آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه مالابیج مازندرانی فوق العاده ساده و لذیذ

مالابیج یا مالاتا یک غذای شمالی اصیل با ماهی است که هم در گیلان و هم مازندران طبخ می‌شود. در طرز تهیه غذای شمالی مالابیج معمولا از ماهی سفید استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید این غذا را با انواع ماهی آماده کنید. ترکیب ماهی با سبزیجات معطر موجود در این غذا و پختن آن روی هیزم، موجب شده تا طعم بی‌نظیری داشته باشد و اکثر افراد از خوردن آن لذت ببرند. هر چند امروزه این غذا بیشتر در فر یا روی گاز تهیه می‌شود. اما طرز تهیه مالابیج مازندران چگونه است؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در بلاگ اکالا می‌توانید با روش تهیه غذای شمالی مالابیج و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذای خوشمزه آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه مالابیج مازندران:
ماهی سفید۱ عدد
سبزی معطر شمالی (نعناع، خالواش، چوچاق)۱ دسته
رب انار ترش یا ملس۲ قاشق غذاخوری
مغز گردو۲۰۰ گرم
نمک، فلفل سیاه و گلپربه مقدار لازم
کره و زعفرانبه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه مالابیج مازندران

مالابیج در اصل یک نوع ماهی شکم پر مخصوص و فوق‌العاده خوشمزه مازندرانی است که برای تهیه آن بهتر است از سبزیجات محلی و ماهی سفید شمال استفاده کنید. در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه مالابیج مازندرانی آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه باقلا قاتق گیلانی با ماهی شور

مرحله اول؛ تمیز کردن ماهی

در اولین مرحله از طرز تهیه مالابیج مازندران باید ماهی را بشویید و پولک آن را بگیرید. شکم ماهی را در طول آن برش دهید و محتویات داخل شکم را خالی کنید. سپس ماهی را با آب خنک بشویید و در آبکش قرار دهید تا خشک شود.

طرز تهیه مالابیج مازندرانی

مرحله دوم؛ مزه دار کردن ماهی

در این مرحله باید با یک دستمال سطح ماهی و شکم آن را خشک کنید. سپس ماهی را با کمی نمک و فلفل سیاه مزه دار کنید. اجازه دهید ماهی برای چند دقیقه تا چند ساعت بماند تا به خوبی مزه دار شود.

مرحله سوم؛ آماده کردن مواد داخل شکم ماهی

در این مرحله از طرز تهیه مالابیج مازندرانی باید سبزی‌های محلی را بشویید و به صورت ریز خرد کنید. می‌توانید برای خرد کردن سبزی ها از خرد کن یا هر دستگاهی که در دسترس دارید، استفاده کنید. گردو را چرخ یا مولینکس کنید و سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. سبزی خرد شده و گردو را در روغن تفت دهید. بعد از چند دقیقه رب انار ترش را اضافه کنید. بعد از این که مواد به خوبی با هم ترکیب شدند، نمک، فلفل و گلپر ساییده شده را اضافه کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی کبابی و سبزیجات

    مرحله چهارم؛ پر کردن شکم ماهی

    بعد از آماده شدن مواد میانی ماهی، باید این ترکیب را داخل شکم ماهی قرار دهید. سپس شکم ماهی را با خلال دندان ببندید و یا با نخ و سوزن به خوبی بدوزید. این کار از ریختن مواد داخل شکم ماهی به بیرون جلوگیری می‌کند.

    مرحله پنجم؛ آماده کردن مالابیج مازندران در فر

    در این مرحله از طرز تهیه مالابیج مازندران باید سینی فر را چرب کنید. ماهی را در فر قرار دهید. مقداری کره و زعفران دم کرده را با هم ترکیب کنید. کمی رب انار به آن اضافه کنید. سپس این ترکیب را با برس روی ماهی بمالید. فر را از ۱۵ دقیقه قبل گرم کنید. سپس ماهی را برای حدود ۴۰ دقیقه در فر قرار دهید تا بپزد. برای پخت این غذا در ماهیتابه باید از ماهیتابه دوطرفه استفاده کنید.

    مالابیج مازندرانی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه غوره مسما گیلانی

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مالابیج مازندرانی

    • در طرز تهیه مالابیج مازندران بهتر است از ماهی سفید استفاده شود، اما اگر به ماهی سفید دسترسی ندارید، می‌توانید از هر نوع ماهی تیغ داری که دوست دارید استفاده کنید.
    • اگر به سبزی‌های معطر شمالی دسترسی ندارید، می‌توانید برای تهیه مالابیج از سبزی معطر دلخواه استفاده کنید.
    • برای تهیه مالابیج مازندرانی اصیل باید غذا را روی زغال بپزید. برای این کار باید ماهی را با همه مواد آن در فویل بپیچید و در زغال قرار دهد.
    • در طرز تهیه مالابیج مازندران می‌توانید به جای چرخ کردن گردو، از گردوی خرد شده نیز استفاده کنید.
    • پیشنهاد می‌شود مالابیج مازندران را با زیتون پرورده، سالاد شیرازی، سبزی خوردن و ترشی سیر سرو کنید.
    • طرز تهیه مالابیج گیلان شباهت زیادی به مالابیج مازندرانی دارد، با این تفاوت که برای تهیه این غذا ابتدا ماهی را روی توری فلزی کباب می‌کنید. سپس مواد میانی را طبق دستوری که گفته شد، آماده کرده و روی ماهی کبابی قرار می‌دهید. این روش طرز تهیه مالابیج بیشتر در شهرهای چاف و چمخاله گیلان طبخ می‌شود.
    • اگر دوست ندارید طعم مالابیج مازندرانی شما ترش شود، می‌توانید برای تهیه این غذا از رب انار ملس تا ترکیب رب انار ترش و رب انار شیرین استفاده کنید.

    برای دریافت آموزش آشپزی بیشتر می‌توانید به مجله آشپزی اکالا سری بزنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.