آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه تارت حلوا با حلوای سوهان خوشمزه و مجلسی

حلوا یکی از دسرهای سنتی و پرطرفدار ایرانی است که بخصوص در مراسم‌های مذهبی بسیار مورد توجه است و به شیوه‌های مختلف تزئین و سرو می‌شود. یکی از روش های سرو حلوا به شکل تارت است که زیبایی خاصی به حلوا می‌دهد و چون تارت‌ها به صورت تک نفره آماده می‌شوند سرو و پذیرایی از مهمان‌ها با این روش بسیار شیک و آسان است. به علاوه طعم حلوا در کنار طعم تارت خوشمزه که حالت ترد دارد بسیار عالی است و جلوه بسیار زیبایی به مهمانی‌ها می‌دهد. با ما در اکالا بلاگ همراه شوید تا طرز تهیه نارت حلوایی را آموزش دهیم.

مواد لازم برای تارت:
کره۱۵۰ گرم
پودر قند (نثار)۶۰ گرم
آرد سه صفر۲۰۰ گرم حدودی
زرده تخم مرغ۱ عدد
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
پودر هلیک دوم قاشق چای خوری
زعفران دم کرده غلیظیک دوم قاشق چای خوری

مواد لازم تارت برای تارت حلوا

مواد لازم برای تهیه حلوای سوهان:
آرد گندم یا آرد سنگکیک و نیم پیمانه
شیریک دوم پیمانه
روغن مایعسه چهارم پیمانه

مواد لازم حلوای سوهان

مواد لازم برای شربت حلوا:
شکر۱ پیمانه
شیر۱ پیمانه
گلاب اعلایک چهارم پیمانه
پودر هل۱ قاشق چای خوری
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم

مواد لازم برای شربت حلوا

طرز تهیه تارت:

۱- اول باید تارت‌ها رو آماده کنیم برای تهیه تارت کره رو به صورت تکه های خرد شده داخل ظرفی بریزین (کره رو چند دقیقه زودتر از یخچال خارج کنید تا کمی نرم بشه) و پودر قند الک شده رو بهش اضافه کنید.

و با دور کند همزن بزنید تا پودر قند جذب کره بشه بعد چند ثانیه با دور تند همزن برنین تا مواد باز و یکدست بشن.

به هم زدن کره و پودر قند برای تهیه تارت در حلوا تارت

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- و زرده تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید.

    اضافه کردن زرده تخم مرغ و وانیل برای تارت حلوا

    ۳- و پودر هل و زعفران دم کرده غلیظ رو به مواد اضافه کنید.

    پودر هل و زعفران در تارت حلوا

    ۴- و با دور کند همزن در حد مخلوط و یکدست شدن هم بزنید و همزن برقی رو کنار بذارید.

    آرد رو روی مواد الک کنید.

    اضافه کردن آرد به مواد تارت حلوا

    ۵- و با نوک انگشت‌ها مواد رو مخلوط کنید و به خورد هم بدین تا به شکل خرده نان در بیاد و بعد کم کم خمیر رو جمع کنید تا خمیر نرم و لطیفی به دست بیاد که به دست تمیز نمیچسبه.

    توجه کنید که اگه بعد از اضافه کردن دویست گرم آرد خمیر باز هم چسبنده بود میتونید خیلی کم آرد اضافه کنید تا چسبندگی خمیر گرفته بشه.

    نکته مهم در تهیه خمیر تارت استفاده از نوک انگشت ها برای مخلوط کردن مواد هست به هیچ عنوان نباید از کف دست برای جمع کردن خمیر استفاده کنید چون حرارت کف دست باعث گرم شدن خمیر و به روغن افتادن اون میشه.

    همچنین نباید خمیر تارت رو بیش اندازه ورز بدین وگرنه به روغن میفته اگه خمیر به روغن بیفته تارت ها بعد از پخت سفت و خشک میشن و ممکنه داخل قالب شکلشون رو از دست بدن و کوچیک تر بشن.

    خمیر بدست اومده رو داخل نایلون فریزر قرار بدین و حدود نیم ساعت داخل یخچال استراحت بدین.

    خمیر تارت حلوا

    به دو صورت میتونید خمیر رو داخل قالب تارت پهن کنید.

    ۶- به اندازه فندق درشت از خمیر بردارین و داخل قالب تارت قرار بدین و با نوک انگشت‌ها خمیر رو داخل قالب پهن کنید و اضافات خمیر رو از کناره های قالب خارج کنید.

    دقت کنید که ضخامت خمیر در همه جای قالب یکسان باشه.

    قالب گرفتن خمیر تارت حلوا
    ۷- در روش دوم خمیر استراحت کرده رو ما بین دو کاغذ روغنی با وردنه به ضخامت چند میلی باز کنید و بعد با کاتر گرد دالبر یا ساده قالب بزنید.

    روش دوم قالب گیری تارت حلوا

    ۸- و خمیر های قالب زده رو از کاغذ روغنی جدا کنید و روی قالب تارت قرار بدین و بعد به کمک دسته وردنه خمیر رو داخل قالب تارت قرار بدین و فیکس کنید.

    اگه قالب تارت کوچیک نداشتین میتونید از قالب مافین کوچیک هم استفاده کنید و اگه کلا به قالب دسترسی ندارین میتونید خمیر رو با کاتر دلخواه دالبر یا ساده قالب بزنید و روی کاغذ روغنی بچینید و به همون صورت بپزید.

    بعد از اینکه همه خمیر رو داخل قالب ها پهن کردین با یک چنگال کف خمیر رو از چند جا سوراخ کنید تا خمیر داخل فر پف نکنه.

    قالبهای آماده برای تارت حلوا

    ۹- قالب های آماده شده رو به مدت یک ساعت داخل یخچال قرار بدین تا استراحت کنن و بعد داخل فر صد و هشتاد درجه سانتی گراد که از قبل گرم شده در طبقه وسط و به مدت تقریبی یک ربع تا بیست دقیقه بپزین زمان پخت در فر های مختلف متفاوته و بسته به بزرگی و کوچکی اندازه قالب تارت هم متغیره وقتی خمیر تارت طلایی شد میتونید از فر خارج کنید.

    بعد از خارج کردن قالب ها از فر اجازه بدین اونها کاملا خنک بشن و به هیچ وجه سعی نکنید تارت ها رو وقتی که گرم هستن از قالب خارج کنید چون خرد میشن و میشکنن

    بعد از خنک شدن کامل، قالب های تارت رو بردارین و با دست کمی از دو طرف فشار وارد کنید تا از قالب جدا بشه.

    پختن و آماده شدن خمیر تارت حلوا

    قالب تارت به هیچ عنوان احتیاج به چرب کردن نداره چون داخل خمیر مقدار زیادی کره استفاده شده به راحتی از قالب جدا میشه
    تارت های آماده رو تا چند روز میتونید نگه داری کنید و برای مراسم و مهمانی ها میتونید تارت‌ها رو از چند روز قبل آماده کنید.

    بعد از آماده کردن تارت ها نوبت به تهیه حلوا میرسه برای داخل تارت از انواع حلوا های دلخواه میتونید استفاده کنید و حتی میتونید داخل تارت ها به جای حلوا توپک خرما قرار بدین.

    طرز تهیه حلوای سوهان

    من در اینجا برای داخل تارت از حلوای سوهان استفاده کردم که بسیار خوش طعم و خوش رنگه. حلوای سوهان به جای آب با شیر تهیه میشه و مواد اولیه و نوع تهیه حلوا باعث میشه در نهایت طعمی مشابه سوهان داشته باشه نکته بسیار مهم تهیه این حلوا هم زدن مداوم و حرارت کم هست.

    طرز تهیه شربت حلوا

    ۱- برای تهیه حلوای سوهان اول باید شربت حلوا رو آماده کنیم برای تهیه شربت شکر رو داخل ظرفی بریزین و شیر رو بهش اضافه کنید.

    مخلوط شکر و شیر در تارت حلوا برای شربت حلوا

    ۲- و بعد گلاب و پودر هل را اضافه کنید.

    گلاب و پودر هل در شربت حلوای سوهان

    ۳- و زعفران دم کرده غلیظ رو بهش اضافه کنید مواد رو روی حرارت کم قرار بدین و مدام با قاشق چوبی هم بزنید تا جایی که ذرات شکر کاملا داخل شربت حل بشن و بعد حرارت رو خاموش کنید و شربت رو کنار بذارین تا در دمای محیط خنک بشه.

    در طول تهیه شربت شیر به هیچ عنوان نباید به جوش بیاد و باید تا قبل از جوشیدن شیر ذرات شکر رو با هم زدن روی حرارت ملایم حل کنید.

    اضافه کردن زعفران در شربت حلوای سوهانی

    طرز تهیه حلوا:

    ۱- برای تهیه حلوا، آرد گندم رو داخل تابه الک کنید و روغن مایع رو بهش اضافه و مخلوط کنید.

    آرد و روغن مایع در تهیه حلوا سوهانی

    ۲- و بعد شیر رو به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مواد مخلوط بشن بعد تابه رو روی حرارت ملایم و کم قرار بدین و به صورت مداوم مواد رو هم بزنید.

    مهم‌ترین نکته در تهیه حلوا هم زدن مداوم هست چون اگه حلوا رو به حال خودش بذارین گلوله میشه و همچنین حرارت باید کاملا ملایم باشه.

    اضافه کردن شیر به مواد جلوای سوهانی

    ۳- با هم زدن مداوم روی حرارت کم کم حلوا یکدست میشه. به همزدن ادامه بدین تا با تبخیر شیر حلوا کم کم روان تر بشه.

    تبخیر شدن شیر و روان تر شدن حلوا در تارت حلوا

    ۴- روان و رقیق شدن حلوا به مرور اتفاق میفته و باید انقدر روی حرارت کم هم برنید تا در نهایت حلوا کاملا رقیق و روان بشه.

    این مرحله بسته به قدرت شعله و بزرگی و کوچکی اون و همچنین جنس تابه ممکنه یک ساعت و یا بیشتر طول بکشه.

    سفت شدن مواد حلوا سوهانی
    ۵- وقتی حلوا کاملا روان شدن یک ربع دیگه مواد رو هم بزنید تا رنگ مواد تغییر کنه و به رنگ سوهان در بیاد. وقتی حلوا خوش رنگ شد و به رنگ سوهان در اومد حرارت رو خاموش کنید و شربت رو به صورت کم کم و هر بار با یک ملاقه به حلوا اضافه کنید.

    اضافه کردن شربت له مواد حلوا

    ۶- و بعد از اضافه کردن شربت حلوا رو کاملا مخلوط کنید تا شربت کاملا جذب حلوا بشه و مجددا شربت اضافه کنید.

    جذب شدن کامل شربت در حلوا

    ۷- و به خورد حلوا بدین توجه کنید که اضافه کردن شربت با حرارت خاموش انجام میشه وقتی حلوا کم کم به لطافت و شیرینی کافی رسید اون رو با تکون دادن تابه داخل دست به سمت طرفین قنداق پیچ کنید.

    آماده شدن حلوا سوهانی

    (برای استفاده از حلوا داخل قیف میتونید حلوا رو کمی لطیف تر و با غلظت کمتر آماده کنید و شربت بیشتری بهش اضافه کنید تا حلوا کمی از حالت عادی لطیف تر باشه و به راحتی از قیف رد بشه)

    حلوای سوهان آمادست و میتونید حلوا رو به همین صورت داخل دیس تزئین کنید.

    تزیین حلوا سوهانی و تارت حلوا
    برای قرار دادن حلوا داخل تارت ها ماسوره دلخواه رو داخل قیف یکبار مصرف قرار بدین و حلوا رو داخل قیف بریزین و بعد با کمک قیف حلوا رو داخل تارت ها به اندازه دلخواه پایپ کنید و بعد از آماده شدن همه تارت‌ها میتونید برای تزئین روی حلوا پسته خرد شده یا پودر گل محمدی بپاشین و یا با غنچه گل محمدی تزئین کنید.

    نکات تهیه تارت حلوا:

    • خمیر تارت رو بسته به اینکه در فصل گرم یا سرد آماده میکنید باید کارهای متفاوتی انجام بدین در فصل گرم بهتره کره رو مستقیما از یخچال خارج کنید و داخل مواد استفاده کنید ولی در فصل سرد کره رو کمی زودتر از یخچال خارج کنید تا خیلی کم نرم بشه و همچنین بعد از آماده شدن خمیر تارت، در فصل سرد، میتونید بلافاصله اون رو داخل قالب باز کنید اما در فصل گرم بهتره خمیر رو سی دقیقه داخل یخچال در کیسه فریزر استراحت بدین و بعد داخل قالب باز کنید.
    • برای عطر و طعم عالی بهتره که از پودر هل تازه برای حلوا استفاده کنید برای این کار هل سبز رو داخل دستگاه آسیاب بریزین و کاملا پودر کنید و بعد الک کنید و داخل حلوا استفاده کنید.
    • خمیر تارت آماده شده رو تا چند روز در یخچال داخل زیپ کیپ میتونید نگه‌داری کنید و کمی قبل از استفاده از یخچال خارج کنید تا نرم بشه.
    • اگه از یک قالب بزرگ برای تارت استفاده میکنید زمان پخت بیشتر میشه و هر چه اندازه قالب کوچک تر بشه زمان پخت کمتر میشه
    • اگه خمیر شما موقع پخت داخل فر آب رفت و کوچیک شد یعنی موقع تهیه خمیر حرارت دستتون یا ورز دادن باعث به روغن افتادن خمیر شده، خمیر هایی که در اونها مقدار قابل توجهی کره استفاده میشه نسبت به حرارت حساسن و اگه به روغن بیفتن داخل فر تغییر شکل میدن و بعد از پخت سفت میشن.
    • اگه پودر قند نداشتین میتونین شکر رو آسیاب و الک کنین و داخل مواد استفاده کنین.
    • چون داخل خمیر تارت مقدار قابل توجهی کره استفاده شده بعد از قرار گرفتن داخل یخچال خمیر تارت سفت‌تر میشه بنابراین کمی قبل از سرو از یخچال خارج کنین تا به دمای محیط برسه.
    • اگه حلوای شما به دلیل اضافه کردن بیش از حد شربت شل شد میتونید مجددا اون رو روی حرارت قرار بدین و تفت بدین تا حلوا جمع بشه.
    • به جای استفاده از پودر هل میتونید هل ساییده شده رو با مقداری آب جوش دم کنید و بعد صاف کرده و داخل شربت استفاده کنید.
    • یکی از نکات خیلی کلیدی برای داشتن یک حلوای با کیفیت و خوش طعم، زمان و دقت لازم در تفت دادن آرد است هرچه قدر زمان بیشتر و با حرارت ملایم برای حلوا صرف شود حلوای بهتری خواهیم داشت و حتما باید موقع تفت دادن آرد اون رو مرتب هم بزنیم تا به صورت یکنواخت و یکسان بو داده بشه و همچنین الک کردن آرد قبل از تفت دادن نقش مهمی در کیفیت حلوا داره.

    امیدوارم از طرز تهیه نارت حلوا خوشتان آمده باشد. برا مشاهده مطالب دیگر آشپزی به مجله ما سری بزنید.

    ۵/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۳ دیدگاه ها

    1. سلام وقت بخیر
      یه سوال درباره حلوای داخل تارت داشتم چه کنیم که این حلواها یا اینهایی که داخل نون بستنی می ریزند ترد بمونه و نرم نشه؟
      ممنونم

    2. تورو خداانقدر خوراکی های رنگارنگ نزارید …بچه هایمان اینا رو می بینند وهوس می کنند …ای کاش کمی فکر شرمنده شدن این پدر ومادرها جلوی بچه هاشون را بکنید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.