نکات آشپزی

روش صحیح شستن انواع توت خشک و تازه + نکات مربوط به آن

فصل توت‌ها از راه رسیده‌اند اما هنوز نمی‌دانید چطور آن‌ها را تمیز و ضدعفونی کنید که خراب و له نشوند؟ این موضوعی طبیعی است چرا که توت‌ها میوه‌های بسیار حساس و ظریف هستند که ممکن است با کوچکترین ناملایمتی خراب و له شوند.

علاوه بر این سطوح برخی از انواع توت مثل توت سفید و شاه توت دارای برجستگی و فرورفتگی‌هایی است که مکان مناسبی برای رشد انواع باکتری و قارچ و لانه کردن لارو حشرات محسوب می‌شوند. اما نگران نباشید.

در این قسمت از اکالا بلاگ همراه ما باشید تا با روش‌های شستن انواع توت خشک و تازه آشنا شوید.

چرا روش شستن توت‌ها نسبت به سایر میوه‌ها مهم است؟

شستن و ضدعفونی کردن توت نسبت به سایر میوه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد چون توت هیچ لایه محافظی ندارد و بیشتر از دیگر میوه‌ها در معرض آلودگی و رشد باکتری‌ها قرار دارد.

علاوه بر خاک و آلودگی که ممکن است روی توت باشد برخی سموم و آفت کش‌ها نیز روی این میوه‌ها سطح آن را آلوده کرده‌اند و لازم است روشی برای شستن به کار ببریم که از هر لحاظ توت‌ها تمیز شوند.

بیشتر بخوانید: کدام میوه ها را می‌توانیم خشک کنیم؟

علاوه بر این توت‌ها بافت بسیار ظریفی دارند و هر گونه شستن با فشار بافت میوه را از بین می‌برد و آن را له و بدون استفاده می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    چه زمانی بهتر است توت‌ها را بشوییم؟

    انواع توت بافت بسیار حساسی دارند و از همین رو باید درست قبل از زمانی که قصد دارید آن‌ها را بخورید، اقدام به شستن کنید. شستن میوه و قرار دادن آن در یخچال به هیچ عنوان ایده خوبی نیست. زیرا این کار موجب ورود رطوبت به بافت میوه می‌شود و فساد آن را سریع‌تر می‌کند.

    اگر قصد ندارید توت را بخورید، بهتر است توت‌های خراب، نرم و آسیب دیده را جدا کنید و باقی مانده آن را در یخچال بگذارید. سپس زمانی که قصد خوردن توت‌ها را دارید، آن‌ها را بشویید.

    بهترین روش شست‌وشوی توت‌ها

    بهترین روش شست‌وشوی توت‌ها

    حتما شما هم این تجربه را داشتید که در حال شستن توت ناگهان متوجه شدید که توت ها له شدند. این میوه به قدری ظریف و حساس است که اگر با آب گرم یا آب پر فشار شسته شود به راحتی له و خرد می‌شود.

    برای شستن ساده توت‌ها که تنها آلودگی نظیر خاک را از بین می‌برد می‌توانید یک ظرف بزرگ را از آب سرد پر کنید. سپس توت ها را درون ظرف ریخته و اجازه دهید غوطه ور شوند.

    می توانید کمی هم با دستتان توت‌ها را به آرامی در آب حرکت دهید و سپس آبکشی کنید. این کار را تا جایی انجام دهید که آب خارج شده کاملا تمیز باشد و دیگر کدر یا حاوی آشغال نباشد.

    چرا حتما باید توت‌ها را ضد عفونی کنیم؟

    بسیاری از میوه‌ها از جمله توت‌ها به دلیل شهد شیرینی که دارند بسیاری از آفات را به خود جذب می‌کنند. بنابراین طبیعی است که کشاورزان برای جلوگیری از آفت زدگی درختان به آنها سم بزنند. دانستن همین امر باعث می‌شود که نحوه سم‌زدایی از توت‌ها برایمان مهم باشد.

    چرا که اگر به شستن ساده این میوه بسنده کنیم احتمال مسمومیت یا مبتلا شدن به بیماری‌های عفونی یا باکتریایی در بدن ما زیاد می‌شود.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای سالم نگه داشتن توت فرنگی به مدت طولانی

    نحوه ضد عفونی کردن انواع توت‌ها

    در ادامه دو روش ضد عفونی کردن انواع توت را به شما می‌گوییم.

    روش اول: ضد عفونی کردن با سرکه

    ترکیب آب و سرکه یکی از بهترین ترکیب‌ها برای ضد عفونی کردن هر میوه‌ای از جمله انواع توت است. در ادامه با مراحل ضدعفونی کردن توت با ترکیب و آب و سرکه آشنا می‌شوید.

    1. در این روش از شستن و ضدعفونی کردن توت باید در یک ظرف مناسب ۳ فنجان آب سرد بریزید و یک فنجان سرکه انگور یا سیب به آن اضافه کنید.
    2. بعد از این که سرکه را با آب ترکیب کردید، توت‌ها را به آرامی در ظرف بریزید. سپس با دست توت‌ها را در آب زیر و رو کنید. بهتر است اندازه ظرف را طوری انتخاب کنید که همه توت‌ها کاملا در آب قرار بگیرند.
    3. برای این که توت‌ها به خوبی ضدعفونی شوند، حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید. بعد توت‌ها را چند بار با آب سرد بشویید تا طعم سرکه از بین برود.
    4. توجه داشته باشید که برای شستن توت‌ها باید هر بار با فشار ملایم آب ظرف را پر کنید و بعد از چند ثانیه آن را خالی کنید. سرکه هاگ‌های کپک را از بین می‌برد و ماندگاری توت‌ها را مقدار زیادی افزایش می‌دهد.
    5. بعد از این که همه توت‌ها را شستید، باید آن‌ها را خشک کنید. برای خشک کردن توت‌ها روی یک سینی دستمال کاغذی یا کاغذ روغنی قرار دهید. توت‌ها را به آرامی روی سینی بچینید.
    6. چند دقیقه صبر کنید تا توت‌ها در معرض هوا خشک شوند. بعد از خشک شدن آن‌ها را در ظرف مورد نظرتان بریزید و میل کنید.

    نحوه ضد عفونی کردن انواع توت‌ها

    روش دوم: شستن توت با آب نمک

    یک روش قدیمی و کاربردی برای از بین بردن سم توت و رفع آلودگی‌های آن استفاده از آب و نمک است. با این روش همه موجودات ریز و باکتری‌های بیماری‌زا روی توت از بین می‌روند. در ادامه می‌توانید با مراحل این روش از شستن و ضدعفونی کردن توت آشنا شوید.

    1. برای تهیه محلول آب و نمک باید ۴ پیمانه آب را با یک پیمانه نمک سفید ترکیب کنید.
    2. سپس توت‌ها را به آرامی در این محلول بریزید و اجازه دهید برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب بمانند تا کاملاً ضدعفونی شوند.
    3. بعد از حدود ۱۵ دقیقه توت‌ها را در آبکش بریزید و با فشار آب ملایم آن‌ها را آبکشی کنید. شستن توت با محلول آب نمک موجب از بین رفتن تخم حشرات ریز و کرم‌های کوچک موجود در میوه می‌شود و آلودگی‌های سطح میوه را از بین می‌برد.
    4. خشک کردن توت‌ها مرحله بسیار مهمی است. برای خشک کردن توت‌ها روی یک سینی دستمال کاغذی قرار دهید. توت‌ها را به آرامی روی سینی بچینید.
    5. چند دقیقه صبر کنید تا توت‌ها در معرض هوا خشک شوند. بعد از خشک شدن آن‌ها را در ظرف مورد نظرتان بریزید و میل کنید.

    بیشتر بخوانید: با تفاوت بین توت سیاه و سفید آشنا شوید!

    نکات و فوت وفن‌های شستن انواع توت

    نکات و فوت وفن‌های شستن انواع توت

    در ادامه به چند نکته طلایی برای شستن انواع توت اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • چه توت خشک یا چه تازه باشد دستورالعمل شستن و ضدعفونی کردن آن به همین روش‌هایی است که گفته شد. بنابراین فرقی در تازه و خشک بودن آن وجود ندارد.
    • قبل از تمیز کردن و شستن توت باید توت‌های خراب و له شده را جدا کنیم.
    • به هیچ وجه با آب گرم یا ولرم توت‌ها را نشویید. این میوه بسیار ظریف و حساس است و باید حتما با آب سرد شسته شود.
    • توت‌هایی که نرم‌تر هستند را از توت‌های نارس‌تر جدا کنید و جداگانه بشویید.
    • هیچگاه قبل از شستن توت‌ها ساقه آن‌ها را جدا نکنید. این کار موجب له شدن توت‌ها و نفوذ آلودگی به داخل میوه می‌شود.
    • به هیچ عنوان از مایع ظرفشویی یا مواد شیمیایی برای شستن توت‌ها استفاده نکنید.

    در این قسمت از مجله آشپزی اکالا با نحوه شستن انواع توت همراه شما بودیم. اگر شما هم به روش دیگری توت‌ها را شسته و نگهداری می‌کنید از تجربیات خودتان برای ما بگویید.

    سوالات متداول

    در ادامه به چند سوال پرتکرار در رابطه با انواع توت پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    آیا ترکیب سرکه و آب به بافت توت آسیب نمی‌زند و آن را له نمی‌کند؟

    به هیچ عنوان نباید توت‌ها را برای مدت طولانی در ترکیب آب و سرکه قرار دهید. این کار موجب له شدن توت‌ها می‌شود. بنابراین همان ده دقیقه زمان برای ضد عفونی کردن آن کافیست.

    بهترین زمان مصرف انواع توت چه زمانی است؟

    به طور کلی مدت زمان نگهداری توت‌ها از ۳ تا ۷ روز بعد از زمان چیدن آن است. رطوبت و گرمای هوا موجب می‌شود تا توت خیلی زودتر خراب و نرم شود، بنابراین سعی کنید توت‌ها را در زمان مصرف بشویید و بعد از شستن خوب خشک کنید و باقی مانده آن را در یخچال قرار دهید.

    چگونه توت‌ها را در یخچال نگهداری کنیم تا دیرتر خراب شوند؟

    به طور کلی عمر این میوه بسیار کم است. شما باید بعد از شستن و خشک کردن توت‌ها، یک ظرف مخصوص نگهداری مواد غذایی در یخچال را آماده کنید. کف آن را یک دستمال کاغذی قرار دهید.

    توت‌ها درون ظرف ریخته و در نهایت روی آن را دوباره یک دستمال کاغذی قرار دهید. سپس در ظرف را به گونه‌ای ببندید که امکان جابه جایی هوا وجود نداشته باشد و بعد آن را در یخچال قرار دهید.

    ۲.۹/۵ (۲۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.