آشپزیترشیجات و سس ها

رازهای خوشمزه شدن سس بشامل + نکات کلیدی

سس بشامل یکی از محبوب‌ترین انواع سس خانگی برای مزه دار کردن لازانیا و استیک است که اصالتی فرانسوی دارد. معمولا برای تهیه این سس از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. برخی افراد این سس را با خامه و شیر درست می‌کنند و برخی دیگر سس بشامل را بدون شیر و خامه و با آب درست می‌کنند.

درست کردن سس بشامل کار بسیار ساده‌ای است اما اگر فوت و فن‌ها و نکات سس بشامل را به دقت رعایت نکنید، ممکن است سس شما آن چنان که باید، خوشمزه نشو. در این مقاله از سرویس آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه سس بشامل حرفه‌ای به روش فرانسوی و همچنین نکات سس بشامل آشنا شود.

برای تهیه سس بشامل خانگی از چه ترکیباتی استفاده می‌شود؟

به طور کلی برای درست کردن سس بشامل معمولا از ترکیب آرد، کره، خامه و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود. برخی افراد این سس را بدون خامه درست می‌کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند که برای تهیه این سس نه از شیر و نه از خامه استفاده کنند. اضافه کردن شیر، به خصوص شیر پرچرب طعم بسیار لذیذی به سس بشامل می‌بخشد و اگر کمی هم خامه به آن اضافه کنید، چربی سس بیشتر و طعم آن خامه‌ای و خوش‌طعم می‌شود.

برای مزه دار کردن سس بشامل نیز می‌توانید از ادویه‌های دلخواه استفاده کنید، اما رایج‌ترین ادویه‌ها برای مزه دار کردن این سس نمک، فلفل سیاه و آویشن هستند.

مواد لازم جهت تهیه سس بشامل:
کره۵۰ گرم
آرد۲ قاشق غذاخوری
ادویه‌های دلخواهبه مقدار لازم
نمک و فلفلبه مقدار لازم
شیر۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

طرز تهیه سس بشامل

برای تهیه سس بشامل ابتدا باید آرد را ۳ بار الک کنید و بعد برای چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود. در یک ماهیتابه دیگر کره را داغ کنید و بعد از این که کره آب شد، آرد را اضافه کنید. مواد را با یک قاشق چوبی به خوبی با هم مخلوط کنید.

آرد و کره را برای چند دقیقه تفت دهید و مدام مواد را هم بزنید. در ادامه شیر را به آرامی به ماهیتابه اضافه کنید و مدام مواد را هم بزنید. باید آنقدر سس را هم بزنید تا کاملا یکدست شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    سپس می‌توانید ادویه‌های مختلف را به سس اضافه کنید و زمانی که سس به غلظت مناسب رسید شعله گاز را خاموش کنید. در صورتی که دوست دارید سس بشامل را با خامه درست کنید، باید از نصف لیوان شیر و نصف لیوان خامه استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سس انار به روش خانگی

    طرز تهیه سس بشامل

    فوت و فن‌ها و نکات سس بشامل

    در این بخش به چند نکته جهت تهیه سس بشامل اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای تهیه سس بشامل حتما آرد را ۳ بار الک کنید. این کار موجب می‌شود تا بافت سس شما یکنواخت‌تر شود و آرد در سس گلوله نشود.
    • یکی از مهم‌ترین نکات سس بشامل تفت دادن آرد قبل از تهیه سس است. این کار موجب از بین رفتن بوی خامی آرد و خوشمزه‌تر شدن سس شما می‌شود. در این مرحله باید آرد را بدون هیچ افزودنی در ماهیتابه بریزید و برای چند دقیقه با شعله ملایم تفت دهید تا رنگ آن خیلی کم تیره شود. سپس می‌توانید آن را با کره و شیر ترکیب کنید.
    • برای تهیه سس بشامل حتما از شیر سرد استفاده کنید. اضافه کردن شیر گرم به آرد موجب می‌شود تا آرد گلوله‌ای شود و سس شما بافت بدی پیدا کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه چند نوع سس گوجه فرنگی (کچاپ) خانگی?

    • اگر دوست دارید در سس بشامل از ادویه خاصی استفاده کنید می‌توانید در زمان پخت سس ادویه‌ها را اضافه کنید.
    • غلظت سس بشامل نباید خیلی شل یا خیلی سفت باشد. بهتر است غلظت سس بشامل را مثل ماست غلیظ در نظر بگیرید.
    • بعد از آماده کردن سس بشامل باید آن را بلافاصله برای مزه دار کردن غذا استفاده کنید. در صورتی که مقداری از سس زیاد است، می‌توانید آن را در ظرف در بسته بریزید و در یخچال قرار دهید. به خاطر داشته باشید که قرار دادن سس بشامل در یخچال موجب سفت و بستن سس می‌شود و کیفیت آن را کاهش می‌دهد.
    • یکی دیگر از نکات سس بشامل این است که این سس از شیر تهیه می‌شود و از همین رو ماندگاری کوتاهی دارد. در صورتی که از سس بشامل در غذا استفاده می‌کنید، بهتر است آن را در عرض چند روز مصرف کنید.

    رازهای خوشمزه تر شدن سس بشامل خانگی

    • به هیچ عنوان سس بشامل را بیرون از یخچال نگذارید، این کار موجب فساد سس می‌شود.
    • بهترین زمان اضافه کردن چاشنی‌ها به سس بشامل مرحله آخر تهیه سس است.
    • برای مزه دار کردن سس بشامل خانگی می‌توانید از ترکیب نمک، فلفل سیاه، آویشن، پودر سیر و مقداری جوز هندی پودر شده استفاده کنید.
    • یکی از نکات طلایی تهیه سس بشامل اضافه کردن مقداری پنیر به این سس است. برای غلیظ شدن بافت سس بشامل می‌توانید در انتهای پخت مقداری پنیر پیتزا به آن اضافه کنید. این کار بافت غلیظ، کشدار و طعم بهتری به سس شما می‌بخشد.
    • در طرز تهیه سس بشامل بدون شیر باید به جای شیر از مقداری آب اضافه کنید.
    • برای درست کردن سس بشامل باید از آرد گندم یا آرد سفید شیرینی پزی استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سالاد سزار؛ همراه با سس مخصوص

    • برای تهیه سس بشامل، زمانی که شیر یا آب را با آرد ترکیب کردید باید مواد را به طور مرتب هم بزنید تا سس یکدست شود. بهتر است آب یا شیر را در چند مرحله به آرد اضافه کنید و برای هم زدن مواد از همزن دستی استفاده کنید.
    • اگر گیاهخوار هستید، می‌توانید به جای شیر از شیرهای گیاهی برای تهیه سس بشامل خانگی استفاده کنید.
    • در طرز تهیه سس بشامل بدون خامه تنها باید از ترکیب آرد، شیر، کره و ادویه‌های مختلف استفاده کنید و خامه را حذف کنید.
      برای تهیه سس بشامل بهتر است از مقدار برابر آرد و کره استفاده کنید تا سس شما خوشمزه‌تر شود.
    • یکی دیگر از نکات سس بشامل این است که مقداری جعفری ساطوری به این سس اضافه کنید.

    سس بشامل یا سس سفید خوشمزه با نکات کلیدی

    • در طرز تهیه سس بشامل برای لازانیا می‌توانید از مقداری ادویه ایتالیایی برای مزه دار کردن سس استفاده کنید.
    • یکی از نکات سس بشامل این است که باید شعله گاز را کم کنید و مواد را به طور مرتب هم بزنید تا گلوله نشوند. در صورت که سس گلوله شد، می‌توانید آن را در مخلوط‌کن بریزید و خوب میکس کنید و بعد دوباره روی حرارت قرار دهید تا غلیظ شود.
    • در برخی از دستورها برای تهیه سس بشامل به جای شیر و خامه از ماست غلیظ استفاده می‌شود. برای این کار باید کره و آرد را تفت دهید و بعد ۲ پیمانه ماست را کم کم به ترکیب آرد و کره اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. در ادامه می‌توانید ادویه‌ها را اضافه کنید.
    • اگر به کره دسترسی ندارید، می‌توانید برای تهیه سس بشامل خانگی از مقداری روغن استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پاستا با سس پستو

    • یکی از نکات سس بشامل که می‌توانید برای تهیه این سس به کار ببرید، استفاده از آرد ذرت به جای آرد گندم است. آرد گندم احتمال گلوله شدن سس را کاهش می‌دهد اما ممکن است سس شما آنطور که باید غلیظ نشود. در این شرایط پیشنهاد می‌شود از نصف لیوان آرد ذرت و نصف لیوان آرد گندم برای تهیه این سس استفاده کنید.
    • می‌توانید از سس بشامل برای تهیه لازانیا، پاستا، ماکارونی، استیک و انواع گراتن استفاده کنید.
    • در طرز تهیه سس بشامل با خامه باید از مقداری خامه صبحانه استفاده کنید.

    از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۴.۳/۵ (۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.