آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه نان شلشلو (شل شلی) جنوبی؛ خوشمزه و مخصوص

نان شلشلو یکی از نان‌های سنتی و قدیمی است که اصالت آن مربوط به شهرهای جنوبی کشور می‌شود. این نان نیز همانند بیشتر نان‌ها و غذاها با ترکیبات متنوعی تهیه و طبخ می‌شود. ظاهری شبیه به کرپ دارد و برای صبحانه یا میان‌وعده انتخاب بسیار مناسبی است. شما به راحتی با ساده‌ترین و در دسترس‌ترن مواد اولیه می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید.

ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ طرز تهیه نان شلشلو را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه نان شلشلو

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این نان ۶۰-۴۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده حدود ۱۵-۲۰ ورق نان نازک به شما می‌دهد.

درجه سختی تهیه این نان در دسته‌بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه نان شلشلو:
تخم مرغ۱ عدد
آرد ۲ پیمانه
شیر ولرم۱ پیمانه
آب ولرم۱ پیمانه
روغن۱/۲ پیمانه
بیکینگ پودر۱ قاشق چای‌خوری
نمک۱/۲ قاشق چای‌خوری
خمیر مایه۱ قاشق چای‌خوری
شکر۱ قاشق چای‌خوری
زعفران۲ قاشق غذاخوری
کنجد یا مهیاوهبه مقدار لازم

مرحله اول | آماده‌سازی خمیرمایه

در اولین مرحله از تهیه نان شلشلو به سراغ آماده سازی خمیر مایه روید. شیر را درون ظرف مناسبی بریزید و آن را روی حرارت مقداری گرم کنید. توجه داشته باشید که قرار نیست شیر بجوشد و در حد داغ شدن کافی‌است که این کار برای عمل آمدن خمیر مایه لازم است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    باید زمانی که انگشتتان را درون شیر فرو می‌کنید تحمل داغی شیر را داشته باشید. حال شیر ولرم را درون ظرف مناسبی بریزید و خمیر مایه و شکر را به آن اضافه کنید. درب کاسه را بپوشانید و ۱۰ دقیقه‌ای زمان دهید تا خمیر مایه عمل کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان کلوکی (کولوکو) بندرعباس

    مرحله دوم | ترکیب تخم مرغ و نمک

    در دومین مرحله به سراغ ترکیب تخم مرغ و نمک روید. تخم‌مرغ به دمای محیط رسیده را با مقداری نمک ترکیب کنید و بهم زنید تا تخم مرغ از حالت لختگی خارج شود. مقدار محلول زعفران به دلخواه در این مرحله به تخم‌مرغ بیفزایید. زعفران بوی زهم تخم مرغ را می گیرد و عطر و رنگ بی‌نظیری به نان شما می‌بخشد.

    مراحل تهیه نان شلشلو

    مرحله سوم | افزودن آرد و بیکینگ‌پودر

    در مرحله سوم باید آرد و بیکینگ پودر را با هم ترکیب کنید. حال آن‌ را ۱-۲ بار از الک رد کنید. ترکیب آردی شکل را به مواد تخم‌مرغی بیفزایید و مواد را بهم زنید. حال ترکیب شیر و خمیر مایه عمل آمده را نیز به کاسه بیفزایید و همه مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان چمچمو به روش هرمزگان

    مرحله چهارم | افزودن آب ولرم

    در چهارمین مرحله ۱ پیمانه آب ولرم را کم‌کم به ترکیب نان شلشلو بیفزایید. توجه داشته باشید که میزان جذب آردهای مختلف با هم متفاوت است و ممکن است آب کمتری لازم باشد به آن اضافه کنید. آب را کم‌کم به ترکیب فوق بیفزایید و همه مواد را بهم زنید تا غلظتی شبیه به غلظت مایه پنکیک حاصل شود.

    مرحله پنجم | استراحت دادن مواد

    در مرحله پنجم روی ظرف را بپوشانید و آن را به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید. پس از گذشت زمان فوق مواد را بهم زنید و به سراغ مرحله بعد روید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان توموشی یا تموشی

    نان شلشلو خوشمزه و سنتی به روش جنوبی

    مرحله ششم | آماده‌سازی تابه

    در ششمین مرحله به سراغ آماده سازی تابه روید. بهتر است از یک تابه سایز کوچک استفاده کنید. ته تابه را کمی با روغن مایع چرب کنید و تابه را روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. حال با ملاقه مقداری از مواد نان را بردارید و در تابه بریزید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان مارمالادی (نان مربایی)

    مرحله هفتم | پختن نان

    در هفتمین مرحله زمانی که مواد هنوز مایع هست مقداری کنجد یا مهیاوه روی نان بزنید. پس از پخته شدن یک سمت نان آن را برگردانید و سمت دیگر نان را نیز بپزید. این روند را تا به پایان رساندن موادتان ادامه دهید. پس از پخت نان‌ها آن‌ها را درون ظرف درب‌دار یا پلاستیک نگهداری کنید.

    این نان بسیار لطیف و خوشمزه به تنهایی نیز قابل خوردن است، امیدواریم که طبق آموزش فوق آن را تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید. از این که تا پایان این مقاله نیز با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۳.۳/۵ (۲۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.