سبک زندگیسلامت و زیبایی

برای آرامش اعصاب چه بخوریم؟ معرفی ۲۰ خوراکی آرامش‌بخش

یکی از راه‌های تقویت اعصاب ضعیف، مصرف مواد غذایی مفید است؛ اما برای آرامش اعصاب چه بخوریم و کدام خوراکی‌ها مفیدتر هستند؟ در این مقاله از بخش سبک زندگی اکالا بلاگ می‌توانید با ۲۰ خوراکی آرامش‌بخش و تقویت کننده اعصاب آشنا شوید.

مواد غذایی موثر در کاهش استرس و آرامش اعصاب

غذاهایی که ما می‌خوریم، به طور مستقیم روی حالات روحی، اضطراب و آرامش اعصاب ما موثر هستند. مصرف برخی خوراکی‌ها موجب افزایش احساس آرامش و جلوگیری از استرس می‌شود. در ادامه این بخش بررسی می‌کنیم که برای آرامش اعصاب چه بخوریم.

۱- ماهی سالمون

ماهی سالمون یکی از سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع ماهی است که به خاطر اسیدهای چربی که دارد، به تسکین اعصاب و آرامش روان کمک زیادی می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف این ماهی برای کاهش اضطراب و استرس مفید است و از طرفی به کاهش التهاب، بهبود عملکرد سلول‌های مغزی و افزایش انطباق پذیری مغز در شرایط مختلف کمک می‌کند.

ماهی سالمون برای آرامش اعصاب

۲- آلبالو

آلبالو یک میوه فوق العاده مفید و سرشار از ملاتونین است که مصرف آن موجب بهبود کیفیت خواب می‌شود. ملاتونین همان هورمون مرتبط با خواب است که افزایش ترشح آن در بدن موجب می‌شود خواب راحت و طولانی‌تری را تجربه کنید.

۳- خیار

خیار سرشار از ویتامین B است و از همین رو مصرف آن به بهبود عملکرد سیستم عصبی مرکزی کمک می‌کند و برای کاهش اضطراب و افزایش آرامش بدن نیز مفید است. بهتر است روزانه از یک عدد خیار همراه با ساندویچ یا سالاد استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: برای کاهش استرس چه دمنوشی بخوریم؟

    ۴- نوشیدنی کفیر

    کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که مصرف آن موجب کاهش اضطراب و استرس و افزایش آرامش بدن می‌شود. این نوشیدنی سرشار از باکتری‌های مفید است که به سلامت روده کمک می‌کند. جالب است بدانید که سلامت روده ما به طور مستقیم با سلامت روان در ارتباط است و تنظیم باکتری‌های روده می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند.

    ۵- لیمو ترش

    لیمو ترش سرشار از ویتامین C است و از همین رو مصرف آن موجب بهبود خلق و خو و آرامش اعصاب می‌شود. مصرف لیمو اثرات آرامش بخشی در سیستم عصبی دارد و حتی استشمام بوی آن موجب کاهش اضطراب می‌شود.

    لیمو ترش برای آرامش اعصاب

    ۶- چای ماچا

    چای ماچا یک نوع دمنوش مفید و محبوب در ژاپن و چین است که از چای سبز تهیه می‌شود و برای کاهش استرس بسیار مفید است. این چای سرشار از ماده‌ای به نام ال تیانین است که تاثیری فوق‌العاده‌ای بر کاهش اضطراب و استرس دارد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روزانه این چای به مدت ۱۵ روز می‌تواند استرس و اضطراب را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

    ۷- سیب زمینی شیرین

    سیب زمینی شیرین سرشار از کربوهیدرات است و مصرف آن موجب کاهش سطح هورمون کورتیزول می‌شود. هورمون کورتیزول در مواقعی که فرد دچار استرس می‌شود، افزایش پیدا می‌کند و موجب بروز التهاب، درد و آسیب‌های مخرب در بدن می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف سیب زمینی شیرین می‌تواند میزان این هورمون را در بدن کاهش دهد و به افزایش آرامش بدن کمک کند.

    ۸- تخم مرغ

    جالب است بدانید که تخم مرغ و همچنین تخم سایر پرندگان به خاطر مواد معدنی و ویتامین‌های فراوانی که دارند، برای تقویت اعصاب و بهبود عملکرد ذهن مفید هستند. تخم مرغ سرشار از ماده‌ای به نام کولین است که موجب بهبود سلامت مغز و همچنین کاهش استرس می‌شود.

    ۹- جعفری

    جعفری سرشار از آنتی اکسیدان است و مصرف آن از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند. مصرف این سبزی بدن را پاکسازی می‌کند و از همین رو برای بهبود حالات روحی و رفع استرس نیز مفید است. این سبزی در کاهش التهاب در بدن موثر است و خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ دمنوش‌ آرامبخش با طرز تهیه آن

    ۱۰- سیر

    سیر سرشار از نوعی آنتی اکسیدان به نام گلوتاتیون است که به طور مستقیم بر کاهش استرس و اضطراب موثر است. مصرف سیر موجب بهبود حالات روحی و کاهش استرس می‌شود و خطر ابتلا به افسردگی را نیز کاهش می‌دهد.

    ۱۱- تخمه آفتابگردان

    تخمه آفتابگردان یک خوراکی آرامش‌بخش است که به خاطر ویتامین E فراوانی که دارد، به بهبود خلق و خو، آرامش اعصاب و جلوگیری از افسردگی کمک می‌کند. این تخمه سرشار از منیزیم، منگنز، سلنیوم، روی، مس و ویتامین B است که به طور مستقیم بر کاهش اضطراب و رفع استرس موثر است.

    ۱۲- پیاز

    مصرف پیاز در تعادل میکروبیوم‌های روده موثر است و با تنظیم باکتری‌های روده به کاهش اضطراب و آرامش اعصاب کمک می‌کند. پیاز سرشار از فیبر پری بیوتیک و ماده‌ای به نام کورستین است و از همین رو برای کاهش درد، بهبود کیفیت و بهبود افسردگی مفید است.

    ۱۳- تخم کدو

    منیزیم نقش مهمی بر کاهش اضطراب دارد و از تولید بیش از حد انتقال‌دهنده‌های عصبی و تشدید استرس جلوگیری می‌کند. تخمه کدو سرشار از منیزیم است و از همین رو مصرف آن به کاهش اضطراب و استرس، بهبود خلق و خو و حتی درمان سردردهای میگرنی کمک می‌کند.

    شکلات تلخ برای آرامش اعصاب
    ۱۴- شکلات تلخ

    شکلات تلخ سرشار از پری بیوتیک است و از همین رو مصرف آن موجب بهبود سلامت روده می‌شود. مصرف شکلات تلخ بالای ۸۵ درصد می‌تواند به بهبود حالات روحی و آرامش اعصاب کمک کند. شکلات حاوی مقدار زیادی منیزیم است و از همین رو به بهبود عملکرد مغز و کاهش اضطراب نیز کمک می‌کند.

    ۱۵- بابونه

    در طب سنتی بابونه به عنوان قوی‌ترین تقویت کننده اعصاب شناخته می‌شود. این گیاه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد التهابی دارد. مصرف این گیاه موجب کاهش استرس، تسکین روح و روان و بهبود حالات روحی می‌شود.

    ۱۶- زردچوبه

    اگر به دنبال یک نوشیدنی آرام بخش هستید، بهتر است دمنوش زردچوبه را امتحان کنید. زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان است و مصرف آن به بهبود سلامت مغز، جلوگیری از اضطراب و همچنین کاهش استرس کمک می‌کند. برای مصرف زردچوبه می‌توانید مقداری از آن را با آب ترکیب کنید و سپس کمی فلفل سیاه به آن اضافه کنید تا کورکومین موجود در آن افزایش پیدا کند.

    ۱۷- بادام

    اگر با خودتان فکر می‌کنید که برای آرامش اعصاب چی خوبه، بهتر است بادام را امتحان کنید. بادام سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب مفید است و مصرف آن موجب بهبود عملکرد مغز و کاهش استرس می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که بادام برای آرامش اعصاب مفید است و به رفع اضطراب نیز کمک می‌کند.

    ۱۸- نخود

    نخود یکی دیگر از خوراکی‌های آرامشبخش است که به خاطر منیزیم، پتاسیم، ویتامین B، روی، سلنیوم، منگنز و روی زیادی که دارد، به کاهش استرس و افزایش تولید هورمون‌های شادی آور سروتونین و دوپامین کمک می‌کند. پروتئین‌های گیاهی موجود در نخود به بهبود سلامت مغز کمک می‌کند و بری آرامش اعصاب و سلامت ذهن مفید است.

    چای اسطوخودوس برای آرامش اعصاب

    ۱۹- چای اسطوخودوس

    چای اسطوخودوس یک دمنوش آرامشبخش و مفید در طب سنتی است که مصرف آن موجب بهبود حالات روحی می‌شود و به تجربه یک خواب راحت و همچنین رفع علائم افسردگی و اضطراب کمک می‌کند.

    ۲۰- زغال اخته

    زغال اخته از میوه‌های مقوی اعصاب است که به خاطر ویتامین C فراوان و آنتی اکسیدان‌هایی که دارد، به حفظ سلامت مغز و کاهش اضطراب کمک می‌کند. مصرف این میوه برای درمان افسردگی و کاهش اضطراب نیز مفید است.

    در این مقاله به این سوال که برای آرامش اعصاب چه بخوریم پاسخ دادیم. شما می‌توانید با مصرف خوراکی‌های آرامش بخش، احساس بهتری را در طول روز تجربه کنید و از استرس و اضطراب دور شوید.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا