دانستنی

۹ مورد از کاربردی‌ترین روش‌های تمیز کردن قابلمه سوخته

قابلمه‌ سوخته یکی از مشکلات همیشگی خانم‌ها در آشپزخانه‌ است که بر اثر نگهداری نادرست و سوزاندن غذا ایجاد می شود. اما مشکل اصلی تمیز کردن قابلمه سوخته است، اینکه چطور قابلمه را به حالت اول برگردانیم.

در این مقاله قصد داریم به برخی از روش‌های مؤثر بر تمیز کردن قابلمه‌های سوخته بپردازیم که به شما کمک خواهند کرد تا بدون اینکه به سطح آن آسیب برسانید، قابلمه خود را به حالت اولیه بازگردانید. پس در این مقاله از اکالا بلاگ همراه ما باشید تا با استفاده از این آموزش‌ها، قابلمه‌های سوخته خود را به سرعت و بهترین شکل ممکن تمیز کنید.

روش‌های تمیز کردن قابلمه سوخته

تمیز کردن قابلمه‌های سوخته از سیاهی و سوختگی‌های ایجاد روی سطح آن مسئله چالش برانگیز بخصوص برای خانم های خانه دار است. با استفاده از روش‌های مناسب می‌توانید قابلمه سوخته را به راحتی تمیز کنید. در ادامه چند روش مؤثر برای تمیز کردن قابلمه سوخته ارائه شده است:

۱- استفاده از آب و سرکه

یکی از روش‌های ساده و مؤثر برای تمیز کردن قابلمه سوخته استفاده از آب و سرکه است. برای این منظور، قابلمه را با آب پر کنید و به آن سرکه اضافه کنید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار داده و به جوش آورید. بعد از آن، حرارت را کم کرده و قابلمه را به مدت حدود ۳۰ دقیقه در حالتی که حاوی آب و سرکه است بگذارید. سپس قابلمه را با اسفنج یا برس نرم تمیز کنید و با آب بشویید.

۲- استفاده از آب اکسیژنه

آب اکسیژنه نیز می‌تواند به خوبی قابلمه سوخته را تمیز کند. ابتدا قابلمه را با آب بشویید و سپس روی آن آب اکسیژنه ریخته و چند دقیقه صبر کنید. سپس با اسفنج یا برس نرم، قابلمه را تمیز کنید و با آب شستشو دهید.

بیشتر بخوانید: ترفندهای پاک کردن سوختگی کف قابلمه تفلون!

۳- استفاده از آب جوش

اگر قابلمه سوختگی زیادی روی سطح قابلمه ایجاد شده است و با استفاده از روش‌های قبلی نتیجه مطلوب را بدست نیاوردید، می‌توانید از آب جوش استفاده کنید. قابلمه را با آب پر کرده و به جوش بیاورید. سپس با استفاده از اسفنج یا برس نرم، اثرات سوختگی را از دیواره‌های قابلمه جدا کنید. پس از تمیز کردن، قابلمه را با آب شستشو دهید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن قابلمه سوخته

    ۴- استفاده از ترکیب سرکه و جوش شیرین

    ابتدا سرکه را با مقداری آب ترکیب کرده و کف قابلمه بریزید و اجازه بدهید تا روی حرارت بجوشد، سپس از روی حرارت برداشته و سرکه را داخل ظرفشویی خالی کنید. در این مرحله مقداری جوش شیرین داخل قابلمه ریخته و سطح آن را با اسفنج یا سیم ظرفشویی بکشید تا سوختگی‌ها پاک شود. پس از تمیز شدن اثر سوختگی از سطح قابلمه آن را با کاملا بشویید.

    بیشتر بخوانید: انواع ظروف قابل استفاده در هواپز را بشناسید!

    ۵- استفاده از نمک برای تمیز کردن قابلمه سوخته

    نمک یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن اثرات سوختگی و چربی از سطح قابلمه است و می‌توانید آن را با مقدار مایع ظرفشویی ترکیب کنید و با استفاده از اسفنج روی سطح قابلمه بمالید تا سوختگی‌های آن کاملا تمیز شود.

    ۶- استفاده از کرم تارتار برای از بین بردن سوختگی قابلمه

    کرم تارتار یک نوع پاک‌کننده است که می‌توان به اندازه یک قاشق غذاخوری از آن را به مقداری آب مخلوط کرده و روی حرارت قرار داد تا بجوشد. پس از خنک شدن مایع آن را با استفاده از اسفنج روی سطح قابلمه بکشید تا کاملا تمیز و درخشان شود.

    بیشتر بخوانید: روش‌های از بین بردن بوی بد فاضلاب سینک

    ۷- تمیزکردن قابلمه سوخته با استفاده از نوشابه

    در حالتی که قابلمه سوخته همچنان داغ است با ریختن مقداری نوشابه داخل آن می‌توان اثرات سوختگی را نرم و براحتی از بین برد. نوشابه یا آب گازدار برای ازبین بردن اثرات سوختگی نقش موثری دارد.

    ترفندهای تمیز کردن قابلمه سوخته

    ۸- استفاده از قرص ماشین ظرفشویی برای سوختگی قابلمه

    در این روش مقداری آب داخل قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. پس از خنک شدن، یک قرص ماشین ظرفشویی را روی سطوح سوخته قابلمه بکشید و در انتها با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید.

    بیشتر بخوانید: چند کاربرد شگفت انگیز جوش شیرین را ببینید!

    ۹- تمیزکردن سوختگی سطح قابلمه با لیمو

    در این روش دو یا سه عدد لیمو را به چند قسمت تقسیم کرده و به مدت ده دقیقه با مقداری آب داخل قابلمه بجوشانید، در ادامه محتویات قابلمه را خالی کرده و قابلمه را بشویید. لیمو به دلیل خاصیت اسیدی خود برای از بین بردن سطوح سوختگی موثر است.

    نکاتی که برای تمیز کردن سوختگی قابلمه باید بدانید!

    در این بخش به چند نکته طلایی برای تمیز کردن سوختگی قابلمه اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • در زمان استفاده از روش‌های شیمیایی مثل سرکه یا آب اکسیژنه، از سازگاری مواد با جنس قابلمه مطمئن شوید و طبق روش صحیح استفاده کنید.
    • برای تمیز کردن سطح قابلمه از اسفنج نرم استفاده کنید.
    • از لوازم و ابزارهای نرم مانند اسفنج نرم یا برس نایلونی استفاده کنید تا سطح قابلمه خراش نبیند.
    • از محلول‌های ملایم مانند مایع ظرفشویی ، سرکه و… استفاده کنید. این مواد می‌توانند به تمیز کردن سوختگی کمک کنند، اما مطمئن شوید که موادی که استفاده می‌کنید، برای قابلمه مناسب هستند.
    • قبل از شروع به تمیز کردن سوختگی، قابلمه را از منبع حرارت بردارید و اجازه دهید کاملاً سرد شود. در صورت لزوم، بشویید تا سطح قابلمه خنک شود و خطر سوختن کاهش یابد.
    • اگر سوختگی بسیار شدید است و با روش‌های معمول تمیز نمی‌شود، می‌توانید از ترکیبات مرطوب‌کننده مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده کنید. قبل از استفاده از آن‌ها، مقدار کمی روی سوختگی بمالید و برای مدتی جا بگذارید تا مواد روی سوختگی جذب شوند. سپس با اسفنج تمیز کنید.
    • در هنگام تمیز کردن سوختگی، از دستکش‌های محافظ استفاده کنید و مطمئن شوید که در محیطی خوب و هوای تهویه‌یافته کار می‌کنید. همچنین، مواد شیمیایی را به مقدار معقول استفاده کنید و از تماس مستقیم با چشمانتان و پوست دست خودداری کنید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای طلایی برای لکه‌گیری و جرم‌گیری سرامیک

    نکاتی که برای تمیز کردن سوختگی قابلمه باید بدانید!

    بیشتر بخوانید: روش‌‌های طلایی برای برق انداختن ظروف چدن 

    در این مقاله از مجله دانستنی اکالا به روش‌های مختلفی برای تمیز کردن قابلمه‌های سوخته پرداختیم. مشکل قابلمه‌های سوخته ایجاد لکه و اثرات نامطلوب به دلیل سوختن غذا در قابلمه است. اما با استفاده از روش‌های مناسب و قدم به قدم، می‌توان قابلمه‌های سوخته را به حالت اولیه بازگرداند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.