آشپزینوشیدنی

طرز تهیه شربت آلبالو؛ خوش رنگ و خوش عطر خانگی

آلبالو یکی از میوه‌های تابستانی پرطرفدار و پر کاربرد است که خاصیت های بسیاری دارد. شربت آلبالو یکی از خوشمزه ترین و خوش رنگ‌ترین شربت تابستانی خنک است. این شربت در تابستان طرفداران زیادی دارد و علاوه بر طعم و رنگ طبیعی خواص شربت آلبالو آن را به یک شربت تابستانی مقوی و پرفایده تبدیل میکند. شربت آلبالو عطش را رفع میکند و معمولا مصرف آن در ماه رمضان هم پیشنهاد میشود و علاوه بر رفع عطش به کاهش غلظت و چربی خون کمک میکند و برای کسانی که طبع گرمی دارند مناسب است.

در مجله اینترنتی اکالا می‌توانید با طرز تهیه شربت آلبالو همراه ما باشید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم شربت آلبالو:
    آلبالوی بدون هسته۱ کیلوگرم
    شکر۱/۵ الی ۲ کیلوگرم

    مراحل طرز تهیه شربت آلبالو

    در این قسمت با ما همراه باشید تا با طرز تهیه شربت آلبالو خوشرنگ و خوش طعم خانگی آشنا شوید.

    مرحله اول : جدا کردن هسته آلبالو

    آلبالوها رو بشورید و هسته‌های آلبالو رو به کمک هسته گیر یا نی در بیارید. برای مشاهده بیشتر روش‌های هسته گیری آلبالو به محتوای آن مراجعه کنید.

    مرحله دوم : ریختن شکر لابه‌لای آلبالوها

    اگه ترازو ندارید به ازای هر یک کاسه‌ی کاملا پر آلبالوی بدون هسته یک و نیم یا دو کاسه ( بسته به ترشی و شیرینی آلبالو ها) سر صاف شکر استفاده کنید.

    داخل ظرف مناسبی یک لایه آلبالو و یک لایه شکر بریزین تا موادمون تموم بشه. روی مواد یک لیوان آب جوش بریزین و در قابلمه رو بذارین و توی یخچال به مدت دوازده الی بیست و چهار ساعت قرار بدین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “مربا آلبالو” خوش آب و رنگ

    مرحله سوم : گذاشتن آلبالوها روی شعله ملایم

    طی این مدت آلبالو ها آب میندازن. قابلمه رو روی حرارت متوسط قرار بدین حرارت نه باید خیلی زیاد و نه خیلی کم باشه.

    آلبالو ها روی حرارت آب میندازن و کم کم از کناره شروع به جوشیدن میکنن و شکرها آب میشن.

    طرز تهیه شربت آلبالو

    مرحله چهارم : گرفتن کف روی آلبالو

    قسمت‌های کناری ظرف رو به سمت وسط حرکت بدین و جا به جا کنید تا همه شکرها آب بشن بعد از آب شدن شکرها شربت شروع به جوشیدن و کف کردن میکنه و بالا میاد. کف روی شربت رو به صورت مداوم جمع کنید تا در نهایت شربت شفاف و خوش رنگی داشته باشین. در کل به قوام رسیدن شربت نباید بیشتر از سی دقیقه طول بکشه چون رنگ شربت تیره میشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی آلبالو

    مرحله پنجم : برداشتن آلبالوها از ظرف

    وقتی یک ربع الی بیست دقیقه از زمان پخت طی شد با یک کفگیر سوراخ دار آلبالو ها رو از شربت جدا کنید و کفگیر رو توی دست حرکت بدین تا شیره کاملا از آلبالوها جدا بشه.

    قوام رسیدن شربت آلبالو

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک آلبالو خوشمزه با طعم و بافت بسیار عالی

    مرحله ششم : به قوام رسیدن شربت آلبالو

    ده دقیقه باقی مانده از زمان پخت شربت به تنهایی میجوشه وقتی احساس کردین شربت به حالت فنری از قاشق برمیگرده قوامش رو چک کنید چند قطره از شربت رو بین دو انگشت تست کنید اگه حالت چسبندگی و کشسانی داشت یعنی به قوام رسیده.

    یا میتونید دو قاشق از شربت رو داخل نعلبکی بریزین و توی فریزر بذارین تا خنک بشه بعد از وسط شیره با انگشت بکشید اگه جای خالی دیرتر پر شد و شربت غلظت داشت و آروم حرکت میکرد و موقع حرکت چین میخورد یعنی شربت به قوام رسیده.

    مرحله هفتم : صاف کردن شربت

    حرارت رو خاموش کنید و بلافاصله شربت رو از صافی ریز ( یا پارچه) رد کنید تا تفاله‌های آلبالو از شربت جدا بشه بعد از خنک شدن شربت غلیظ‌تر میشه و رد کردنش از صافی سخت‌تر میشه پس تا گرمه این کار رو انجام بدین.

    مرحله آخر : ریختن شربت در ظرف شیشه ای

    اجازه بدین شربت خنک بشه و بعد داخل ظرف شیشه ای بریزید این شربت رو تا دو سال داخل فریزر یا یخچال می‌تونید نگهداری کنید
    موقع مصرف با مقدار مناسبی آب مخلوط و سرو کنید.

    بیشتر بخوانید: آموزش مرحله به مرحله لواشک آلبالو

    طرز تهیه شربت آلبالو خوشمزه و خوش رنگ

    طرز تهیه شربت آلبالو با هسته

    برای تهیه شربت آلبالو با هسته ابتدا آلبالوها را شسته و شاخ و برگ آن را جدا کنید. آلبالوها را درون پارچه‌ توری با بند قرار دهید تا آب آن گرفته شود. سپس آلبالوها را با پارچه توری داخل شربت قرار داده و بگذارید تا شربت به جوش آید و قوام پیدا کند.

    زمانی که رنگ شربت مناسب شد، آلبالوها را از شربت در آورده و کمی وانیل به شربت بزنید. زیر شعله گاز را خاموش کنید تا شربت با دمای محیط خنک شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع شربت نذری

    نکات شربت آلبالو و راز شکرک و تیره نشدن آن

    •  اگه جدا کردن هسته‌های آلبالو براتون مشکله می‌تونید شربت آلبالو رو با هسته تهیه کنید. تنها مشکلی که این روش داره اینه که موقع وزن کردن آلبالو، وزن هسته‌ها اضافه میشه برای مثال ممکنه یک کیلو آلبالو دویست گرم هسته داشته باشه بنابراین باید مقدار شکر رو از وزن آلبالو کمی کمتر در نظر بگیرید.
    • هرگز و به هیچ وجه برای جدا کردن آلبالوها و تفاله‌ها از شربت با دست به تفاله‌ها چنگ نزنید یا با پشت قاشق فشار ندید چون رنگ شربت کدر میشه.
    • بعضا از تفاله‌های شربت مربا درست میکنن ولی من این کار رو توصیه نمیکنم چون این آلبالوها طعم خودشون به شربت دادن و طعم خاصی ندارن و فقط طعم شیرین دارن اما می‌تونید از اونها برای درست کردن آلبالو پلو استفاده کنید.
    • مربا یا شربت آلبالو معمولا شکرک نمیزنه چون خود آلبالو میوه ترشی هست و نیازی به اضافه کردن آبلیمو یا جوهر لیمو نیست تنها در صورتی ممکنه شکرک بزنه که با حرارت بالا تهیه بشه یا مقدار شکر استفاده شده زیاد باشه. اگه شربت شما شکرک زد مقدار کمی آب جوش بهش اضافه کنید و مجددا بجوشونید تا شکرک‌ها حل بشن.
    •  اواخر پخت می‌تونید کمی وانیل به شربت اضافه کنید اما این کار سلیقه‌ای هست چون خیلی‌ها طعم خود آلبالو رو به وانیل ترجیح میدن.
    •  آلبالوهایی که اول فصل به بازار میان شربتی با رنگ روشن و طعم کمی ترش به ما میدن اما آلبالوهای رسیده شربت‌شان تیره‌تر و کمی شیرین‌تر خواهد بود برای تهیه شربت آلبالو خوشرنگ می‌تونید طبق سلیقه خودتون آلبالو هایی با رنگ دلخواه رو انتخاب کنید.
    • برای تهیه شربت آلبالو بهتره از آلبالوهای پیوندی و درشت استفاده نکنید چون این آلبالوها طعم و رنگ خوبی به شربت شما نمیدن و مناسب مربا و شربت نیستن.
    • اگه شربت به خوبی قوام نیومده باشه کپک میزنه و اگه بیش از حد بجوشونید و خیلی غلیظ باشه شکرک میزنه اگه یک روز بعد از تهیه شربت احساس کردین قوام شربت کمه مجددا بجوشونید تا به غلظت لازم برسه اما توجه داشته باشید که بعد از خنک شدن غلظت شربت بیشتر میشه.
    • برای اینکه هسته‌ی آلبالوها رو به راحتی در بیارین با یک نی پلاستیکی از جای ساقه‌ی آلبالو فشار بدید تا هسته‌ی آلبالو از سر آلبالو خارج بشه.
    • برای تهیه انواع شربت بهتره از قابلمه لعابی استفاده کنید تا خوش رنگ‌تر و با کیفیت‌تر بشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت گریپ فروت، زنجبیل و عسل

    امیدوارم از این طرز تهیه راضی بوده باشید. برای مشاهده طرز تهیه غذاهای خوشمزه به سرویس آشپزی اکالا بلاگ سری بزنید.

    سوالات متداول در طرز تهیه شربت آلبالو

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه شربت آلبالو همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    چرا شربت آلبالو کپک میزنه؟

    اگر شربت آلبالو زیادی رقیق باشه و به قوام کافی نرسیده باش، کپک می‌زنه.

    چرا شربت آلبالو شکرک میزنه؟

    مربا یا شربت آلبالو معمولا شکرک نمیزنه چون خود آلبالو میوه ترشی هست و نیازی به اضافه کردن آبلیمو یا جوهر لیمو نیست تنها در صورتی ممکنه شکرک بزنه که با حرارت بالا تهیه بشه یا مقدار شکر استفاده شده زیاد باشه. اگه شربت شما شکرک زد مقدار کمی آب جوش بهش اضافه کنید و مجددا بجوشونید تا شکرک‌ها حل بشن.

    اگر قوام شربت آلبالو کم بود چیکار کنیم؟

    اگه یک روز بعد از تهیه شربت احساس کردین قوام شربت کمه مجددا بجوشونید تا به غلظت لازم برسه اما توجه داشته باشید که بعد از خنک شدن غلظت شربت بیشتر میشه.

    برای جدا کردن هسته آلبالو در طرز تهیه شربت آلبالو چیکار کنیم؟

    برای اینکه هسته‌ی آلبالوها رو به راحتی در بیارین با یک نی پلاستیکی از جای ساقه‌ی آلبالو فشار بدید تا هسته‌ی آلبالو از سر آلبالو خارج بشه.

    برای اینکه شربت آلبالو خوشمزه و خوش رنگ شود چیکار کنیم؟

     آلبالوهایی که اول فصل به بازار میان شربتی با رنگ روشن و طعم کمی ترش به ما میدن اما آلبالوهای رسیده شربت‌شان تیره‌تر و کمی شیرین‌تر خواهد بود برای تهیه شربت آلبالو خوشرنگ می‌تونید طبق سلیقه خودتون آلبالو هایی با رنگ دلخواه رو انتخاب کنید.

    علت کدر شدن رنگ شربت آلبالو چیه؟

    نگرفتن کف روی آلبالو هنگام جوشیدن باعث میشه شربت شفاف نشه و همچنین دقت کنید هرگز و به هیچ وجه برای جدا کردن آلبالوها و تفاله‌ها از شربت با دست به تفاله‌ها چنگ نزنید یا با پشت قاشق فشار ندید چون رنگ شربت کدر می‌شه.

    ۴.۱/۵ (۲۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲۰ دیدگاه ها

    1. سلام من مربا درست کردم ولی خیلی غلیظه اصلا نمیشه شربت و مربا رو از هم جدا کرد چکار کنم؟

    2. ده دقیقه قبل از این که زیر اجاق رو خاموش کنید،نصف قاشق مربا خوری جوهر لیمو یا یک قاشق غذاخوری آبلیمو اضافه کنید(این مقدار برا سه کیلو آلبالو کافیه)

    3. ده دقیقه قبل از این که زیر اجاق رو خاموش کنید،نصف قاشق مربا خوری جوهر لیمو یا یک قاشق غذاخوری آبلیمو اضافه کنید(این مقدار برا سه کیلو آلبالو کافیه)

    4. شربت آلبالو بازایی ترش بودن آلبالو هریکیلو یکو نیم شکر بهتروقتی هسته ها رادرآوردید شکر راروی آن بریزید تا آب بیاندازد وبا آب خودش درست شود

    5. شربت آلبالو بازایی ترش بودن آلبالو هریکیلو یکو نیم شکر بهتروقتی هسته ها رادرآوردید شکر راروی آن بریزید تا آب بیاندازد وبا آب خودش درست شود

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.