آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه گمج کباب؛ ساده و خوشمزه به روش گیلانی

گمج کباب یکی از غذاهای مخصوص استان گیلان است که در مراسمات خاص تهیه و طبخ می‌شود. شاید برای شما نیز این سوال پیش بیایید که گمج چیست؟ گمج ظروف سفالی شکل آبی و سبز رنگ لعابی است که سر آن مخروطی شکل است و برخی از غذاهای گیلانی مانند باقالی قاتوق،میرزا قاسمی و فسنجان در آن پخته می‌شود. گمج کباب نیز غذایی است که در این ظروف پخته می‌شود و مواد اولیه این غذا شباهت زیادی به خورشت فسنجان دارد.

در این غذای سالم و مغذی از مقداری سبزی معطر استفاده می‌شود که طعم و عطر بی‌نظیری به این غذا می‌دهد. اگر می‌خواهید طعم واقعی و اصیل این غذا را تجربه کنید به شما پیشنهاد می کنیم حتما در طبخ این غذا از ظروف سفالی گمج و سبزی مخصوص گمج کباب(چوچاق) استفاده کنید اما اگر این ظروف و سبزی را در دسترس ندارید می توانید در قابلمه هم این غذای لذیذ را تهیه و نوش جان کنید.

این غذای سنتی و لذیذ طرفداران خاص خود را دارد که ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه گمج کباب را با ذکر تمام نکاتی که باید بدانید به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله همراهمان باشید.

طرز تهیه گمج کباب

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این غذا ۴۵-۶۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی می‌توانید مقدار آن را بیشتر کنید.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته بندی متوسط قرار دارد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم برای تهیه گمج کباب:
    گوشت۲۵۰ گرم
    پیاز۱ عدد
    رب انار۲-۳ قاشق غذاخوری
    آب انار۲ قاشق غذاخوری
    مغز گردو۱۵۰ گرم
    نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
    روغنبه مقدار لازم
    رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
    سبزی گمج۲۰۰ گرم
    آب ۱ پیمانه

    مرحله اول | آماده سازی سبزی

    سبزی گمج، سبزی محلی معروف استان گیلان یعنی چوچاق است. اگر این سبزی را در دسترس ندارید از سایر سبزی‌های معطر مناسب با ذائقه خود استفاده کنید یا کلا بخش سبزی را حذف کنید. سبزی گمج را بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. سبزی را با کمک چاقو تیزی ساطوری خرد کنید و کنار گذارید.(برای بالا بردن سرعت کار می‌توانید از سبزی خرد کن یا میکسر کمک بگیرید)

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “بادمجان کباب” گیلانی

    طرز تهیه گمج کباب

    مرحله دوم | آماده سازی پیاز

    در دومین مرحله به سراغ آماده سازی پیاز روید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و با کمی روغن تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و پیاز کمی طلایی رنگ شود. پس از این‌که پیاز سبک و طلایی شد مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن زنید و مجدد کمی مواد را بهم زنید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. در همین مرحله مقداری رب گوجه فرنگی به محتوای گمج کبابتان بیفزاید و چند دقیقه‌ای تفت دهید تا رب گوجه فرنگی رنگ باز کند سپس به سراغ مرحله بعد روید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پلو کبابی یا پلا کباب (محلی گیلانی)

    مرحله سوم | اضافه کردن گوشت

    در مرحله سوم گوشت‌های گوسفندی شسته و خرد شده را به محتوای خوش عطر و طعمتان اضافه کنید و چند دقیقه‌ای تفت دهید تا بوی خامی گوشت به خوبی گرفته شود و گوشت تغییر رنگ دهد.

    مرحله چهارم | اضافه کردن سبزی گمج

    در چهارمین مرحله سبزی معطر ساطوری شده را به آن بیفزاید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا آب اضافی سبزی کمی گرفته شود و عطر آن آزاد شود.
    نکته: اگر سبزی در دسترس نداشتید می‌توانید این مرحله را حذف کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی کبابی و سبزیجات

    گمج کباب گیلانی

    مرحله پنجم | افزودن گردو

    در پنجمین مرحله به سراغ گردوهایتان روید. گردوها را با کمک چاقو یا گوشت‌کوب خرد یا له کنید. گردوهای آسیاب شده را به محتوای گمج کباب بیفزاید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید. تا عطر گردوها آزاد شود و کمی روغن از خود پس دهد.

    بیشتر بخوانید: دستور تهیه کباب بختیاری اصیل

    مرحله ششم | اضافه کردن رب و آب انار

    در ششمین مرحله رب انار و آب انار را به مواد بیفزاید و بهم زنید، حرارت را کم کنید و درب قابلمه را ببندید و ۱۵ دقیقه زمان دهید تا مواد با هم بپزند.
    پس از گذشت زمان اعلام شده به ۱ پیمانه آب جوش به محتوای قابلمه اضافه کنید و مجدد ۳۰ دقیقه‌ای زمان دهید تا خورشت شما جا بیوفتد و گوشت پخته شود.

    در چند دقیقه پایانی پخت برای روغن انداختن خورشت می‌توانید چند تکه یخ به آن اضافه کنید. با مقداری نمک چاشنی غذا را تنظیم کنید و خورشت لذیذ و خوشمزتان را با کمی کته یا نان نوش جان کنید.

    از این که تا پایان این مقاله نیز همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما متشکریم.

    ۴/۵ (۱۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.