روز مصرف کرد، بلکه به مقدار اندک و به طور معمول ۳ روز در هفته کفایت می‌کند.

    تفاوت گلاب دو آتیشه و گلاب معمولی در چیست؟

    تفاوت آنها در نحوه تقطیر است. گلاب دو آتیشه در دو مرحله تقطیر می‌شود و خالص‌تر است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.