فرهنگ و هنر

بهترین فیلم‌های ترسناک جهان؛ ۱۰ اثر وحشت و دلهره‌آور

ژانر ترس و دلهره و به طور کلی فیلم‌های ترسناک از جمله آثاری هستند که بسیاری از علاقه‌مندان به سینمای جهان دوست دارند آن‌ها را دنبال کنند. ارضای حس ترسیدن و مواجه شدن با مسائل ترسناک و رعب آور بدون اینکه در عالم واقع مشکلی برای مخاطبش ایجاد کند و آب از آب تکان بخورد از دلایلی است که بسیاری از ما دوست داریم این گونه فیلم‌ها را ببینیم و ترس را تجربه کنیم.

در این قسمت از اکالا بلاگ با معرفی ۱۰ فیلم برتر ترسناک دنیا همراه ما باشید.

۱- جن گیر ۱ و ۲ The Exorcist

جن گیر از بهترین فیلم‌های ترسناک جهان
سال: ۱۹۷۳ تا ۲۰۲۳

امتیاز (IMDB): ۸.۱

بازیگران: الن برستین، ماکس فون سیدو، جیسون میلر، لی جی کاب، لیندا بلر، آیلین دیتز

جن گیر از مشهورترین فیلم های ژانر وحشت است که بعد از حدود ۴۰ سال همچنان رتبه یک لیست ترسناک‌ترین فیلم‌های دنیا را در تسخیر خود دارد. غیر قابل پیش بینی بودن داستان، هیجان و اتفاقات پیچیده‌ای که در ساده‌ترین فضاهای ممکن رخ می‌دهد باعث شده جن گیر یک سر و گردن از هر فیلم ترسناک دیگری بالاتر باشد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ویلیام فریدکین در فیلم خود با احتیاط تمام تم مذهبی و روانشناسانه را با عشق مادرانه و موضوع جن گیری ترکیب کرده و حاصل آن به اثری ماندگار در سینمای وحشت تبدیل شده که بسیاری برای تجربه ترس مطلق بارها و بارها به تماشای آن نشسته‌اند.

    فیلم درباره رگان دختر نوجوان یک بازیگر موفق است که با بازی با تخته ویجا در زیرزمین خانه پای مهمانی ناخوانده و شرور را به زندگی شان باز می‌کند و داستان حول و حوش تلاش مادر و مراسم جن گیری برای نجات دختر می‌چرخد.

    ۲- درخشش (The Shining)

    درخشش از بهترین فیلم‌های ترسناک جهان
    سال: ۱۹۸۰

    امتیاز (IMDB): ۸.۴ از ۱۰

    بازیگران: جک نیکلسون، شلی دووال، بری دنن، ورونیکا فورکه، اسکتمن کراترز

    فیلم دلهره آور «درخشش» شاهکار به تمام معنای استنلی کوبریک با بازی بی‌نظیر جک نیکلسون از ترسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما است که بدون استفاده زیاد از حقه‌های سینمایی، با موضوع روانشناختی و تنها با تکیه بر اجرای فوق‌العاده بازیگرانش ساخته شده است. «درخشش» فروش گیشه متوسطی داشت اما همچنان در لیست ترسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است.

    فیلم درباره نویسنده‌ای است که به همراه خانواده به عنوان سرایدار زمستانی به هتل کوهستانی خالی از سکنه نقل مکان می‌کند و جریان فیلم با اتفاقات مرموز و ترسناک و جنون این مرد تا آن جا پیش می‌رود که فکر کشتن زن و پسر شش ساله‌اش به جان او می‌افتد.

    بیشتر بخوانید: بهترین سریال‌های عاشقانه ترکی

    ۳- بیگانه (Alien)

    بیگانه از بهترین فیلم‌های ترسناک جهان
    سال: ۱۹۷۹

    امتیاز (IMDB): ۸.۵ از ۱۰

    بازیگران: سیگورنی ویور، تام اسکریت، جان هرت، ایان هولم، هری دین استنتون، ورونیکا کارترایت، هلن هورتون

    «بیگانه» بی شک یکی از بهترین فیلم‌های علمی -تخیلی و در عین حال ترسناک است که به طرز شگفت انگیزی موفق شده نظر طرفداران سخت پسند هر دو ژانر را به خود جلب کند. فیلمی مهیج و دلهره آور که نام ریدلی اسکات، کارگردان مشهور هالیوود پشت آن خودنمایی می‌کند.

    ترکیب جالبی از هیولاهای ترسناک و فناوری‌های پیشرفته در فضای سرد، تاریک و وحشتناک و بازی بی نقص سیگورنی ویورو همگی دست به دست هم دادند تا این فیلم در تاریخ سینمای وحشت ماندگار شود.

    فیلم درباره خدمه یک فضاپیمای تجاری به نام نوسترومو است که در مسیر بازگشت به زمین و با دریافت پیام کمک از سیاره دیگر به آن جا می‌روند و داستان فیلم حول وقایع فوق‌العاده ترسناک و تلاش خدمه برای زنده ماندن جلو می‌رود.

    ۴- هالووین (Halloween)

    هالووین از بهترین فیلم‌های ترسناک جهان
    سال: ۱۹۷۸

    امتیاز (IMDB): ۷.۷ از ۱۰

    بازیگران: جیمی لی کرتیس، ویرجینیا گاردنر، جودی گریر، نیک کسل، ویل پاتون، عمر درسی

    فیلم «هالووین» جزو اولین فیلم‌های ترسناک اسلشر محسوب می‌شود، جان کارپنتر با ساخت این فیلم در واقع یک کلاسیک مدرن خلق کرده و در طول فیلم با بهره گیری از هر دو نوع ترس فضاهای تنگ و ترس‌های ناگهانی در یک زمان، در تلقین احساس ناخوشایند توام با ترس و ناامنی در مخاطب بسیار موفق عمل کرده است.

    داستان فیلم درباره قاتل روانی است که در کودکی با ضربات چاقو به خواهرش حمله کرده و حالا پس از ۱۵ سال چند روز قبل از هالووین از زندان فرار کرده است.

    ۵- روانی psycho

    روانی از بهترین فیلم‌های ترسناک جهان
    سال: ۱۹۶۰

    امتیاز (IMDB): ۸.۵ از ۱۰

    بازیگران: آنتونی پرکینز، جنت لی، ورا مایلز، مارتین بالسام، جان مک‌اینتایر، سیمون اوکلند

    سکانس «قتل زیر دوش حمام» در فیلم روانی یکی از ترسناک‌ترین سکانس‌های فیلم‌های ژانر دلهره و ترس در جهان است. داستان این فیلم از آنجا شروع می شود که «مارین کرین» به امید تسهیل کار ازدواجش با «سام لومیس» پولهای کارفرمایش را می‌دزدد و از شهر محل سکونتش خارج می‌شود و بین راه در هتل بیتس، که جوانی به نام «نورمن بیتس» اداره اش می‌کند، به استراحت می‌پردازد.

    «نورمن» به او می‌گوید که همراه مادرش که از لحاظ روانی نامتعادل است در خانه کنار هتل زندگی می‌کند. شب هنگام که «ماریون» از کار خود پشیمان شده، پیش از خواب به حمام می‌رود و زیر دوش- ظاهراً به دست مادر «نورمن»- به قتل می‌رسد. «نورمن» آثار قتل را پاک می‌کند و جسد «ماریون» و اتوموبیل‌اش را در باتلاق می‌اندازد.

    سکانس حمام «روانی»، چنان اهمیتی در تاریخ سینما دارد که در بسیاری از دانشکده‌های سینمایی جهان تدریس می‌شود. در این سکانس سه‌ دقیقه‌ای از ۷۷ زاویه دوربین و ۵۰ کات استفاده شده‌ است.

    بیشتر بخوانید: آخر هفته‌ها چی ببینیم؟

    ۶- برو بیرون Get Out

    برو بیرون از بهترین فیلم‌های ترسناک جهان
    سال: ۲۰۱۷

    امتیاز (IMDB): ۷.۸ از ۱۰

    بازیگران: دنیل کالویا، الیسون ویلیامز، برادلی وایتفورد، کلب لندری جونز،استیون روت، کیت استنفیلد، کاترین کینر

    فیلم «برو بیرون» به معنای واقعی کلمه یک شاهکار ترسناک مدرن محسوب می‌شود اما هدف جوردن پیل کارگردان جوان فیلم چیزی فراتر از ترساندن محض مخاطب است و در خلال فیلم به بیان حقایق ترسناک‌تری می‌پردازد که ریشه عمیق در سیاست‌های هویتی آمریکای معاصر دارند.

    فیلم درباره عکاس جوان سیاه پوستی است که برای دیدار والدین نامزدش برای اولین بار به روستایی در اطراف نیویورک سفر می‌کند. او می‌ترسد مبادا به دلیل رنگین پوست بودن از سوی آنها طرد شود، اگرچه ظاهرا خانواده دختر جوان تعصبی نسبت به این مسئله ندارند اما حقیقت ماجرا ترسناک‌تر از آن چیزی که است که حتی فکرش را بکنید.

    ۷- مکان آرام ۱و ۲ A Quiet Place

    مکان آرام از بهترین فیلم‌های ترسناک جهان
    سال: ۲۰۱۸

    امتیاز (IMDB): ۷.۵

    بازیگران: امیلی بلانت، جان کرازینسکی، میلیسنت سیموندز، نوآ جوپ

    مکان آرام فیلمی متفاوت در ژانر وحشت است که برخلاف سایر آثار پر سر و صدای ترسناک از عنصر صدا به عنوان زنگ خطری برای نزدیک شدن به مرگ استفاده کرده است. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی جان کرازینسکی و با بودجه ۱۷ میلیون دلاری توانست به فروش خوبی در گیشه دست پیدا کند.

    جان کرازینسکی و همسرش امیلی بلانت جزو بازیگران اصلی فیلم نیز هستند.

    داستان فیلم درباره زن و شوهری با سه فرزند است که در میان هیولاهای ترسناک نابینا که حس شنوایی بسیار قوی دارند در تلاش هستند تا زنده بمانند، اما بدون کوچک ترین سر و صدایی. دقیقا مسئله این فیلم همین است. اینکه نباید هیچ صدایی تولید شود.

    ۸- احضار (The Conjuring)

    احضار از بهترین فیلم‌های ترسناک جهان

    سال: ۲۰۱۳

    امتیاز (IMDB): ۷.۳

    بازیگران: پاتریک ویلسون، ویرا فارمیگا، ران لیوینگستون، لیلی تیلور

    جیمز وان استاد ترس انداختن به جان تماشاگر است، جادوگری که از تمامی حقه های ترس و دوربین استفاده می‌کند تا مخاطب را تا سر حد مرگ بترساند.
    زاویه حرکت دوربین، موسیقی متن و جلوه‌های ویژه «احضار» همگی دست به دست هم داده‌اند تا این فیلم به یکی از بهترین فیلم‌های ژانر وحشت تبدیل شود.

    داستان «احضار» در یک خانه روستایی رخ می‌دهد و قربانیان آن پدر و مادری با پنج فرزند هستند که پس از نقل مکان به این خانه شیطانی و حوادث شوم پس از آن از دو جن گیر مشهور دهه ۷۰ به نام لورن و وارن کمک می‌گیرند.

    بیشتر بخوانید: ۵ سریال برتر ایرانی در سال ۱۴۰۲

    ۹- فعالیت فراطبیعی Paranormal Activity

    فعالیت فراطبیعی از بهترین فیلم‌های ترسناک جهان
    سال: ۲۰۰۷

    امتیاز (IMDB) : ۶.۳ از ۱۰

    بازیگران: کیتی فدرستن، میکا اسلوات

    فیلم «فعالیت فراطبیعی« از فیلم های ترسناک با سبکی خاص است که تنها با کمک یک دوربین ساده توانسته صحنه‌های آرام و در عین حال دلهره آوری ایجاد کند. بهره گیری از فضا و موقعیت‌های معمولی که همه ما آنها را تجربه می‌کنیم این فیلم را به اثری قابل لمس و باورپذیر تبدیل کرده است.

    این فیلم با بودجه باورنکردنی ۱۵ میلیون دلاری توانست به موفقیت خوبی در گیشه دست پیدا کند و سبک جدیدی را به ژانر وحشت معرفی کند.

    «فعالیت فراطبیعی» داستان یک زوج را به تصویر کشیده که پس از نقل مکان به خانه جدید متوجه چیزهای عجیب می‌شوند و با کمک یک دوربین سعی می‌کنند به شکار صحنه‌های ترسناکی بپردازند که شب‌ها و زمانی که خواب هستند در اطراف آن‌ها در جریان است.

    ۱۰- اره Saw

    اره از بهترین فیلم‌های ترسناک جهان
    سال: از ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۳

    امتیاز (IMDB): ۷.۶

    بازیگران: کری الویس، دنی گلاور، مونیکا پاتر، مایکل امرسون، کن لئونگ، توبین بل، لی ونل، مکنزی وگا

    «اره» از ترسناک‌ترین فیلم های اسلشر و اثر دیگری از کارگردان صاحب نام ژانر وحشت، جیمز وان است که تاکنون دنباله‌های متعددی از آن ساخته شده است و در مجموع ده فیلم از این فرانچایز منتشر شده است.

    جیمز وان در درگیر کردن مخاطب با حوادث فیلم چنان موفق عمل کرده که تماشاگر احساس می‌کند همراه قربانیان در بازی که قاتل به راه انداخته شرکت کرده و مدام از خود سوال می کند که اگر من بودم چه می‌کردم؟!

    داستان فیلم درباره دو مرد است که بعد از به هوش آمدن متوجه می‌شوند در جایی نا آشنا در زنجیر زندانی شده‌اند و تنها راه خلاص شدن شرکت در بازی مرگ و زندگی ای است که فردی ناشناس طراحی کرده است.

    در این قسمت از مجله فرهنگ و هنر اکالا با معرفی ۱۰ فیلم ترسناک به انتخاب سایت IMDb پرداختیم. اگر شما هم فیلم ترسناک دیگری را دوست دارید به این لیست اضافه کنید می‌توانید نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

    ۳/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.