دانستنی

شکلات بخوریم یا نخوریم؟!

شکلات بخوریم یا نخوریم؟ آیا خوردن شکلات برای بدن مفید است؟ شکلات یکی از خوشمزه‌ترین تنقلاتی است که طعم شیرین آن برای همه افراد با هر سن و سالی جذاب به نظر برسد. نتایج برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف به اندازه شکلات فواید زیادی برای بدن دارد و زیاده‌روی در مصرف آن نیز می‌تواند خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها را افزایش دهد. در این مقاله در اکالا بلاگ به شما می‌گوییم که چرا باید شکلات بخوریم و مصرف این ماده غذایی خوشمزه برای چه افرادی مضر است.

چرا باید شکلات بخوریم؟

شکلات سرشار از مواد مفید و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است و مصرف آن می‌تواند از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند. مصرف شکلات موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود و به تنظیم فشار خون و بهبود جریان خون به مغز کمک می‌کند. افرادی که ورزش می‌کنند، می‌توانند از شکلات برای بهبود گردش خون و افزایش استقامت خود استفاده کنند.

به خاطر داشته باشید که برای بهره‌مند شدن از خواص شکلات باید از شکلات تلخ بالای ۷۰ درصد استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با خواص شکلات به طور کامل آشنا شوید.

شکلات بخوریم یا نخوریم؟

سلامت قلب

شکلات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است و به بهبود خونرسانی به قلب کمک می‌کند. مصرف شکلات تلخ می‌تواند تا ۳۷ درصد خطر ابتلا حمله قلبی را کاهش دهد و از قلب شما محافظت کند.

بهبود حافظه

بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف شکلات می‌توانید به بهبود عملکرد شناختی و همچنین بهبود حافظه کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات تلخ از سلول‌های مغز در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و موجب بهبود حافظه و عملکرد مغز می‌شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بهبود خلق و خو

    یکی دیگر از فواید خوردن شکلات برای سلامتی بهبود خلق و خو است. شکلات تلخ به دلیل پلی فنول‌های متنوعی که دارد، موجب بهبود خلق و خو می‌شود و به خوشحال‌تر و سرحال‌تر شدن فرد کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: آموزش تصویری تهیه شکلات نارگیلی (بونتی)

    کاهش کلسترول

    یکی دیگر از فواید مصرف شکلات کاهش سطح کلسترول بد خون است. ترکیباتی که در شکلات تلخ وجود دارد موجب کاهش کلسترول LDL می‌شود.

    کاهش فشار خون

    مصرف شکلات تلخ موجب تولید اکسید نیتریک در بدن می‌شود و فشار خون را کاهش می‌دهد. اگر فشار خون بالایی دارید، می‌توانید از مقداری شکلات تلخ در روز استفاده کنید.

    جلوگیری و درمان افسردگی

    احتمالا شما هم متوجه شده‌اید که بعد از مصرف شکلات تلخ احساس بهتری را تجربه می‌کنید. مصرف شکلات موجب ترشح هورمون اندورفین در بدن می‌شود و از بروز افسردگی و اختلالات ذهنی جلوگیری می‌کند.

    بیشتر بخوانید: معرفی بهترین میوه‌ها برای رفع یبوست

    شکلات بخوریم یا نخوریم؟

    کنترل دیابت

    جالب است بدانید که اگر شکلات تلخ را به اندازه مصرف کنید، یک ماده غذایی مفید برای بهبود عملکرد انسولین و تنظیم قند خون است. فلاونوئیدهای موجود در شکلات به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند.

    کاهش اشتها

    اگر به دنبال یک روش جذاب و راحت برای کاهش اشتهای خودتان هستید، بهتر است مقداری شکلات تلخ بخورید. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن یک تکه شکلات تلخ می‌تواند میل شما به خوردن تنقلات ناسالم و شیرین را کاهش دهد.

    افزایش گردش خون

    یکی دیگر از دلایلی که باید شکلات بخوریم این است که شکلات از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و در بدن اثراتی شبیه به آسپرین دارد. مصرف شکلات موجب بهبود گردش خون و جلوگیری از سکته می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه بستنی شکلاتی چوبی (مگنوم)

    بهبود بینایی

    در ترکیبات شکلات تلخ آنتی‌اکسیدان‌هایی وجود دارد که موجب بهبود جریان خون به چشم می‌شود. بررسی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف شکلات تلخ با بهبود بینای ارتباط تنگاتنگی دارد.

    کاهش خستگی

    یکی دیگر از فواید خوردن شکلات افزایش انرژی بدن و جلوگیری از خستگی است. افرادی که به طور مرتب از شکلات تلخ استفاده می‌کنند، معمولا انرژی بیشتری در طول روز دارند.

    کاهش وزن

    شاید برایتان جالب به نظر برسد اما مصرف شکلات تلخ می‌تواند به کاهش شاخص توده بدنی شما تاثیر بگذارد و موجب کاهش وزن شما شود. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در طول هفته از شکلات تلخ استفاده می‌کنند شاخص توده بدنی کمتری نسبت به سایر افراد دارند.

    جلوگیری از سرطان

    یکی دیگر از فواید شکلات تلخ برای سلامتی جلوگیری از سرطان و رشد سلول‌های سرطانی در بدن است. مصرف شکلات تلخ موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود و از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

    شکلات بخوریم یا نخوریم؟

    چرا نباید شکلات بخوریم؟

    شکلات مقدار زیادی قند دارد و از طرفی حاوی کافئین است. مصرف زیاد شکلات موجب افزایش قند خون و همچنین افزایش ضربان قلب، تعریق بیش از حد و حتی سردرد می‌شود. کافئین موجود در شکلات موجب افزایش حجم ادرار می‌شود و این موضوع موجب دفع مایعات از بدن و کم آبی خواهد شد.
    مصرف بیش از حد شکلات می‌تواند فشار خون را کاهش دهد و موجب رقیق شدن خون شود. استفاده بیش از حد از شکلات تلخ می‌تواند حجم زیادی از کافئین را وارد بدن کند و موجب بروز عوارض جدی در بدن شود. معمولا شکلات شیرین کافئین کمتری نسبت به شکلات تلخ دارد و از همین رو مهم‌ترین ضرر آن مربوط به میزان قند و چربی است که در آن وجود دارد.

    مصرف بیش از حد شکلات موجب افزایش وزن، افزایش قند خون، افزایش چربی و همچنین پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. افرادی که به میگرن مبتلا هستند، در صورت مصرف زیاد شکلات ممکن است دچار سردرد شوند.

    برخی از برندهای نامعتبر شکلات حاوی فلزات سنگین مثل سرب هستند و از همین رو موجب سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شوند. فراموش نکنید که شکلات کالری زیادی دارد و از همین رو افرادی که از رژیم‌های لاغری پیروی می‌کنند، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند.

    بیشتر بخوانید: مضرات خوردن دسر بعد از شام

    بالاخره شکلات بخوریم یا نخوریم؟

    در پاسخ به این سوال که شکلات بخوریم یا نخوریم همه چیز به شما بستگی دارد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که شکلات تلخ فواید زیادی برای بدن دارد که اگر به اندازه مصرف شود، برای بدن مفید است. اما فراموش نکنید که برای بهره‌مند شدن از فواید شکلات باید از شکلات‌های خالص بالای ۷۰ درصد استفاده کنید. هر چقدر شیرینی شکلاتی که مصرف می‌کنید، کمتر باشد ضرر کمتری برای بدن دارد.

    به خاطر داشته باشید که در مصرف شکلات به هیچ عنوان زیاده‌روی نکنید و از آن به اندازه استفاده کنید و از طعم لذیذ شکلات و فواید بی‌نظیری که دارد بهره‌مند شوید. در صورتی که به شکلات حساسیت دارید و بعد از مصرف آن دچار مشکل می‌شوید، بهتر است مصرف شکلات را قطع کنید. شکلات یکی از خوشمزه‌ترین انواع تنقلات است که اگر به اندازه مصرف شود، فواید زیادی برای بدن دارد. به خاطر داشته باشید که حتما از شکلات‌های باکیفیت که میزان کاکائوی آن‌ها بالای ۷۰ درصد است استفاده کنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.