آشپزیفست فود و فینگر فود

طرز تهیه گراتن پاستا با سس بشامل و عکس مرحله به مرحله

گراتن نوعی تکنیک آماده کردن غذاست که در آن مواد غذایی بعد از آماده شدن داخل ظرف سرو کشیده می‌شود و روی آن با پنیر پیتزا پوشیده شده و داخل فر طبخ می‌شود. گراتن‌ها دنیای بسیار متنوعی دارند و معروف‌ترین آنها لازانیا است که به دلیل محبوب بودن اسم جداگانه پیدا کرده است. این غذای بین المللی طرفداران بسیاری دارد و به عنوان ایجاد تنوع در منو غذا های روزانه بسیار مناسب است. گراتن پاستا از نظر طعم بسیار شبیه به لازانیا است با این تفاوت که برای تهیه آن از پاستا فرمی استفاده میشود نه ورقه‌های لازانیا و همچنین پاستای رشته‌ای برای این غذا مناسب نیست. بدون شک کسانی که عاشق پاستا هستن از این غذا استقبال میکنند، ترکیب طعم پاستا و پنیر پیتزا بسیار عالی و خوشمزه است و به خصوص برای بچه ها غذای جذابی محسوب می‌شود.

با ما همراه شوید با طرز تهیه گراتن پاستا در اکالا بلاگ:

مواد لازم گراتن پاستا:
پاستا فرمی به شکل دلخواهنصف بسته
سیب زمینی۲ عدد
پنیر پیتزا۱ پیمانه پر

مواد لازم برای پاستا گراتن

مواد لازم برای تهیه پاستا:
گوشت چرخ کرده۱۵۰ الی ۲۰۰ گرم
قارچ۱۵۰ گرم
فلفل دلمه‌اینصف یک عدد
پیاز۱ عدد
نمکنصف قاشق چای‌خوری
زرد چوبهبه مقدار لازم
فلفل سیاهبه مقدار لازم
ادویه کاریبه مقدار لازم
پودر آویشنبه مقدار لازم
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
رب۱ قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه پاستا برای گراتن پاستا

مواد لازم برای سس بشامل:
آرد سفید۲۰ گرم
کره۲۰ گرم
شیرسه چهارم پیمانه
خامه صبحانه۱ قاشق غذا خوری
برگ بو۲ عدد
میخک۲ عدد
پیازنصف یک عدد
نمکیک دوم قاشق چای خوری
فلفل سفید و فلفل قرمزبه مقدار لازم

مواد لازم سس پاستا برای گراتن پاستا

طرز تهیه سس پاستا

۱- برای آماده کردن گراتن پاستا اول سس پاستا رو آماده میکنیم برای این کار یک عدد پیاز رو نگینی ریز خرد کنید و با دو قاشق روغن داخل تابه تفت بدین. تا طلایی بشه بعد گوشت چرخ کرده رو به پیاز اضافه کنید و تفت بدین تا پخته بشه و تغییر رنگ بده بعد نمک و ادویه ها رو اضافه و مخلوط کنید. (ادویه‌های ذکر شده اختیاری هستن در صورت دلخواه میتونید بعضی ادویه ها رو حذف یا جایگزین کنید).

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد رو کمی تفت بدین و بعد رب رو اضافه کنید و تفت بدین تا رنگ رب باز بشه و بعد کمی زعفران (به دلخواه) اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه استیک گوشت به روش رستورانی

    تفت دادن گوشت چرخ کرده با رب برای گراتن پاستا

    ۲- و بعد قارچ و فلفل دلمه‌ای خرد شده رو اضافه کنید و چند دقیقه روی حرارت تفت بدین تا بپزن و طعم مواد به خورد هم بره و بعد حرارت رو خاموش کنید و سس پاستا رو کنار بذارین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۳ نوع لازانیای ایتالیایی خوشمزه با سس بشامل

    مواد استفاده شده در سس پاستا کاملا اختیاری هستن و شما میتونید بسته به ذائقه خودتون اون رو تنظیم کنید مثلا میتونید به جای گوشت از مرغ استفاده کنید و …

    اضافه کردن قارچ و فلفل دلمه‌ای به مواد داخل پاستا در گراتن پاستاطرز تهیه سس بشامل در گراتن پاستا

    ۱- بعد از آماده کردن سس پاستا نوبت به آماده کردن سس بشامل میرسه.

    کره و آرد رو داخل تابه‌ای بریزین و روی حرارت ملایم قرار بدین تا کره ذوب و با آرد مخلوط بشه مواد رو روی حرارت کم تفت بدین تا خامی آرد گرفته بشه اما تغییر رنگ نده.

    کره و آرد در سس بشامل گراتن پاستا

    ۲- شیر رو داخل ظرفی بریزین و روی نصف یک عدد پیاز برش ایجاد کنید و برگ بو رو داخل برش پیاز قرار بدین و دو عدد میخک رو روی پیاز فرو کنید و پیاز رو داخل شیر بندازین و ظرف شیر رو روی حرارت کم قرار بدین تا کاملا گرم بشه نباید بجوشه همین که گرم بشه کافیه و در این فاصله تا شیر داغ میشه با قاشق از شیر روی پیاز بریزین تا پیاز و برگ بو و میخک طعم خودشون رو به شیر انقال بدن.

    بیشتر بخوانید:‌ طرز تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی

    وقتی شیر گرم شد پیاز رو در بیارین و کنار بذارین، شیر گرم رو کم کم به مخلوط کره و آرد تفت خورده (مواد روی حرارت نیست و بعد از تفت خوردن کنار گذاشته شده) اضافه کنید.

    گرم کردن شیر با پیاز و برگ بو و میخک در گراتن پاستا

    ۳- و با لیسک یا همزن دستی مخلوط کنید تا یکدست بشن توجه کنید که شیر باید کم کم اضافه بشه اگه شیر رو یکجا اضافه کنید با آرد به خوبی مخلوط نمیشه و گلوله‌های آرد داخلش باقی میمونه و یکدست نمیشه اگه به این مشکل برخوردید و سس شما یکدست نبود مواد رو از صافی ریز عبور بدین تا هیچ گلوله ای داخلش نمونه و کاملا صاف بشه.

    به مخلوط شیر کمی نمک و فلفل سفید و فلفل قرمز اضافه و مخلوط کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه فتوچینی با مرغ به روش ایتالیایی

    اضافه کردن ادویه به شیر در گراتن پاستا

    ۴- و تابه رو مجددا روی حرارت ملایم قرار بدین و مدام هم بزنید تا مواد کم کم به غلظت سس برسه. توجه کنید اگه مواد رو مرتب هم نزنید ته میگیره و به صورت یکدست غلیظ نمیشه و حالت تکه تکه پیدا میکنه.

    در آخر و موقعی که میخواین سس رو از روی حرارت بردارین در صورت دلخواه میتونید یک قاشق خامه صبحانه را اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج در تهیه سس بشامل

    اضافه کردن خامه به مواد سس بشامل گراتن پاستا

    ۵- و یک قاشق پنیر پارمزان رنده شده بهش اضافه کنید تا طعم بهتری به سس بشامل و گراتن بده (اضافه کردن خامه و پنیر پارمزان اختیاری هست و داخل دستور اصلی سس بشامل نیست و در صورت حذف مشکلی پیش نمیاد اما اگه اضافه کنید طعم بسیار خوبی به سس بشامل میده).

    بعد از آماده شدن سس بشامل در تابه رو میبندیم و ظرف رو کنار میذاریم و میریم سراغ آماده کردن پاستا داخل ظرفی آب بریزین و کمی بهش نمک اضافه کنید و روی حرارت بالا قرار بدین تا به جوش بیاد بعد پاستا (از هر نوع پاستا فرمی با شکل دلخواه میتونید استفاده کنید اما پاستا رشته ای مناسب این غذا نیست) رو داخل آب بریزین و زمان بدین تا آب به جوش بیاد و پاستا ها کاملا نرم بشن و بپزن در آخر یکی از پاستا ها رو تست کنید اگه کاملا پخته بود آبکش کنید و روی پاستا ها آب سرد بگیرین و اجازه بدین بمونه تا آب پاستاها کاملاً خارج بشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گراتن بادمجان با سیب‌زمینی

    دو عدد سیب زمینی رو آب پز کنید و بعد به صورتی ورقه‌ای برش بزنید و یا سیب زمینی‌های ورقه‌ای برش زده رو با روغن سرخ کنید (از هر روشی که دوست داشتین استفاده کنید طوری که با ذائقه تون سازگارتر باشه)

    داخل ظرف مناسب رو کمی چرب کنید و سیب زمینی‌ها ورقه‌ای آب پز رو داخل ظرف بچینید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پاستا گوجه‌فرنگی و اسفناج

    و روی اونها کمی نمک و ادویه دلخواه بپاشین (اگه از سیب زمینی سرخ شده استفاده میکنید نیازی به این کار نیست). روی سیب زمینی‌ها سس بشامل بریزین و با پشت قاشق کاملا پهن کنید.

    ریختن سس بشامل بر روی سیب زمینی‌های گراتن پاستا

    ۶- پاستاهای آبکش شده رو به سس پاستا اضافه و کاملا مخلوط کنید و بعد داخل ظرف بریزین تا ظرف پر بشه.

    ریختن پاستا و مواد پاستا بر روی سیب زمینی برای گراتن پاستا

    ۷- انجام این رو اختیاری هست شما میتونید به جای این کار یک لایه پاستا روی سس بشامل بریزین و بعد روی اون رو با یک لایه از سس پاستا بپوشونید و بعد مجددا از پاستا روی سس بریزین تا ظرف پر بشه یا اینکه مثل من پاستا و سس رو مخلوط کنید تا طعم مواد بیشتر با هم مچ بشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه “پاستا آلفردو” با سس مخصوص

    روی مواد یک لایه پنیر پیتزا بریزین تا کاملا سطح پاستا رو پوشش بده و بعد به دلخواه روی پنیر پیتزا فلفل دلمه ای خرد شده یا قارچ ورقه‌ای خرد شده بریزین.

    ریختن پنیر پیتزا و فلفل دلمه‌ای در گراتن پاستا

    ظرف گراتن رو داخل فر از قبل گرم شده با دمای صد و هشتاد درجه سانتی گراد به مدت حدودی نیم ساعت قرار بدین زمان در فر های مختلف متغیره وقتی روی گراتن طلایی شد از فر خارج کنید و با سس دلخواه سرو کنید.

    طرز تهیه گراتن پاستا با سس بشامل خوشمزه

    گراتن پاستا خوشمزه و خانگی

    نکات تهیه گراتن پاستا:

    • سس بشامل طعم خوبی به این غذا میده اما در صورتی که مایل به استفاده از سس بشامل نیستین میتونید اون رو حذف کنید و به جاش یک قاشق خامه به سس پاستا اضافه کنید و یا به جای سس بشامل از سس کچاپ روی سیب زمینی ها استفاده کنید.
    • میتونید این غذا رو از روز قبل برای مهمونی‌ها آماده کنید و داخل ظرف بکشید و روی اون سلفون بکشید و در روز سرو روی اون پنیر پیتزا بریزین و داخل فر قرار بدین تا بپزه.
    • اگه سس بشامل شما اضافه اومد میتونید اون رو به مخلوط پاستا ها اضافه کنید البته این کار اختیاریه.
    • کسانی که فر ندارن هم به راحتی میتونن گراتن رو در منزل تهیه کنن برای تهیه گراتن روی گاز ماهیتابه رو کمی چرب کنید و بعد درست مثل دستور لایه‌های مواد رو داخل ماهیتابه قرار بدین و روی اونها پنیر پیتزا بریزین و روی حرارت کم قرار بدین تا پنیر آب بشه حدود ده الی پانزده دقیقه کافیه در این روش پخت روی گراتن طلایی نمیشه و سفید باقی میمونه اگه این حالت رو دوست نداشتین قبل از ریختن پنیر پیتزا روی لایه آخر پنیر رنده شده رو با مقدار کمی زعفران دم کرده غلیظ مخلوط کنید تا رنگ بگیره و بعد روی لایه رویی بریزین تا موقع آب شدن رنگ طلایی داشته باشه.
    • گراتن پاستا رو به عنوان پیش غذا توی مهمونی‌ها یا به عنوان غذای اصلی در منزل میتونید سرو کنید.
    • برای مهمانی و دورهمی‌ها میتونید گراتن پاستا رو داخل ظرف های تک نفره رمکین آماده کنید تا سرو اون راحت‌تر باشه.

    فرق گراتن با سوفله در چیست؟

    بسیاری از افراد گراتن رو با سوفله اشتباه میگیرن و یا این دو غذا رو یکی میدونن اما در واقع این دو شاید از نظر ظاهری و نحوه سرو کمی شبیه باشن اما در اصل با هم متفاوتن.

    سوفله در زبان فرانسوی به معنی پفک کردن و بالا آمدن است داخل سوفله از تخم مرغ استفاده میشه و زرده تخم مرغ جداگانه و سفیده تخم مرغ هم زده و پف کرده به صورت جداگانه با مواد ترکیب میشن اگه سوفله غذایی باشه از سیب زمینی، مرغ، ژامبون یا انواع سبزیجات داخل اون استفاده میشه و اگه سوفله دسری باشه از مواد دیگه ای مثل پنیر، شکلات، میوه، مربا و ….

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوفله سیب زمینی

    بنابراین به علت استفاده از تخم مرغ هم زده شده سوفله برعکس گراتن داخل فر پف میکنه و بالا میاد. اما گراتن در زبان فرانسه به معنی رنده شده است که به براده های نان سوخاری و یا پنیر رنده شده که روی گراتن استفاده میشه اشاره داره وقتی میگیم رویه و سطح غذاباید گراتینه بشه یعنی سطح اون باید کاملا طلایی بشه و چون از تخم مرغ زده شده داخل گراتن استفاده نشده از پف کردن و بالا اومدن خبری نیست.

    امیدوارم از طرز تهیه گراتن پاستا خوشتان آمده باشد. برای مشاهده طرز تهیه غذاهی فست فودی دیگر به سرویس آشپزی مجله اینترنتی اکالا سری بزنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.