غذاهای سنتی

۳ روش طرز تهیه خورش لوبیا سبز؛ با مرغ یا گوشت

خورش لوبیا سبز یک خورشت خوشمزه ایرانی است که برای تهیه آن هم می‌توانید از گوشت و مرغ استفاده کنید و هم این غذا را به صورت کاملا گیاهی و بدون پروتئین‌های حیوانی آماده کنید. این خورش طعم بسیار لذیذی دارد و درست کردن آن نیز بسیار راحت است. در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه خورش لوبیا سبز به طور کامل آشنا شوید.

طرز تهیه خورشت لوبیا سبز با گوشت

آماده کردن مواد اولیه این خورشت حدود نیم ساعت طول می‌کشد و برای پخت آن باید ۲ ساعت زمان صرف کنید. مواد اولیه این غذا برای ۴ نفر مناسب است.

مواد لازم برای تهیه خورش لوبیا سبز با گوشت

لوبیا سبز۴۰۰ گرم
گوشت خورشتی۴۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
پیاز بزرگ۱ عدد
سیر۳ حبه
آبلیمو یا آبغوره۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
روغن مایعبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه خورشت لوبیا سبز

در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن خورشت لوبیا سبز با گوشت خورشتی آشنا شوید.

مراحل طرز تهیه خورشت لوبیا سبز

مرحله اول: پیاز را در روغن سرخ کنید

برای شروع باید پیاز را بشویید و آن را به صورت نگینی خرد کنید. در ادامه مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بعد پیازها را اضافه کنید و برای چند دقیقه در روغن تفت دهید تا سبک شوند.

مرحله دوم: سیر و ادویه‌ها را اضافه کند

بعد از این که پیازها کمی سرخ شدند، باید سیر را رنده کنید و به ماهیتابه اضافه کنید. سیر و پیاز را برای چند دقیقه تفت دهید تا بوی سیر بلند شود. سپس می‌توانید مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به مواد اضافه کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سالاد لوبیا سبز و نخودفرنگی

    مرحله سوم: گوشت را اضافه کنید

    در این مرحله نوبت اضافه کردن گوشت خورشتی است. برای تهیه این خورشت باید گوشت را به صورت قورمه‌ای خرد کنید و در ماهیتابه بریزید. مواد را برای چند دقیقه تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

    مرحله چهارم: گوشت را بپزید

    بعد از این که گوشت به خوبی سرخ شد، می‌توانید مواد را همراه با ۶ لیوان آب در قابلمه بریزید و درب قابلمه را روی آن بگذارید تا گوشت با حرارت ملایم بپزد و نرم شود.

    گوشت را بپزید برای خورشت لوبیا سبز

    مرحله پنجم: رب گوجه را اضافه کنید

    مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. رب گوجه را برای چند دقیقه در روغن تفت دهید تا خوشرنگ شود. زمانی که گوشت نیم پز شد، می‌توانید رب گوجه را به قابلمه اضافه کنید.

    مرحله ششم: لوبیا سبز را تفت دهید

    لوبیا سبزها را بشویید و برای چند دقیقه آبکش کنید. سپس آن‌ها را به اندازه ۱ تا ۲ سانتی‌متری برش دهید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بعد لوبیاها را برای چند دقیقه در روغن سرخ کنید. به خاطر داشته باشید که لوبیا سبز نباید به مدت طولانی سرخ شود، در غیر این صورت بافتی سفت و خشک پیدا می‌کند. بعد از این که لوبیاها را تفت دادید، می‌توانید آن‌ها را به خورش اضافه کنید.

    مرحله هفتم: خورشت را آماده کنید

    در این مرحله مقداری نمک، فلفل سیاه و آبلیمو به خورش اضافه کنید. اجازه دهید خورشت با حرارت ملایم بجوشد و کم آب شود. این خورشت باید به آرامی بپزد و روغن خورشت روی سطح آن جمع شود. زمانی که خورشت لوبیا سبز آماده شد، می‌توانید آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید و همراه برنج سرو کنید.

    طرز تهیه خورش لوبیا سبز با مرغ

    روش درست کردن این خورش با مرغ هیچ تفاوتی با آماده کردن آن با گوشت ندارد. در این روش باید گوشت را حذف کنید و سپس از تکه‌های مرغ در خورش استفاده کنید. برای تهیه این خورش هم می‌توانید از تکه‌های درشت مرغ و هم سینه مرغ خرد شده استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که مدت زمان درست کردن این خورش با مرغ کمتر از تهیه آن با گوشت است.طرز تهیه خورش لوبیا سبز با مرغ

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه بورانی لوبیا سبز

    طرز تهیه خورش لوبیا سبز با لپه

    در برخی رسپی‌ها برای تهیه این خورش از لپه استفاده می‌شود. در این روش باید لپه را از یک شب قبل در آب بخیسانید و بعد آن را همراه با گوشت و پیاز سرخ کنید و در غذا بریزید. مراحل درست کردن خورش لوبیا با لپه هیچ تفاوتی با روش‌های دیگر ندارد، درست مثل روش‌های قبل آماده می‌شود. شما می‌توانید این خورش را همراه با گوشت یا مرغ یا به صورت کاملا گیاهی نیز تهیه کنید.

    طرز تهیه خورش لوبیا سبز با لپه

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورش لوبیا سبز

    • در زمان سرو کردن خورش لوبیا سبز می‌توانید مقداری سیب زمینی را به صورت خلالی خرد و در روغن سرخ کنید و کنار خورش قرار دهید.
    • در صورت تمایل می‌توانید مقداری گوجه فرنگی خرد شده نیز به این غذا اضافه کنید یا گوجه فرنگی را سرخ کنید و در زمان سرو، آن را روی غذا قرار دهید.
    • برای خوش طعم شدن خورش لوبیا سبز می‌توانید در کنار آبلیمو از مقداری گرد لیمو و همچنین پودر سیر یا سیر رنده شده نیز استفاده کنید.
    • در مراحل ابتدایی پخت این خورش به هیچ عنوان نمک را اضافه نکنید. اجازه دهید گوشت بپزد و نرم شود و سپس نمک را اضافه کنید.
    • در طرز تهیه خورش لوبیا سبز و هویج باید هویج را به صورت خلالی و به اندازه لوبیا سبزها خرد کنید و به خورش اضافه کنید.
    • خورش لوبیا سبز به صورت کم آب سرو می‌شود، اما اگر حین پخت این خورشت متوجه شدید که مقدار آب آن کم است، می‌توانید مقداری آب جوش به غذا اضافه کنید.
    • راز خوشمزگی خورشت لوبیا سبز آماده شدن آن با حرارت کم است. این خورش باید به آرامی غلیظ شود و روغن بیندازد.
    • درست کردن خورش لوبیا سبز و هویج و سیب زمینی بهترین روش تهیه این غذا برای گیاهخواران است. برای مقوی‌تر شدن غذا می‌توانید از مقداری لپه نیز استفاده کنید.
    • برای تهیه خورش لوبیا سبز در زودپز می‌توانید ترکیب پیاز، گوشت و رب را در زودپز بپزید و بعد لوبیا سبز و سایر مواد را اضافه کنید.
    • برای تهیه خورش لوبیا سبز با گوشت چرخ کرده می‌توانید گوشت چرخ کرده را همراه با پیاز و چاشنی‌های مختلف سرخ کنید و در غذا بریزید.

    اگر از درست کردن غذاهای تکراری خسته شده‌اید و به دنبال یک غذای جدید و خوشمزه برای ناهار هستید، بهتر است همین امروز دست به کار شوید و خورش لوبیا سبز را آماده کنید. این خورش طعم بسیار لذیذی دارد و مزه آن به گونه‌ای است که اکثر افراد از خوردن آن لذت می‌برند. اگر تجربه درست کردن این غذا را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به آشپزی در میان بگذارید.

    ۴.۱/۵ (۱۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.