آشپزینکات آشپزی

علت “شکرک زدن مربا” چیست؟ + روش‌های جلوگیری از آن

پختن مربا یکی از سخت‌ترین و فرسایشی‌ترین انواع آشپزی است. با این حال اکثرا مربای خانگی را به مربای آماده ترجیح می‌دهند. ولی باید بدانید که احتمال شکرک زدن مربای خانگی چندین پله بالاتر از مربای آماده است. در این مقاله از اکالا بلاگ دلایل و راه‌حل‌های جلوگیری از شکرک زدن مربا را با هم بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۲ دلیل اصلی شکرک زدن مربا

دلایل اصلی شکرک زدن مربا به شرح زیر است:

دلیل اول) بیش از حد شکر استفاده شده است.

صادقانه، آشپزی سرشار از مصائب است. ولی باز هم انسان از این فعالیت دست بر نمی‌دارد. اصطلاح شکرک زدن از آن‌ جایی می‌آید که موادی مانند شکر درون مربا تشکیل می‌شود و بافت اولیه آن را از بین می‌برد. از طرفی اصلی‌ترین دلیل شکرک زدن مربا به همین شکر برمی‌گردد.

در دستور پخت هر مربا حتما ذکر می‌شود که چقدر شکر استفاده شود. همیشه تلاش کنید به این یک مورد وفادار بمانید و دقیقا طبق دستور پیش بروید. زیرا اگر شکر را بیش از حد استفاده کنید، در روزهای اولیه بعد از پخت مربا، شاهد شکرک زدن تمام زحمات خود خواهید بود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای به

دلیل دوم) مربا را بیش از حد حرارت می‌دهید.

یکی از مراحل پخت مربا، حرارت دادن شربت میوه است. شما باید آن قدر این شربت را حرارت دهید که به غلظتی متعادل برسد. معمولا آشپزهای عزیز و زحمت‌کش ما این مرحله را حوصله سربر تشخیص می‌دهند. پس حرارت را زیاد می‌کنند تا خیلی زود پرونده این مرحله را کاملا ببندند. بله درست است! در هنگام پخت، کار شما سریع‌تر به اتمام می‌رسد ولی فرایند از بین رفتن مربا هم به کرات سریع‌تر صورت می‌پذیرد.

وقتی حرارت را بیش از حد بالا می‌برید، با دستان خودتان دارید فرایند شکرک زدن مربا را شروع می‌کنید. از این رو است که همیشه تاکید می‌کنم در آشپزی باید صبر و حوصله داشت. در غیر این صورت بهتر است هزینه‌ای کنید و از بیرون مواد مورد نیازتان را تهیه کنید. حتی می‌توانید در بعضی مراکز خرید، مربای خانگی بخرید. فکر نکنید شما هم حتما باید مربای خانگی را خودتان بپزید. راه‌های بسیاری برای رسیدن به مربای خانگی وجود دارد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    دلیل اصلی شکرک زدن مربا

    ۳ ترفند برای جلوگیری از شکرک زدن مربا

    حالا که دلایل شکرک زدن مربا را می‌دانید، طبیعتا ترفندها را هم می‌شناسید. با این حال در ادامه ۳ ترفند عالی برای جلوگیری از خراب شدن مربا توسط شکرک را با هم مرور خواهیم کرد. ترفند سوم بسیار جادویی و ویژه است. شما با کارگیری این ترفند می‌توانید تمام مشکلات مربوط به مربا را حل کنید! با این حال توصیه می‌کنم دو ترفند اول را هم نادیده نگیرید. رعایت کردن هر سه آن‌ها اصلا کار سختی نیست و شما اگر هر سه را رعایت کنید، محکم‌کاری می‌کنید و در محکم‌کاری عیبی نیست.

    ترفند اول) مربا را با حرارت ملایم بپزید.

    هنگامی که قرار است شربت میوه و میوه را بجوشانید، به حرارتی که قابلمه را روی آن قرار داده‌اید توجه کنید. این حرارت باید بسیار ملایم و کوتاه باشد. همیشه در این مرحله صبوری به خرج دهید. حرارت بالا درست است که کار شما را سریع‌تر تمام می‌کند ولی برای مربای خوشمزه شما بد تمام می‌شود. زیرا با این کار مربا مستعد شکرک زدن می‌شود و احتمالا طی یک هفته بعد از آماده شدن مربا باید در انتظار شکرک باشید.

    پس مثل همیشه تاکید می‌کنم که صبوری را اصل اولیه آشپزی قرار دهید و اگر وقت و حوصله‌تان تنگ است، اصلا قید آشپزی را بزنید. خصوصا پختن مواد خوراکی مانند مربا و رب که در شرایطی می‌توانند بسیار فرسایشی و پرزحمت جلوه کنند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد ازگیل به روش محلی

    ترفند دوم) به دستور پخت وفادار باشید.

    گاهی در دستور پخت غذا و هر مواد خوراکی دیگر به آشپزهای عزیز توصیه می‌شود که در استفاده از بعضی مواد اولیه سلیقه‌ای عمل کنند و با توجه به ذائقه‌شان تصمیم بگیرند که این مواد اولیه در چه اندازه استفاده شود. این نکته بسیار شجاعانه و مناسب است. حقیقتا منطقی هم است. ذائقه‌ هر فرد منحصر به خودش است و شما نمی‌توانید یک اندازه مشخص برای مزه‌ها مشخص کنید.

    بعضی ممکن است ترشی را زیاد بپسندند. بعضی دیگر شیرینی را خیلی دوست دارند. با این حال همیشه چندین استثنا وجود دارد. یکی از این استثناها همین پخت مربا است. شما باید حتما میزان شکر استفاده شده را دقیقا طبق دستور پخت اضافه کنید. اگر میزان شکر بیش از آن چیزی باشد که دستور پخت مربا ذکر کرده است باشد، مربا در اسرع وقت شکرک می‌زند.

    شما تصور کنید یک صبح جمعه بهاری از خواب بیدار می‌شوید، نان بربری تهیه می‌کنید و خامه و مربا روی روی سفره می‌چینید. به محض قرار دادن اولین لقمه در دهان‌تان متوجه ناجور بودن مربا می‌شوید! این بافت کاملا متفاوت با آن چیزی است که انتظار داشته‌اید. بله دوستان، شکرک می‌تواند روز تعطیل شما را بر باد دهد! پس به این ترفندها دقت کنید و با رعایت این نکات، احتمال شکرک زدن مرباهای خوشمزه خود را پایین بیاورید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای زردآلو خوشمزه؛ نکات کلیدی با عکس

    ترفندهای جلوگیری از شکرک زدن مربا

    ترفند سوم) از آبلیمو استفاده کنید.

    شکرک زدن حاصل تبلور قند در مربا است. از این رو است که برای کند کردن تبلور قند باید از مواد اسیدی استفاده کنید. کنش و واکنش شیمیایی بین این دو مواد، احتمال شکرک زدن مربا را تا حد زیادی پایین می‌آورد. به همین دلیل است که آبلیمو را به عنوان یکی از بهترین ترفندهای جلوگیری از شکرک زدن مربا می‌شناسند. زیرا آبلیمو یک مواد اسیدی است و درست آن چیزی است که مربا نیاز دارد.

    از طرفی اگر میوه‌ای که استفاده می‌کنید ترش باشد، بهتر است میزان آبلیموی استفاده شده را کاهش دهید. به دو دلیل: اول آن که میوه‌های ترش خودشان تا حد معقولی اسیدی هستند و احتمال شکرک زدن‌شان پایین است.

    برای این میوه‌ها بهتر است تنها به دو ترفند اول مراجعه کنید و آن‌ها را به خاطر بسپارید. ولی برای میوه‌هایی که بسیار شیرین هستند، استفاده از آبلیمو را حتما در دستور پخت مربا قرار دهید. تنها با استفاده از این ترفند است که شما می‌توانید احتمال خراب شدن مربا را کم‌تر کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای توت فرنگی?

    مربا، یک مکمل عالی برای صبحانه و عصرانه

    ما ایرانی‌ها از مربا برای صبحانه استفاده می‌کنیم. یکی از معروف‌ترین ترکیبات سفره‌های صبحانه ما ایرانی‌ها همین خامه و مربا است. خامه و مربا در کنار هم فستیوالی دلنشین از مزه‌ها هستند. این ترکیب بسیار مورد علاقه بچه‌ها است‌. از طرفی می‌توانید از مربا به عنوان دورچین عصرانه خود هم استفاده کنید.

    برای مثال ترکیب بیسکویت و مربا، ترکیبی شیرین و لذیذ برای عصرهای پاییزی است. به همراه چای این ترکیب را تکمیل کنید و از عصر خود لذت ببرید. دیگر استفاده مربا در پخت کیک است. شما از مربا می‌توانید برای لایه رویی کیک استفاده کنید. این کیک می‌تواند اسفنجی یا چیزکیک باشد. در این مورد محدودیتی وجود ندارد. تنها توجه داشته باشید که ترکیب مزه‌ها با هم جور باشند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای گل محمدی (قیزیل گول موراباسی)

    مربا، یک مکمل عالی برای صبحانه و عصرانه

    سخن آخر

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا دلایل شکرک زدن مربا را بررسی کردیم و در نهایت سه ترفند عالی برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند را خاطر نشان کردین. باز هم تاکید می‌کنم، ترفند سوم آن قدر کاربردی است که حتی می‌تواند مربای شکرک زده را با استفاده از آبلیمو زنده کنید. به این معنا که وقتی با مربای شکرک زده مواجه شدید، بلافاصله آن را دور نیندازید. ابتدا آن را در یک قابلمه تمیز بریزید و به همراه کمی آبلیمو دوباره بجوشانید. با این کار شکرک مربا حل و فصل می‌شود‌. امیدواریم این مقاله به کارتان بیاید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.