دانستنی

آیا خوردن برنج شکم را بزرگ می‌کند؟

برنج، غذای اصلی بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان است که در هاله‌ای از افسانه‌های غذایی قرار دارد. یکی از این تصورات غلط این باور است که خوردن برنج باعث بزرگتر شدن شکم می شود.

ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ در کنار شما این گزاره را به صورت علمی بررسی می‌کنیم و به حقیقت رابطه مصرف برنج و اندازه شکم می‌پردازیم.

سفر از شالیزار تا بشقاب غذای شما؛ از دانه تا انرژی

وقتی یک کاسه پخته‌شده برنج را میل می‌کنیم، دانه‌های برنج سفری شگفت‌انگیز را در دستگاه گوارش ما آغاز می‌کنند. اولین ایستگاه دهان است، جایی که دندان‌ها به طور فیزیکی دانه‌های برنج را آسیاب می‌کنند.

سپس بزاق آنزیم‌های گوارشی مانند آمیلاز را اضافه می‌کند که فرایند تجزیه کربوهیدرات‌های برنج را به قندهای ساده‌تر برای جذب آسان‌تر در روده کوچک طی می‌کند. برنج نیمه هضم شده از مری که یک لوله عضلانی است به معده می‌رود.

این کیسه عضلانی به‌ عنوان یک مکان ذخیره موقت عمل می‌کند. در اینجا، عضلات قوی معده غذا را به هم می‌ریزند و با شیره معده مخلوط می‌کنند و کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها را بیشتر تجزیه می‌کنند.

رابطه مصرف برنج و اندازه شکم

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    معده اندازه ثابتی ندارد. معده انعطاف‌پذیر است بنابراین بسته به حجم غذای موجود در خود منبسط و منقبض می‌شود. در حالی‌ که یک وعده‌ غذایی حجیم به طور موقت دیواره‌های معده را بکشد تا غذا را در خود جای دهد، این انبساط معده موقتی است و به افزایش دائمی اندازه معده منجر نمی‌شود.

    یک بادکنک را تصور کنید، می‌تواند آن را باد کرد تا هوای بیشتری را در خود نگه دارد، اما وقتی باد آن خالی شود، به‌ اندازه اصلی خود بازمی‌گردد. به همین ترتیب، معده رفتار مشابهی دارد.

    اندازه شکم؛ کالری یا مقدار برنج، مسئله این است!

    در این مرحله افسانه رابطه برنج و اندازه شکم بیان می‌شود. مقصر واقعی اندازه معده، کالری اضافی مزمن است. هنگامی که ما به طور مداوم کالری بیشتری نسبت به نیاز بدنِ خود، مصرف می‌کنیم، کالری اضافی به‌ عنوان چربی ذخیره می‌شود. این تجمع چربی می‌تواند در اطراف اندام‌های داخلی رخ دهد و به طور بالقوه منجر به افزایش جزئی در اندازه کلی شکم شود.

    با این‌ حال، تحقیقات نشان می‌دهد که چربی موجود در رژیم غذایی و نه صرفاً غذاهای خاص مانند برنج، نقش مهمی در تجمع چربی درون اندامی، یعنی چربی ذخیره شده دارد. این نوع چربی با افزایش خطرات بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ مرتبط است.

    بیشتر بخوانید: هر آنچه که درباره رژیم فستینگ باید بدانید!

    کاوش عمیق‌تر؛ نقش هورمون‌ها و ژنتیک فردی

    در حالی‌ که کالری دریافتی عامل اصلی و تأثیرگذار بر اندازه معده است، موارد دیگری نیز در اندازه معده و شکم نقش دارند. هورمون‌هایی مانند گرلین و لپتین حس گرسنگی و سیری را تنظیم می‌کنند.

    گرلین گرسنگی را تحریک می‌کند، در حالی‌ که لپتین سیگنال سیری می‌دهد. پرخوری مزمن می‌تواند این تعادل ظریف هورمونی را مختل کند و به طور بالقوه منجر به افزایش گرسنگی و مصرف بیش از حد شود.

    علاوه بر این، ژنتیک هر فرد نیز تا حدودی بر اندازه شکم و چاقی آن فرد تاثیر بگذارد. با این‌ حال، عادات غذایی و سبک زندگی بیشترین تاثیر را بر اندازه شکم و چاقی در بلندمدت دارد.

    اندازه شکم؛ کالری یا مقدار برنج، مسئله این است!

    برنج و مدیریت وزن؛ کنار زدن خرافات و افسانه‌ها از چهره واقعیت

    مطالعات، ارتباط مستقیمی بین مصرف برنج و افزایش وزن پیدا نکرده‌اند. در واقع، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که غلات کامل، مانند برنج قهوه‌ای، به دلیل محتوای فیبر بالاتر، حتی ممکن است باعث سیری شوند و به مدیریت و کنترل وزن کمک کنند.

    فیبر هضم غذا را کند می‌کند و باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و در نتیجه با مصرف غذای کمتر، کالری دریافتی کلی را کاهش می‌دهد. این ویژه غذاهای فیبردار همچون برنج قهوه‌ای می‌تواند برای کسانی که سعی در کنترل وزن خود دارند، مفید باشد.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای خانگی برای رفع چربی دور شکم

    داستان وارونه می‌شود؛ تأثیر مصرف برنج بر سلامت کلی بدن

    برنج منبع خوبی از کربوهیدرات‌ها است که به‌ عنوان منبع اصلی، در بدن انرژی تولید می‌کند. کربوهیدرات‌ها، برای تأمین سوخت فعالیت‌های روزانه، عملکرد مغز و حفظ سطح قند خون بدن ضروری هستند.

    برنج قهوه‌ای، دارای مقدار قابل‌ توجهی فیبر، ویتامین و مواد معدنی دیگر است که در برنج سفید یافت نمی‌شود، بنابراین این نوع به خصوص از برنج انتخابی با مواد مغذی بیشتر است. با این‌ حال، مهم است که برنج را در چارچوب کلی الگوی غذایی خود، مصرف کنید.

    در اینجا چند نکته برای لذت‌بردن از برنج به‌ عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم آورده شده است:

    • به حجم وعده‌های غذایی خود توجه کنید. برای جلوگیری از مصرف بیش از حد، کاسه‌ها یا بشقاب‌های کوچک‌تر را انتخاب کنید. این کار بصری به شما در مصرف کمتر برنج کمک کند.
    • تا جایی که ممکن است، غلات کامل را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. در صورت امکان برنج قهوه‌ای را به‌ جای برنج سفید میل کنید.
    • برنج را با منابع پروتئین بدون چربی؛ مانند مرغ کبابی یا ماهی و سبزی‌ها ترکیب کنید تا یک وعده‌ غذایی کامل و رضایت‌بخش داشته باشید. این کار انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن برای عملکرد بهینه را تأمین می‌کنید.
    • از روش‌های پخت‌وپز سالم‌تر همچون بخارپز کردن، استفاده کنید.

    تأثیر مصرف برنج بر سلامت کلی بدن

    افسانه‌ها در مقابل علم، رنگ می‌بازند!

    این تصور که خوردن برنج منجر به بزرگ‌تر شدن شکم می‌شود یک تصور اشتباه است؛ بنابراین، دفعه بعد که یک‌ کاسه برنج میل کردید، مطمئن باشید که معده شما به طور دائم منبسط نمی‌شود؛ لذا روی شیوه‌های غذایی آگاهانه، کنترل وعده‌های غذایی و یک الگوی غذایی سالم که شامل انواع غذاهای سرشار از غلات کامل، پروتئین بدون چربی و سبزی‌ها است، تمرکز کنید.

    با این رویکرد نه‌ تنها دور کمر شما افزایش پیدا نمی‌کند، بلکه مواد مغذی ضروری را که برای رشد به آن نیاز دارد، در اختیار بدن شما قرار می‌دهد. امیدواریم مقاله امروز ما در مجله دانستنی اکالا برای شما مفید بوده و به سلامت شما کمک کند. 

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.