آشپزینکات آشپزی

دلیل کرم زدن آرد گندم و راه جلوگیری از آن

آرد یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در جهان است. می‌دانیم که آرد از گندم تشکیل شده است و معروف‌ترین نوع آرد، آرد گندم است. ولی امروزه انواع اقسام آرد را می‌بینیم. برای مثال: آرد نارگیل، آرد بادام، آردهای فاقد گلوتن یا آردهای سبوس‌دار. از قدیم الایام از آرد برای شیرینی پزی، کیک پزی، نان پزی و همچنین در پخت برخی غذاها استفاده می‌شود. برای پخت غذای ساده‌ای مثل کوکو از آرد استفاده می‌شود. حتی در مناطقی از جنوب ایران برای گرفتن بوی زخم ماهی، قبل از سرخ کردن گوشت ماهی، آن را در ظرفی تشکیل شده از ترکیب آرد و ادویه‌های قوی می‌خوابانند. این کار علاوه بر گرفتن بوی زخم ماهی باعث می‌شود که پوست ماهی ترد و خوش خوراک شود. ولی نگه داری از آرد سخت است. زیرا بنا به دلایلی که ساده به نظر می‌رسند و به چشمتان نمی‌آیند، آرد ذخیره شده کرم می‌زند و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

امروز ما در بلاگ اکالا به بررسی دلایل کرم زدن آرد گندم می‌پردازیم و بعد به شما چند ترفند کاربردی آموزش می‌دهیم که دیگر با صحنه‌ی خراب شدن آردهایتان روبه‌رو نشوید.

دلایل کرم زدن آرد گندم

یکی از رایج‌ترین دلایل خراب شدن هر مواد غذایی رطوبت است. رطوبت دشمن نامریی مواد غذایی شماست. شاید با خود فکر کنید، شما در منطقه خشک زندگی می‌کنید پس از خطر رطوبت در امان هستید. متاسفانه این ادعا درست نیست! اینکه شما کمتر از مناطق مرطوب در معرض خطر آن هستید را می‌توان قبول کرد. ولی مواد غذایی شما در کمترین رطوبت ممکن آسیب می‌بینند.

از طرفی ممکن است شما یک یا حتی چند کیسه آرد داشته باشید که سردرگم مانده‌اید چطور این حجم را بدون اینکه خراب شود ذخیره کنید. خبر خوب این است که کار سختی نیست. با رعایت چند ترفند کوچک و کار راه بنداز می‌توانید تا چند سال آردهای خود را ذخیره کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کاچی با آرد گندم

اول از همه ببینیم چطور می‌توان تشخیص داد آرد ما خراب و فاسد شده است. بوی آرد در حالت عادی خنثی است. ولی وقتی آن را در جای نامناسب ذخیره کنید و نکات لازم را رعایت نکنید، بوی نامطبوعی به خود می‌گیرد و غیرقابل استفاده می‌شود. این تغییر بو بر اثر تغییرات متابولیسمی در آرد به وجود می‌آید و موجب تشکیل کنه آرد، کرم آرد، پروانه آرد و شپش آرد می‌شود.

آرد گندم

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    توصیه ما این است که بعد از فاسد شدن آرد به هیچ عنوان آن را مصرف نکنید. این آرد دیگر بهداشتی نیست و موجب می‌شود شما دچار بیماری‌های گوارشی شوید.

    پس آرد را به هیچ عنوان در جای مرطوب و گرم قرار ندهید. در این صورت آمادگی فاسد شدن آرد را داشته باشید. ولی اگر آرد را در جای مناسب نگه داری کنید، با اطمینان خاطر حتی تا ۳ سال بعد می‌توانید از آن استفاده کنید.

    شاید برای شما جالب باشد که بدانید، بسته به نوع آرد ماندگاری آن نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه این مطلب لیستی از آردهای معروف و شناخته شده را برای شما جمع آوری کرده‌ایم و هر آرد را جداگانه بررسی می‌کنیم. این لیست به ترتیب چیده شده است. پس انواع آرد بر اساس ماندگاری آن به شرح زیر است:

    • آرد سفید
    • آرد سبوس دار
    • آرد فاقد گلوتن

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گز آردی خانگی

    انواع آرد و ماندگاری آن‌ها

    در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی انواع آرد و ماندگاری آنها بپردازیم.

    آرد سفید

    برای تهیه این آرد تنها از آندوسپرم نشاسته‌ای استفاده می-شود و سبوس و جوانه از دانه جدا می‌شود. به همین دلیل بیشتر از آرد گندم سبوس دار عمر می‌کند و دیرتر فاسد می‌شود.

    آرد سبوس دار

    برعکس آرد سفید، در تهیه آرد سبوس دار، سبوس را از جوانه جدا نمی‌کنند. این آرد بسیار مقوی است. شما می‌توانید در رژیم‌های لاغری و حتی رژیم‌های مخصوص عضله سازی که به مصرف مقدار زیادی پروتیین وابسته است این مواد غذایی را مشاهده کنید.

    از طرفی به دلیل وجود نوعی روغن خاص در ترکیبات این آرد، وقتی در معرض هوا، رطوبت یا گرما قرار بگیرد به سرعت واکنش نشان می‌دهد و فاسد می‌شود.

    آرد فاقد گلوتن

    برای تهیه آرد بدون گلوتن چند نوع آرد غلات یا آرد ریشه را با هم مخلوط می‌کنند. این نوع آردها مانند آرد بادام و آرد نارگیل سرشار از روغن هستند. به همین دلیل با قرار گرفتن در معرض هوا و رطوبت زیاد آسیب‌پذیرتر هستند و خیلی زودتر از آرد سفید و آرد سبوس دار خراب می‌شود.

    روش‌های نگه‌داری صحیح از آرد:

    طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده آرد ماده‌ای پایدار و ماندگار است. یعنی اینکه آرد در دمای اتاق به راحتی نگه داری می‌شود و احتمال خراب شدنش مایل به صفر است. ولی اگر آرد را در این شرایط نگه دارید به مرور زمان طراوت و تازگی خود را از دست می‌دهد و مزه غذاها و شیرینی‌هایی که با آن درست می‌کنید را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    نگهداری آرد گندم

    پس بهتر است آن را به دور از رطوبت و گرما، در جای خشک و خنک و در ظرف‌های دردار ذخیره کنید. به علاوه با رعایت نکات زیر عمر آرد را طولانی‌تر می‌کنید.

    • مهم‌تر از همه آن که آرد را در ظروف درب‌دار بریزید. در این صورت آرد را از رطوبت حفظ می‌کنید.
    • ظرف را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. با رعایت این نکته به تنهایی می‌توانید آرد را ۶ الی ۸ ماه داشته باشید.
    • اگر قصد داشته باشید برای مدت طولانی‌تری آرد را ذخیره کنید، بهتر است آن را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. اگر انتخاب شما یخچال باشد، آرد به مدت ۱ سال، و اگر فریزر را انتخاب کنید به مدت ۲ سال سالم می‌ماند.
    • آرد نباید با آب برخورد داشته باشد. و اگر می‌خواهید برای شیرینی و کیک‌پزی از آن استفاده کنید، چند ساعت قبل از استفاده آن را در معرض دمای اتاق قرار دهید تا دمای آن با اتاق یکی شود. با این کار کیک شما بهتر پف می‌کند.

    اگر با مقدار زیادی آرد روبه‌رو هستید ترس به دلتان راه ندهید. با رعایت این نکات ساده می‌توانید از ضرر جلوگیری کنید. تنها کاری که باید بکنید این است که آرد را از رطوبت، گرما و هوا دور نگه دارید. برای آشنایی با دیگر روش‌های کاربردی نگهداری مواد غذایی، به سرویس آشپزی اکالا سر بزنید.

    ۳/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.