آشپزینکات آشپزی

روش‌های صحیح تفت دادن زرشک برای خوشرنگ و پف‌دار شدن آن

زرشک پلو با مرغ بدون زرشک می‌شود؟ نه قطعا امکان ندارد. مسخره به نظر می‌رسد، درست است؟ اصلا این غذای اصیل ایرانی بدون زرشک و زعفران به جان آدم نمی‌چسبد. به همین دلیل است که در درست کردن این غذای مجلسی با یک چالش کوچک ولی حیاتی طرف هستیم: تفت دادن زرشک!

زرشک بسیار ظریف و حساس است. بنابراین دانستن شیوه صحیح تفت دادن آن بسیار مهم است. اگر این کار به درستی انجام نشود، زرشک شما بدشکل می‌شود. به علاوه دیگر خبر از آن رنگ و بویی که از زرشک انتظار داشتید، نخواهد بود. در این مقاله از بلاگ اکالا قرار است با هم شیوه صحیح تفت دادن زرشک را یاد بگیریم.

زرشک مجلسی

مثل همیشه قبل از هر گونه دستور پختی باید به یک نکته مهم اشاره کنم. مواد غذایی باکیفیت و تازه تهیه کنید. زرشک مانده رنگ قهوه‌ای و تیره‌ای دارد. شما زرشکی تهیه کنید که سرحال به نظر برسد و رنگ قرمز آن چشم نواز باشد. این دو، ویژگی‌های زرشک تازه هستند. سپس می‌توانیم از خودمان انتظار داشته باشیم که زرشک را خیلی شیک و مجلسی در بیاوریم!

مواد لازم برای تهیه زرشک مجلسی
زرشک۲ پیمانه
شکر۱ یا ۲ پیمانه
زعفران، گلاب یا آب جوشیده۱ پیمانه
روغن و کرهبه مقدار لازم

روش‌های صحیح تفت دادن زرشک

شیوه صحیح تفت دادن زرشک مجلسی

در این بخش روش صحیح تفت دادن زرشک مجلسی را برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

  • شکر و زرشک را با هم مخلوط کنید.
  • در تابه کمی روغن سرخ کردنی بریزید و بعد کمی کره اضافه کنید و حرارت تابه را کم کنید. حواستان باشد که روغن داغ نشود زیرا موجب سوختن زرشک می شود.
  • زرشک‌ها را به تابه اضافه کنید و برای چند ثانیه کوتاه تفت دهید. وقتی زرشک‌ها پف کردند و شروع به جوشیدن کردند، شعله را خاموش کنید.
  • بلافاصله بعد از خاموش کردن شعله، یک قاشق زعفران، گلاب یا آب جوشیده اضافه کنید. کمی هم بزنید تا یکدست و یکنواخت شود.
  • زرشک شما آماده است. سرو کنید و نوش جان.

بیشتر بخوانید: روش‌های خشک کردن زرشک تازه در خانه 

نکات مهم در تهیه زرشک مجلسی

در این بخش به چند نکته در رابطه با تهیه زرشک مجلسی خواهیم پرداخت.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    • شکر برای کسانی توصیه می‌شود که ترشی زرشک را دوست نداشته باشند. اگر دوست دارید مزه ترش زرشک حفظ شود، شکر را حذف کنید.
    • کره را حتما در دستور پخت نگه دارید. زیرا کره باعث می‌شود زرشک شفاف شود و پف کند.
    • پس از تفت دادن زرشک حتما از گلاب یا آب جوشیده استفاده کنید. زعفران را با برنج مخلوط کنید. بعد زرشک را روی برنج زعفرانی بریزید. اگر جدا جدا آماده شوند، زعفران عطر و طعم خود را حفظ می‌کند و زرشک هم خوش رنگ و درخشان باقی می‌ماند.

    نکات مهم در تهیه زرشک مجلسی

    خواص زرشک

    همانطور که در بخش پیشین اشاره کردیم، زرشک دارای خواص درمانی و غذایی بسیاری است. همیشه در طب سنتی مردم را به استفاده از زرشک ترغیب می‌کردند. ولی دلیل آن چیست؟ در ادامه به تفصیل بررسی خواهیم کرد.

    ۱- زرشک برای مبارزه با عفونت‌ها و التهاب‌ها استفاده می‌شود.

    تحقیقات پزشکی بسیاری این حقیقت را ثابت کرده است. زرشک خاصیت ضد التهابی قوی دارد. این مواد غذایی ضد باکتری و ضد قارچ است. شما با مصرف زرشک بدن خود را از بروز عفونت های شدید حفظ می‌کنید. به همین دلیل است که زرشک برای درمان عفونت مثانه، دستگاه گوارش هم بسیار توصیه می‌شود.

    در زمان سرماخوردگی یا آنفلونزای فصلی هم یکی از توصیه‌های غذایی به فرد بیمار این است که نوشیدنی زیاد مصرف کند. حالا اگر این نوشیدنی خاصیت ضد التهاب هم داشته باشد که دیگر نور علی نور می‌شود. از همین رو است که آب زرشک در دوران سرماخوردگی به کمک شما می‌آید و در بهبود علایمی چون گلودرد، گرفتگی بینی، درمان سینوزیت و غیره نقش به سزایی دارد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری

    ۲- زرشک، مشکلات گوارشی را درمان می‌کند.

    اینکه بگوییم فقط و فقط با مصرف زرشک این مشکل برطرف می‌شود، ادعای سنگینی است. ولی همانطور که در بخش قبل هم اشاره کردیم، زرشک در درمان التهاب‌های گوارشی بسیار کمک کننده است. حتی می‌توان گفت نسبت به آنتی بیوتیک‌ها تاثیر بیشتری دارد. زرشک هضم و گوارش غذا را بهبود می دهد، دردها را کم می‌کند و احتمال بیماری‌های گوارشی را به حداقل ممکن می‌رساند.

    ۳- زرشک، اسهال را درمان می‌کند.

    به تازگی در مطالعات ثابت شده است که ماده بربرینی موجود در زرشک برای درمان انواع عفونت‌های باکتریایی، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها بسیار مفید است. از آن جایی که اسهال هم عموما بر اثر وجود یکی از این موجودات ناشناخته در دستگاه گوارش رخ می‌دهد، می توان به راحتی ادعا کرد که مصرف زرشک اسهال را کاملا درمان می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت زرشک

    ۴- زرشک به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

    این مورد هم جز موارد معروف در حمد و ثنای زرشک است! احتمالا شما هم این را شنیده‌اید که زرشک کلسترول خون را کاهش می‌دهد، خون را رقیق می کند و فشار خون را کم می کند. خب این یک افسانه نیست. واقعیت دارد. مصرف زرشک باعث می‌شود احتمال بیماری ها وسکته های قلبی کاهش یابد.

    خواص زرشک

    ۵- با استفاده از زرشک، کبد و کیسه صفرا را پاک سازی کنید.

    کبد در بدن نقش بسیار مهمی بر گردن دارد. این ارگان حیاتی نقش سم زدایی، هضم چربی‌ها، تصفیه خون، تولید صفرا، تجزیه هورمون‌ها و ذخیره ویتامین‌ها و آن را بر عهده دارد. بنابراین نمی‌توان منکر اهمیت کبد شد. استفاده از زرشک باعث تقویت کبد می‌شود و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد.

    واقعیت این است که خواص زرشک به همین جا ختم نمی‌شود. زرشک یک گیاه جادویی است و سرشار از فواید دارویی و درمانی است. در عین حال مضرات خاص خودش را هم دارد. برای مثال مصرف زرشک برای زنان باردار ممنوع است. یا مصرف بی رویه این گیاه باعث نفخ می‌شود. این هم روی دیگر سکه زرشک است. اما اگر به درستی زرشک را مصرف کنید، معجزه آن را خواهید دید.

    خوشبختانه مصرف زرشک ریشه در فرهنگ غذایی ما دارد. زرشک پلو با مرغ را که فراموش نکردید؟ در ادامه قرار است با شیوه صحیح تفت دادن زرشک آشنا شویم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت خلال کرمانشاهی؛ با خلال بادام و زرشک

    شیوه نگه‌داری از زرشک

    زرشک را تازه نگه دارید. اگر مقدار زیادی زرشک دارید که می‌خواهید برای روز مبادا ذخیره کنید، بهتر است آن را فریز کنید. با این کار هر وقت مایل بودید می‌توانید از زرشک تازه خود لذت ببرید.

    شاید با خود فکر می‌کردید درست کردن زرشک که کاری ندارد! خب دیدید که درست فکر می‌کردید. تفت دادن زرشک به واقع آسان است. فقط باید قلق آن دستتان بیاید. خوشبختانه این نیاز با تجربه رفع می‌شود و دیگر جای نگرانی نخواهید داشت. در این مقاله هم ما تلاش کردیم ضمن خاطر نشان کردن برخی خواص درمانی زرشک، شیوه صحیح تفت دادن آن را به شما آموزش دهیم. این نعمت مفید را از خود دریغ نکنید. خصوصا که ترکیب زرشک پلو با مرغ در بین ما ایرانی‌ها جایگاه خاص خودش را دارد.

    برای آشنایی با ترفندهای کاربردی در آشپزی، با مجله آشپزی اکالا همراه باشید.

    ۳.۸/۵ (۲۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.