برنامه غذایی

امروز ناهار چی درست کنم؟ (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت)

امروز ناهار چی درست کنم؟ چی بپزم که تکراری نباشه؟ فرقی نمی‌کند دانشجو باشید، خانه‌دار یا شاغل، این سوال دغدغه همه افرادی است که به آشپزی علاقه دارند و می‌خواهند یک ناهار خوشمزه و متفاوت برای خود و عزیزانشان تدارک ببینند. 

از این رو ما امروز، در سی‌امین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای ناهار امروزتان تهیه و نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای ناهار امروز شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای ناهار به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- مرغ لواشکی

مرغ لواشکی یکی از متفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین روش‌های طبخ مرغ در شمال است که برای تهیه آن از رب انار و لواشک استفاده می‌شود. طعم این مرغ آنقدر لذیذ است که اگر یک بار مزه آن را بچشید، دیگر همیشه مرغ را به همین روش آماده خواهید کرد.

مراحل تهیه مرغ لواشکی

مراحل تهیه مرغ لواشکی

مراحل تهیه مرغ لواشکی به روش شمالی به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. برای شروع باید پیاز را بشویید و بعد از جدا کردن پوست، آن را به صورت خلالی یا نگینی ریز خرد کنید. در ادامه مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. حالا پیازها را در روغن بریزید و برای چند دقیقه سرخ کنید تا طلایی و خوشرنگ شوند.
    2. بعد از این که پیاز داغ آماده شد، باید به اندازه نصف استکان آب به آن اضافه کنید و دوباره پیاز را تفت دهید. صبر کنید ا آب پیاز تبخیر شود، سپس دوباره کمی آب به آن اضافه کنید. این کار موجب می‌شود تا پیازهای شما کاراملی و خوشرنگ شوند.
    3. در این مرحله باید تکه‌های مرغ را به ماهیتابه اضافه کنید و سپس کمی نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران به مرغ‌ها بزنید تا مزه دار شوند. حدود نیم ساعت صبر کنید تا هر دو طرف مرغ‌ها به خوبی در روغن سرخ شوند و رنگ آن‌ها طلایی شود.
    4. چند تکه لواشک به مرغ‌ها اضافه کنید و کمی هم آلو در ماهیتابه بریزید. مواد را کمی هم بزنید و برای چند دقیقه سرخ کنید. سپس می‌توانید رب انار و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید.
    5. ترکیب رب‌ها را برای حدود ۲ دقیقه در روغن تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود، سپس می‌توانید آب نارنج یا آب لیمو ترش تازه را اضافه کنید. اگر دوست دارید طعم خورش شما ملس شود، می‌توانید در این مرحله کمی شکر نیز به خورش اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای محلی و لذیذ روی لینک طرز تهیه مرغ لواشکی کلیک کنید.

    ۲- ته چین گوشت و هویج

    ته‌چین یکی از انواع غذاهای مجلسی است که تنوع بسیار زیادی دارد. ته‌چین گوشت و هویج نیز یکی از انواع ته‌چین‌های خوشمزه و متفاوتی است که شاید تا به‌ حال نام آن را نشنیده باشید.

    این ته چین، با گوشت چرخ‌ کرده یا گوشت تکه‌ای گوسفندی همراه با برنج، محلول زعفران، هویج، ماست، زرده تخم مرغ و… تهیه می‌شود و پیشنهاد فوق‌العاده‌ای برای وعده ناهار است.

    طرز تهیه ته چین گوشت و هویج

    مراحل تهیه ته چین گوشت و هویج

    مراحل تهیه ته چین گوشت و هویج به شرح زیر است:

    1. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به‌ صورت خلالی با نگینی خرد کنید. 
    2. گوشت را بشویید، درون قابلمه مناسبی قرار دهید. پیازهای خرد شده را به گوشت اضافه کنید. یکی از هویج‌ها را بشویید پوست بگیرید. هویج را به ۴-۶ قسمت برش زنید و به قابلمه اضافه کنید.
    3. برگ‌بو، چوب دارچین و زردچوبه را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت گذارید و آب جوش را به آن اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید تا محتوای درون قابلمه به نقطه‌ جوش رسد. سپس درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید. ۴۰-۶۰ دقیقه زمان دهید تا گوشت به‌خوبی بپزد.
    4. درون تابه کوچکی کمی روغن بریزد، تابه را روی حرارت گذارید. رب گوجه‌فرنگی را درون تابه بریزید. کمی تفت دهید تا رب رنگ‌ باز کند. سپس رب را به محتوای درون قابلمه گوشت اضافه کنید. کمی مواد را به هم زنید تا با رب با محتوای درون قابلمه ترکیب شود. سپس حرارت را خاموش کنید.
    5. اکنون گوشت گوسفندی را از قابلمه خارج کنید. استخوان‌های گوشت را از آن جدا کنید. با کمک دو چنگال گوشت‌ها را ریش‌ریش کنید. حال با مقداری نمک و فلفل سیاه چاشنی گوشت را تنظیم کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و همه پسند روی لینک طرز تهیه ته چین گوشت و هویج کلیک کنید.

    ۳- چلو خورشت قیمه بادمجان

    چلو خورشت قیمه بادمجان یکی دیگر از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است، که پایه ثابت اکثر مهمانی‌ها به حساب می‌آید. این غذا شباهت بسیاری به خورشت قیمه دارد و مواد تشکیل دهنده آن عبارت‌اند از: بادمجان، گوشت و لپه که به همراه پلو سرو می‌شود.

    البته چلو خورشت قیمه بادمجان را با مرغ نیز درست می‌کنند. این غذای خوشمزه به خاطر استفاده بادمجان در آن سرشار از آهن است و برای رفع کم خونی بسیار مفید است.

    طرز تهیه خورشت قیمه بادمجان

    مراحل تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان

    مراحل تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان به شرح زیر است:

    1. برای آماده سازی اولیه لازم است لپه را از چند ساعت قبل در آب ولرم خیس کنیم. این میزان بسته به نوع حبوبات شما متغیر است ولی به لحاظ زودپر بودن لپه نسبت به حبوبات دیگر به زمان زیادی برای خیس خوردن نیاز ندارد.
    2. بادمجان‌ها را نیز پوست می‌کنیم و به صورت ورقه‌ای برش زده و در مخلوط آب نمک خیس می‌کنیم. این کار باعث گرفته شدن تلخی بادمجان می‌شود. حتما یک کاسه روی بادمجان‌ها بگذارید تا به طور کامل داخل آب فرو بروند و برای مدت ۱ ساعت به همین صورت باقی بمانند.‌ 
    3. سپس ۲ عدد پیاز درشت را نگینی خرد می‌کنیم و تا زمانی که طلایی شوند آن را تفت می‌دهیم. بعد گوشت قیمه‌ای را به آن اضافه می‌کنیم و گوشت را نیز کمی تفت می‌دهیم.
    4. زیر حرارت باید ملایم رو به بالا باشد تا گوشت قبل از آب انداختن سرخ شود و بهتر است که از یک الی دو تکه گوشت خورشتی استخوان دار نیز استفاده کنید که در کنار گوشت قیمه‌ای و جوشیدن در خورشت باعث خوشمزه‌تر شدن آن بشود.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه چلو خورشت قیمه بادمجان کلیک کنید.

    ۴- کوکو سبزی با زرشک و گردو

    کوکو سبزی یکی از غذاهای مقوی، خوشمزه و سالم است که در عین حال بسیار سریع آماده می‌شود و شما می‌توانید آن را در وعده ناهار همراه با برنج یا با نان نوش جان کنید. 

    در تهیه کوکو سبزی همان‌طور که از اسم آن مشخص است از سبزی‌های معطر و خوشبو استفاده می‌کنند. چندین سبزی در کوکو سبزی نظیر تره، گشنیز، جعفری و شوید ثابت است و انواع دیگر آن با توجه به محل سکونت شما می‌تواند سبزی‌های معطر و محلی باشد.

    مراحل تهیه کوکو سبزی با زرشک و گردو

    مراحل تهیه کوکو سبزی با زرشک و گردو

    مراحل تهیه کوکو سبزی با زرشک و گردو به شرح زیر است:

    1. ابتدا سبزیجات کوکو را به دقت با آب شستشو می‌دهیم و می‌گذاریم تا خشک شوند، وقتی که آب سبزی‌ها گرفته شد، آن‌ها را به اندازه کافی خرد می‌کنیم. می‌توانید از سبزی کوکو آماده هم استفاده کنید.
    2. سپس سبزی را در ماهیتابه ریخته و با مقدار بسیار کمی روغن، تفت می‌دهیم تا آب آن تبخیر شود. بعد آن را از ماهیتابه خارج می‌کنیم و می‌گذاریم تا خنک شود. توجه داشته باشید که فقط باید آب سبزی کوکو تبخیر شود. از سرخ کردن و تفت دادن بیش از حد به دلیل تیره شدن سبزی جلوگیری کنید.
    3. در این مرحله در یک ظرف مناسب تخم مرغ‌ها را می‌شکنیم و با دقت هم می‌زنیم تا زرده و سفیده تخم مرغ کاملا در هم حل و یکدست شوند.
    4. سپس به تخم مرغ‌های زده شده، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کرده و مجددا هم می‌زنیم.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و لذیذ روی لینک طرز تهیه کوکو سبزی با زرشک و گردو کلیک کنید.

    ۵- سالاد ماکارونی با سیب زمینی

    سالاد ماکارونی با سیب زمینی، یک سالاد خوشمزه و پرطرفدار است که به عنوان پیش غذا یا غذای اصلی در وعده ناهار سرو می‌شود. شما می‌توانید این سالاد را از مواد اولیه‌‌ی ساده‌ای مانند سیب زمینی، تخم مرغ، ماکارونی فرمی، ژامبون و… تهیه و نوش جان کنید.

    مراحل تهیه سالاد ماکارونی با سیب زمینی

    مراحل تهیه سالاد ماکارونی با سیب زمینی

    مراحل تهیه سالاد ماکارونی با سیب زمینی به شرح زیر است:

    1. در ابتدا، سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و به صورت مربع‌های متوسط خرد کنید. سپس خیارشورها و ژامبون را به صورت ریز و نگینی خرد کنید و برای مراحل بعد کنار بگذارید. در صورت تمایل می‌توانید از مرغ به جای ژامبون استفاده نمایید.
    2. پس از خرد کردن سیب زمینی‌ها، آن‌ها را به همراه آب، کره و نمک درون قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا سیب زمینی‌ها بپزند. توجه داشته باشید که سیب زمینی‌ها بیش از حد نپزند، زیرا خرد می‌شوند.
    3. سپس، تخم مرغ‌ها را با مقداری آب بپزید. پس از اینکه تخم مرغ‌ها پخته شدند، آن‌ها را پوست گرفته و سفیده آن‌ها را به صورت ریز خرد کنید و زرده آن‌ها را کنار بگذارید.
    4. در این مرحله، هویج‌ها را شسته و پوست بگیرید. سپس، آن‌ها را به صورت نگینی خرد کرده و با مقداری آب بپزید. نخود فرنگی‌ها را نیز شسته و با مقداری آب، نمک و کره بپزید.
    5. برای پختن ماکارونی فرمی، درون یک قابلمه به میزان لازم آب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش بیاید. بعد از اینکه آب به جوش آمد، ماکارونی‌ها را به قابلمه اضافه کنید تا بپزند و نرم شوند. در نهایت، ماکارونی‌ها را آبکش کرده و با آب سرد بشویید.

    برای ادامه رسپی این غذای راحت و خوشمزه روی لینک طرز تهیه سالاد ماکارونی با سیب زمینی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده ناهار را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۴/۵ (۲ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا