دانستنی

۵ علامت بیماری کبد روی دست‌ها

بیماری‌های کبد از جمله مسائل جدی هستند که می‌توانند بر زندگی افراد تأثیرگذار باشند. همچنین بیماری‌های کبدی در مراحل اولیه خود علایم کمتری نشان می‌دهند، اما به مرور زمان ممکن است به عوارض جدی منجر شوند. این امر تا حدی اهمیت مراقبت از سلامتی را نشان می‌دهد.

در این مقاله از اکالا بلاگ، قصد داریم به بررسی نشانه‌های بیماری کبد بر روی دست‌ها بپردازیم. این آگاهی می‌تواند به شما کمک کند تا در صورت بروز این علائم اقدامات لازم را برای تشخیص و درمان انجام دهید و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید.

نشانه‌های متداول بیماری کبد روی دست‌ها

شناخت نشانه‌ها و علائم بیماری کبد اهمیت زیادی دارد. از طرفی برخی بیماری‌های کبدی ریشه ژنتیکی دارد اما با این حال توجه به سلامت کبد و کارایی آن را می‌توان با تغییرات پوستی بخصوص بر روی دست‌ها تشخیص داد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین علائم بیماری کبدی بر روی دست‌ها اشاره کرده‌ایم:

۱- قرمز شدن کف دست و مشکلات کبدی

محققان در مطالعات خود به این نتایج رسیده‌اند که التهابات و قرمزی های ایجاد شده در کف دست‌ها می تواند از علائم اولیه بیماری‌های کبدی باشد. افراد دارای بیماری سیروز کبدی، علائمی همچون التهاب و قرمز شدن کف دست‌ها را تجربه می‌کنند.

قرمزی دست‌ها اغلب زیر انگشتان دست مشاهده می شود و در برخی افراد با احساس گرما و سوزش همراه است. بیماری کبدی موجب گشاد شدن رگ‌های خونی شده و منجر به قرمز شدن کف دست‌ها می‌شود.

قرمز شدن کف دست و مشکلات کبدی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- ایجاد لکه‌های پوستی

    لکه‌های پوستی ایجاد شده در دوران بارداری ناشی از بیماری‌های کبدی نیستند. اما علائم پوستی مانند لکه‌های ریز قرمز یا پوسته‌ریزی از نشانه‌های شایع در مشکلات کبدی است. برخی اوقات اختلال کبد موجب خونریزی‌های سطحی پوست می‌شود.

    بیشتر بخوانید: آیا کبد چرب قابل درمان است؟

    ۳- ایجاد آنژیوم عنکبوتی

    آنژیوم عنکبوتی یا رگ‌های عنکبوتی به رگ‌های خونی نزدیک سطح پوست اشاره دارد که از علائم بروز سیروز کبدی به شمار می‌رود. سیروز کبدی به نوعی زخم در کبد است در انواع بیماری‌های کبدی ایجاد می‌شود.

    سیروز کبدی موجب ایجاد رگ‌های عنکبوتی به شکل لکه‌های قرمز روی بینی یا دیگر بخش‌های پوست مثل دست‌ها می‌شود.

    بیشتر بخوانید: زعفران؛ راهی برای مقابله با بیماری‌های کبد!

    ۴- خارش پوست دست

    خارش پوست در اغلب افراد دارای آلرژی یا بر اثر نیش حشرات بروز می‌کند. اما یکی دیگر از دلایل آن نیز افزایش سطح نمک صفراوی است که اغلب در طول شب این خارش شدت بیشتری دارد که ارتباط مستقیمی با بیماری‌های کبدی دارد.

    خارش پوست ناشی از بیماری‌های کبدی به طور خاص در کف دست‌ها با پا خود را نشان می‌دهد و بر اثر گرما مانند آب گرم یا در دوران قاعدگی با تغییرات هورمونی شدت می‌گیرد.

    خارش دست از نشانه‌های مشکلات کبد

    ۵- پوست خشک و شوره‌ای

    بیماری کبد ممکن است باعث ایجاد تغییرات در تولید چربی‌های پوستی شود که منجر به پوست خشک و شوره‌ای می‌شود. این تغییرات بر روی پوست دست نیز مشاهده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: خواص رب انار برای کبد

    با توجه به مطالب بیان شده در این مقاله از مجله دانستنی اکالا، بیماری کبد با بروز علائمی بر روی دست‌ها همراه است که از جمله آن‌ها می‌توان به رنگ زرد پوست، پوست خشک و شوره‌ای و تورم و خارش پوست اشاره کرد. بنابراین در صورت مشاهده هر یک از این علائم و ایجاد هر گونه تغییرات غیرطبیعی روی پوست دست‌ها به پزشک مراجعه کنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.