دانستنی

۸ فایده‌ی بی‌نظیر مکمل‌های گوگرد دار (MSM) برای سلامتی

متیل سولفونیل متان، که بیشتر به عنوان MSM شناخته می‌شود، یک مکمل رژیم غذایی پر طرفدار است که برای درمان تعداد زیادی از عوارض و مشکلات مربوط به سلامتی استفاده می‌شود.
این مکمل (MSM) دارای مقداری گوگرد است که به طور طبیعی در گیاهان، بدن حیوانات و همچنین بدن انسان تا اندازه‌ای وجود دارند. همچنین می‌تواند در آزمایشگاه به صورت مصنوعی تولید شود تا در مکمل‌های غذایی بکار برود و به شکل پودر یا کپسول تولید می‌شوند.
این ترکیب دارای گوگرد (MSM) به طور فراوان در ساخت داروهای جایگزین درمان‌های شیمیایی کاربرد دارد و بوسیلهٔ افرادی که به دنبال روش‌های طبیعی و سالم‌تر برای تسکین و کم کردن درد مفاصل، کاهش التهاب‌ها در بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
علاوه بر این، نتایج تحقیق‌ها و آزمایش‌هایی که در این زمینه انجام شده است نشان می‌دهد که استفاده از این ترکیب گوگرد دار در معالجه تعدادی از بیماری‌ها و مشکلات مربوط به سلامتی از درمان آرتروز گرفته تا آکنهٔ تا حدود زیادی مؤثر است.

در اینجا ۸ خاصیت درمانی ترکیب گوگرد دار MSM که به صورت علمی اثبات شده‌اند آورده شده است.

ترکیب گوگرد دار می‌تواند درد مفاصل را کم کند و این قضیه کیفیت زندگی شما را بهتر می‌کند

یکی از متداول‌ترین و پرکاربردترین استفاده‌های ترکیب گوگرد دار MSM کم کردن درد مفاصل یا عضلات بدن است.
نتایج آزمایش‌ها و تحقیق‌هایی که در این زمینه انجام شده نشان داده است مصرف این ماده می‌تواند تا حدود زیاد برای افراد مبتلا به بعضی مشکلات و بیماری‌های خاص مفاصل مانند استئو آرتریت، که یکی از علت‌های اصلی و متداول درد در زانوها، کمر، دست و ناحیهٔ باسن است، تا حدود زیادی سودمند و پر فایده باشد.
بیماری دژنراسیون مفصلی یا همان استئو آرتریت می‌تواند باعث محدود کردن مقدار حرکت و کم کردن تحرک بدن شود که این قضیه می‌تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی بگذارد.
مطالعه‌ها و آزمایش‌ها نشان داده است که این ترکیب‌های گوگرد دار (MSM) به مقدار قابل توجهی التهاب را در بدن شما کم‌تر می‌کند. همچنین از شکسته شدن غضروف‌ها (یک بافت انعطاف پذیر که از انتهای استخوان‌های شما در مفاصل محافظت می‌کند) تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند.
نتایج به دست آمده از یک مطالعه بر روی تعداد ۱۰۰ فرد بالای ۵۰ سال نشان داد که درمان با یک مکمل دارای ۱۲۰۰ میلی گرم MSM به مدت ۱۲ هفته در مقایسه با دارونما، درد، سفتی و تورم در مفاصل را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.
گروهی که به آن‌ها این مکمل‌ها داده شد، همچنین گزارش کرده است که کیفیت کلی زندگی آن‌ها تا حدودی بهتر شده است و در راه رفتن و نشتن و بلند شدن مشکل کمتری دارند.
یک مطالعه دیگر بر روی تعداد ۳۲ نفر که مبتلا به کمردرد بودند، نشان داد که مصرف یک مکمل گلوکوزامین که دارای ترکیب گوگرد دار (MSM) است، به طور قابل توجهی باعث کم شدن خشکی و درد در ناحیهٔ کمر، در هنگام حرکت می‌شود، به علاوه کیفیت زندگی این افراد تا حد زیادی بهتر شده است.
خلاصه: مطالعه‌ها و آزمایش‌ها نشان داده‌اند که ترکیبات گوگرد دار مانند MSM در کم شدن درد مفاصل، بهبود سفتی و تورم مفاصل تا حدود زیادی مؤثر است و این قضیه می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود دهد. گوگرد دارای اثرات ضد التهابی مانند افزایش مقدار گلوتاتیون در بدن است
مطالعه‌ها و آزمایش‌های علمی نشان داده است که گوگرد و ترکیبات آن تا حدود زیادی دارای خواص ضد التهابی در بدن انسان است.
دانشمندان می گویند که این ترکیبات گوگرد دارمی توانند تا حدودی باعث از بین برد اثر منفی NF – kB شوند. (NF -kB یک پروتئین است که در ایجاد التهاب‌های مضردر بدن نقش مهمی دارد.)
همچنین وجود مقدار کافی از این ترکیبات گوگرد دار (MSM) در بدن تولید سیتوکین هایی مانند عامل نکروز تومور آلفا (TNF-ɑ) و اینترلوکین ۶ (IL-6) را کم کند، که این‌ها پروتئین‌های هستند که پیام‌های مرتبط با ایجاد التهاب‌های مضر را در سیستم بدن را منتقل می‌کنند.
علاوه بر این، این ترکیبات گوگرد دار (MSM) می‌تواند مقدار گلوتاتیون که یک آنتی اکسیدان قوی تولید شده توسط بدن شما است، را تا حدودی افزایش دهد.
به عنوان مثال، مکمل‌های گوگرد با کم کردن مقدار آزاد شدن عامل‌های ایجاد کنندهٔ التهاب در بدن، مانند TNF-ɑ و IL-6 و همچنین افزایش مقدار گلوتاتیون در بدن، در بوجود آمدن التهاب‌های مضر در بدن موش‌هایی که دارای زخم معده هستند، به طور قابل توجهی کاهش ایجاد می‌کنند.
یک مطالعه دیگر در ۴۰ مرد سالم که از نظر بدنی فعال هستند، نشان داد که مصرف ۳ گرم MSM قبل از ورزش در مقایسه با دارونما، باعث کم شدن پخش عامل‌های بوجود آورندهٔ التهاب در بدن و جلوگیری از فشار بیش از حد به سلول‌های ایمنی شد.
خلاصه: ترکیبات گوگرد دار (MSM) می‌تواند تا حدودی باعث کم شدن مقدار آزاد شدن مولکول‌های مربوط به التهاب‌های مضر، مانند TNF-ɑ و IL-6 و همچنین باعث افزایش مقدار گلوتاتیون که یک آنتی اکسیدان قدرتمند است، در بدن شود.

گوگرد می‌توان با کاهش آسیب دیدگی و استرس عضلات، سرعت باز سازی بعد از انجام ورزش را بیشتر کند

در حین ورزش‌های نسبتاً سنگین، آسیب ماهیچه‌ای می‌تواند در بدن افراد بوجود آید و آسیب‌های اکسید شدگی، افزایش پیدا می‌کند.
این باعث می‌شود ورزشکاران دچار درد بدن و درد عضلانی شوند که این قضیه می‌تواند مانع عملکرد مناسب در تمرینات ورزشی شود.
ترکیبات گوگرد دار (MSM) به طور طبیعی می‌تواند با کاهش التهاب و آسیب اکسید شدگی، سرعت بهبودی عضلات را پس از انجام ورزش‌های سنگین بیشتر کند.
نتایج به دست آمده از یک مطالعه بر روی تعدا ۱۸ مرد نشان داد که مصرف ۵۰ میلی گرم پودر MSM به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به مدت ۱۰ روز بطور چشمگیری باعث افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن و همچنین کم شدن آسیب‌های عضلانی بوجود آمده به خاطر دویدن مسیری به طول ۸.۷ مایل (۱۴ کیلومتر) در بدن افراد می‌شود.
همچنین این ترکیبات گوگرد دارد می‌تواند برای کم کردن درد بعد از ورزش طولانی مدت مفید باشد.
در یک مطالعهٔ دیگر که بر روی تعداد ۲۲ زن سالم به مدت سه هفته، به عده‌ای از آن‌ها روزی ۳ گرم MSM و به عده‌ای دیگر دارونما داده شد. این افراد به اندازهٔ نصف مسیر ماراتن را هر روز می‌دویدند. گروهی که ترکیبات گوگرد دار MSM مصرف کردند، درد عضلانی و درد مفاصل کمتری نسبت به گروه دارونما گزارش دادند.
در مطالعه دیگری نشان داده شد که مردان ورزشکاری که روزانه ۳ گرم ترکیبات گوگرد دار MSM به مدت دو هفته مصرف می‌کنند، نشان داده شد که بعد از ورزش سنگین، مقدار IL-6 که یک عامل ایجاد کنندهٔ التهاب‌های مضر در بدن است در بدن این افراد کمتر شده و همچنین درد عضلانی کمتری دارند.
خلاصه: ترکیبات گوگرد دار (MSM) می‌تواند بعد از ورزش شدید به کم شدن درد، آسیب عضلات و آسیب اکسید شدگی در بدن کمک کند و باعث سریع‌تر شدن بازسازی و بهبود در بدن شما شود.

msm

این مکمل‌ها با کاهش درد و سفتی مفاصل، علائم آرتریت را کاهش می‌دهد

آرتروز یک بیماری التهابی شایع است که باعث درد، سفتی و کم شدن دامنه حرکت در مفاصل شما می‌شود.
از آنجا که ترکیبات گوگرد دار MSM دارای خواص ضد التهابی قدرتمندی هستند، معمولاً به عنوان یک جایگزین طبیعی و سالم‌تر برای داروهای درمان و بهبود علائم و عوارض منفی آرتریت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در یک مطالعه بر روی تعداد ۴۹ نفر که مبتلا به آرتروز زانو هستند به عده‌ای از آن‌ها ۳.۴ گرم ترکیبات گوگرد دار MSM در روز به مدت ۱۲ هفته داده شد و به عده‌ای دیگر دارونما داده شده. نتایج به دست آمده نشان داد که گروهی که در ترکیبات گوگرد دار مصرف کرده بودند در مقایسه با گروهی که دارو نما مصرف کرده بودند، درد و سفتی مفاصل کمتر شد و عملکرد بدنی تا حدودی بهتر شد.
علاوه بر این، گفته می‌شود که مصرف ترکیبات گوگرد دار می‌تواند اثربخشی دیگر مکمل‌های متداول که در درمان آرتروز مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند گلوکزامین سولفات، کندرویتین سولفات و اسید بوزولئیک، را تا حدود زیادی افزایش دهد.
یک مطالعه دیگر در این زمینه نشان داد که ترکیب‌های گوگرد دار MSM با گلوکوزامین و کندرویتین در کم کردن درد و سفتی مفاصل در افراد مبتلا به آرتروز زانو نسبت به مصرف گلوکوزامین و کندرویتین به تنهایی، مؤثرتر است.
یک مطالعه دیگر در همین زمینه نشان داد که مصرف کردن یک مکمل دارای ۵ گرم ترکیبات گوگرد دار MSM و ۷ گرم اسید بوسولئیک به صورت روزانه در کم کردن درد و بهتر کردن عملکرد در افراد مبتلا به آرتروز زانو مؤثرتر از گلوکوزامین است.
از این گذشته، افرادی که MSM و مکمل‌های دارای بوسولئیک اسید دریافت کرده بودند نسبت به گروهی که گلوکزامین مصرف کرده بودند، کمتر به داروهای ضد التهابی احتیاج داشتند.
خلاصه: نشان داده شده است که مکمل‌های دارای ترکیبات گوگرد دار MSM می‌توانند تا حدودی باعث کم شدن درد و سفتی مفاصل در افرادی که مبتلا به آرتریت هستند، شوند. آن‌ها همچنین ممکن است به بهبود عملکرد بدنی در افراد کمک کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مکمل‌های گوگرد با کاهش التهاب به کم شدن علائم آلرژی در بدن کمک می‌کند

    رینیت آلرژیک یک واکنش مربوط به آلرژی در بدن است که باعث ایجاد علائمی همچون اشک ریزی چشم، عطسه، خارش، آبریزش بینی و گرفتگی بینی می‌شود.
    عامل‌های ایجاد کنندهٔ رایج و متداول رینیت آلرژیک شامل شوره‌های حیوانات، گردهٔ گل‌ها و قارچ‌ها و کپک‌ها است.
    پس از قرار گرفتن در معرض عامل‌های آلرژی زا، بسیاری از موادی که باعث التهاب در بدن می‌شوند مانند پروستاگلاندین ها و سایتوکاین ها آزاد می‌شوند که این قضیه می‌تواند به بوجود آمدن عوارض و علائم ناخوشایندی در بدن کمک کند.
    نتایج مطالعه‌ها و آزمایش‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف ترکیبات گوگرد دار MSM می‌تواند تا حدودی باعث کم شدن این علائم منفی رینیت آلرژیک در بدن افراد بشود.
    این ترکیبات گوگرد دار MSM می‌تواند با کم کردن التهاب و جلوگیری از انتشار و پخش شدن عامل‌های بوجود آورندهٔ التهاب در بدن مانند ماده‌های سیتوکین ها و پروستاگلاندین ها، واکنش‌های آلرژی را تا حدودی در بدن افراد کاهش بدهد.
    یک مطالعه انجام شده در این زمینه بر روی تعداد ۵۰ فرد مبتلا به رینیت آلرژیک، نشان داد که مصرف کردن مقدار ۲۶۰۰ میلی گرم MSM در روز در طول ۳۰ روز علائم منفی مانند خارش، گرفتگی بینی، تنگی نفس، عطسه و سرفه را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.
    جالب است بدانید، شرکت کنندگان در این مطالعه بعد از دریافت ترکیبات گوگرد دار افزایش قابل توجهی در مقدار انرژی بدنشان را تا روز چهاردهم تجربه کردند.
    خلاصه: ترکیبات گوگرد دار MSM ممکن است با کم کردن التهاب می‌توانند تا حدودی به کم شدن علائم و عوارض منفی حساسیت – از جمله سرفه، تنگی نفس، گرفتگی بینی، عطسه و همچنین خستگی کمک کند.

    مکمل‌های گوگرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث افزایش سلامتی می‌شود

    سیستم ایمنی بدن شما یک شبکه از بافت ها، سلول‌ها و اندام‌هایی است که بدن شما را در برابر بیماری‌ها و ناخوشی‌ها محافظت می‌کند.
    سیستم ایمنی بدن ممکن است با مواردی مانند وجود استرس، بیماری، رژیم غذایی ضعیف و نامناسب، خواب نا کافی و یا عدم فعالیت مناسب بدنی، تا حدودی ضعیف شود.
    ترکیبات گوگرد دار مانند MSM نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی بدن شما دارند. به عنوان مثال، MSM ممکن است در کم کردن آسیب‌های اکسید شدگی و بوجود آمدن التهاب‌های مضر در بدن مؤثر باشد که این عامل‌ها می‌تواند ایمنی بدن را تا حدودی ضعیف کند. از آنجا که این ترکیبات گوگرد دار در کاهش مقدار مواد بوجود آورندهٔ التهاب در بدن مانند IL-6 و TNF-effective مؤثر هستند، MSM می‌تواند فشار وارد شده بر روی سیستم ایمنی بدن شما را تا حدودی کاهش دهد.
    علاوه بر این MSM، در تولید گلوتاتیون، یک آنتی اکسیدان بسیار قوی در بدن شما، نقش دارد. همچنین وجود مقدار کافی این ترکیبات گوگرد دار در بدن می‌تواند باعث افزایش مقدار این آنتی اکسیدان مهم در بدن کمک کند.
    داشتن مقدار کافی گلوتاتیون برای سلامت کلی و عملکرد سیستم ایمنی بدن شما بسیار مهم و ضروری است.
    یک مطالعه که در آزمایشگاه، در این زمینه انجام شده نشان داد که MSM به طور موثری مقدار گلوتاتیون را زیاد می‌کند و مقدار نشانگرها و عامل‌های بوجود آورندهٔ التهاب‌های مضر را در سلول‌های بدن موش که با پروتئین HIV ضعیف شده‌اند، تا حدودی کاهش می‌دهد.
    خلاصه: MSM با کم کردن التهاب‌های مضر و افزایش مقدار مادهٔ مفید گلوتاتیون که یک آنتی اکسیدان قوی در بدن است، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.

    مکمل‌های گوگرد می‌توان با تقویت کراتین سلامت پوست را بهبود بدهد

    کراتین پروتئینی است که به عنوان مادهٔ اصلی تشکیل دهندهٔ مو، پوست و ناخن شما عمل می‌کند.
    کراتین دارای مقدار زیادی اسید آمینه است که این اسید آمینه‌ها دارای گوگرد هستند. به همین دلیل است که وقتی مو ها را می‌سوزانید بوی سولفور مشخصی می‌دهند.
    ترکیبات گوگرد دار (MSM) می‌تواند با عمل کردن به عنوان یک منبع تأمین گوگرد برای کراتین های پوست باعث سلامت بیشتر پوست بدن شود. این به نوبه خود، می‌تواند به تقویت این پروتئین مهم کمک کند.
    ترکیبات گوگرد دار MSM همچنین می‌تواند تا حدود زیادی باعث کم شدن التهاب‌ها در بدن کمک شوند. می دانیم که این التهاب‌ها می‌تواند به سلول‌های پوستی آسیب برساند و باعث ایجاد علائم پیری زودرس مانند چروک ها در پوست شود.
    این التهاب‌ها حتی ممکن است باعث کم شدن علائم بیماری‌های پوستی مانند بوجود آمدن نوعی آکنهٔ پوستی به نام روزاسه شود که می‌تواند باعث قرمزی، سوزش و التهاب پوست شود.
    یک مطالعه انجام شده در این زمینه نشان داد که، هنگامی که ترکیبات گوگرد دار MSM به پوست مالیده می‌شود، قرمزی، خارش، التهاب را در پوست را در افرادی که آکنهٔ روزاسه دارند تا حدودی کم‌تر می‌کند و آب رسانی و رنگ پوست را، بهبود می‌دهد.
    خلاصه: مصرف این مکمل‌های گوگرد دار با تقویت کردن کراتین و کم کردن التهاب می‌تواند سلامت پوست را بهبود بدهد. این حتی می‌تواند به کاهش علائم و عوارض منفی بیماری‌های پوستی خاص کمک کند. مکمل‌های گوگرد دار، دارای خواص ضد سرطان هستند
    یکی از جدیدترین زمینه‌های تحقیق در رابطه مکمل‌های گوگرد دار MSM، بررسی تأثیر آن در مبارزه با سلول‌های سرطانی است. اگرچه تحقیق‌ها و مطالعه‌ها در این زمینه محدود است، اما نتایج آن‌ها تا الآن امیدوار کننده بوده است.
    چندین مطالعهٔ آزمایشگاهی نشان داده است که MSM رشد سلول‌های سرطانی معده، مری، کبد، روده بزرگ، روده و مثانه را تا حدودی کم می‌کند.
    به نظر می‌رسد این کم شدن سرعت رشد سلول‌های سرطانی با آسیب رساندن به DNA سلول‌های سرطانی و همچنین از بین بردن سلول‌های سرطانی انجام می‌شود.
    این ترکیبات گوگرد دار MSM همچنین به نظر می‌رسد، از گسترش سلول‌های سرطانی، که به عنوان متاستاز نیز شناخته می‌شوند، جلوگیری می‌کند.
    نتایج به دست آمده از یک آزمایش و مطالعه انجام شده بر روی موش‌های مبتلا به سرطان کبد نشان داد که آن دسته از موش‌ها که به آن‌ها MSM تزریق می‌شوند، تومورهای کمتر، اندازه تومور کوچکتر و آسیب کبدی کمتری نسبت به موش‌هایی که این درمان را دریافت نکرده‌اند، دارند.
    یک مطالعهٔ دیگر بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که ترکیبات گوگرد دار (MSM) می‌توانند باعث شوند که رشد سلول‌های سرطانی در بدن انسان هم تا حدودی زیادی کم شود.
    اگرچه این نتایج دلگرم کننده است، برای تعیین ایمنی و اثربخشی استفاده از MSM در درمان سرطان، هنوز آزمایش‌ها و تحقیق‌های بیشتری لازم است.
    خلاصه: نتایج به دست آمده از مطالعه‌ها و آزمایش‌های انجام شده در این زمینه نشان داده است که مصرف ترکیبات گوگرد دار (MSM) می‌تواند دارای تاثیرات ضد سرطانی بر روی حیوانات مبتلا به این بیماری باشد، اما در مورد انسان هنوز به تحقیق‌ها و مطالعه‌های بیشتری نیاز است.

    عوارض جانبی مصرف MSM

    مصرف مکمل‌های گوگرد دار MSM تا حدودی ایمن و بی خطر در نظر گرفته شده است و به طور کلی مصرف این مکمل‌ها حداقل عوارض جانبی را به همراه دارد.
    آژانس‌های نظارتی بزرگ مانند FDA به آن عنوان (GRAS) داده‌اند یعنی به طور کلی مصرف آن‌ها تا حدودی بی خطر است.
    مطالعه‌ها و آزمایش‌های زیادی در مورد مقدار مسمومیت برای ارزیابی ایمنی مصرف مکمل‌های MSM انجام شده است و به نظر می‌رسد بیشترین مقدار قابل تحمل برای مصرف بی خطر روزانهٔ این ترکیب گوگرد دار تا ۴،۸۴۵ میلی گرم در روز (۴.۸ گرم) است.
    با این وجود، برخی از افراد اگر به MSM حساس باشند، ممکن است دچار عوارض بسیار خفیفی بعد از مصرف این ترکیب‌های گوگرد دار بشوند، مانند عوارض معده از جمله تهوع، نفخ و اسهال. هنگامی که این ترکیبات را روی پوست بمالید، ممکن است باعث سوزش خفیف پوست یا چشم هم بشود.
    علاوه بر این، نگرانی‌هایی از مخلوط شدن MSM با الکل در بدن وجود دارد زیرا سایر داروهای دارای گوگرد می‌توانند در هنگام مخلوط شدن با نوشیدنی‌های الکلی باعث بوجود آمدن عوارض جانبی منفی در بدن افراد شوند.
    با این حال، هنوز هیچ مطالعه‌ای روی این ترکیب بالقوه مشکل ساز کاوش نکرده است.
    خلاصه: مکمل‌های گوگرد دار MSM معمولاً بی خطر محسوب می‌شوند. اما ممکن است در بعضی از افراد عوارض جانبی خفیفی بوجود بیاورند مانند تهوع، اسهال و واکنش‌های پوستی. همچنین در هنگام مصرف داروهای گوگرد دار باید از مصرف الکل خود داری کرد.
    چکیدهٔ مقاله:
    MSM یک مکمل‌های محبوب و متداول است که کاربردهای فراوانی برای حفظ سلامتی شما دارد.
    مطالعه‌ها و تحقیق‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که ممکن است در کاهش درد مفاصل، کاهش التهاب‌های مضر، بهتر شدن سلامت پوست، کم‌تر شدن علائم و عوارض منفی آلرژی در بدن و افزایش سرعت برطرف شدن درد بدن و ترمیم و بهبود بدن بعد از انجام ورزش‌های سنگین مفید است.
    علاوه بر این، برخی از شواهد علمی نشان می‌دهد که MSM می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تا حدود زیادی تقویت کند و دارای خواص ضد سرطانی باشد.
    به نظر می‌رسد MSM بی‌خطر است و مطالعه‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد تنها عوارض جانبی بسیار خفیفی ممکن است داشته باشد.
    اگرچه مدارک پزشکی به دست آمدهٔ و یافته‌های فعلی در مورد MSM امیدوار کننده است، اما هنوز تحقیق‌ها و آزمایش‌های بیشتری برای درک همه خواص احتمالی آن و همچنین عوارض جانبی احتمالی در بدن انسان مورد نیاز است.
    منبع: www.healthline.com

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.