دانستنی

آیا نوشیدن مایعات بین غذا خطرناک است؟

غذا خوردن یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهای دنیاست اما شما با انتخابات اشتباه در روتین غذا خوردنتان ممکن است آسیب‌ها و صدمات جدی به بدن خود وارد کنید. یکی از رایج‌ترین اشتباهات در غذا خوردن نوشیدن مایعات در بین غذا خوردن است. ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ ۵ مورد مهمی که نشان‌دهنده خطرناک بودن نوشیدن مایعات در بین غذا خوردن است را در غالب این مقاله برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

۵ مشکل جدی در زمان خوردن آب بین غذا

پزشکان و متخصصان تغذیه در این باره نظرات زیادی دارند؛ اما لازم است بدانید که به‌ طور کلی خوردن آب تا نیم ساعت قبل و بعد از غذا منعی ندارد و حتی برای سلامتی مفید است. اما نوشیدن آب سرد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و در هر صورت بهتر است که از نوشیدن آب سرد در حین غذا و قبل و بعد از آن، اجتناب کنید. در ادامه مطلب به ۵ مورد از مشکلات مهمی که در اثر خوردن مایعات در بین غذا ممکن است به آن دچار شوید پرداخته‌ایم.

۱- سوزش و درد معده

نوشیدن آب در بین غذا موجب افزایش حجم معده و فشار به آن می‌شود از طرفی ترشح آنزیم‌های هضم در معده را افزایش می‌دهد. نوشیدن در بین غذاخوردن، خطر ریفلاکس اسید معده را بالا می‌برد که می‌تواند عوارضی چون سوزش و درد معده را در پیش داشته باشد.

۲- خشکی دهان

نوشیدن آب در میان‌وعده‌های غذایی موجب کم‌شدن آب دهان و در نتیجه خشکی دهان می‌شود. بزاق مایع سالمی برای محیط دهان است و کم‌ شدن و از بین‌ رفتن آن موجب ایجاد مشکلاتی برای شما می‌شود. بوی بد دهان یکی از بارزترین مشکلات خشکی دهان است.

مشکلات اساسی که ممکن است در زمان خوردن آب بین غذا برایتان ایجاد شود!

۳- ایجاد نفخ

وقتی در بین غذا مایعات میل می‌کنید این کار موجب رقیق‌تر شدن بزاق دهان می‌شود. این مایع مسئول ترشح برای مایع معده در هضم است که دچار مشکل می‌شود. معده سیگنال‌های ضعیف‌تری را برای تجزیه غذا دریافت می‌کند که در نهایت نفخ را به دنبال خواهد داشت.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: بهترین زمان برای نوشیدن آبمیوه‌ چه موقع است؟

    ۴- جذب کمتر مواد مغذی غذا

    نوشیدن مایعات در بین غذا موجب رقیق‌تر شدن مایع گوارشی می‌شود که این مایع بر میزان اسیدیته معده تأثیرگذار است. این روند هضم را دچار اختلال می‌کند که در نتیجه میزان جذب مواد مغذی و ویتامین‌ها را کمتر می‌کند.

    ۵- افزایش وزن

    برخی از افراد بر این باورند که نوشیدن مایعات در بین غذا خوردن موجب پر شدن حجم معده و درنتیجه کمتر غذاخوردن و کاهش وزن می‌شود که این باور کاملاً اشتباه است. شاید تابه‌حال این موضوع را شنیده باشید که نوشیدن مایعات در بین غذا موجب تجمع چربی‌های غذا در بدن می‌شود.

    به عبارتی باید گفت که این موضوع صحیح است و نوشیدن مایعات در بین غذا موجب ترشح انسولین بیشتری در بدن می‌شود که این مورد احتمال تجمع چربی را در بدن افزایش می‌دهد و منجر به چاقی می‌شود.

    بیشتر بخوانید: معرفی بدترین خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها برای دندان‌

    خطرات نوشیدن مایعات بین غذا

    ۳ راه حل پیشنهادی برای ترک این عادت اشتباه

    برای ترک عادت نوشیدن مایعات بین غذا خوردن راه‌حل‌های بسیار مفیدی وجود دارد که در ادامه برایتان شرح خواهیم داد.

    1. نیم ساعت قبل از خوردن غذا آب بنوشید این روش یکی از موثرترین راه‌کارها برای هیدراته ماندن است و می‌تواند احساس سیری بیشتری در شما ایجاد کند.
    2. وعده‌های غذایی کم نمکی را انتخاب کنید زیرا غذاهایی که نمک بیشتری دارند باعث ایجاد تشنگی می‌شوند.
    3. غذایتان را به خوبی بجوید. با جویدن بیشتر غذا دهان شما بزاق بیشتری تولید می‌کند که موجب هضم راحت‌تره غذا می‌شود.

    بیشتر بخوانید: شکلات بخوریم یا نخوریم؟!

    امیدواریم که شما نیز با رعایت‌ کردن نکات مهم و کاربردی که در این مقاله از مجله دانستنی اکالا به آن پرداختیم روندی صحیح و اصولی برای حفظ سلامتی خود به هنگام غذا خوردنتان در نظر بگیرید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.