آشپزینکات آشپزی

طرز تهیه پودر پوست لیمو ترش به روش خانگی + خوشمزه و خوش‌عطر

لیمو از آن میوه‌هایی است که نه تنها آب آن سرشار از خاصیت و مزه است، بلکه پوست لیمو نیز خواص زیادی دارد و برای مزه دار کردن انواع غذا استفاده می‌شود. یکی از ساده‌ترین روش‌های درست کردن پودر لیمو، استفاده از پوست آن است. برای تهیه پودر پوست لیمو ترش تنها باید پوست لیمو را خشک و سپس آسیاب کنید.

اما چگونه پوست لیمو ترش را خشک کنیم؟ در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه پودر پوست لیمو ترش و همه فوت و فن‌های درست کردن این ادویه معطر آشنا شوید.

طرز تهیه پودر پوست لیمو ترش

درست کردن پودر پوست لیمو در خانه بسیار راحت است، اما اگر با فوت و فن‌های تهیه این ادویه آشنا نباشید، طعم آن فوق‌العاده تلخ و غیر قابل مصرف می‌شود. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه پودر پوست لیمو بدون تلخی آشنا شوید.

مرحله اول؛ پوست نازک لیمو را جدا کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه پودر پوست لیمو ترش باید لیموها را به خوبی بشویید و خشک کنید. سپس با کمک یک چاقوی تیز با پوست کن، پوست زرد یا سبز رنگ روی لیمو را جدا کنید. از آنجایی که گرفتن تلخی پوست لیمو ترش سخت است، بهتر است برای تهیه پودر پوست لیمو تنها از بخش رنگی پوست لیمو استفاده کنید. این کار مانع تلخ شدن ادویه می‌شود و طعم بهتری به پودر لیموی شما می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی پوست لیمو ترش

مرحله دوم؛ پوست لیمو را خشک کنید

در این مرحله از طرز تهیه پودر پوست لیمو ترش باید پوست لیموها را خشک کنید. برای خشک کردن پوست لیمو روش‌های مختلفی وجود دارد. می‌توانید پوست لیموها را در دستگاه میوه خشک‌کن، خشک کنید و یا آن را زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.

یک روش ساده دیگر برای خشک کردن پوست لیمو ترش نیز استفاده از شوفاژ و بخاری است. برای خشک کردن پوست لیمو ترش در میوه خشک‌کن، باید دستگاه را روی ۹۵ درجه تنظیم کنید و سپس حدود ۱۰ تا ۱۲ دقیقه صبر کنید تا پودر پوست لیموی شما آماده شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    برای خشک کردن پودر پوست لیمو در آفتاب باید پوسته‌های لیمو را روی سینی یا یک پارچه تمیز و خشک بریزید و برای چند روز در معرض نور خورشید قرار دهید.

    اگر برای خشک کردن پوست لیمو از شوفاژ و بخاری استفاده می‌کنید، باید پوست‌های لیمو را روی سینی بریزید و روی شوفاژ یا بخاری قرار دهید. برای این کار حرارت شوفاژ یا بخاری باید کم باشد. هر چند ساعت یک بار پوست لیموها را زیر و رو کنید تا کاملا خشک شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبلیمو خانگی بدون تلخی با لیمو تازه

    مراحل تهیه پودر پوست لیمو ترش

    مرحله سوم؛ پوست خشک لیمو ترش را پودر کنید

    بعد از اینکه پوست لیمو ترش کاملا خشک شد باید با دست پوست لیمو را فشار دهید و مطمئن شوید که پودر می‌شود. سپس پوست لیموها را در آسیاب بریزید و کاملا پودر کنید. اگر به دستگاه آسیاب برقی دسترسی ندارید، می‌توانید برای پودر کردن پوست لیمو از هاون یا گوشت‌کوب نیز استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک لیمو؛ کیک تابستانی خوشمزه!?

    نکات و فوت و فن‌هایی که باید در مورد طرز تهیه پودر پوست لیمو ترش بدانید!

    در این بخش به چند نکته جهت تهیه پودر پوست لیمو اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای تهیه پودر پوست لیمو ترش باید از لیموهای تازه و بدون لک استفاده کنید. هیچگاه از لیمو ترش مانده برای تهیه پودر پوست لیمو استفاده نکنید.
    • بعد از این که پودر پوست لیمو را آماده کردید، آن را در یک شیشه در بسته بریزید و در مکانی خشک و خنک قرار دهید.
    • در زمان جدا گرفتن پوست لیمو مراقب باشید تا بخش‌های سفید لیمو جدا نشوند. این کار مانع تلخ شدن پودر پوست لیمو می‌شود.
    • در طرز تهیه پودر لیمو عمانی با پوست قبل از پودر کردن پوست لیموها مطمئن شوید که همه لیموها به خوبی خشک شده‌اند، در غیر این صورت امکان ورود رطوبت به ادویه و کپک زدن آن وجود دارد.
    • می‌توانید از استفاده از پوست لیمو ترش پس از آبگیری برای تهیه این ادویه استفاده کنید. در این روش تنها جدا کردن بخش‌های رنگی پوست لیمو باید با دقت بیشتری انجام شود.
    • برای تهیه پودر پوست لیمو بهتر است از لیموهای درشت و زرد رنگ استفاده کنید.
    • خشک کردن پودر پوست لیمو زیر نور آفتاب بیشتر از روش‌های دیگر طول می‌کشد و معمولا با توجه به گرما و خشکی هوا حدود ۱ هفته طول می‌کشد.

    بیشتر بخوانید: روش‌های درست کردن پودر سوخاری خانگی

    پوست لیمو ترش خشک شده برای چی خوبه؟

    پوست لیمو عطر فوق‌العاده‌ای دارد و برای مزه دار کردن انواع غذا و سالاد مناسب است. می‌توانید از پودر پوست لیمو برای مزه دار کردن غذاهایی مثل قورمه سبزی، مرغ، املت، خورش قیمه، انواع سس، خورش‌ها، پلو مخلوط، انواع کیک و کوکی و دسرهای مختلف استفاده کنید. اضافه کردن پودر پوست لیمو برای از بین بردن بوی تخم مرغ در غذا و دسر بسیار مناسب است.

    می‌توانید از این پودر برای مزه دار کردن مرغ و سبزیجات در فر درست کنید و یا حتی از آن برای تهیه دمنوش استفاده کنید. برای تهیه دمنوش پوست لیمو ترش می‌توانید مقداری از پوست لیمو ترش پودر نشده را همراه با آب جوش در قوری بریزید و بعد از ۱۵ دقیقه که دمنوش دم کشید، آن را مصرف کنید. این پودر لیمو به هیچ عنوان تلخ نیست و عطر بی‌نظیری به غذاها و دسرهای شما می‌بخشد.

    یک روش ساده برای از بین بردن لک و آکنه‌های پوستی استفاده از اسکراب لیمو و شکر است. برای این کار باید ۱ قاشق پودر پوست لیمو را با کمی شکر و روغن زیتون ترکیب کنید.

    حال پوست صورت و بدن خود را کمی خیس کنید و از این لایه بردار روی پوست استفاده کنید. حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد پوستتان را بشویید. این اسکراب پوست را لایه‌برداری می‌کند و موجب سم‌زدایی و روشن شدن پوست شما می‌شود.

    بیشتر بخوانید: روش‌های پودر کردن هل در خانه

    خواص پودر پوست لیمو ترش

    خواص پودر پوست لیمو ترش

    پوست لیمو ترش درست مثل خود لیمو ترش سرشار از انواع ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان و مواد معدنی است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین خواص پودر پوست لیمو ترش اشاره شده است.

    • تقویت سیستم ایمنی بدن
    • بهبود هضم غذا
    • کاهش التهاب در بدن
    • بهبود سلامت قلب
    • کاهش خطر ابتلا به سرطان
    • بهبود سلامت پوست و مو
    • افزایش انرژی
    • کمک به کاهش وزن
    • جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن
    • پاکسازی کبد
    • سلامت دهان و دندان

    بیشتر بخوانید: روش‌‌های خشک کردن سیر تازه + طرز تهیه پودر سیر

    سخن نهایی

    اگر شما هم جز آن دسته افرادی هستید که پوست لیمو را دور می‌ریزید، بهتر است برای یک بار هم که شده پودر پوست لیمو را در خانه درست کنید و ببینید که این ادویه ساده چقدر به خوش عطر و خوشمزه شدن غذاها کمک می‌کند. برای تهیه پودر پوست لیمو حتما از لیموهای درشت و سالم استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که تنها قسمت رنگی پوست لیمو برای تهیه پودر لیمو خشک کنید تا مزه پودر لیموی شما تلخ نشود.

    پیشنهاد می‌شود طرز تهیه پودر پوست لیمو ترش به این روش را امتحان کنید و از این ادویه فوق‌العاده برای مزه دار کردن انواع غذا و دسر استفاده کنید. از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما متشکریم.

    ۴/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.