آشپزیغذاهای سنتی

تفاوت پلو با چلو در چیست؟

ب ببرنج قوت غالب بیشتر ایرانی‌ها است و حداقل در روز یک وعده  برنج را استفاده می‌کنند. معمولاً برنج  به دو صورت پلویی یا چلویی تهیه می‌شود. پلو و چلو در واقع دو شیوه کاملاً متفاوت از پخت برنج است. اما تفاوت پلو و چلو چیست؟ ما در این مقاله نکات جالبی از تفاوت پلو و چلو که شاید نمی‌دانستید را با شما به اشتراک گذاشتیم. نکاتی درباره پخت آن‌ها هم به شما خواهیم گفت. با ما تا انتهای این مقاله بخش آشپزی در اکالا بلاگ همراه باشید.

 پلو چیست؟

به طور کلی، هر برنج طعم‌داری که هنگام پخت چیزی به آن اضافه شود، پلو نام می‌گیرد. در واقع اولین تفاوت پلو با چلو اضافه کردن مواد به آن است. موقع دم کردن پلو، مواد دیگری مانند گوجه فرنگی، لوبیا سبز، عدس، ماش، هویج، کشمش و… را به آن اضافه می‌کنند، تا طعم لذیذتری داشته باشد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

     معمولا پلو به همراه خورش یا کباب سرو نمی‌شود؛ اما می‌توانید آن را در کنار خوراکی‌هایی همچون ماست، ترشی، سبزی و پیاز خام سرو کنید. اگر بخواهیم تعدادی از پلوهای معروف ایرانی را نام ببریم باید به لوبیا پلو، استانبولی پلو، باقالی پلو، کلم پلو، دمی گوجه، مرصع پلو و … اشاره کنیم.

    چلو چیست؟

    در شیوه پختن برنج به صورت چلویی، هیچگونه ماده اضافی به برنج اضافه نمی‌کنند. درواقع در چلو، برنج را صرفا به صورت ساده و سفید رنگ می‌پزند. ما ایرانی‌ها چلو را به دو صورت کته و آبکش، طبخ می‌کنیم.

    بیشتر بخوانید: روش‌های صحیح تفت دادن زرشک برای خوشرنگ و پف‌دار شدن آن

    شیوه پخت برنج پلویی

    • در روش پختن برنج پلویی ابتدا برنج را به خوبی پاک کنید و سپس آن را در قابلمه‌ مدنظرتان بریزید. به آن به مقدار یک انگشت بالاتر از سطح برنج آب اضافه کنید. اجازه دهید که این ترکیب حدود یک تا دو ساعت خیس بخورد.
    • سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید تا آب کم کم به جوش بیاید. هنگامی که آب به جوش آمد نوبت اضافه کردن نمک و روغن به قابلمه است.
    • بعد گذشت ۱۰ دقیقه برنج را امتحان کنید و ببینید که آیا اطراف دانه‌های آن کاملا نرم و مغز آن کمی سفت باشد. اگر به این صورت بود پس نوبت به آبکشی برنج می‌رسد.
    • برنج را در یک صافی بریزید. قابلمه را با آب خالی بشویید و بر روی اجاق گاز قرار دهید تا آب اضافی در آن تبخیر شود. سپس به قابلمه مقداری روغن مایع اضافه کنید. در صورت تمایل از سیب زمینی یا نان برای ته دیگ کمک بگیرید (سیب زمینی را پس از پوست گرفتن و شستن به صورت حلقه حلقه قاچ کنید و در کف قابلمه قرار دهید).

    بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم برنج پخته خراب شده؟ 

    تفاوت پلو و چلو چیست

    • مقداری از برنج را بر روی ته دیگ بریزید و سپس مقداری از موادی که می‌خواهید با آن پلو درست کنید (مانند لوبیا، عدس، ماش، باقالی و غیره که قبلا پخته و آماده شده است) را به قابلمه اضافه کنید. دوباره یک لایه برنج و سپس یک لایه دیگر از مواد بریزید. این کار را تا تمام شدن برنج و مواد انجام دهید. به این نکته دقت کنید که لایه آخر برنج باشد.
    • درب قابلمه را به همراه دم کنی  بگذارید و اجازه دهید تا برنج با شعله ملایم پخته شود.

    شیوه پخت برنج به صورت چلویی

    همانطور که اشاره کردیم و خودتان هم می‌دانید، چلو به دو صورت کته و آبکش پخته می‌شود. در ادامه این دو روش را با هم بررسی خواهیم کرد:

    روش اول

    • برنج را در ظرفی مناسب بریزید و با اجازه دهید تا با آب خیس بخورد. به ازای هر پیمانه برنج، یک قاشق نمک به آن اضافه کنید و اجازه دهید چند ساعت خیس بخورد. بعد خوب بشویید تا نمک آن خارج شود.
    • در یک قابلمه، چند پیمانه آب و مقداری نمک و روغن اضافه کنید و روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. بگذارید تا آب به جوش بیاید. سپس برنج را به قابلمه اضافه و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا برنج پخته شود.
    • مقداری از برنج را امتحان کنید و ببینید که آیا اطراف دانه برنج نرم شده و مغز آن هنوز کمی سفت است. در این صورت برنج را آبکش کنید و در یک صافی بریزید. سپس آن را زیر شیر آب بگیرید و بشویید. همچنین قابلمه را بشویید و بر روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا آب درون آن خشک شود.
    • سپس به قابلمه مقداری روغن اضافه کنید و در صورت تمایل در کف قابلمه از ته دیگ نان یا سیب زمینی استفاده کنید. و بر روی ته دیگ برنج را بریزید تا یک شکل مخلوطی مانند درست کنید. در صورت تمایل می‌توانید بر روی برنج مقداری کره یا روغن کرمانشاهی قرار دهید تا برنج شما مقداری چرب و لذیذ شود و هم عطر خوبی به خود بگیرد. سپس در قابلمه را بگذارید و در ابتدا کمی حرارت را افزایش دهید تا بخار در قابلمه بپیچد. زیر اجاق گاز را کم کنید و بگذارید برنج به آرامی پخته شود.

      روش دوم

    در روش دیگر پخت برنج چلویی آن را به صورت دمی یا کته‌ای درست می‌کنند. به این صورت که برنج را در قابلمه بریزید و چند پیمانه آب تا جایی که یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد به آن اضافه کنید و بگذارید کمی برنج در این حالت خیس بخورد. سپس برنج را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید تا آب برنج کم کم به جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب به آن مقداری نمک و روغن اضافه کنید و صبر کنید تا آب قابلمه کاملا تبخیر شود. سپس در قابلمه را بگذارید و میزان حرارت اجاق گاز را کم کنید و به مدت حدود  ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا برنج پخته شود.

    سوالات متداول

    حالا که با تفاوت پلو و چلو آشنا شدید، خوب است که جواب سوالات پرتکرار در این زمینه را هم بخوانید. در ادامه به سوالات پرتکرار شما درباره طبخ برنج پاسخ داده‌ایم.

    چرا برنج را خیس میکنند؟

    خیساندن یکی از مهم‌ترین مراحل پخت پلو و چلو است. این کار به ری کردن برنج یا همان قد کشیدن آن، کمک می‌کند. به علاوه، خیساندن برنج کمک می‌کند تا آلودگی‌های آن کاملا خارج شوند.

    چرا پلو کته سفت میشود؟

    اگر بعد از پخت، دما را زیاد کنید، آب برنج زودتر از زمان لازم از آن خارج میشود. درنتیجه برنج شما سفت خواهد شد.

    فرق پلو و چلو در چیست؟

    چلو به برنجی گفته میشود که بدون هیچ ماده افزودنی دم میکشد؛ اما پلو غذایی است که با انواع مواد افزودنی مانند گوشت و سبزیجات، پخته خواهد شد.

    ۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۷ دیدگاه ها

    1. سلام شما قبلا معلم نبودین ؟
      آخه مثل معلم ها توضیح دادین.!
      شوخی کردم خیلی عالی توضیح دادید سپاسگزارم

    2. برای اینکه دانه های برنج قد بکشد و بلند تر شود وقتی آب آن کاملا جوش خورد،چند قالب کوچک یخ درون قابلمه بیندازید،تا شوک وارد شده و دانه های برنج بلند تر شود،واسه برنج آبکش خوبه

    3. برای اینکه دانه های برنج قد بکشد و بلند تر شود وقتی آب آن کاملا جوش خورد،چند قالب کوچک یخ درون قابلمه بیندازید،تا شوک وارد شده و دانه های برنج بلند تر شود،واسه برنج آبکش خوبه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.