آشپزینکات آشپزی

ترفندهای کاربردی برای انتخاب و نگهداری طولانی‌تر سیب

 سیب حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که برای ایمنی و سلامتی بدن بسیار مفید هستند. این میوه شگفت‌انگیز ماندگاری مناسبی دارد؛ اما اگر بخواهید تا مدت زیادی مثلا ۲ ماه آن را در منزل نگهداری کنید رعایت برخی نکات کمک شایانی به این امر می‌کند. در این مقاله از اکالا بلاگ با ما همراه باشید تا بهترین روش‌های انتخاب و نگهداری طولانی مدت سیب را با هم بیاموزیم.

مهم‌ترین نکات برای خرید سیب سالم

مهم‌ترین نکات برای خرید سیب سالم به شرح زیر است:

۱- رنگ سیب

سیب در رنگ‌های مختلف قرمز، سبز و زرد در بازار موجود است؛ اما مهم‌ترین نکته برای اطمینان از سالم‌بودن سیب یک‌دست بودن رنگ سیب است. سیب باید فاقد هرگونه لک باشد و نباید برخی نواحی آن روبه کدری برود؛ بنابراین هنگام خرید سیب حتما به یکدستی و یکنواختی رنگ آن توجه کنید.

۲- پوست سیب

علاوه بر رنگ سیب، خود پوست سیب هم بیانگر نشانه‌هایی مهم از سالم‌بودن سیب است. پوست سیب باید براق و فاقد چروکیدگی باشد. وجود خراش و چروکیدگی روی پوست سیب حاکی از این است که سیب تازه نیست یا از سردخانه روانه بازار شده است.

مهم‌ترین نکات برای خرید سیب سالم

۳- سفتی سیب

یکی از بهترین نشانه‌ها برای بررسی سالم‌بودن سیب، بررسی میزان سفتی آن است. سیب تازه کاملا سفت است و با فشار انگشت دچار فرورفتگی نمی‌شود. اگر با فشار دست پوست سیب فرورفت یا سیب خیلی رسیده است یا در حال خراب‌شدن است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- بوی سیب

    سیب بوی بسیار مطبوعی دارد، برای امتحان اگر انباری خشک و خنک دارید چند روز یک سبد سیب را در آن قرار دهید، بعد از آن به‌محض ورود به آن فضا بوی مطبوع سیب را متوجه می‌شوید. برای بررسی سالم‌بودن سیب آن را بو کنید اگر بوی ترشیدگی یا ماندگی یا به‌طورکلی هر بویی غیر از بوی مطبوع و شیرین سیب را حس کردید از خریدن آن اجتناب کنید.

    بیشتر بخوانید: نگهداری از کیوی به مدت طولانی

    نکات مهم برای نگهداری طولانی مدت سیب

    سیب میوه‌ای مقاوم با درجه ماندگاری مناسب است؛ اما رعایت برخی نکات می‌تواند زمان ماندگاری آن را تا ۲ ماه افزایش دهید.

    ۱- دمای مناسب برای نگهداری سیب (نگهداری در یخچال)

    در ابتدا باید گفت اگر شما سیب تازه خریداری کنید می‌توانید تا ۲ ماه آن‌ را در یخچال نگهداری کنید. دمای مناسب برای نگهداری سیب ۱- تا ۲ درجه سانتی‌گراد است. البته اگر می‌خواهید سیب را برای مدت طولانی نگه دارید آن‌ را جدا از سایر میوه‌ها در پلاستیک گذاشته مطمعن شوید که به هیچ‌عنوان رطوبت وارد آن نشود.

    نکات مهم برای نگهداری طولانی مدت سیب

    ۲- روش مناسب برای نگهداری سیب (دور از تابش آفتاب)

    همان‌طور که در شماره یک ذکر شد سیب باید در مکان خشک و خنک نگهداری شود. اگر می‌خواهید سیب را در مکانی غیر از یخچال نگهداری کنید ضمن رعایت این نکته حتما مطمئن شوید که سیب در معرض تابش آفتاب قرار ندارد. تابش آفتاب موجب بروز فعل‌وانفعالات در سیب شده و سیب را ابتدا نرم و چروکیده می‌کند و بعد از آن می‌تواند موجب فساد سیب شود.

    ۳- چیدمان سیب

    شاید این نکته چندان مهم به نظر نیاید؛ اما تاثیر خیلی مهمی در ماندگاری سیب دارد. اگر در میان سیب‌ها، مواردی وجود دارد که دارای خراشیدگی پوست است یا رنگ سیب دارای لکه است یا سیب خیلی رسیده است، باید آن‌ها را از بقیه سیب‌ها جدا کنید.

    سیب‌های آسیب‌دیده یا خیلی رسیده موجب خرابی سایر سیب‌ها می‌شود. همان‌طور که قبلا هم گفتیم سیب‌ها را باید از سایر میوه‌ها جدا کنید؛ چون خیلی سریع به گازهای خارج‌شده از آن‌ها واکنش نشان داده و زمان ماندگاری‌شان کاهش می‌یابد.

    بیشتر بخوانید: نکات نگهداری و ماندگاری طولانی‌تر پرتقال

    ۴- رطوبت سیب را بگیرید

    یکی از مواردی که موجب فساد سیب‌ها به‌خصوص در یخچال می‌شود خیس و مرطوب بودن سیب است. سیب ماده غذایی است که به‌خودی‌خود مقداری رطوبت در بافت‌ها پوستی خود دارد. اگر قبل از قراردادن سیب در یخچال آن‌ها را می‌شویید حتما ابتدا با دستمال خشک کنید و بعد به یخچال منتقل کنید. رطوبت میان سیب‌ها خیلی زود موجب فساد و ترشیدگی سیب می‌شود.

    نگهداری سیب برای همه فصول

    ۵- پلاستیک سیب را گره نزنید

    اگر سیب‌ها را در نایلون یا پلاستیک در یخچال نگهداری می‌کنید حتما از مواردی استفاده کنید که دارای سوراخ‌های ریز برای گردش هوا هستند. بستن و گره‌زدن نایلون حاوی سیب مانع از تهویه هوا شده و فرآیند فساد سیب را سرعت می‌بخشد.

    بیشتر بخوانید: روش نگهداری طولانی مدت نارنگی در خانه

    نگهداری سیب برای همه فصول

    به طبع سیب تازه را نمی‌توان بیش از ۲ ماه در منزل نگهداری کرد اما اگر شما این میوه را خشک کنید می‌توانید در فصل‌های مختلف از خواص آن بهره‌مند شوید. سیب‌های خشک شده بسیاری خواص سیب تازه را دارند و اگر قصد شما استفاده روتین از خواص این ماده غذایی ارزشمند است می‌توانید سیب را به روش‌های مختلف خشک کنید و در تمامی سال استفاده کنید.

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا ضمن بررسی مهم‌ترین نکات هنگام خرید سیب و انتخاب سیب تازه، بهترین روش‌های نگهداری سیب تازه برای مدت‌زمان طولانی‌تر را به شما آموزش دادیم. امیدواریم که این مقاله برای شما سودمند باشد.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.