آشپزینکات آشپزی

روش‌ نگهداری از باقیمانده انواع گوشت (تن ماهی، مرغ و…)

اسراف هیچ وقت پسندیده نبوده است. اسراف همواره جز اخلاقیات نکوهش شده ایرانیان بوده است. به همین دلیل است که همه ما با صحنه قابلمه‌ها و ظروف یخچالی پر از غذا روبه‌رو شده‌ایم‌. عمده دلیل این کار، جهت جلوگیری از اسراف بوده است. هرچند برای مادران ما سخت بوده است ولی امروزه با پیشرفت علم و افزایش امکانات می‌توانیم خوش‌بین باشیم که اسراف هم کم‌تر خواهد شد.‌

در این مقاله از اکالا بلاگ قرار است روش‌های نگهداری از باقیمانده گوشت تن ماهی، مرغ پخته شده و قرمز را با هم بررسی کنیم. اگر شما هم اسراف را نمی‌پسندید، این مقاله را تا به انتها مطالعه کنید.

نکات مهم و کلیدی در نگهداری از گوشت تن ماهی

کنسرو تن ماهی اگر به درستی نگهداری شود، ۳ تا ۵ سال سالم بماند. این در حالی است که پس از باز شدن، فقط می‌تواند حدود ۳ تا ۴ روز در یخچال و ۳ ماه در فریزر نگهداری شود. این تفاوت در مدت زمان نگهداری به این دلیل است که پس از باز شدن قوطی، تن ماهی در معرض هوا قرار می‌گیرد و باکتری‌ها می‌توانند به سرعت در آن رشد کنند. در ادامه چند نکته مهم برای طولانی کردن عمر کنسرو تن ماهی را با شما در میان می‌گذاریم. با ما همراه باشید.

نکته اول) گوشت را از هوا دور نگه دارید.

پس از باز کردن قوطی تن ماهی باید آن را بلافاصله در یخچال بگذارید. دیگر نکته که باید به آن توجه کنید، این است که تن ماهی را باید در یک کیسه زیپ‌دار قرار دهید. با این کار قرار است گوشت ماهی را دور از دسترس هوا قرار دهیم. شاید به نظرتان عجیب بیاید ولی حتی می‌توانید از دستگاه وکیوم استفاده کنید و هوا را از قوطی خارج کنید تا ماهی تن برای چند روز سالم بماند.

بیشتر بخوانید: مدت زمان نگهداری گوشت بیرون از یخچال

نکته دوم) کنسرو تن ماهی را فقط در مواقع مصرف باز کنید.

بنابراین، بهتر است قوطی را فقط زمانی باز کنید که آماده استفاده از ماهی تن هستید و سعی کنید تا حد امکان، چیزی از آن باقی نماند. اگر مجبور شدید مقداری از ماهی تن را نگه دارید، آن را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

نکات مهم و کلیدی در نگهداری از گوشت تن ماهی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    نکته سوم) از تن ماهی که بوی نامطبوعی دارد استفاده نکنید.

    همچنین، از مصرف ماهی تنی که بوی بدی می‌دهد یا تغییر رنگ داده است، خودداری کنید. این نشانه‌های ظاهری، علائم خرابی و فاسد شدن تن ماهی هستند.

    بیشتر بخوانید: مدت زمان نگهداری ماهی در فریزر

    نکته چهارم) گوشت تن ماهی را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید.

    برای نگهداری ماهی تن در فریزر، می‌توانید آن را به قطعات کوچک‌تر برش دهید تا سریع‌تر یخش باز شود. با رعایت این نکته، پس از خارج کردن کنسرو از فریزر، سریع‌تر آماده مصرف می‌شود.

    روش نگهداری گوشت مرغ پخته شده

    برای نگهداری باقیمانده گوشت مرغ پخته شده، شما باید چند مرحله را طی کنید. در ادامه این مقاله، مراحل نگهداری از مرغ پخته شده را برای شما آورده‌ایم.

    1. ابتدا باید گوشت را از استخوان‌ها جدا کنید. این کار را با استفاده از یک چاقوی تیز انجام دهید.
    2. پس از جدا کردن گوشت از استخوان‌ها، آن‌ها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم‌ کنید. همانطور که در بخش قبل گفتیم، با تکه تکه کردن گوشت یخش سریع‌تر باز می‌شود.
    3. در مرحله بعد، گوشت مرغ را در یک ظرف پلاستیکی درب‌دار یا یک کیسه زیپ‌دار قرار دهید. سپس، یک لایه سلفون روی گوشت بکشید تا از خشک شدن آن جلوگیری کنید. در نهایت، یک لایه فویل آلومینیومی روی سلفون بپیچید. به هر حال، کار از محکم کاری عیب نمی‌کند.

    این روش نگهداری باعث می‌شود که گوشت مرغ برای مدت سه ماه در فریزر تازه بماند. با این حال، باید توجه داشته باشید گوشت مرغ پخته شده را نباید با گوشت مرغ خام در یک طبقه از فریزر خود قرار دهید. چرا که گوشت خام حاوی باکتری‌هایی است که می‌توانند همچون یک ویروس به گوشت پخته شده منتقل شوند. بنابراین همیشه به خاطر داشته باشید که این دو نوع گوشت را جدا از همدیگر نگهداری کنید.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش برای فریز کردن مرغ پخته

    روش نگهداری گوشت مرغ پخته شده

    همچنین می‌توانید از ظروف یا کیسه‌های مخصوص نگهداری مواد غذایی استفاده کنید. حتی ظروف مخصوصی برای این کار طراحی شده‌اند. به یاد داشته باشید که…

    • گوشت مرغ پخته شده را بلافاصله پس از پخت در یخچال قرار دهید.
    • گوشت مرغ پخته شده را در ظرفی دردار یا کیسه زیپ‌دار قرار دهید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود.
    • گوشت مرغ پخته شده را حداکثر تا سه روز در یخچال نگهداری کنید.

    با رعایت این نکات می‌توانید از باقیمانده گوشت مرغ خود به بهترین شکل ممکن نگهداری کنید و از آن در وعده‌های غذایی بعدی استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: با بدترین عوارض غذاهای فریز شده آشنا شوید!

    بهترین روش نگهداری از گوشت قرمز

    نکته ثابت در خصوص نگهداری از باقیمانده غذا این است که باید آن را در یخچال یا فریزر نگهداری کرد. برای نگهداری در یخچال، اجازه دهید گوشت کاملا خنک شود. سپس گوشت‌ها را در یک ظرف درب‌دار یا کیسه زیپ‌دار قرار دهید. به خاطر داشته باشید که گوشت پخته را می‌توان به مدت یک تا سه روز در یخچال نگهداری کرد. از طرفی برای نگهداری طولانی مدت از فریزر استفاده می‌شود.

    پس مواد غذایی مثل گوشت قرمز به مدت ۳ ماه دوام خواهد آورد. برای نگهداری در فریزر، گوشت را از استخوان جدا کنید و آن را به قطعات کوچک‌تر برش دهید. سپس، گوشت را در یک ظرف پلاستیکی درب دار یا کیسه زیپ‌دار قرار دهید و آن را با فویل بپیچید. همانطور ‌که گفتیم، گوشت پخته را می‌توان به مدت سه ماه در فریزر ذخیره کرد. به یاد داشته باشید که…

    • گوشت پخته را بلافاصله پس از پخت، در یخچال یا فریزر قرار دهید.
    • گوشت پخته را در ظرفی درب‌دار یا کیسه زیپ‌دار ذخیره کنید. با رعایت این نکته از خشک شدن گوشت جلوگیری شود.
    • از مصرف گوشت پخته‌ای که بوی بدی می‌دهد یا تغییر رنگ داده است، خودداری کنید. پس نشانه‌های خطرناک را در یابید.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش برای فریز کردن انواع خورشت‌ها

    بهترین روش نگهداری از گوشت قرمز

    سخن آخر

    در این مقاله روش‌ها و نکات مهم و کلیدی ذخیره گوشت را با هم بررسی کردیم. گوشت جز مواد خوراکی پرمصرف ما ایرانی‌ها است. بنابراین واجب است که در این وضعیت اقتصادی، روش‌های نگهداری و ذخیره این مواد را یاد بگیریم. با به کارگیری هر کدام از این نکات، شانس شما برای خراب نشدن گوشت بیشتر می‌شود. امیدواریم این مقاله از مجله آشپزی اکالا در این راستا به شما کمک کرده باشد.

    ۲/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.