آشپزینکات آشپزی

چگونه روغن کنجد فاسد را از سالم تشخیص دهیم؟

روغن کنجد، روغنی است که از دانه‌های کنجد گرفته می شود. این روغن در پزشکی نیز بسیار محبوب است و علاوه بر استفاده در پخت و پز در ماساژ و طب سنتی بسیار کاربرد دارد. روغن کنجد یک روغن گیاهی سرشار از مواد مغذی و ویتامین E است و مصرف آن برای سال‌های ابتدایی رشد کودکان به شدت توصیه می‌شود. وارد کردن روغن کنجد در رژیم غذایی و جایگزین کردن آن با سایر روغن‌ها در پخت و پز موجب بهبود سلامتی بدن شما می‌شود.

ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ خواص روغن کنجد و نحوه نگهداری صحیح از آن و مشخصات و ویژگی‌های روغن کنجد فاسد را در قالب این مقاله برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

نشانه‌ها و علائم روغن کنجد فاسد چیست؟

اولین نکته‌ای که برای مصرف روغن کنجد باید به آن توجه کنید، این است که قبل از مصرف تاریخ انقضای روی شیشه روغن را بررسی کنید. از نشانه‌های و علائم روغن کنجد فاسد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- تغییر رنگ روغن

بررسی رنگ روغن یکی از فاکتورهایی ساده‌ای است که به راحتی با کمک آن می‌توانید روغن فاسد را تشخیص دهید. رنگ روغن کنجد فاسد زرد کهربایی و تیره است در صورتی که روغن کنجد تازه و مرغوب رنگ زرد طلایی دارد.

بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز روغن کنجد

۲- بوی بد روغن

روغن کنجد فاسد دارای بوی بسیار بدی است برخلاف روغن کنجد مرغوب که بسیار خوشبو و معطر است این روغن بوی بسیار تند و تیزی دارد، بویی شبیه به بوی صابون.

نشانه‌ها و علائم روغن کنجد فاسد

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- چشیدن طعم روغن

    اگر هیچ کدام از راه‌کارهای بالا به شما کمک نکرد روغن را کمی بچشید. روغن کنجد فاسد طعمی تلخ و تند دارد. هرگز از روغنی با این مشخصات در پخت و پز استفاده نکنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی انبه با روغن زیتون

    ۴- چسبنده شدن ظرف روغن

    این روش کمی می‌تواند به شما کمک کند و نتیجه قطعی ندارد . ظرف نگهدارنده روغن چسبناک و چسبنده می‌شود. اگر حس کردید که ظرف روغن‌تان چسبناک شده از طریق سایر روش‌های بالا از فاسد شدن روغن اطمینان حاصل کنید.

    فواید روغن کنجد چیست؟

    از جمله فواید روغن کنجد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • روغن کنجد دارای خواص بسیار زیادی است.
    • در تقویت استخوان‌ها به شما کمک می‌کند، موجب بهبود کیفیت مو می‌شود و از سرطان پیشگیری می‌کند.
    • روغن کنجد سلامت و زیبایی پوست را ارتقا می‌دهد و در کنترل اضطراب و استرس به شما کمک می‌کند.
    • روغن کنجد موجب کاهش التهاب می‌شود و می‌تواند سطح قند خون را تنظیم کند.
    • برای بهبود سلامت قلب مفید است و موجب کنترل فشار خون در بزرگسالان می‌شود.

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه نان کنجدی

    روغن کنجد فاسد

    مدت زمان ماندگاری روغن کنجد چقدر است؟

    روغن کنجد بیشتر از ۲ سال عمر مفید ندارد و روغن کنجدی که بیش از ۲ سال است و از تاریخ تولیدش گذشته را بی شک دور بیندارزید. روغن کنجدی که درب آن باز نشده باشد در دمای محیط ۱ سال و در یخچال حداکثر ۲ سال قابل نگهداری است.

    روغن باز شده ۶-۸ ماه در فضای محیط و تا ۲ سال در یخچال قابل نگهداری است. توجه داشته باشید که روغن نباید در معرض تابش نور خورشید و آفتاب قرار گیرید. بهترین مکان برای نگهداری روغن کنجد فضای تاریک و خنک یخچال است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک کنجدی

    سخن آخر

    امیدواریم که با مطالعه مقاله فوق به راحتی روغن کنجد فاسد و خراب شده را از روغن سالم تشخیص دهید و به بهترین شکل از این روغن نگهداری کنید. روغن کنجد برای بدن بسیار مفید است و به شما توصیه می‌کنیم حتما از آن در رژیم غذاییتان استفاده کنید. از این که تا پایان این مقاله نیز با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۴.۳/۵ (۳ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا